Ik heb een nieuwe hobby: plogging. Voor wie het woord nog niet kent: plogging komt uit Zweden en is een samenvoeging van plogga (oprapen) en jogging. Het werkt heel eenvoudig: als je gaat hardlopen of joggen, dan neem je een vuilniszak mee, plus handschoenen en/of een grijper. Er zijn al gemeentes in NL die die beschikbaar stellen. Al sportend raap je op wat je op de weg of in de berm ziet liggen: plastic, blik, glas, papier en tegenwoordig uiteraard ook mondkapjes. Doordat je veel bukt, is het ook een soort van gymnastiek . Er zijn al initiatieven van mensen die hiervoor een event organiseren: je schrikt als je ziet wat er in steden tijdens een rondje wordt verzameld.
Ik plog wandelend, en wil 't in het voorjaar ook hardlopend gaan doen, ook in de omgeving, want hier in de buurt is 't nu wel schoon . Een maand geleden de eerste keer, ongeveer één derde vuilniszak vol. Zaterdag was de tweede keer, een deels andere en langere route, en kwam ik thuis met een bijna volle vuilniszak, met ruim 3 kilo gewicht. Scheelt vast dat ik onderweg ook een paar honderd meter D-weg (provinciale weg) meenam. Maar let wel: ik woon bij een dorpje van 135 inwoners ... Echt te triest voor woorden dat mensen zoveel de natuur inflikkeren ...
Ploggers, verzamelt u.
Loop- en plog-ze,
Bart
Plogging
-
- Lid
- Contacteer:
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.