Pagina 1 van 1

plan van aanpak

Geplaatst: do 05-05-2022 11:53
door jasper78
Hallo,
begin juli doe ik mee aan een 10km loop. doel is dit binnen een uur te lopen. het rondje wat ik nu loop is 8,3km en ik zit dan een stukje boven de 6 min per km. wel loop ik de laatste 3 km op mn tandvlees. wat is nu beter. het tempo nog meer verlagen maar wel de 10km lopen. of eerst die 8.3 lopen op de 6min per km tempo en dan langzaam de afstand uitbreiden..

Re: plan van aanpak

Geplaatst: do 05-05-2022 14:10
door Hens
Vertel eerst eens hoe lang, breed en oud je bent en wat je sportervaring is.

Re: plan van aanpak

Geplaatst: do 05-05-2022 15:09
door jasper78
43 jaar, 1m 177 en 83 kilo. ik doe al 20+ jaar aan fitness, maar de laatste corona jaren wat minder fanatiek, vandaar ook de 83 kilo, aangezien ik voor corona zo rond de 77 kilo zat.

Re: plan van aanpak

Geplaatst: vr 06-05-2022 12:12
door Hens
Ik weet niet hoe lang je al hardloopt, maar ik vermoed dat het pas kort is, vooral om aan die 10k mee te doen?
Als dat idd zo is, dan moet je misschien toch iets rustiger aan doen en wat meer tijd nemen. Dat is ook beter om blessures te voorkomen. Je belast je lichaam nu op een manier die het niet gewend is, ook al heb je wel een aardige conditie. Je merkt zelf al dat je ademhaling ook nog niet lekker loopt.
Doe een paar stappen terug en bouw van daaruit langzaam op. Die 10k in een uur zal waarschijnlijk niet gaan lukken of anders alleen met veel pijn of erger waardoor je de lol in hardlopen meteen weer zou verliezen.
Als je even de kans heb sluit je dan aan bij een hardloopgroep met een officiƫle trainer. Als je daar eens per week bij traint geeft dat al ruim voldoende stof om je vooruit te helpen. En het is ook nog eens keileuk ook!