Zone2

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Luc28
Lid
Lid

zo 26-06-2022 18:59

Hi allemaal,

Waarschijnlijk is deze vraag al heel vaak voorbij gekomen, maar ik wil het toch even vragen aan de experts.

Ik ben sinds vorig jaar gaan hardlopen en trainen voor een marathon. Ik ren wekelijks minimaal 20km en dit gaat best goed. Gemiddeld ren ik 6:20. Nu wil ik meer gaan trainen met mijn hartslag, waar ik vooral in zone 2 wil rennen. Nu probeerde ik vandaag 5km in zone 2 te rennen, maar het is mij geeneen keer gelukt om in deze zone te komen.

Ik heb 5km in 40minuten gerend, waarbij ik uiteindelijk 70% in zone 4 heb gerend en 30% in zone 3. Ik heb het gevoel dat ik mij helemaal niet heb ingespannen. Ik heb het gevoel dat ik moet wandelen om in zone 2 te komen.

Hebben meer mensen hier last van? Of klopt mijn Garmin horloge niet? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Luc28
Lid
Lid

wo 29-06-2022 14:35

Update: Ik heb vandaag 10km hardgelopen en ik heb daar 1uur en 40minuten (!!) over gedaan. Ik heb voor 60% in zone 3 gerend en 40% in zone 2. Als ik in zone 3 rende, dan was dat wel echt op het randje.

Wel vond ik dit echt heel lang duren en ik ben wel echt benieuwd of ik op de goede weg ben? Kan iemand mij tips geven?
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 04-07-2022 12:54

Hi Luc, je hebt 't misschien al gemerkt: dit forum is niet meer zo actief en levendig als voorheen. Ik heb veel ervaring als hardloper (ook marathons), maar iets in technische zin uitleggen is niet mijn ding. Ik liep altijd op een combinatie van hartslag en gevoel. Heel strikt genomen had ik mijn lange duurlopen ook iets langzamer moeten doen (HSF 135?), maar dat voelde voor mij niet goed, zat er dus altijd iets boven.

Wil je precies weten hoe je het beste traint, dan zou je bv. naar een sportarts kunnen gaan voor een inspanningstest.

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 22-07-2022 23:14

Hier op de site staat een zone-calculator: https://www.chatnrun.nl/calculator/calc/hrzones.php
Daar staat ook een beschrijving bij. Helaas staat er niet bij hoe je je min- en max-hartslag 'berekent'.
Maar misschien weet je die al.
Anders horen we het wel.
Plaats reactie