Beste lopers,
April 2023 wil ik opnieuw de marathon van Rotterdam lopen. Hier wil ik maximaal presteren en ik ben hier alweer voor aan het trainen. Aankomende oktober is de marathon van Venetië. Toevallig ben ik dan op vakantie in Venetië. Het lijkt mij leuk om deze marathon te lopen op een heel rustig tempo als een "trainingsrondje". Ik weet dat je voor de training van een marathon nooit de volle 42 km moet afleggen, omdat dit een te hoge belasting is. Dus ik vroeg mij af: zal het lopen van de marathon van Venetië een positief effect hebben, een negatief effect of maakt het niet zoveel uit voor mijn training van de marathon in april 2023?
Alvast bedankt,
Mathijs
Training marathon
-
- Lid
- Contacteer:
Hoi Mathijs, ik denk dat een aantal factoren een rol spelen, bijvoorbeeld je hardloopervaring, duurtrainingen tot dat moment, en natuurlijk je blessuregevoeligheid. In principe moet het gewoon kunnen, zeker als je nu al voor Rotterdam aan het trainen bent, en bereid bent om in Venetië in een rustiger tempo te lopen. Beschouw het gewoon als een iets te lange duurloop. Ik zou wel de weken erna even flink gas terug nemen. Je hebt immers nog ruim voldoende tijd om je goed (verder) voor te bereiden op Rotterdam.
Ik liep jaren geleden eens de Zeeland Marathon (inderdaad, niet de makkelijkste ...), omdat ik in het voorjaar een knieblessure had (overigens mijn enige serieuze hardloopblessure ooit) en geen intervaltrainingen mocht doen. Dus puur op duurvermogen getraind, enigszins met de rem erop gestart, en die marathon in een keurige tijd uitgelopen.
Loop-ze,
Bart
Ik liep jaren geleden eens de Zeeland Marathon (inderdaad, niet de makkelijkste ...), omdat ik in het voorjaar een knieblessure had (overigens mijn enige serieuze hardloopblessure ooit) en geen intervaltrainingen mocht doen. Dus puur op duurvermogen getraind, enigszins met de rem erop gestart, en die marathon in een keurige tijd uitgelopen.
Loop-ze,
Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.