Gepaste kleding tijdens hardlopen

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
p88
Lid
Lid

do 19-01-2023 13:12

Hi,

Ik ben sinds kort begonnen met hardlopen en ik twijfel vaak wat ik aan moet qua kleding (zeker nu het de ene dag +10 is en de volgende dag -5). Ik kijk daarom vaak even op tijdomterennen.nl om te kijken wat ik aan moet. Klopt het advies wat ik hier krijg? Het is nu bijv 1 graden boven nul en ik krijg onderstaand advies;

Kleding advies
Hoofd: petje, beany of een dunne muts
Bovenlichaam: shirt en pullover met lange mouwen
Handen: eventueel dunne handschoentjes
Onderlichaam: lange renbroek
Overig: t wordt al kouder, doe even 10 minuutjes een warm up voordat je echt los gaat.
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 19-01-2023 13:49

Volgens mij heb ik ooit de stelregel gelezen dat je je moet kleden alsof het vijf graden warmer is. De reden is simpel: jouw lichaam warmt op tijdens inspanning en dus is bv. een joggingpak al snel te warm als het 15 graden is.

Het is ook iets persoonlijks, zoals de een het sneller warm of koud heeft als de ander.

Wat ook een rol speelt is het soort materiaal. Zo draag ik nu (rond het vriespunt) een heel dun thermoshirt (dat ademt maar de lichaamswarmte vasthoudt) en een loopshirt met lange mouwen. Ik warm dan ook snel op. Wel een lange tight en (dunne) loophandschoenen.

Wellicht helpt het je om kort op te schrijven wat je bij welke temperatuur droeg en hoe dat beviel. Dat helpt je bij volgende trainingen.

Wind is overigens ook een belangrijke factor. 1 graad en windstil kan daardoor minder koud aanvoelen dan bv. 5 graden en koude wind tegen.

Mocht je andere vragen hebben: stel ze hier vooral :).

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
p88
Lid
Lid

do 19-01-2023 20:51

ah top, thanks voor het advies! Een dat het persoonlijk is maar dit helpt als startpunt.
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 20-01-2023 17:55

Je moet ook een goed geheugen hebben want het ene shirt (broek, etc) is weer warmer dan het andere. Dat kan je helpen het goede kledingstuk te kiezen of te combineren. Ikzelf draag in de winter vaak twee ( en een enkele keer zelfs 3) shirts over elkaar. Het is dan handig om te weten wat hoe warm is. Dikte zegt vaak niks, het lijkt erop dat Bart en ik een soortgelijk thermohemd hebben. flinterdun, je kijkt er zó doorheen, maar keiwarm!
p88
Lid
Lid

ma 13-03-2023 19:47

Ja dat geheugen was vandaag wel relevant. tijdomterennen.nl gaf een korte broek aan wat mij toch wat koud leek, om na 15 minuten rennen er achter te komen dat wellicht toch niet zon gek idee was :D Anyway al doende leert men;)
Hens
Benefactor
Benefactor

di 14-03-2023 14:46

Dat advies was helemaal zo slecht niet idd. Het was hier in Nijmegen op z'n hoogst over de 18 graden en dan heb ik never nooit meer een lange broek aan! Mijn grens korte/lange broek ligt bij 12 graden. Of het dan lang of kort wordt laat ik dan afhangen van wind en zonneschijn.
Bij wedstrijden kleedde ik me iets kouder, dan bijv. bij 10 graden al een korte broek. Je loopt als het goed is een stuk harder en warmt dus veel meer op, dat kan en mag gecompenseerd worden.
Plaats reactie