Hoi,
Ik ben nieuw op het forum (vrouw, 38)en ik hoop dat iemand misschien weet wat mijn (trainings)probleem is.
Ik ben de laatste maanden weer aan het proberen om het hardlopen weer op te pakken maar ik loop weer tegen dezelfde problemen aan als 2 jaar terug. 8 weken lang probeer ik nu op te bouwen en ik maak nauwelijks vooruitgang.
Probleem:
Mijn start hartslag is rond de 100. Binnen 3 min zit ik al aan de 140 en na 1 km op de 161. Mijn looptempo is 7.40 per km, mega langzaam al dus.
Op dit punt stop ik even, laat mijn hartslag zakken tot de 120/130 en pak dan nog een km. Maar bij het 2de rondje loopt mijn hartslag nog sneller en hoger op, richting de 173
Ik kom dus nooit verder dan de 3 km. Want nog een rondje... en ik bereik mijn omslagpunt. Met verzuring als gevolg.
Ik heb in het begin 6 weken lang het opbouwschema geprobeerd. 1 min rennen, 2 wandelen etc etc... maar hierbij zie ik hetzelfde probleem. Frustrerend.
Het loopt ook echt helemaal niet lekker! Ik zit echt stuk met zo'n hartslag. Daarnaast voelen mijn benen/kuiten aan alsof ze opgeblazen zijn na 1,5min. Bij een pauze zakt dat weg, maar komt al snel weer terug bij het rennen.
Geen overgewicht, 3x krachttraining per week.
Is dit nou cardiac drift? Of wat anders?
Trainen lukt niet
Dat klinkt voor mij alsof je te snel loopt.Jess84 schreef: ↑vr 23-06-2023 6:44Hoi,
Ik ben nieuw op het forum (vrouw, 38)en ik hoop dat iemand misschien weet wat mijn (trainings)probleem is.
Ik ben de laatste maanden weer aan het proberen om het hardlopen weer op te pakken maar ik loop weer tegen dezelfde problemen aan als 2 jaar terug. 8 weken lang probeer ik nu op te bouwen en ik maak nauwelijks vooruitgang.
Probleem:
Mijn start hartslag is rond de 100. Binnen 3 min zit ik al aan de 140 en na 1 km op de 161. Mijn looptempo is 7.40 per km, mega langzaam al dus.
"Luisteren naar je lichaam" is altijd veel belangrijker dan "kijken wat je horloge aangeeft" of "lezen wat er in het schema staat" ...
Hier geeft je lichaam dus duidelijk aan dat het niet goed gaat.
---
Het is helemaal niet erg om veel langzamer te lopen dan je zou willen.
Die hogere snelheid komt later vanzelf wel, als de basis (echt) in orde is ...
---
Het is ook helemaal niet erg om een week uit je schema nog een keer over te doen, als je het gevoel hebt dat je nog niet aan de volgende trainingsweek toe bent.
En in verreweg de meeste gevallen is het goed om een extra dagje rust te nemen tussen twee trainingen van je schema, als je lichaam dat aangeeft.
---
Ik ben een sprinter, en ik ben geen trainer, dus ik kan je geen gedetailleerde tips geven.
Maar er zitten een aantal ervaren lange-afstandlopers op dit forum die je een beter antwoord kunnen geven.
Alleen zijn zij niet elke dag online. Dus misschien moet je even wachten op hun antwoord ...
De man van de Korte Adem
Ik denk, samen met Don, dat je te snel te hard wilt. Als je geen sporthistorie hebt, dan duurt het op je 38e best ff om op gang te komen. Neem daar gewoon de tijd voor! 8 weken is veel te kort om wat dan ook bereiken of te concluderen.
Je hartslag lijkt mij helemaal niet te hoog. 160 is niks geen hoge hartslag voor iemand van 38, kan nog veel hoger!
Gebruik een schema, dus met die wandelpauzes. Gaat het te makkelijk sla dan een week over. Gaat het niet makkelijk genoeg doe die week dan over, net zolang tot het goed gaat.
Je mag een horloge meenemen voor de tijd en of je een beetje het juiste tempo loopt. Laat je hartslagmeter (als dat kan) lekker thuis. Kijk er in ieder geval niet naar.
Je hartslag lijkt mij helemaal niet te hoog. 160 is niks geen hoge hartslag voor iemand van 38, kan nog veel hoger!
Gebruik een schema, dus met die wandelpauzes. Gaat het te makkelijk sla dan een week over. Gaat het niet makkelijk genoeg doe die week dan over, net zolang tot het goed gaat.
Je mag een horloge meenemen voor de tijd en of je een beetje het juiste tempo loopt. Laat je hartslagmeter (als dat kan) lekker thuis. Kijk er in ieder geval niet naar.
Ik gebruik de cijfers puur om terug te lezen. Niet tijdens de training.
Langzamer rennen dan dit is vrijwel onmogelijk. Mijn zoon van 8 traint weleens mee (atletieker) en die zegt... ik kan net zo goed gaan lopen dus dat is een beetje mijn tempo.
Er is dus geen sprake van een hoog tempo, anders had ik wel langzamer gegaan. Maar langzamer dan nu = wandelen.
Waar komen die zware benen direct vandaan?
160 is niet hoog nee. Maar als ik door blijf lopen blijft hij maar stijgen. Ook als ik langzamer ga of als ik hetzelfde tempo aanhou.
2 jaar terug heb ik zeker 2 jaar hardgelopen en ook toen liep ik constant tegen deze problemen aan. Ik kwam nooit verder dan de 5km en max 2km achter elkaar. Elke keer verzuring...
Het is dus niet dat er geen sport verleden is
Langzamer rennen dan dit is vrijwel onmogelijk. Mijn zoon van 8 traint weleens mee (atletieker) en die zegt... ik kan net zo goed gaan lopen dus dat is een beetje mijn tempo.
Er is dus geen sprake van een hoog tempo, anders had ik wel langzamer gegaan. Maar langzamer dan nu = wandelen.
Waar komen die zware benen direct vandaan?
160 is niet hoog nee. Maar als ik door blijf lopen blijft hij maar stijgen. Ook als ik langzamer ga of als ik hetzelfde tempo aanhou.
2 jaar terug heb ik zeker 2 jaar hardgelopen en ook toen liep ik constant tegen deze problemen aan. Ik kwam nooit verder dan de 5km en max 2km achter elkaar. Elke keer verzuring...
Het is dus niet dat er geen sport verleden is