Hardloopschema en behoud conditie

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Jorun
Lid
Lid

wo 15-11-2023 7:46

Ik heb vorigeweek het hardloopschema van de hartstichting afgerond. Daarmee bouw je binnen 16 weken op naar 3 leer in de week 2×28 min hardlopen. Nu merk ik dat mijn prive en werk hierdoor negatief worden beinvloed. Weinig energie en daardoor weinig concentratie. Hier lijd vooral mijn werk onder.
Niet alleen dat maar vanwege mijn werk heb ik doordeweeks eigenlijk alleen tijd in de ochtend. Dit betekend voor mij 05:00 uur opstaan om een ujr te gaan hardlopen en om 20:00 uur a 20:30 weer thuis zijn van werk.

Nu wil ik wel blijven rennen. Zelf bedacht ik om mijn week zo in te delen dat ik doordeweeks 2 dagen een half uur ren en in het weekend een uur.

Nu is mijn vraag of dat dit een goede manier is om hiermee om te gaan of dat in wellicht moet kijken naar 3 keer 45 min ect... mijn doel is om een goede conditie te behouden en af te vallen
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-11-2023 22:46

Hoi Jorun, allereerst complimenten voor je discipline. Goed volgehouden en 's morgens om 5 uur opstaan om te gaan hardlopen: top!

Ik denk dat het 't belangrijkste is dat het leuk blijft. Als het je meer energie kost dan oplevert, gaat de lol er mogelijk ook vanaf. Als die verdeling over de week voor jou goed werkt: doen! Ik zie ook geen reden om het niet te doen, en wellicht ook nog leuk voor de afwisseling.

Eventueel zou je in één van de trainingen ook nog een paar kleine tempowisselingen kunnen inbouwen. Niet sprinten uiteraard, maar af en toe een paar minuten in een nét iets hoger tempo.

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 22-11-2023 13:33

Jorun schreef:
Ik heb vorigeweek het hardloopschema van de hartstichting afgerond. Daarmee bouw je binnen 16 weken op naar 3 leer in de week 2×28 min hardlopen.
Ik vind 3x/week 2x een half uur in 3 maanden tijd ook wel heel straf. De helft is ook al heel mooi!
Jorun schreef:
Nu wil ik wel blijven rennen. Zelf bedacht ik om mijn week zo in te delen dat ik doordeweeks 2 dagen een half uur ren en in het weekend een uur.
Dat lijkt mij een heel goed idee. Als je zo doorgaat kun je langzamerhand meer 'verteren' en je afstand en tijd uitbreiden en toch genoeg energie voor de rest van de dag overhouden.
Plaats reactie