Hoi, nieuw hier op het forum en meteen al 2 vragen. Ik fiets 3-4 dagen per week naar mijn werk, circa 45 minuten enkele reis. Ik fiets stevig door maar raak niet buiten adem, hardslag zone 2, soms een stukje 3 (meestal rond 135, soms een stukje rond 155-160)
Op de dagen dat ik fiets is het dus in totaal anderhalf uur lage intensiteit.
- is het verstandig als ik deze activiteit als belasting meereken, i.r.t. rusttijd/rustdagen in mijn hardloop planning? (Ik heb het gevoel dat het hardlopen én het fietsen bij elkaar soms wat veel is, maar het kan ook puur van het lopen zijn)
- Dit zijn per week al best wat uren in zone 2 /3. Zou ik als ik deze activiteit toch al doe in mijn hardloopschema (een deel van ) mijn zone 2 / lange duurlopen kunnen vervangen door meer intensieve / kortere trainingen. Met als doel een optimaler schema?
Benieuwt naar jullie inzichten!
Crosstraining fiets
-
- Lid
- Contacteer:
Hoi Fons,
Welkom hier. Helaas is dit forum niet meer zo superactief als in het verleden, maar er zijn vast een paar leden die hier hun visie op willen geven .
Naar mijn idee zijn die fietstrainingen te vergelijken met een duurloop, met af en toe een versnelling (richting intervaltempo). Ik zou ze zeker noteren als training, al is de intensiteit niet heel hoog. Ook een hele goeie afwisseling/herstel van je looptrainingen. Je gebruikt je spieren ook anders.
Jouw tweede vraag vind ik interessanter. Als je een lange(re) duurloop vervangt door een intervaltraining train je gevarieerder, wordt het lopen (denk ik) leuker én zal je snelheid ietsje omhoog gaan, afhankelijk van het soort intervaltraining en op welke hsf.
Loop-ze,
Bart
Welkom hier. Helaas is dit forum niet meer zo superactief als in het verleden, maar er zijn vast een paar leden die hier hun visie op willen geven .
Naar mijn idee zijn die fietstrainingen te vergelijken met een duurloop, met af en toe een versnelling (richting intervaltempo). Ik zou ze zeker noteren als training, al is de intensiteit niet heel hoog. Ook een hele goeie afwisseling/herstel van je looptrainingen. Je gebruikt je spieren ook anders.
Jouw tweede vraag vind ik interessanter. Als je een lange(re) duurloop vervangt door een intervaltraining train je gevarieerder, wordt het lopen (denk ik) leuker én zal je snelheid ietsje omhoog gaan, afhankelijk van het soort intervaltraining en op welke hsf.
Loop-ze,
Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Ik denk dat je hier je eigen vraag eigenlijk al beantwoordt.
Luister naar je lichaam!
En als ik je goed begrijp, geeft je lichaam aan dat de totale belasting net iets te veel is.
Of wellicht geeft je lichaam aan dat het geheel net iets te veelzijdig is.
Ik denk dat je moet proberen er achter te komen welk van deze twee signalen je lichaam aangeeft ...
De man van de Korte Adem
Dank, voor de reactie, kan ik wel iets mee!Psychorunner schreef: ↑do 05-09-2024 10:37Hoi Fons,
Loop-ze,
Bart