Shuttle run test

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Robin52183
Lid
Lid

wo 25-09-2024 10:54

Hi allemaal,

Ik moet voor een sporttest de shuttle run doen. De bedoeling is om minimaal trap 10 te halen. Ik heb een 0 meting gedaan en haal nu trap 7. Ik ben een recreatieve hardloper, wat bij mij zoveel inhoudt als dat ik het bij tijd en wijle in mijn trainingsroutine opneem. Ik loop 5 kilometer in zo'n 25 minuten dus er is een basis, maar niet heel bijzonder. Ik ben al op internet aan het struinen geweest maar daar zijn zoveel verschillende trainingschema's en adviezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoop dat jullie ervaring misschien wat meer inzicht kan geven. Mijn vraag concreet is eigenlijk, wat voor soort training zou ik moeten gaan doen om beter te scoren op de shuttle run?

Vriendelijke groet, Robin
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

wo 25-09-2024 16:34

Hoi Robin,

Omdat bij een shuttletest jouw conditie wordt gemeten, gaat het om je basissnelheid. Die kan je m.i. het beste verhogen door intervaltrainingen. Ik denk dat elk soort intervaltraining wel kan bijdragen aan een hogere score, zeker in combinatie met duurtraining. Jouw tijd op de 5km zal daarna ook verbeteren: twee hardloopvliegen in één klap :-).

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Hens
Benefactor
Benefactor

do 26-09-2024 14:01

Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt, maar dit soort snelle en felle(!) intervallen werpen, zoals wel meer trainingen, niet meteen hun vruchten af.
Je kunt overwegen om de test zelf te trainen, hij best wel specifiek met én de snelheid én het keren.
De laatste keer dat ik een Shuttlerun heb gedaan, is 50 jaar geleden of zo en de uitslag kan ik me ook al niet herinneren.
Stap 7 zou 11km/u moeten zijn c.q. 6,5 sec over 20m, incl. keren. Ik vind het een hele nette score!
Hoeveel moet je eigenlijk halen bij die sporttest?
Plaats reactie