Ik ben een vrouw van 26 jaar. Ik ben bezig met een schema om mijn eerste 5 km te lopen en gebruik daarvoor de Trenara app, waar ik tot nu toe erg tevreden over ben. Toch blijft elke training behoorlijk zwaar: ik raak snel buiten adem en mijn hartslag gaat regelmatig boven de 200 bpm, zelfs gemeten met een hartslagband. Langzamer lopen lijkt geen optie, want dan voelt het meer als wandelen dan hardlopen.
Heeft iemand tips hoe ik tóch progressie kan maken – in afstand, snelheid én vooral in hoe het voelt tijdens het lopen? Alle inzichten zijn welkom!
Hoe kan ik progressie maken in mijn 5 km training? - hoge hartslag
Hoe makkelijk het gaat hangt van allerlei dingen af, maar in eerste instantie ben ik vooral benieuwd naar wat je al aan sport deed/doet en hoe dat schema van die app er dan wel uitziet.
Een hartslag boven de 200 is niet raar of schadelijk. Voor iemand van 26 moet het zeker kunnen. Wel loop je waarschijnlijk te hard of gaat het schema te snel.
En: misschien is je hartslagmeter niet goed, wat gebruik je daarvoor?
Een hartslag boven de 200 is niet raar of schadelijk. Voor iemand van 26 moet het zeker kunnen. Wel loop je waarschijnlijk te hard of gaat het schema te snel.
En: misschien is je hartslagmeter niet goed, wat gebruik je daarvoor?
-
- Lid
- Contacteer:
Hoi Vera,
Welkom hier.
Ik ben het deels met Hens eens. Ik vroeg me ook af wat jouw sportieve historie is. Was je daarvoor ook al actief, in welke sport dan ook? Of ben je net begonnen?
Wat betreft jouw hartslag: 200 kan, maar dan wel als een (bijna-)maximale hartslag. Kan het zijn dat je te hard loopt? En wat is bv. jouw hartslag in rust?
Het gaat om twee dingen: duurvermogen, wat je verbetert door juist op lagere hartslag te lopen. En ja, dat kan voelen als heel langzaam lopen. En snelheid/tempohardheid, wat je kan verbeteren door intervaltraining (en daar kan ik je allerlei voorbeelden voor geven).
Loop-ze,
Bart
Welkom hier.
Ik ben het deels met Hens eens. Ik vroeg me ook af wat jouw sportieve historie is. Was je daarvoor ook al actief, in welke sport dan ook? Of ben je net begonnen?
Wat betreft jouw hartslag: 200 kan, maar dan wel als een (bijna-)maximale hartslag. Kan het zijn dat je te hard loopt? En wat is bv. jouw hartslag in rust?
Het gaat om twee dingen: duurvermogen, wat je verbetert door juist op lagere hartslag te lopen. En ja, dat kan voelen als heel langzaam lopen. En snelheid/tempohardheid, wat je kan verbeteren door intervaltraining (en daar kan ik je allerlei voorbeelden voor geven).
Loop-ze,
Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.