Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
bz
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 4:22

8km losgelopen met diverse rompstabiliteitsoefeningen.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 7:42

ChatnRunner schreef:@ Gerben. Vraagje. Komt tempo 4'43 voor je LSD overeen met circa 75 % van je omslagpunt HF ??
Gemiddelde hartslag 120 is ongeveer 69% hf max en inderdaad ongeveer 75% omslagpunt (schat ik met de gegevens van mijn vorige wedstrijd over 10EM in de hand). Ik moet wel zeggen dat ik al even geen max. hartslagmeting meer heb gedaan. Ik denk dat ik (op basis van gegevens uit trainingen en wedstrijden) de 175 net niet helemaal meer haal, dus het kan ook 70% max. hartslag zijn.

Vroeger maakte ik me daar erg druk om, maar tegenwoordig train ik meer op vaste tempo's en gebruik ik de hartslagmeting als check of ik ongeveer in de juiste trainingszone zit.

Overigens train ik in de marathonvoorbereiding de LSD's boven de 25 km nog 15" per km langzamer. Zo'n 1' boven (gedroomd) M-tempo. Intensiteitsniveau gaat dan richting 65% max. zodat ik de andere trainingen in de week niet vermoeid begin. Het trainingseffect zit voor mij dan in de duur van de training. Maar ik weet dat ik hierin een uitzondering ben en ook ik ga in mijn volgende M-voorbereiding (ooit) experimenteren met een meer progressieve duurloop, door bijvoorbeeld na een lange, rustige aanloop de laatste 5-10 km in M-tempo te gaan rennen.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 13:09

Dat doe je SUPER goed Gerben !! Knap als je dat kan.
:d:

Ik vind het zelf HEEEL erg moeilijk om zo langzaam te lopen.
Ik loop als ik langzaam loop het liefste ergens op een HFgem. van ongeveer 150 bpm. Ik loop dan iets langzamer dan m'n 50 K-tempo.

Best wel te snel dus .. Kan ik, ga ik wat verbetering in aanbrengen.
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 13:22

ChatnRunner schreef:Dat doe je SUPER goed Gerben !! Knap als je dat kan.
:d:

Ik vind het zelf HEEEL erg moeilijk om zo langzaam te lopen.
Ik loop als ik langzaam loop het liefste ergens op een HFgem. van ongeveer 150 bpm. Ik loop dan iets langzamer dan m'n 50 K-tempo.

Best wel te snel dus .. Kan ik, ga ik wat verbetering in aanbrengen.
8O
DikkieDick
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 13:25

Gisteravond weer een fijne training met de loopgroep (een grote groep dit keer van 31 man/vrouw).
Wat kracht en toen rondjes D3 en half rondje D2. Een rondje was iets meer dan 500m volgens mijn GPS en heb het via afstandmeten ook ff gecheckt, want op een gegeven moment vond ie toch weer dat ik door de vijver was gegaan. ;-)
Bij D3 zeggen ze dat je tegen je 10km-tijd aan moet zitten, maar momenteel (ook omdat ik geen recente wedstrijd10km heb staan) gaat ie behoorlijk sneller. En zo zat ik na een kwartier rondjes lopen op 3,1km in 15 minuut en een paar seconden. Omgerekend naar 3km is dat onder de 14'40" . Dat geeft de burger moed. Binnenkort eens een 3km gaan hobbelen in constant tempo en kijken wat ik daar kan halen (of op mijn 4mijl-rondje om te zien hoever ik nu sta voor die afstand, en een redelijk vlotte 4mijl er uit probeer te persen).

Omdat er nog tijd was mochten we 1 minuut in eigen tempo lopen. Was dat bij mij iets korter omdat ik dacht het fluitje te horen en al met mijn rust begon, maar haalde in 53 seconden een gemiddelde van 14,5km/uur. Kan me zoiets niet heugen en verbaas mezelf elke keer weer. ;-)

A.s. vrijdag wil ik een lekkere vlotte duurloop lopen, of als me de tijd daartoe toch ontbreekt een 4mijl op (bijna) wedstrijdtempo.
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 14:36

tOOter schreef:8O
ChatnRunner schreef: :?:
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

di 21-02-2012 14:49

Na een dagje rust, 10km gelopen in 50 min rond. Lekker loopweer met een stevige NW-wind tegen. Op de terugweg in de rug en zelfs een flauw voorjaarszonnetje erbij.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 15:04

ChatnRunner schreef:
tOOter schreef:8O
ChatnRunner schreef: :?:
Misschien lees ik het verkeerd, maar lees ik nu dat je jouw 50 km-tempo boven 150 HS traint/loopt?
Ik zit nog niet zo goed in al die tempo's en HS'en, maar het lijkt mij hoog.
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 15:11

Ja klopt, ik loop mijn wedstrijden dan tussen de 150 en 160 bpm.
Mijn max. is ca. 188.
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 15:17

ChatnRunner schreef:Ja klopt, ik loop mijn wedstrijden dan tussen de 150 en 160 bpm.
Mijn max. is ca. 188.
Ah, oké. Dan liggen onze waardes aardig bij elkaar in de buurt. Ik ben er juist zo blij mee dat ik nu eindelijk mijn lange duurtrainingen met een HS van rond de 140 (of zelfs iets eronder) kan lopen en dat een langere tijd achter elkaar. Het ontdekken van dat 'trucje' (rustig genoeg lopen) heeft bij mij even geduurd ...
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 15:33

Het is mooi om een goed beeld te hebben wat per loopafstand ongeveer je gemiddelde loopsnelheid en je gemiddelde hartslag is.
Ook is de relatie tussen de gemiddelde hartslag en de gemiddelde loopsnelheid interessant.
Ik heb daarvoor mezelf mooie grafieken voor om redelijk betrouwbaar m'n tijden, snelheden, hartslagen e.d. te weten.

Eigenlijk denk ik dat veel lopers wel dergelijke grafieken hebben.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

di 21-02-2012 15:42

Na 2 dagen rust ( wel gewandeld, vroeg naar bed en toch later opstaan), vanochtend weer een training.
10x200, pauze 200
10x100, pauze 100.

Omdat iemand mijn markeringspaaltje had weggehaald, wist ik niet meer precies waar mijn startpunt was, dus ik startte waar ik dacht dat het was. Later even op de fiets nagemeten, bleek ik 210 m. gelopen te hebben, in een constante tijd van 45".
100-tjes had ik vastgesteld door tijdens mijn 200tjes te kijken waar ik telkens 23" op mijn horloge had, en dat bleek naderhand aardig te kloppen, een tweetal metertjes meer. De 100tjes liep ik 21" constant.

Helaas nog steeds een gevoelige achilles, niet zozeer tijdens de tempi, maar vooral tijdens het uitlopen :cry:
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 15:56

ChatnRunner schreef:Het is mooi om een goed beeld te hebben wat per loopafstand ongeveer je gemiddelde loopsnelheid en je gemiddelde hartslag is.
Ook is de relatie tussen de gemiddelde hartslag en de gemiddelde loopsnelheid interessant.
Ik heb daarvoor mezelf mooie grafieken voor om redelijk betrouwbaar m'n tijden, snelheden, hartslagen e.d. te weten.

Tot de groep die "dergelijke grafieken" hebben hoor ik niet. Wat mijn huidige hartslag is bij welke inspanning weet ik, wel die van een 3~4 jaar terug toen ik hierop nog liep. Trainingen en -ook wedstrijden- loop ik de laatste jaren op mijn gevoel en minder op mijn klokje. Het overkomt mij regelmatig dat ik op het eind van de training erachter kom dat ik het "startknop " van mijn klokje niet heb ingedrukt, lekker belangrijk. Het doet niets af van het plezier wat ik heb gehad van een training.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 21-02-2012 16:02

ChatnRunner schreef:Het is mooi om een goed beeld te hebben wat per loopafstand ongeveer je gemiddelde loopsnelheid en je gemiddelde hartslag is.

Ik denk dat dat voornamelijk interessant is voor lange afstandslopers.. vanaf zo'n 15km schat ik zo (verschilt waarschijnlijk wel per persoon).. tot en met 10km loop je toch redelijk boven de anaerobe drempel waardoor de hartslag niet meer zo lekker lineair oploopt met de snelheid.

Mijn max zit op 186 en als ik een lange duurloop doe dan probeer ik onder de 150 te blijven maar niet ten koste van mn looptechniek.

Maarten.
One, two, Tri
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-02-2012 16:03

pcmaal schreef:
ChatnRunner schreef:Eigenlijk denk ik dat veel lopers wel dergelijke grafieken hebben.
Tot de groep die "dergelijke grafieken" hebben hoor ik niet. Wat mijn huidige hartslag is bij welke inspanning weet ik, wel die van een 3~4 jaar terug toen ik hierop nog liep. Trainingen en -ook wedstrijden- loop ik de laatste jaren op mijn gevoel en minder op mijn klokje. Het overkomt mij regelmatig dat ik op het eind van de training erachter kom dat ik het "startknop " van mijn klokje niet heb ingedrukt, lekker belangrijk. Het doet niets af van het plezier wat ik heb gehad van een training.
Dat is ook een prima manier om met lopen bezig te zijn.
Ieder zijn methode ..
Zelf vind ik het wat lastig om zonder hulpmiddelen in te schatten waar ik mee bezig ben.
M.a.w. ik heb nog wat weinig "loopgevoel".

Ook mijn trainingen doe ik altijd op hartslag.

Van mijn AV ken ik ook meerderen die liefst zonder horloge, hartslagband e.d. lopen terwijl ze dat eerder wel deden.
Misschien dat ik dat op den duur ook ga doen.
Nu vind ik dergelijke hulp nog erg fijn !!
Plaats reactie