Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

di 21-02-2012 16:19

ChatnRunner schreef:Eigenlijk denk ik dat veel lopers wel dergelijke grafieken hebben.
gadget schreef:Ik denk dat dat voornamelijk interessant is voor lange afstandslopers.. vanaf zo'n 15km schat ik zo (verschilt waarschijnlijk wel per persoon).. tot en met 10km loop je toch redelijk boven de anaerobe drempel waardoor de hartslag niet meer zo lekker lineair oploopt met de snelheid.
Klopt Maarten,

pas boven de 15 km loop ik mijn wedstrijden zuiver onder-drempelig en zijn mijn lijntjes lineair.
Bij trainingen loop ik vrijwel altijd aeroob tegenwoordig.

Onder de 15 km zijn mijn lijntjes minder lineair maar ook daar heb ik in mijn grafieken rekening mee gehouden !!
:)
Gebruikersavatar
pcmaal
Lid
Lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: wo 03-11-2004 1:00
Locatie: Vellup
Contacteer:

di 21-02-2012 17:04

ChatnRunner schreef:Dat is ook een prima manier om met lopen bezig te zijn.

...

Nu vind ik dergelijke hulp nog erg fijn !!
En daar draait het uiteindelijk toch om: met een fijn gevoel lekker trainen
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

di 21-02-2012 17:12

Mee eens !!
runnergirl1985
Lid
Lid
Berichten: 265
Lid geworden op: ma 23-05-2011 1:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

di 21-02-2012 19:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zonder hartslagband (gevoelsmatig) lekkerder loop.Tijdens het lopen met hartslagband merk ik dat mijn focus erg ligt op het in de gaten houden van die hartslag. Ook train ik nu af en toe zonder horloge, ik vind het wel prettig. Je bent niet bezig met de actuele snelheid etc., gewoon lekker lopen op gevoel........ Maar goed iedereen heeft zijn eigen voorkeur.Soms zijn we misschien teveel gefocust op al die technische snufjes :D .
Gebruikersavatar
Teun
Lid
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: za 08-10-2005 1:00

di 21-02-2012 22:03

Het lijkt mij wel dat de geoemde 800-jes of 1000-jes onder de anaerobe drempel uitgevoerd moeten worden. Anders is het toch wel wat aan de intensieve kant. Met 800-jes in 2.48 zou je in een 10 km wedstrijd in staat moeten zijn om 3.20 min per kilometer te lopen. Lukt je dat ook?

AdP schreef:
RunBart schreef: Als voorbeeld: liepen we nog niet zo lang geleden 5*800m in 2:35 met pauze 3min, agelopen dinsdag was dat 7*800m in 2:48 en dan met pauze 1,5min 8O
....
Gezien de moeite die het me nu nog kost, denk ik dat het inderdaad een ondertraind gedeelte is en dat het best wat op kan gaan leveren .... :?:
Welkom bij de club :).
Dit zijn de trainingen waar onze groep zijn kracht aan ontleent (en bij Dirks gaat het er niet veel anders aan toe).
De pauze van 1.30 tussen de 800m's is nog heel redelijk.
In de winter doen we b.v. 8x1000 met pauze 200 drib (dat is dat ong 1.10). Jullie oude trainingen lijken meer op de trainingen die je doet als je richting het baanseizoen gaat. Dan kan ik b.v. best 6x1000 met pauze 400dr (ong 2.15-2.30) doen.
Het idee achter de kortere pauzes is dat je een groter deel van de training in een effectieve hartslagzone doorbrengt en een natuurlijke rem hebt op te hard trainen. Met een hartslagmeter kun je dat goed vergelijken.
Geniet ervan, en straks van de snellere tijden :).
Gebruikersavatar
achterhoekrunner
Lid
Lid
Berichten: 3852
Lid geworden op: zo 09-10-2005 1:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

di 21-02-2012 22:06

Vanavond met de groep een intervaltraining gedaan. 10x2' P=1' Voor het eerst in weken dat ik het idee had veel te veel kleren aan te hebben, het voelde gewoon warm aan buiten. Pas aan het eind van de training merkte je dat het begon af te koelen.
Training was al aan de vlotte kant voor mijzelf, opdracht was 10 km wedstrijdtempo. Was nog een beetje stijfjes in de benen maar gedurende de training werd het beter.
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

di 21-02-2012 22:58

Ik zou vandaag even een duurloopje doen met Rene Godlieb maar hij kon niet.. alternatief was intervallen in het park maar toen ik de deur uitliep voelde ik mn Hamstrings al.. Gisteren parket gelegd op een zolder, dus flink trap op en af gelopen met wat plankjes... het werd het dus toch een soort duurloopje om de heide heen deze keer. 11.2 km volgens de gps en 11.4 volgens de footpod.. gemiddelde hartslag van 145. 12km per uur..
One, two, Tri
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

wo 22-02-2012 0:50

Morgenvroeg al om 08:00 uur op pad met èn Marian Freriks èn Carlien Harms. Met z'n drietjes lopen en wat bijpraten over de SallandTrail.
Volgens mij waren dat ooit zo'n beetje de snelste Nederlandse dames op de 10 km op de baan!

Mwa; maar ik laat me niet kennen hoor!
:lol:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
bz
Lid
Lid
Berichten: 1737
Lid geworden op: za 29-05-2010 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

wo 22-02-2012 6:38

Het regende behoorlijk hier en op de baan stonden veel plassen.

Ik was 400tjes van plan, bij het inlopen leek baan 6 er het beste bij te liggen, die heb ik dus gepakt, met plm 200 dribbelpauze (bocht uitlopen en langs de hoogspringmat weer terug).

Het ging ondanks het natte week best goed, twaalf 400tjes gedaan in gemiddeld 79.6 (inclusief de laatste in 76 seconden). totaal 13km.
Gebruikersavatar
Don_K
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4487
Lid geworden op: za 09-06-2007 1:00
Locatie: Almere-Buiten
Contacteer:

wo 22-02-2012 8:48

bz schreef:Ik was 400tjes van plan, bij het inlopen leek baan 6 er het beste bij te liggen, die heb ik dus gepakt, ...
Zijn die startmarkeringen redelijk gestandaardiseerd, of merk je duidelijke verschillen per land?

(Lijkt mij best lastig hoor, om zo'n 40m voorbij de finish naar een streep te zoeken in laan 6.)
De man van de Korte Adem
Gebruikersavatar
bz
Lid
Lid
Berichten: 1737
Lid geworden op: za 29-05-2010 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

wo 22-02-2012 9:29

Don_K schreef:
bz schreef:Ik was 400tjes van plan, bij het inlopen leek baan 6 er het beste bij te liggen, die heb ik dus gepakt, ...
Zijn die startmarkeringen redelijk gestandaardiseerd, of merk je duidelijke verschillen per land?

(Lijkt mij best lastig hoor, om zo'n 40m voorbij de finish naar een streep te zoeken in laan 6.)
Het zag er net zo uit als in nederland!
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9075
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

wo 22-02-2012 10:31

boco schreef: Volgens mij waren dat ooit zo'n beetje de snelste Nederlandse dames op de 10 km op de baan!

Mwa; maar ik laat me niet kennen hoor!
:lol:
4e en 5e op de ranglijst aller tijden, met twee van oorsprong keniaanse dames en christine toonstra op de eerste drie plekken
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
gzomer
Lid
Lid
Berichten: 2995
Lid geworden op: vr 07-11-2008 1:00
Locatie: Maarssen
Contacteer:

wo 22-02-2012 10:36

Teun schreef:Het lijkt mij wel dat de geoemde 800-jes of 1000-jes onder de anaerobe drempel uitgevoerd moeten worden. Anders is het toch wel wat aan de intensieve kant. Met 800-jes in 2.48 zou je in een 10 km wedstrijd in staat moeten zijn om 3.20 min per kilometer te lopen. Lukt je dat ook?

AdP schreef:
RunBart schreef: Als voorbeeld: liepen we nog niet zo lang geleden 5*800m in 2:35 met pauze 3min, agelopen dinsdag was dat 7*800m in 2:48 en dan met pauze 1,5min 8O
....
Gezien de moeite die het me nu nog kost, denk ik dat het inderdaad een ondertraind gedeelte is en dat het best wat op kan gaan leveren .... :?:
Welkom bij de club :).

Dit zijn de trainingen waar onze groep zijn kracht aan ontleent (en bij Dirks gaat het er niet veel anders aan toe).
De pauze van 1.30 tussen de 800m's is nog heel redelijk.
In de winter doen we b.v. 8x1000 met pauze 200 drib (dat is dat ong 1.10). Jullie oude trainingen lijken meer op de trainingen die je doet als je richting het baanseizoen gaat. Dan kan ik b.v. best 6x1000 met pauze 400dr (ong 2.15-2.30) doen.
Het idee achter de kortere pauzes is dat je een groter deel van de training in een effectieve hartslagzone doorbrengt en een natuurlijke rem hebt op te hard trainen. Met een hartslagmeter kun je dat goed vergelijken.
Geniet ervan, en straks van de snellere tijden :).
@Teun: het viel mij op dat RunBart drie zware kwaliteitstrainingen in de week gaat doen, één kort interval op vVO2max (zelf iets hoger), een langer interval ruim boven 10k-tempo en een beul van een temporun op de drempel. Is dat de achterliggende reden van je opmerking om de 800-tjes langzamer te doen?
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Gebruikersavatar
Trackrunner
Lid
Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: do 10-03-2011 1:00
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

wo 22-02-2012 11:27

Gisteren 3×5×300m in 52 met pauze 100m dribbel en een rondje gras tussen de series. Was best pittig!
Gebruikersavatar
coen
Lid
Lid
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 09-09-2007 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

wo 22-02-2012 11:37

@Teun @gzomer
Als ik de trainingen vertaal naar Daniels, lijken de kwaliteitstrainingen op een T, R en een I training.

De 800 I training heeft zoals Adp al aangeeft het meeste baat bij korte pauzes om zoveel mogelijk tijd effectief in de juiste hartslagzone te blijven. Bij 2:48 op de 800 hoort ongeveer een 10 kilometertijd van 36:30, geen 33:40 (3:20 p/m), volgens Daniels dus.

Drie kwaliteitstrainingen per week zonder wedstrijd zou toch moeten kunnen ook bij de genoemde snelheden als je lijf het verder aankan?
Plaats reactie