Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

zo 30-01-2005 13:25

Na de stevige inspanningen gisteren op De Assselronde heb ik vanmorgen lekker uitgelopen. 45 minuten door het bos, rustig tempo om de stijfheid wat uit de (boven)benen te verdrijven.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

zo 30-01-2005 13:29

nikeboy schreef:gisteren: 25 minuten opwarmen, 25 minuten fartlek(ongeveer 6km) en 25 minuten uitlopen. Later op de dag nog eens 1u20 met de fiets gereden.
vandaag: 1u05 duurloop, vanavond volgt nog eens dezelfde training en dan hebben we onze 25km weer gelopen. Dit doe ik vooral omdat ik de 25km aan één stuk teveel vindt. En ik mag trouwens geen vet meer verbranden. :P
Het effect van een duurloop aan 1 stuk van 25 km is niet vergelijkbaar met het effect van 2 trainingen die bij elkaar 25 km vormen. Het is juist de bedoeling van zo'n lange duurloop om de vetverbranding te trainen. Hierdoor kun je in wedstrijden uiteindelijk langer een hogere snelheid aanhouden, omdat je je lichaam erop traint om ook bij kortere inspanningen beter meer vet te verbranding, waardoor je langer kunt beschikken over je glycogeenvoorraad. En zolang je hier in hoofdzaak je energie uit haalt ben je instaat een hogere snelheid langer vast te houden. De opmerking: "ik mag trouwens geen vet meer verbranden" begrijp ik niet. Als jij vindt dat je te mager ben (ik zou zeggen hoe minder vet hoe beter voor hardlopen, zolang het vetpercentage maar niet onder de 5 a 7,5 % zakt) dan pas je je voedingspatroon aan door wat meer vet te eten.

paul
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

zo 30-01-2005 13:37

Hoi Paul,

Koen is bij mijn weten geen marathonloper, voor hem zal de lange targe duurloop geen trainingsdoel op zich zijn.

Hoe gaan trainingen op schema van Vroemen?

groeten
Ton
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

zo 30-01-2005 13:55

DRUM schreef:Hoi Paul,

Koen is bij mijn weten geen marathonloper, voor hem zal de lange targe duurloop geen trainingsdoel op zich zijn.

Hoe gaan trainingen op schema van Vroemen?

groeten
Ton
Maar ook voor korter dan marathon is het van belang.

Ik loop nu 6 weken op de schema's van Vroemen en het gaat zeer goed. Ik vind de schema's veel beter dan de PK schema's (voor mij persoonlijk dan). Pk is heel veel heel langzaam werk (en dat is ook een insteek, dat weet ik, maar vind ik wat aan de saaie kant). Ik heb nu veel afwisseling in de schema's en in elk geval 1x per week een baantraining. Ik merk aan enkele parameters dat mijn conditie stijgende is. (rusthartslag met 5 slagen gedaal, hogere snelheid bij een lagere hartslag) . Ik heb 6 trainingsdagen per week en 1 rustdag waarbij ik tussen de 90 en 100 km maak. Natuurlijk weet ik pas echt wat het allemaal waard is als straks eind februarie/begin maart (CPC in het bijzonder) mijn wedstrijd tijden sneller worden. Vooralsnog ben ik zeer tevreden.

Paul
Walter
Benefactor
Benefactor
Berichten: 5955
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

zo 30-01-2005 15:54

Omdat ik niet naar Apeldoorn ben gegaan en er ook geen voorbereidingsloop Rotterdam Marathon was heb ik vanochtend vroeg
zelf maar zo'n kleine 30 km gelopen.
Ging best lekker maar zoals ik zelf al ondervonden heb moet ik toch
meer LSD duurlopen van 30 -35 km doen om over het dode punt heen te komen en de tweede adem te vinden.
Ik heb dan wel 10 marathons gelopen maar ik zal het heel mijn leven een
.... afstand vinden en eerlijk gezegd word ik er ook best een beetje moe van want ik ben geen 18 meer
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen."
Frans Daels
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

zo 30-01-2005 16:26

Ik voelde de training van gisteren nog wel, dus ik heb rustiger dan normaal door de Genneper Parken gelopen. Het was op sommige plaatsen erg drassig, dus het was uitkijken om niet onderuit te gaan, en dan helpt een rustiger tempo wel :wink:

Totaal 15 km gelopen, met 12 versnellingen van 30 seconden en in de laatste anderhalve km nog 5 versnellingen van 100 meter
1.12'39" = 12,4 km/h

Morgen maar iets makkelijks doen, 31km in een weekend is toch wat veel voor zo'n oude man :(

groeten
Ton
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
nikeboy
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 01-02-2004 1:00
Locatie: Lokeren
Contacteer:

zo 30-01-2005 16:33

ptaurus schreef:
nikeboy schreef:gisteren: 25 minuten opwarmen, 25 minuten fartlek(ongeveer 6km) en 25 minuten uitlopen. Later op de dag nog eens 1u20 met de fiets gereden.
vandaag: 1u05 duurloop, vanavond volgt nog eens dezelfde training en dan hebben we onze 25km weer gelopen. Dit doe ik vooral omdat ik de 25km aan één stuk teveel vindt. En ik mag trouwens geen vet meer verbranden. :P
Het effect van een duurloop aan 1 stuk van 25 km is niet vergelijkbaar met het effect van 2 trainingen die bij elkaar 25 km vormen. Het is juist de bedoeling van zo'n lange duurloop om de vetverbranding te trainen. Hierdoor kun je in wedstrijden uiteindelijk langer een hogere snelheid aanhouden, omdat je je lichaam erop traint om ook bij kortere inspanningen beter meer vet te verbranding, waardoor je langer kunt beschikken over je glycogeenvoorraad. En zolang je hier in hoofdzaak je energie uit haalt ben je instaat een hogere snelheid langer vast te houden. De opmerking: "ik mag trouwens geen vet meer verbranden" begrijp ik niet. Als jij vindt dat je te mager ben (ik zou zeggen hoe minder vet hoe beter voor hardlopen, zolang het vetpercentage maar niet onder de 5 a 7,5 % zakt) dan pas je je voedingspatroon aan door wat meer vet te eten.

paul
aangezien ik graag in het leger zou gaan en daarvoor binnen 3 maand 1.5kg meer moet wegen zal ik tot dan niet meer op vetverbranding trainen. Ik heb nu al maar 5.5% dus wat als ik duurlopen ga doen van 2uur. Als je traint voor marathon is het inderdaad zo, maar op de kortere afstanden heeft dit geen doel. Heel veel lopers gebruiken tegenwoordig dit principe.
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

zo 30-01-2005 16:54

Nikeboy,

Ik ben jaloers op je met zo'n laag vetpercentage..........

Paul
Gebruikersavatar
Marlies
Benefactor
Benefactor
Berichten: 2505
Lid geworden op: do 16-12-2004 1:00
Locatie: Norg
Contacteer:

zo 30-01-2005 17:41

Het ging vanmiddag van geen meter. Ik wilde een lange duurloop doen, maar na 35 minuten ben ik afgehaakt. Door pijn aan de binnenkant van mijn rechter enkel ben ik gaan wandelen. (Alles voorkomen om een blessure te krijgen) Het leek me handig het eerste stuk met mijn vriend mee te lopen, omdat hij een iets lager tempo heeft. Zo kan ik mijn hartslag mooi laag houden. Maar dat bleek dus geen goed idee. Zijn route is ook niet geschikt voor een lange rustige duurloop. Het is meer een crossroute. Dus dat doe ik voorlopig niet meer. :roll: :x
Dan maandagavond maar een langere alternatieve training. :D

Marlies
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

zo 30-01-2005 21:27

ptaurus schreef:Nikeboy,

Ik ben jaloers op je met zo'n laag vetpercentage..........

Paul
Erg jaloers zou ik niet zijn Paul; 5.5% is erg laag en zit volgens mij tegen de grens. Je hebt nu eenmaal een bepaald percentage vet nodig om je organen te beschermen. Je zit op de grens van je weerstand en dat in combinatie met hard trainen zorgt ervoor dat je erg bevattelijk bent voor allerlei kwaaltjes, ziekten etc.

Ik heb een tijdje in 2003 vegetarisch gegeten, maar heb dat blijkbaar niet erg verantwoord aangepakt, ik viel 5kg af en mijn vetpercentage daalde van plm 9.5 naar 8.0. De mensen die mij kennen zullen nu wel denken: Nog 5 kg eraf? 8O . Toen ik er weer een paar kilo bijhad voelde ik me een stuk prettiger en sterker, mijn weerstand was ook weer op het oude nivo.

Rond de 10% vet is voor fanatieke (recreant)sporters een mooi streven! Nikeboy gaat richting de topsport :D

Groeten
Ton
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
kalepier
Benefactor
Benefactor
Berichten: 1186
Lid geworden op: do 06-11-2003 1:00
Locatie: Goes

zo 30-01-2005 21:53

boco schreef:
kalepier schreef:Daarna 7*800 mtr in 3 minuten met daartussen 200 mtr rust en achteraf nog 10 versnellingen van 50 mtr. Peter
Dat zou betekenen dat je een marathontijd van 3 uur kunt nastreven Peter! Potverdorie, je gaat wel erg goed!
Bertus, ik had zelf de link met de yasso 800 nog niet eens gelegd.
Maar ze gingen redelijk soepel en 3 erbij had dan ook geen probleem geweest.
Dit wilt echter niet zeggen dat ik voor die 3 uur ga.
Dan blijft er zo weinig over om volgende keer naar uit te kijken. :lol:

Peter
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg....
Gebruikersavatar
Christopher
Lid
Lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: di 18-11-2003 1:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

ma 31-01-2005 0:39

Nog 56 minuten eraf daarna toch?
Gebruikersavatar
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Berichten: 18841
Lid geworden op: di 11-11-2003 1:00
Contacteer:

ma 31-01-2005 0:51

kalepier schreef:
boco schreef:
kalepier schreef:Daarna 7*800 mtr in 3 minuten met daartussen 200 mtr rust en achteraf nog 10 versnellingen van 50 mtr. Peter
Dat zou betekenen dat je een marathontijd van 3 uur kunt nastreven Peter! Potverdorie, je gaat wel erg goed!
Bertus, ik had zelf de link met de yasso 800 nog niet eens gelegd.
Maar ze gingen redelijk soepel en 3 erbij had dan ook geen probleem geweest.
Dit wilt echter niet zeggen dat ik voor die 3 uur ga.
Dan blijft er zo weinig over om volgende keer naar uit te kijken. :lol:
Peter
Ga je mee naar Berlijn in september? Als je wilt hou ik een plaatsje voor je vrij in de bus! (zie Greetz Berlijn)
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 31-01-2005 10:55

DRUM schreef:
ptaurus schreef:Nikeboy,

Ik ben jaloers op je met zo'n laag vetpercentage..........

Paul
Nikeboy gaat richting de topsport :D

Groeten
Ton
Dat bedoel ik, daar ben ik jaloers op. Ik zit nog niet eens aan de 10%. Terwijl ik vegatarisch eet, vrijwel geen vet. (ong 15 tot 20 g vet per dag). Wel veel koolhydraten. Wellicht teveel, omdat ik toch de lage vetconsumptie moet compenseren.

paul
Gebruikersavatar
Leontine
Lid
Lid
Berichten: 596
Lid geworden op: di 30-03-2004 1:00
Locatie: Sint Michielsgestel
Contacteer:

ma 31-01-2005 13:25

Vandaag weer voor het eerst sinds 2 weken een stukje gelopen. Omdat ik van de masseur heel erg goed naar mijn lijf (en dan met name mijn rug) moet luisteren, ben ik maar 41 minuten weggeweest. Het ging niet lekker, ik kwam lucht te kort en dat terwijl ik erg langzaam liep. Mijn bovenbenen liepen al snel vol. Maar mijn rug wist het te houden en hield zich rustig. Morgen maar weer een nieuwe poging. :)
Plaats reactie