Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

do 06-11-2014 20:06

JurP schreef:6x1000p890wdw Speedy Gonzales was er niet vandaag en ik was wat laat. Een paar anderen waren al begonnen. Ik had niet zo'n trek in de snelle korte intervallen, dus trok mn eigen plan: vrij vlotte kilometertjes met veel rust, met focus op hoog en soepel draaien. Dat lukte erg goed. De hakken raakten de grond meestal niet eens. Zo'n training is ook mooi om te horen. Fluisterstil lopen.
3:48-3:46-3:42-3:47-3:49-3:47
TE3,6

@renyek Erg sterk gelopen zo vroeg in de ochtend! De halve onder de 1:20 kan binnenkort wel lijkt het.
Moet jij zeggen haha! Thx :-)

Binnenkort is wat vroeg, maar heb mijn zinnen gezet op Venloop (maart 2015) en daar wil ik gericht naartoe trainen voor die 1h20 :-)
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-11-2014 9:16

Gisteren Training 5 Chi-running.

50 min Minutenloop. Alles ging verrassend goed. Voor het eerst op een atletiek-baan gelopen. Niet mijn ding.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-11-2014 16:09

Vandaag een lange rustige duurloop gedaan. 15.2km in 1:38:59 met gemiddelde hartslag van 140.

Wel een vreemd fenomeen ervaren vandaag, namelijk dat hoe langer de loop duurde, hoe sneller ik kon gaan lopen met dezelfde hartslag. En dat scheelde echt enorm. De eerste 7 km gingen in 47:14, de 2e 8km in 50:32. En dat dus met ongeveer dezelfde hartslag. Iemand die dat voor mij kan uitleggen?

https://flow.polar.com/training/analysis/34349551
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-11-2014 16:32

Eide schreef:...
Wel een vreemd fenomeen ervaren vandaag, namelijk dat hoe langer de loop duurde, hoe sneller ik kon gaan lopen met dezelfde hartslag.
...
Ik kan het niet uitleggen, maar ik herken het zeker. :)
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-11-2014 17:41

@eide: lastige vraag. Dan moeten we eerst weten waarom cardiac drift plaatsvindt. Waarom gaat je hartslag langzaam omhoog bij gelijkblijvend tempo (bij jou nu dan niet ;)):
- zou te maken hebben met het opwarmen van het lichaam en de warmte die het lichaam kwijt moet: dit koelingsproces wat op gang komt verklaart de langzaam stijgende hartslag (extra werk voor het hart om het bloed naar de vaten in/onder de huid te transporteren voor warmteafgifte) bij gelijkblijvend tempo;
- tevens heb ik gelezen (noakes) dat als je langer loopt de verbrandingsmix verandert: meer vet- tov koolhydraatverbranding. Voor dezelfde hoeveelheid energie heb je dan iets mee zuurstof nodig en daarmee meer zuurstof dat aamgevoerd moet worden. Het hart moet dan iets harder werken voor deze toegenomen zuurstofbehoefte;
- een derde factor die ik me kan indenken is de recrutering van spieren die langzaam afneemt als je langer loopt (ter preventie van verdere spierbeschadiging). Om een bepaald tempo dan nog vol te houden gaat dit misschien ten koste van de loopeconomie (zeker als mensen niet letten op het goed technisch blijven lopen). Geleidelijke verslechtering van de loopeconomie betekent een geleidelijke toename van de hoeveelheid energie per tijdseenheid, daarmee een grotere zuurstofbehoefte van de spieren en daarmee de hartslag die omhoog gaat.

Ik vermoed dat van deze hypotheses vooral de eerste nu van toepassing is (vanwege het relatief lage tempo, en vanwege de relatief korte tijdsduur)

Als ik ga speculeren dan zou ik zeggen dat na verloop van tijd (20min) de doorbloeding van de spieren en huid beter is dan in het begin en de warmteafgiftecapaciteit daardoor verbeterd is en het hart daarom minder moeite hoeft te doen voor deze warmteafgifte.
Sommigen geven dit als argument voor een goeie warmup (denk aan de wielrenners die voorafgaand aan een tijdrit op de rollerbank zitten en zich helemaal gek zweten)

So far my two cents...
dano
Lid
Lid

vr 07-11-2014 22:06

25 minuten op E, 20 minuten op T, 25 minuten op E. Lekkere training
LFC for life
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-11-2014 8:05

Gisteren het weekend afgetrapt met een progressieve duurloop. Nog net te doen met korte broek over de maasbruggen met wind. Nu 2 daagjes rust en wel met een weekendje weg inc. sauna ‪#‎rustenisooktrainen‬

24.2 km begonnnen @ 5'30 en geeindigd @ 4'00 (de 1.5 km uitlopen niet meegerekend)
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-11-2014 8:44

renYek schreef:Gisteren het weekend afgetrapt met een progressieve duurloop. Nog net te doen met korte broek over de maasbruggen met wind. Nu 2 daagjes rust en wel met een weekendje weg inc. sauna ‪#‎rustenisooktrainen‬

24.2 km begonnnen @ 5'30 en geeindigd @ 4'00 (de 1.5 km uitlopen niet meegerekend)
Zeker waar. Geniet ervan!
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-11-2014 12:09

Eide schreef:Vandaag een lange rustige duurloop gedaan. 15.2km in 1:38:59 met gemiddelde hartslag van 140.

Wel een vreemd fenomeen ervaren vandaag, namelijk dat hoe langer de loop duurde, hoe sneller ik kon gaan lopen met dezelfde hartslag. En dat scheelde echt enorm. De eerste 7 km gingen in 47:14, de 2e 8km in 50:32. En dat dus met ongeveer dezelfde hartslag. Iemand die dat voor mij kan uitleggen?

https://flow.polar.com/training/analysis/34349551

Ik denk dat het het effect van wind is (gisteren ZO wind) zodat je die in de rug had in 2e helft en tegen had in de 1e helft.
Daarbij beetje effect van warming up.
Effect van vet - en glycogeenverbranding lijkt me minimaal.

Another 2 cents.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-11-2014 12:55

Omgevingsfactoren zijn inderdaad niet uit te sluiten! :d:
4 cent al...
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-11-2014 13:28

HennyV schreef:Ik denk dat het het effect van wind is (gisteren ZO wind) zodat je die in de rug had in 2e helft en tegen had in de 1e helft.
Daarbij beetje effect van warming up.
Effect van vet - en glycogeenverbranding lijkt me minimaal.

Another 2 cents.
Ik liep het eerste deel met de wind in de rug in de bossen. Het tweede, snelle, deel had in de wind vol tegen op de open heide. Daar had ik zelf ook aan gedacht maar al verworpen.
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-11-2014 13:52

Heerlijk rondgezworven bij Joe Mann in Best.
Trainingsvorm: als je een wandelaar aan ziet komen, dan het 1e pad links of rechts in. Resultaat: een kriskras wirwar raar rondje gelopen :)
En natuurlijk die paar heuveltjes die ik kon vinden een paar keer opgelopen. Molshopen zijn het, maar helaas is het hier niet anders. En op 1 of andere manier moet ik toch iets aan heuveltraining doen.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-11-2014 13:58

vicky schreef:Heerlijk rondgezworven bij Joe Mann in Best.
Trainingsvorm: als je een wandelaar aan ziet komen, dan het 1e pad links of rechts in. Resultaat: een kriskras wirwar raar rondje gelopen :)
En natuurlijk die paar heuveltjes die ik kon vinden een paar keer opgelopen. Molshopen zijn het, maar helaas is het hier niet anders. En op 1 of andere manier moet ik toch iets aan heuveltraining doen.
Hé, da's leuk, daar liep ik ook. Met één van de vele trainingsgroepen die daar vandaag actief waren vanaf een uur of 10. Behalve wat inlopen, flutten, kunstjes en uitlopen ook 4x30sec (P 15sec), 3x2min (P 1'30) en 5x5min (P 2min) gedaan (tempo's steeds vlot/hard (d3/d4), pauzes rustig (d1/d0). Toch ruim 17km gehad en volgens Polar 20 uur herstel nodig. Dan ben ik net op tijd klaar voor de cross morgen. Nu toch wel een beetje moe.
Bassie79
Lid
Lid

za 08-11-2014 19:34

Vandaag met dit heerlijke weer een aantal rondjes door het Genneperpark en het stadswandelpark in Eindhoven gelopen.bedoeling was 15k met een versnelling bij 5 en 10 km maar vanwege de verkoudheid de laatste km van de laatste 5km maar laten lopen...
EelcoT
Lid
Lid
Contacteer:

za 08-11-2014 20:35

Vanmiddag het laatste uurtje voor zonsondergang met een vriendin in de Amsterdamse Waterleidingduinen een rondje van 8k gedaan.
Eerst een weddenschap afgesloten, hoeveel herten/reeën komen we vandaag tegen... ik:30 zij:40.... Na de zestig zijn we opgehouden met tellen.... en dat op slechts 8k!

Direct na de ingang zijn we een klein paadje opgeschoten om de wandelaars te ontzien. De ervaring leert dat de meeste wandelaars daar de grote (verharde) paden blijven volgen. De paadjes werden smaller en smaller, totdat je nog maar amper je voet neer kon zetten. Trailen optima forma! De mogelijkheden voor 't trailen lijken welhaast oneindig, er is geen enkele noodzaak om de grote (verharde) paden te lopen.

Ik kan 't iedereen aanraden!
Two roads diverged in a wood, I took the one less travelled by. (Vrij naar R. Frost)
Plaats reactie