Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
RubenV
Site Admin
Site Admin

vr 29-05-2020 9:57

Woensdag een intevaltraining gedaan van 6 x 500 voluit.
Ervoor nog een blok van 2 km 4:40 + wat WU + CD kilometers.
Gisteren herstelloopje van 10km met HS <130

Zondag staat er voor het eerst sinds lange tijd nog eens een echte test gepland.
Namelijk 3 km voluit.

Ben wel benieuwd om te weten hoe ver ik nu sta na een aantal maanden intensiever trainen :)
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 29-05-2020 21:24

Sinds mijn vorige post heb ik weer twee keer hardgelopen (en een keer gefietst). Het blijft hier vooral ruim boven de 20 graden, dus altijd weer een goed moment kiezen, tussen het klussen door, want dat krijgt nog steeds voorrang (zeker nu er signalen zijn dat wellicht op 15 juni de grenzen open gaan). Laatst geposte training was 37,5 minuten.

Dinsdag 19 mei: 41,5 minuten.
Zondag 24 mei: 42 minuten.

De training op zondag was aan het eind van de middag na heel wat uren klussen en bij warm weer. Dus ja, weer heel tevreden. Ook mooi dat met het steeds langer en verder lopen mijn gemiddelde snelheid ongeveer gelijk blijft. Ik ga er weer eens wat intervaltrainingen ingooien, en ook dat is jaren geleden. En ik ga eens een hardloopkalender zoeken. Hier in de regio worden volgens mij vooral trailruns georganiseerd, maar ga ook op zoek naar vlakke wedstrijden. Wie had dat ooit nog gedacht :).

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

za 30-05-2020 22:20

Vandaag weer gelopen, na de zoveelste formulieren invullen voor een Franse bankrekening (een must), een bezoekje aan de bouwmarkt en vóór ik ging sausen (geel deze keer). Het was alweer 20 graden en lekker warm, maar opnieuw lekker gelopen.

Ik zie in een Excel-bestand dat ik in 2017 een keer 43 minuten heb gelopen, en in 2019 een keer 44 minuten met een groepje in Utrecht waarbij ik mijn tempo aanpaste. Vandaag ook 44 minuten (9.09 km), wat ik dus gewoon maar zie als een duur- en zeker afstandsrecord sinds 2012 (!). Weer 4.50 minuten per kilometer :-).

Van de ene kant verbaast het me dat ik zo makkelijk mijn duurloopjes uitbouw én mijn snelheid gelijk blijft (met echt pittige stukken vals plat), van de andere kant: ik heb hier een veel actiever leven dan in Utrecht en zit veel minder, dus mijn conditie verbetert sowieso.

Loop-ze,

Bart
Laatst gewijzigd door Psychorunner op wo 03-06-2020 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 31-05-2020 13:26

Vandaag weer een baantraining in Utrecht.

Eerst even thuis een warming-up gedaan. Strides gingen in Strides gingen in 32.97 en 15.91.

Baantraining:
- Inlopen, warming-up, loopscholing

Daarna aangesloten bij een horden-atlete.
Tijdens de horden-wu voor het eerst in maanden weer eens wat oefeningen met het "chocoladebeen" gedaan.

Vervolgens 6x 6 horden op dribbelafstand.
De horden stonden op 15 voetjes. Dat is net iets verder dan de 4m die ik altijd aanhoud.
En waar ik dit normaal gesproken 3x doe, deden we het nu 6x, waarvan 3x met spikes.
Meteen flink wat technische aanwijzingen gekregen, want mijn bovenlichaam beweegt nog veel te veel heen en weer!

Meteen daarna ging het al naar wedstrijdafstand!
Dat was even lastig, want haar horden stonden op 8.5m terwijl mijn hordenafstand 8m is.
In ieder geval een paar keer mijn 12m-aanloop geoefend, en 2 keer gecheckt of ik met 13m aanloop de tweede horde haal.
Vervolgens toch maar even 3 hordes ernaast gezet om nog wat te kunnen oefenen met mijn eigen hordenafstand. 60m (met denkbeeldige 4e en 5e horde) in 12.59, ??.??, 10.53 en 9.97.
Hele training ging op 76cm.
De man van de Korte Adem
RubenV
Site Admin
Site Admin

zo 31-05-2020 20:33

Deze morgen mijn 3km test afgelegd (gemiddeld tempo 3:35)
Ik ben tevreden :mrgreen:

Het intensiever trainen de laatste maanden heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen.
Al heel wat progressie gemaakt ten op zichte van een half jaar geleden.

Mijn eerst volgende wedstrijddoel wordt wellicht halve marathon begin oktober.
Volgens ik had begrepen mogen er missschien vanaf begin september terug (kleinere) loopwedstrijden doorgaan. Maar nog niets definitief beslist.

Dit geldt voor de wedstrijden in België.
Is er in Nerderland al iets geweten over wanneer loopwedstrijden terug mogen doorgaan?

Greetz Ruben
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

zo 31-05-2020 20:59

RubenV schreef:

Het intensiever trainen de laatste maanden heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen.
Al heel wat progressie gemaakt ten op zichte van een half jaar geleden.
Klinkt goed, Ruben!

Loop-ze,

Bart
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

ma 01-06-2020 8:59

RubenV schreef:
...
Greetz Ruben
Dat is een mooie tijd, Ruben. Ik loop 27 juni een 3km. Dan zou ik met 3:35/km heel tevreden zijn.

https://coronasolo.run/
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 03-06-2020 8:00

Hordentraining met 4 ladderhordes.

Verslapen, dus een ingekorte training.
Ik had nog last van mijn linkerbeen, was nog niet helemaal hersteld van zondag.
Strides aan het eind van het WU-blokje gingen in 33.60 (met te kleine passen) en 16.08.

Vanaf de horden-WU gelopen met een flesje in mijn rechterhand, n.a.v. techniekaanwijzingen van afgelopen zondag.
Snel opgebouwd naar 7m, zodat ik nog net een blokje op 8m kon doen.

In dat hordenblokje kwam de lagere snelheid uit de WU weer tevoorschijn.
In eerste instantie kwam ik niet eens over de derde horde heen.
Bij de tweede poging merkte ik dat ik veel te hoog over de hordes ging, en de 3e keer merkte ik dat ik moest rijken (50mH in 9.04 en 9.33).
Daarna nog een keer een 60mH gedaan (met denkbeeldige 3e horde) in 10.53.

Het gaat allemaal wat langzamer dan eind vorige week. Mogeljk door dat flesje in de hand, mogelijk door de wat-haastig-doorlopen WU. (Of wellicht doordat ik zondag op spikes liep en doordat vorige week vrijdag de afstanden nog 12½% korter waren.)
Maar in ieder geval heb ik het gevoel dat mijn hordenpassage zich begint aan te passen aan de techniekaanwijzingen van Dewrah en Juul.
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

wo 03-06-2020 19:32

Vandaag dan eens een intervaltraining gedaan: 5 x 4 minuten in een iets hoger (dan duurloop)tempo, tussendoor steeds 2 minuten gedribbeld. Een andere route gekozen dan de laatste paar keer voor mijn duurlopen: iets bultiger, maar niet van dat langere vals plat. Lijkt me dus ook prima voor mijn duurlopen, en hier hoef ik niet een paar tientallen meters over een D-weg (max. 90 km/h ...) om mijn rustige route te vervolgen. Totaal 35 minuten bezig geweest. Best pittig, maar erg lekker gelopen :).

Als ik zo door mijn Excel-bestand scroll, was mijn laatste niet-duurloop training begin 2017 …

Loop-ze,

Bart
MasterRunner
Lid
Lid

wo 03-06-2020 21:04

@Ruben
Chapeau, strakke tijd zo! :d:
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 05-06-2020 8:56

Iets verslapen, Maar genoeg tijd voor de warming up.
Nog een beetje last van mijn linkerbeen.
Strides aan het eind van het WU-blokje gingen in 29.25 en 15.63.

Vanaf de horden-WU weer gelopen met een flesje in mijn rechterhand.
Horden stonden weer op 76cm, en ik merkte af en toe dat mijn linkervoet nog niet over de 84cm gaat.

Het eerste hordenblokje heb ik gedaan met 4 hordes: 50mH in 9.34, 9.13 en 8.97.

Nog even begonnen aan een tweede hordenblokje, maar na de 1e 60mH (in 10.44, met denkbeeldige 3e horde) begon ik mijn knie weer wat te voelen.
Bovendien bleek het al 07:56 te zijn, dus tijd om de boel op te ruimen.

Het ging allemaal een fractie sneller dan afgelopen winter, maar nog niet snel genoeg om volgend jaar kampioen mee te worden.
Het begint allemaal iets soepeler te gaan, maar ik durf bij deze trainingen het "chocoladebeen" nog niet mee te nemen.
De man van de Korte Adem
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

za 06-06-2020 10:18

Don_K schreef:
Ik mis de baan wel een beetje.

Wat is een ladderhorde?
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 07-06-2020 10:41

Vandaag wat later gaan trainen, omdat ik me niet zo goed voelde.
Strides aan het eind van het WU-blokje gingen in 32.68 en 15.53.

De horden-WU ging een stuk lastiger, waarschijnlijk vanwege de regen en (vooral) de tegenwind. Er werd regelmatig een dwarslatje van een van mijn hordes weggeblazen.
Aan het eind voor de zekerheid nog een paar keer op 7 meter geprobeerd, ging probleemloos.
Toen ik daarna mijn agility-ladders opruimde, heb ik het op een of andere manier gepresteerd mijn geblesseerde knie pijnlijk tegen mijn elleboog te stoten. Voelde meteen verkeerd aan.

Daarna toch nog even een hordenblokje geprobeerd op 8m.
Eerste keer lukte de aanloop niet (voor de 7m had ik 10½m gebruikt ipv 12m).
Tweede keer kwam ik wel over de hordes, maar dat ging zeer traag. (50mH in 10.56).
De derde keer voelde ik halverwege dat het niet meer ging, dus meteen de training afgebroken.

Komende week eerst maar eens die knie laten herstellen ...
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 07-06-2020 10:43

Dick schreef:
za 06-06-2020 10:18
Don_K schreef:
Ik mis de baan wel een beetje.

Wat is een ladderhorde?
Dat is zo'n ding: https://www.teamsports.com/nl/voetbal/t ... -cm/a-2745
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

zo 07-06-2020 19:34

Hier zit weer een tevreden mens (alweer ja). Rond het middaguur aan een duurloop(je) begonnen. Zoals ik al aankondigde, nam ik dezelfde route die ik woensdag voor mijn interval gebruikte en dat bleek een prima keuze. Wel na ruim 20 minuten nog een pittig klimmetje naar een boerderij, zover was ik woensdag niet gekomen ;). Heerlijke looptemperatuur. 48 minuten gelopen, gemiddeld 4.52 per kilometer, en for sure mijn langste looptraining sinds 2012. En belangrijker: ik liep gemakkelijk en lekker, het genieten komt er steeds meer in. De vele Charolais koeien zagen dat het goed was.

Loop-ze,

Bart
Plaats reactie