Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 02-02-2023 18:49

Kernloze training

Ik was vanmiddag weer eens bezig met de oefeningen die ik van de fysio had meegekregen.
En opeens bedacht ik me dat ik mijn loopkleren nog aan had van het bezoek aan de fysio.

En aangezien ik daar verteld had dat ik sinds de wedstrijd nog helemaal niet had durven lopen, heb ik er maar meteen een deel van mijn normale warming-up achteraan gedaan.
Dit om te voorkomen dat ik mij zaterdag op het NK al af ga melden als ik nog maar net aan mijn warming-up begonnen ben ...
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-02-2023 19:33

Vandaag voor de tweede keer heuveltraining gedaan, ongeveer gelijk aan de vorige keer (twee weken geleden), alleen 1x extra omhoog, en nu 2x inclusief lage steilste stukje. Dus 6' ingelopen op mijn gewone hardloopschoenen, spikes aangetrokken, 5x omhoog (steeds ietsje langer), schoenen weer gewisseld en 4' uitgelopen. Totaal 20'30" . Tevreden!!

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 03-02-2023 9:01

Psychorunner schreef:
do 02-02-2023 19:33
Vandaag voor de tweede keer heuveltraining gedaan, ongeveer gelijk aan de vorige keer (twee weken geleden), alleen 1x extra omhoog, en nu 2x inclusief lage steilste stukje. Dus 6' ingelopen op mijn gewone hardloopschoenen, spikes aangetrokken, 5x omhoog (steeds ietsje langer), schoenen weer gewisseld en 4' uitgelopen. Totaal 20'30" . Tevreden!!

Loop-ze,

Bart
En dat andere steilere stukje (aan het eind) waar je het de vorige keer over had, nam je dat nu elke keer mee?
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

zo 05-02-2023 13:09

Don_K schreef:
vr 03-02-2023 9:01

En dat andere steilere stukje (aan het eind) waar je het de vorige keer over had, nam je dat nu elke keer mee?
Steeds iets verder omhoog (en verder dan de vorige keer), zo bouw ik in verschillende opzichten goed maar ook rustig op.

Hoe gaat 't met je blessure?

Loop-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

zo 05-02-2023 16:01

Omdat het morgen wat minder goed uitkomt, vandaag weer een duurloop gedaan. Goed beschouwd dus de 3e training van deze week :-). Weer hetzelfde gedaan als maandag: 6x op en neer over het domein, toen achterlangs mijn huis helemaal naar beneden, daar weer een aantal keren op en neer, om te eindigen op 29'. Helemaal blij: begin januari zat ik nog op 20'. En door het licht heuvelachtige terrein ook beneden zeker 5x (aan het eind van de 'op-en-neers') lichtjes heuvelop gelopen. Als het volledig vlak was geweest, had ik met gemak meer dan een half uur gelopen. Gaat goed zo! :-)

Loop-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 09-02-2023 19:39

En eind van de middag dan weer een intervaltraining, de derde dit jaar. Weer langs mijn huis 6' ingelopen, daarna zes versnellingen (weer eentje meer) naar de appartementen. De laatste twee keer ben ik in tempo doorgelopen naar de P van de appartementen, met een stukje omhoog in de eerste meters. Weer naar beneden gedribbeld, het domein af. Ik kwam nu uit op 24 minuten. Zowel naar beneden hollend als omhoog wandelend kwam ik daar, vlakbij mijn huis dus, een ree tegen. Ik zie er vaker, en meestal gaan ze er onmiddellijk vandoor, maar deze lijkt wat minder schuw, zette alleen wat stappen opzij. Prachtig ! :-D

Ik ben nu dus zowel in duurvermogen (hoe beperkt ook), als met interval- en heuveltraining stappen vooruit aan het zetten. Blij mee!

Loop-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

zo 12-02-2023 20:34

En eind van deze middag dan weer een duurloop. Aangenaam winterweer, nog net voordat de zon langzaam maar zeker verdween. Dezelfde procedure als afgelopen keren: een paar keer op en neer over het domein, naar beneden en daar ook weer een paar keer op en neer. Overdreven gezegd liep ik in een langgerekte skatebaan ;). Maar goed, weer ietsje langer, ik kwam tot 31 minuten. Maar ben dat heen-en-weer gedoe wel een beetje zat: ga komende week eens kijken of ik die hond nog ergens zie, of zoek een route elders, bijvoorbeeld bij de dorpskern (moet ik dan wel met de auto heen ...).

Loop-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-02-2023 18:18

Vanmiddag weer een heuveltraining gedaan. En daar is mijn directe woonomgeving dan weer wel heel geschikt voor :-). Deze keer op het pad richting mijn huis, flink oplopend. Het bovenste deel is mijn eigendom, pad wordt dus alleen gebruikt door mij en mijn bezoek, gasten en leveranciers. Tot ongeveer één derde omhoog gelopen, flink korter dan de heuveltraining op het andere pad maar wel een stukje steiler. 6x gedaan en naar beneden gedribbeld, na ca. 8' minuten inlopen en beneden goed uitlopen. Totaal 21'30". Op mijn gemak terug naar boven gewandeld. Als ik een keer zover ben dat ik het hele pad kan doen, wordt 't echt een pittige heuveltraining. Daarnaast is er op het domein, op ca. 100 meter van mijn huis, ook nog een deels geasfalteerd pad dat veel steiler omhoog loopt. Keuze genoeg dus!

Loop-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 20-02-2023 18:38

Ik wilde eigenlijk zaterdag een duurloopje doen, maar had 't idee dat het goed was even te wachten. Voelde iets aan mijn knie, heel licht, maar toch. Dus vandaag gelopen (en ik zit nog steeds in een mooi ritme). Ik vroeg me af wat ik aan moest trekken. Mijn weerapp gaf 11 graden aan en de zon scheen. Thermoshirt kon nu wel thuis blijven. Toen ik me had aangekleed, bedacht ik dat ik ook wel een korte tight aan kon doen, maar had geen zin in een wissel. Dus maar de deur uit gegaan, maar al snel voelde ik dat 't warmer was dan ik dacht (later zag ik ook dat de temperatuur was opgelopen tot 14 graden ...), en daar had ik best last van: had best een korte broek en shirt met korte mouwen kunnen aantrekken. Wel eindelijk weer eens richting dorpje gelopen. Links waar de schapen meestal staan, liep nu niets rond. Ik zag op twee plekken geen draad meer als afscheiding. Op hoop van zegen (geen hond s.v.p. ...) doorgelopen. Aangekomen in het dorpje een paar richtingen op en weer teruggelopen (er loopt daar een provinciale weg). Na 25' gestopt. Is dat erg? Welnee, ben nog steeds erg blij met mijn progressie, en dit soort 'tegenvallers' zitten er af en toe tussen. Volgende keer beter. O ja, ook op de terugweg geen hond gezien. Binnenkort naar Nederland, sporttas gaat mee: eens kijken hoe het ook alweer is om in een vlak polderlandschap te lopen :D .

@Don: hoe gaat 't met je herstel?

Loop-ze,

Bart
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 25-02-2023 13:35

Psychorunner schreef:
zo 05-02-2023 13:09
Hoe gaat 't met je blessure?

Loop-ze,

Bart
Oh, dan moet ik even terugrekenen.
Je stelde de vraag op 3 februari, dus vlak voor het NK ...
Dus dat ging over de hamstringblessure ...

---

Ik was vrijwel pijnvrij voor het NK, maar ik voelde dat zowel de kuit als de hamstring nog kwetsbaar waren.
Daarom heb ik besloten om me vooral te concentreren op de 60m horden, zondag tegen het eind van de middag. En ik heb ervoor gezorgd dat al mijn tegenstanders daarvan op de hoogte waren.

Zaterdag bij de 60m had ik bijna geen last. Voor mijn gevoel voluit gegaan, maar ik kwam 0.04s te kort voor het goud.
Daarvan had ik 0.06 laten liggen bij de start, maar normaal gesproken zou ik dat goed moeten kunnen maken op Adry.
Maar het is niet erg dat hij mij deze keer verslagen heeft, we zijn op de kortste sprintnummers heel erg aan elkaar gewaagd en finishen vaak binnen 0.10s.

Zondagochtend bij de 200m was heelhouden het belangrijkst.
Ik heb nog nooit van Bert gewonnen. Maar ja, dat wil ik ooit toch een koer doen - waarom niet vandaag?
Ik startte vanuit baan 2 - Dat vind ik fijn, want dan kan ik bijna al mijn tegenstanders zien, en die moet ik sowieso een voor een oprapen om een medaille te halen. Maar Adry en Bert leven buiten beeld, en binnen 100m kwam Jaques al onderdoor.
Ik stond al op het punt om het op te geven, toen ik zag dat Adry niet verder uitliep. (En ik hoorde Bert "Hamstring!" schreeuwen, maar dat drong pas achteraf tot mij door) Dus even extra mijn best gedaan in de bocht - maar het gat bleef constant.
Tegen het eind van de bocht dus teruggeschakeld naar "heelhouden" - dus geen slingshot en geen eindsprint. Hierdoor dus helemaal niet meer meegekregen dat Bert op het laatste eind bijna stil viel, Jqacques hem nog bijna passeerde, en dat Bert op het laatst nog net genoeg versnelde om na de finish geblesseerd op de grond te vallen ...
Uiteindelijk nog zoveel tijd verloren dat ik laatste werd. En ik hoorde achteraf van Adry dat hij deze race niet had volgehouden doordat hij een jaar lang alleen op de 60m had getraind om mij eindelijk weer eens te verslaan ...

Bij het inlopen voor de 60mH merkte ik dat ik een van mijn kuiten niet goed los kreeg. Dus nog maar eens bij de fysio's langs geweest. Nadat zij de boel los hadden gemaakt, had ik vrij weinig tijd over voor de horden-WU. Uiteindelijk geen enkele keer over 2 horden op de juiste hoogte gegaan, omdat we de callroom in moesten.

In de callroom moesten we al vrij snel onze trainingskleding uitdoen, en doorlopen naar het tweede deel van de callroom - waar het een stuk kouder was. De M50/M55 werden weggeleid naar de hal, en 5 minuten later riep een callroommedewerker ons bij elkaar om ons weg te brengen ... toen de M50/M55 terugkwamen met de mededeling dat het nog minsetens 10 minuten zou duren doordat het hoogspringen van de meerkampers op beide matten was uitgelopen ...

Ik heb meteen onze trainingskleding teruggeeist, maar helaas mochten we de callroom niet meer verlaten voor wat extra oefeningen om warm te blijven.
Na ongeveer een half uur in de callroom mochten we eindelijk naar de hal, maar toen was ik niet meer warm genoeg. Een keer staand gestart om te voelen waar de eerste twee horden staan, vervolgens mijn startblok ingesteld - en toen zag ik dat ze de derde horden al overeind aan het zetten waren voor de race.
Ik moest uiteindelijk naar de startscheidsrechter toe om extra tijd te eisen voor 1 proefstart. Daarbij haalde ik de tweede horde niet, maar dat moest dan maar tijdens de race.

Tijdens de race had ik na de 1e horde echter het gevoel dat de 2e problematisch zou worden, dus een 4-pqs gebruikt voor de 2e horde. De 2e, 3e en 4e horde genomen met een 3-pas met het verkeerde been, maar ik kwam niet op snelheid en bij de 4e horde voelde ik mijn linkerkuit.
De race was voor mij dus meteen voorbij, en ik eindigde tegen de 5e horde aan. Ik zag 2 EHBO-ers, daar ben ik naar toe gehinkt, en daar werd mijn kuit geijsd - totdat ik voldoende hersteld was om naar de fysio's te strompelen.

Slechts 1x zilver is een schamele oogst - maar meer zat er dit jaar blijkbaar niet in.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 25-02-2023 13:36

Korte kernloze training

Afgelopen donderdag gaf mijn fysio aan, dat ik voorzichtig alvast weer wat kon lopen.
Zojuist ongeveer de helft van mijn normale warming up gedaan (uiteraard op flink wat lagere intensiteit).
Ik had gehoopt op ongeveer ¾ van mijn normale intensiteit, maar halverwege het inlopen voelde ik al dat dat er nog niet in zat.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 28-02-2023 9:21

Rustige kernloze training

Afgesloten met tweemaal een 100m-ademhalingsoefening: 18.62 en 17.97
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

wo 01-03-2023 20:33

In Nederland kwam 't er door verschillende redenen niet van om hard te lopen. Mijn kleinzoon is bijvoorbeeld veel belangrijker :D . Maandagavond thuisgekomen, gisteren erg moe, dus vandaag pas getraind, en weer een duurloop gedaan.

Het ging veel makkelijker dan vorige week maandag. Heel ander weer ook. Na een siësta was het al einde middag, de zon bijna verdwenen en nog maar net boven nul. Weer in één keer naar het dorp gelopen, geen hond gezien. Hier en daar weer wat straatjes en paden ingelopen en omgekeerd waar het me iets teveel omhoog liep. Ik kwam tot 27'30"'. Aansluitend Justin stukken wortel gegeven (meegenomen in het achterzakje van mijn tight) en teruggewandeld.

Loop-ze,

Bart
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 05-03-2023 8:30

Kernloze training.

Afgesloten met tweemaal een 100m-pasritme-oefening: ??:?? en 15:32
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 07-03-2023 10:35

Kernloze training
Afgesloten met een 200m- en 100m-ademhalingsoefening (37.23 en 15.85), en wat sprongetjes.
De man van de Korte Adem
Plaats reactie