Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
esther
Lid
Lid

do 31-10-2024 10:17

Psychorunner schreef:
di 29-10-2024 17:18
En weer hardgelopen vandaag. Het weer blijft ook wel erg uitnodigend: 21 graden en zonnig. Heb de cv nog niet aan gehad, wel af en toe een elektrisch kacheltje.

Vandaag 25 minuten, dus weer 2' langer dan vorige keer. Toen ik vanaf het domein linksaf de openbare weg op ging en richting het betreffende huis liep, kwam daar weer een hond, blaffend. Maar weer omgedraaid: ik kon niet zien welke van de drie het was. Hoop dat het binnenkort echt en definitief is opgelost, zodat ik relatief heel vlak richting het dorpje kan lopen.

Loop-ze,

Bart
Zo vervelend dat je door honden belemmerd wordt welk route je kunt lopen. Ik heb het ook niet zo op honden als ik aan het rennen ben. Als het even kan steek ik even de weg over om op afstand van de hond te kunnen passeren.
esther
Lid
Lid

do 31-10-2024 10:19

Vanmorgen voor mijn werk mijn rondje van 6 km gelopen. Ik loop in de ochtend altijd het lekkerste in principe.
Wedstrijden is geen probleem als dat in de middag is, maar trainingen in de middag of avonduren loopt op de een of andere manier nooit zo lekker.
Don_K
Benefactor
Benefactor

do 31-10-2024 20:23

Gisteravond:
Starttraining bij Juul, Galgenwaard.

Voor het eerst deze winter indoor op de woensdag.

Ongeveer drie kwart van de loopscholing mee kunnen doen.
Alleen bij de oefningen over de mini-hordes heb ik wat meer rust genomen, zodat ik de oefening zeer goed kon uitvoeren.
Leek mij namelijk een zeer belangrijke oefening, dus telkens 3 herhalingen gedaan ipv 5.

Kern waren ditmaal driepuntstarts.
Dat was nieuw voor ons, en de uitleg was niet helemaal duidelijk.

Programma was: 2x10m, 2x20m, 2x30m.
Bij de laatste 20m voelde ik echter iets in mijn rechterkuit, dus voor de zekerheid de 30m's overgeslagen - ik heb immers nog een flinke achterstand kwa explosiviteit ...
Mijn trainingsachterstand was overigens goed te merken, de eerste 10m gingen telkens merkbaar een stuk minder dan de afgelopen jaren ...
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor

zo 03-11-2024 15:37

Zaterdagochtend:
Explosieve krachttraining bij Juul, Maarschalkerweerd.

Vandaag begonnen we (na het inlopen) meteen met springoefeningen op de hoogspringmat.
Elke serie oefeningen was 1 minuut, met 5-6 minuten seriepauze. Ik hield het meestal 30-40 seconden vol, waarbij ik alle wisselsprongen voor de zekerheid verving door jumping squats.
Op het eind kwamen 2 oefningen nog 45s terug.

Aansluitend nog een half uurtje core-oefeningen.
Meeste oefeningen kon ik 50-80% doen, alleen de laatste 3 (100 chinny's en zo) lukten helemaal (maar die waren wellicht bedoeld als een soort cool-down).
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 05-11-2024 16:29

Eerst even positief nieuws: zoals eerder beschreven had ik in 2021 opeens hartfalen (door een winter zonder cv en enorme boosheid op degene die me, ondanks diverse beloften, had laten zitten). Ingreep gehad, zoals je wel eens in ziekenhuisseries ziet ;)). Meteen daarna waren alle waardes weer als vanouds: laag. In 2022 op controle geweest: idem. Afgelopen woensdag: idem :-).

Vandaag weer hardgelopen, 27' deze keer, dus idd weer ietsje langer. Nu op het domein, naast de standaard 'heen-en-weers' 2x het pad schuin tegenover mijn huis op gelopen. Loopt licht op en dood ;). Beneden op de openbare weg nog wat heen en weer gelopen: prima. Word inmiddels steeds benieuwder hoelang ik kan lopen als ik helemaal vlak loop. Durf nog niet langs dat huis. Wellicht een keer mijn auto in het dorpje parkeren en van daaruit proberen vlak te lopen.

Tot slot: terwijl ik beneden liep, met één kant weides, verzamelden zich steeds meer nieuwsgierige Charolais koeien: zo leuk :) .

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Don_K
Benefactor
Benefactor

za 09-11-2024 15:48

Ma 4 november:

Springtraining bij Egbert, Galgenwaard.

Nog steeds bezig met de overgangsperiode.
Ik kon merken dat ik een week gemist heb, dus flink wat moeten overslaan halverwege de training.
Daarna kon ik een aantal oefeningen enigzins oppakken die 2 weken geleden nog veel te zwaar voor me waren ...
Uiteindelijk wel weer kunnen knallen tijdens de mini-estafette (100x"een meter of 15", in teams van 5 man) - maar daar kom ik niet voor op de maandag.

Wo 6 november:

Starttraining bij Juul, Galgenwaard.

Ik kon nu wat meer meedoen.
Onder andere flink wat hordenoefeningen.
Kern bestond uit 2x10m, 2x20m, 2x30m, 2x10m.

Za 9 november:

Explosieve krachttraining bij Rutger en Juul, Maarschalkerweerd.

Een aantal spring-oefeningen vervangen door alternatieven, omdat mijn lnkerknie nog niet op orde was.
Idem op de stenen.
Vervolgens oefingen met weerstand (in tweetallen), dit kon ik helemaal meedoen.
En tenslotte nog een half uurtje buikoefeningen, deels in tweetallen - meeste oefeningen kon ik 50-80% doen, af en toe een oefening helemaal.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor

za 16-11-2024 14:04

Ma 11 november:

Laatste keer overgang, volgende week gaan we weer springen.
Ik kan langzamerhand steeds meer meedoen. Maar de overgangsperiode is te kort om helemaal bij te komen.

Za 16 november:

Bij deze training kan ik merken dat ik steeds meer mee kan doen, en dat mijn linkerknie momenteel elke week stukken sterker is dan de voorgaande week.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor

ma 18-11-2024 23:42

Vandaag mochten we vrijuit springen.

Ik heb 2 sprongen uit stand gedaan,
en 3 setjes van 3x 4-pas (vanaf 5½, 6½ en 7m)
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor

di 26-11-2024 18:33

Wo 20 november:

Hordentraining en Starttraining bij Rutger, Mustafa en Juul, Galgenwaard.

Juul had aangegeven dat het beter zou zijn om 's woensdag eerst mee te doen aan Rutger's Warming Up.
Daar zitten veel jeugdige atleten tussen, dus ik heb flink moeten doseren.

Het was voor mij niet helemaal duidelijk vanaf welk moment ik het best in kon stromen bij de hordentraining.
Daardoor kwam ik op een wat ongelukkig moment binnen.
Bij mijn eerste oefening stonden de horden al 6m uit elkaar (wat ik had aangezien voor 4m), ik moest aanzetten en kwam ongelukkig neer ...
En een flinke pijnscheut in mijn rechter kuit.

Natuurlijk meteen de training afgebroken. Voelde in eerste instantie alsof ik binnen een paar dagen naar de fysio zou moeten.
Maar toen ik thuis kwam, merkte ik dat de oefening die ik de laatste maand iedere avond en ochtend deed (om mijn benen sterker te maken ivm mijn zwakke knieen) mijn benen al zoveel sterker hadden gemaakt dat ik die ongelukkige landing grotendeels op had kunnen vangen.

====

Ma 25 november:

Ik had zaterdag voor de zekerheid de explosieve zaterdagtraining overgeslagen. Zondag even mijn plyobox gebruikt (naast de andere oefeningen) om in ieder geval nog een beetje explosiviteit vast te houden tot volgende week zaterdag.

Vandaag was er gelegenheid voor een speedtest - maar ik had mijn sprintspikes niet bij me. Doe ik sowieso liever bij de sprinttraining.

We mochten wel even vrijuit springen.
Heb Hajo wat tips gevraagd voor de afzet, en een paar keer een 2-pas gedaan met wat minder snelheit.
Daarna nog 2 setjes van 4x 4-pas, aanvankelijk 1m kortere aanloop dan voorheen..
Tenslotte 4x plus 2x een 6-pas, vanaf de 9m-aanloop.

En daarmee zat mijn training er wel op.
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 02-12-2024 13:07

Ik heb ook weer eens hardgelopen. Was kortgeleden in Nederland en had mijn hardloopspullen meegenomen, maar qualitytime met dochters en kleinzoons was belangrijker :-). Gisteren hier dan maar, maar niet lang: beneden op het terrein wordt een kleine camping aangelegd en de route is nu één groot modderspoor. Daar hardlopen is vragen om uitglijden en vallen. Dus hier 'boven' wat op een neer gelopen, met een paar keer licht omhoog. 12' is in ieder geval beter dan niet :).

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Don_K
Benefactor
Benefactor

do 05-12-2024 14:58

Wo 27 november:
Hordentraining en Starttraining bij Mustafa en Juul, Galgenwaard.

Nog steeds een hoop overgeslagen bij de oefeningen met de jongelui, maar toch ook redelijk wat mee kunnen doen.

Deze keer overgestapt naar de hordengroep zodra ik zag dat ze begonnen aan de quick-step.
Die oefening gaat echter tegen mijn richtingsgevoel in.
Vervolgens een aantal keren een 4-pas gedaan op ongeveer 5m hordenafstand.
Daar merkte ik al vrij snel dat ik genoeg gedaan has voor vandaag.

Za 30 november:
Vanwege het weer vrijwel helemaal binnen.

Ma 2 december:

Opdracht was vandaag:
Maximaal 12 sprongen; 4-pas, 6-pas, 8-pas.

Ik heb gedaan:
3x 4-pas (6m)
3x 6-pas (8m50)
3x 8-pas (12m50-13m)
2x 4-pas (6m50)
1x 6-pas (8m50)
Voortbouwend op vorige week. Aandachtspunt: Probeer goed te strekken bij de afzet.

Wo 4 december:
Hordentraining en Starttraining bij Mustafa en Juul, Galgenwaard.

Deze keer min of meer volledig meegetraind met de jongere atleten, alleen af en toe wat overgeslagen.

Vervolgens wilde ik even de startjes mee-oefenen, maar dat begon heel langzaam.
En nog voordat mijn groep aan de beurt was, zag ik dat Mustafa's groep hordenoefeningen begon te doen.

Dus overgestapt naar een oefening van het bijtrekbeen (aandachtspunt voor mij: bijtrekbeen voorbij de horde voordat mijn afzetbeen de grond raakt. Meegedaan op 76 cm.
En een vergelijkbare oefening met het aanvalsbeen.

Vervolgens dan de quick-step: gaat nog niet zo goed, maar ik probeer er kwa ritme zo dicht mogelijk bij te blijven.

Daarna gingen de horden naar 4-5m. Ik moest een eigen rijtje neerzetten van 6 hordes op 68cm hordenhoogte.
Hierbij een fractie meer rust genomen, ben er 4-5 keer overheen gegaan.
Aandachtspunt: veel minder actie met de linkerarm, zodat de schouders recht kunnen blijven.

Horden gingen iets verder uit elkaar, ongeveer 6m.
Maar reeds de eerste keer raakte ik de 3e horde (voelde iets in mijn rechter kuit), viel over de 4e horde, en de horde raakte vervolgens allebei achillespezen ...

Even wat heen en weer gewandeld om de eventuele schade te voelen: Geen probleem met de achillespezen, maar ik voelde dat mijn rechterkuit een klap had gehad.
Dus tijd om de training voor vandaag af te breken.
De man van de Korte Adem
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 06-12-2024 0:05

Beetje oppassen Don en ff rustig aandoen. Je bent, net zoals ik, geen 18 meer! :D
Plaats reactie