Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

di 31-03-2020 11:09

@ Bart: zit je nu definitief in Frankrijk inmiddels?

Vandaag een heerlijke loop gedaan met mijn hond in het natuurgebied hier in de buurt. Ik bof geweldig dat ik hier zo heerlijk kan lopen.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 10-04-2020 21:07

max09 schreef:
di 31-03-2020 11:09
@ Bart: zit je nu definitief in Frankrijk inmiddels?
Klopt, sinds ruim twee weken. Ondanks de Belgische motoragent die dacht weer een Hollander terug te sturen en lichtelijk van zijn stuk was toen ik vloeiend Frans sprak (ik had geoefend ;) ) en hem een attestation met mijn nieuwe woonadres liet zien. Maar dat terzijde ;).

Ik ben eigenlijk wel trots op mezelf. Ik ben volop aan het klussen (prachtig huis, maar heel veel te doen), maar heb in twee weken 'al' drie keer hardgelopen en een keer gefietst. Ook binnen een straal van 1km rondom je woning kan je dus prima trainen, zeker met die heuvels hier. Ik voel ook dat ik fitter wordt, mede dankzij het betere slapen (in plaats van voorbij scheurende auto's alleen maar vogels ..).

Vorige week donderdag 24' gelopen (een week eerder 22'). Tempo veel langzamer dan normaal. Meestal zit ik rond de 4.50 per km. Hier nu boven de 5.10. Ook niet gek met die heuvels.

Afgelopen woensdagavond 25'. En mijn tempo zat opeens al net boven de 5.00. Blij mee.

Nu rustig verder uitbouwen en, zodra het weer kan, een route die me wat verder van huis leidt. Ik heb er eerder gelopen en weet dat ik door het dorpje (130 inwoners) een flink stuk vlakker kan lopen.

Loop-ze,

Bart
Laatst gewijzigd door Psychorunner op za 11-04-2020 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
MasterRunner
Lid
Lid

za 11-04-2020 7:27

De afgelopen week ipv van alleen power walk, een combi gedaan van 30-45 min power walk, daarna wat oefeningen en in ca die week daarna eerst 1 minuutjes gedaan en de keren erop rustige blokken (van 5-10 min) gedaan met een pauze van 3 min power walk. Al met al tussen de 1h20 en 1h45 onderweg geweest, totale afstand 12-14 km.
Voelt goed aan met het probleem spiertje (pees ook een beetje?), maar eerst nog een aantal keren herhalen voordat ik weer echt verder kan opbouwen.
Een fysio bezoeken zit er begrijpelijkerwijze even niet in.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

ma 13-04-2020 15:44

De afgelopen 2 weken wat slapjes met drie keer lopen en wat pushups om "de rest" ook een beetje in vorm te houden. Goeie voornemens voor de komende tijd: 4x lopen en 2x roeien per week en 3x een setje pushups.
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-04-2020 20:13

Zijstapje in dit topic: hoe ga ik trainen de komende keer/keren:

Ik zal in mijn trainingen voorlopig beperkt blijven tot de 'heen-en-weer-loopjes' van de afgelopen tijd. Macron heeft weer gesproken. Het confinement (lock-down) is verlengd tot 11 mei, wel met een aantal veranderingen. Tja, dit is wat het is. Ik mag van geluk spreken dat ik een paar honderd meter van de openbare weg woon, dat de wegen hier kronkelend omheen lopen en dat het heuvelachtig is. Zo wordt het nooit saai. Zondag bv. ruim een uur gefietst, fantastisch.

Loop-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 16-04-2020 20:03

Net na de middag hardgelopen. Had iets eerder moeten gaan (het was al 21 graden) maar wilde vanochtend een muurtje sausen. Wilde eigenlijk ook gisteren lopen, maar had weer iets last van mijn rug. Zelfde route als de vorige drie keer, maar op twee heuvelop wegen ietsje verder gelopen. Totaal 26.30, ik ben er blij mee. Het leuke van opbouwen vind ik altijd dat je merkt dat je vooruit gaat. Behalve dat ik weer ietsje langer liep, was het tempo opnieuw iets hoger, nu alweer net onder de 5.00 per km. Hoogteverschil nu 63 meter.

Het lastige is wel dat ik op dit moment weliswaar drie kanten op kan, maar ze allemaal heuvelop gaan. Betekent wel dat als straks alle maatregelen worden versoepeld, ik een goeie basis heb om mijn duurvermogen weer eens uit te bouwen.

Ik begreep trouwens dat ik van Macron wel nog mag hardlopen, maar niet recreatief fietsen. Tja ...

Loop-ze,

Bart
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

za 18-04-2020 16:06

https://www.strava.com/activities/3307052015

Donderdag weer eens mijn heuvelsprintjes gedaan. 3 series van 10 x 8 sec volle bak omhoog (in mijn geval een dijkopgang). Pauze is rustig terugwandelen (ongeveer 1 minuut = half waardetijd ATP). Seriepauze 3 minuten rustig wandelen.

Na een dag voel je je benen wel, na twee dagen nog meer ;-)
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 19-04-2020 17:29

Vanochtend weer gewerkt aan mijn hordentechniek.

---

Ik ben niet erg lenig, en nogal klein, daarom heb ik de eerste 10 jaar als baanatleet nooit de horden aangedurfd.
Maar ik zit inmiddels in een leeftijdscategorie waarvoor de horden omlaag zijn gegaan naar 84cm.

Daarom ben ik afgelopen winter toch maar eens voorzichtig begonnen. (Gewoon, op basis van mijn snelheid en ritme-gevoel).
Op het NK nog geblesseerd geraakt op de laatste horde (en door een EHBO-er vanaf de finish naar de Fysio's gedragen).
Maar medio maart had mijn hordentrainer me flink wat van de basistechniek aangeleerd.

---

Ik heb daarna geprobeerd mijn techniek enigzins bij te houden.

Sinds een paar weken heb ik 4 ladderhordes - Toen bleek meteen al dat ik bij het trainen over "denkbeeldige hordes" al snel veel lager ben gaan springen (oh nee. stappen).

Dat had ik inmiddels weer redelijk gecorrigeerd.

Vanochtend voor het eerst geprobeerd 1 van de hordes wat verder te zetten - dus nu met echte hordes op 1, 2, 4 en 5.
En toen bleek meteen dat ik bij het trainen met horde 1, 2, 3 en 4 constant te laag "over" (denkbeeldige) horde 5 was gegaan.

Ik weet dus wat me de komende weken te doen staat ...
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 21-04-2020 17:09

Vanochtend een starttraining.

Afgebroken na pakweg anderhalf uur, omdat ik iets voelde in mijn rechterkuit wat niet snel genoeg weg ging.
De man van de Korte Adem
MasterRunner
Lid
Lid

do 23-04-2020 7:44

Prachtig weer eind van de middag, wel een flinke bak wind erbij, kon heerlijk in mijn mouwloos shirt lopen. Series gedaan van 2 minuten met 1 min pauze rust/rustig dribbelen. Onderweg wat oefeningen/loopscholing gedaan. En na ruim 12 km weer tevreden thuis.
Moet de volgende keer nog wel met vaseline aan de slag op de potentiële schuurplekken....
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 23-04-2020 11:50

MasterRunner schreef:
do 23-04-2020 7:44
En na ruim 12 km weer tevreden thuis.
Lekker André. Begint weer ergens op te lijken. Bij mij gaat het lopen maar moeizaam. Ik denk dat ik meer last heb van stress dan ik toe wil geven.

Gisteren 10x400m gedaan met zeer tegenvallende rondetijden (tussen 1.33 en 1.44).
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-04-2020 21:37

Don_K schreef:
zo 19-04-2020 17:29
Vanochtend weer gewerkt aan mijn hordentechniek.

---

Ik ben niet erg lenig, en nogal klein, daarom heb ik de eerste 10 jaar als baanatleet nooit de horden aangedurfd.
Maar ik zit inmiddels in een leeftijdscategorie waarvoor de horden omlaag zijn gegaan naar 84cm.

Daarom ben ik afgelopen winter toch maar eens voorzichtig begonnen. (Gewoon, op basis van mijn snelheid en ritme-gevoel).
Wat leuk dat je het hordenlopen alsnog ontdekt hebt!

Ik heb gisteren weer gelopen. Besloten om nu wat vlakker te blijven. Ik ontdekte een weggetje waar ik nog niet was geweest, maar ook dat liep toch weer aardig omhoog. Opnieuw was 't ook best warm (eerder of later gaan, Bart). Maar ik ben weer erg tevreden: ik ben hier nu vier weken en heb vijf keer hardgelopen (en een paar keer gefietst en vijf keer per week NL in beweging op tv). 28 minuten deze keer, dus weer iets langer. Tempo lag opnieuw net onder de 5' per kilometer. Ik word steeds benieuwder hoe het gaat als ik over een paar weken wat verder van huis mag en wat vlakker kan lopen.

Loop-ze,

Bart
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 24-04-2020 18:44

Vanochtend een kernloze hordentraining gedaan.

Wilde een hordentraining doen, maar tegen het eind van mijn eerste warming-up-blokje merkte ik dat ik nog flink wat last had van mijn kuit. (Kon dus niet versnellen)
Warming-up meteen omgegooid, en ik merkte dat ik nog ruimschoots genoeg snelheid over zou hebben voor horden met 4m tussenruimte.

Dus als tweede blokje gewoon weer rustig aan mijn hordentechniek gewerkt.
De man van de Korte Adem
MasterRunner
Lid
Lid

za 25-04-2020 16:09

Dick schreef:
do 23-04-2020 11:50
Lekker André. Begint weer ergens op te lijken.
Dank je. Idd. Gisteren 10'-10'-5'-5' gedaan tegen de drempel aan, snelheid hmmm moet nog beter maar tikte toch weer over de 12 km totaal. Achteraf zeker erg blij.
Bij mij gaat het lopen maar moeizaam. Ik denk dat ik meer last heb van stress dan ik toe wil geven. Gisteren 10x400m gedaan met zeer tegenvallende rondetijden (tussen 1.33 en 1.44).
Jammer. Je denkt te weten waar het aan ligt... dan zou de weg naar de oplossing makkelijker gaan?
Check anders toch ook het ferritine, dat kan je echt ook nekken is mijn ervaring, het liep toen ook zo beroerd, ik zat iets minder dan 1.5 j in de wedstrijdgroep bij CIKO'66 en het potje was leeg... dik onder de 20 terwijl zeker sporters > liefst >> 30 µg/l in het bloed moeten hebben. Zeker in combi met "erg druk zijn" ook nog, kan dat ook als stress voelen. Ik kreeg op een bepaald moment een onderhoudsdosis en sindsdien geen problemen meer. Alleen Hb bepalen is echt niet voldoende voor intensieve sporters.
Anders zo wie zo: Succes met het vinden van je weg "uit de stress"....
esther
Lid
Lid

ma 27-04-2020 7:54

Vanmorgen intervaltraining gedaan. Kern was 6x600 meter met 200 meter herstel.

Het was pittig, maar met deze training erbij staat de teller al op 500 km voor dit jaar.
Plaats reactie