Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
MasterRunner
Lid
Lid

wo 01-07-2020 13:17

Lijkt me een goed plan :d:
Tis even zoals het is.

Had je nog last van de (rest)warmte, het was net pas "afgekoeld" maar nog wel klef?

Op naar betere tijden :d:

PS: https://www.coronasolo5k.com/wp-content ... MALE-2.pdf
Ik kwam daar terecht via de 3k run en daar stond Frank met dezelfde winnende tijd (uiteraard) maar stond jij niet bij? Vreemd....
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

wo 01-07-2020 15:14

Ik heb bewust laat gelopen, maar het was zeker nog heel warm (26ºC) en bovendien behoorlijk hoge luchtvochtigheid.

Toch denk ik dat er wellicht meer aan de hand is. Zo'n terugval sinds maart en ondanks verstandige training, is niet helemaal te verklaren. Jij noemde al eens het mogelijke ijzer tekort. Bij toeval zag ik een blog van Asker Jeukendrup, waarin ook wat kenmerken staan.

https://www.mysportscience.com/post/are ... erformance

Ik ben weliswaar niet heel erg vermoeid, maar in vergelijking met anders wel minder fris en fit. Tussentijds heb ik ook nog bloed gegeven, dus dat bevordert mijn conditie niet. Ik laat mijn bloed maar eens prikken op:
  • Serum ferritin (μg/L)
    Haemoglobin concentration (g/L)
    Transferrin saturation (%)
Afbeelding
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 01-07-2020 19:18

Sprint/Horden-training op Maarschalkerweerd.
Eerst thuis 10 minuten ingefietst.
Ik kon weer voldoende inlopen.

Loopscholing ging redeljik.

We hebben eerst een paar blokstartjes (met spikes) meegedaan met de korte sprinters:
2x 40m
3x 60m (bij de 3e voelde ik een spiertje aan de buitenkant van mijn linkerkuit. Helaas niet op tijd gestopt).

Daarna eerst 4 keer 5 1-pas, op 3m20.
1e keer voelde het een beetje aan alsof ik sprong, bij de 2e en 4e (3e overgeslagen) haalde ik de 5e horde niet.

Tenslotte de 3-pas, op 6m40: 2 of 3 keer geprobeerd, maar elke keer afgeboken na 3-4 passen, omdat ik voelde dat ik niet op snelheid kwam (nog teveel last van dat spiertje in de kuit).
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 03-07-2020 8:22

Kernloze Hordentraining met 4 ladderhordes.

Beetje laat begonnen, en dat spiertje in mijn linker kuit zat nog vast, dus geconcentreerd op een uitgebreide horden-wu.

Eerste wu-blokje geeindigd met 2 korte strides (om die kuit te ontlasten) in 17.81 en 16.59.

In de horden-wu een paar nieuwe oefeningen toegevoegd die ik vorige week woensdag heb geleerd.
De 3-pas op 6m ging nu heel makkelijk, en ik kon voor het eerst echt wat spelen met het aanvallen van de horde.
De 3-pas op 7m ging ook probleemloos.

En inmiddels was het bijna 8:00, dus de training beëindigd.
De man van de Korte Adem
MasterRunner
Lid
Lid

vr 03-07-2020 20:32

Dick schreef:
wo 01-07-2020 15:14
Ik heb bewust laat gelopen, maar het was zeker nog heel warm (26ºC) en bovendien behoorlijk hoge luchtvochtigheid.

Toch denk ik dat er wellicht meer aan de hand is. Zo'n terugval sinds maart en ondanks verstandige training, is niet helemaal te verklaren. Jij noemde al eens het mogelijke ijzer tekort. Bij toeval zag ik een blog van Asker Jeukendrup, waarin ook wat kenmerken staan.
...............
Ik ben weliswaar niet heel erg vermoeid, maar in vergelijking met anders wel minder fris en fit. Tussentijds heb ik ook nog bloed gegeven, dus dat bevordert mijn conditie niet. Ik laat mijn bloed maar eens prikken op:...........
Verstandig gelopen.
En prima actie. Goed verhaal, die % male/female met dit probleem die ik van de oud-Ciko trainer Haico Scharn hoorde lagen in deze range.

Met Hb=8 (of 80) en Ferritine << 20 ... dan weet je wel in welke doelgroep ik zat...
Dat onderscheid werd toen niet gemaakt. Ik heb het dus op basis van een veel minder goed onderbouwd stuk het het Runners blad bij mijn huisarts inzichtelijk gemaakt. Gelukkig was ze als vooruitstrevende arts "meteen" om, dus na wat kuren een onderhoudsdosis. De laatste jaren niet meer, maar ik ga ik niet meer zo diep als toen.

Ben benieuwd of jouw inzichten hiermee beter worden, ander verder uitpluizen? Het is iig erg vervelend en bepaald niet motiverend. Haal je overtraindheid ergens uit qua data?
Wat ik wel weet is dat je een lactaat paradox kunt ontwikkelen. Je verwacht bij harder lopen dat je lactaat omhoog gaat... maar dat doet ie niet .. dus je denkt dat je harder kunt en dat lukt niet en de lactaat waarden kunnen daarbij zelfs naar beneden gaan.... vandaar "paradox"....

Een top trainer of fysioloog /sportarts zal wellicht een protocol hebben hoe je dat kunt meten? Geen idee, maar het bestaat dus echt.

https://www.google.com/search?client=op ... 8&oe=UTF-8

Sterkte ermee.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 05-07-2020 17:01

Baantraining op Maarschalkerweerd.

Deze keer vooral ingefietst, en slechts 2 rondjes ingelopen (Dat is min of meer het dubbele van wat ik doe voor mijn trainingen op het fietspad, en ongeveer de helft van wat ik bij de vorige 3 trainingen op Maarschalkerweerd heb gedaan).

Loopscholing ging goed, maar ik kreeg dat spiertje in mijn linkerkuit nog steeds niet los.
De kern begon met een paar 40-jes uit het blok. Ik merkte echter meteen bij mijn eerste proefstart dat blokstarts vandaag geen goed idee waren, en bij mijn tweede proefstarts dat staande starts ook geen goed idee waren.

Dus vandaag de training vervangen door 2x 200m (34.07 en 33.51) en 2x 100m (15.42 en 15.04).
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 06-07-2020 19:03

Hordentraining op Maarschalkerweerd.

Thuis 20 min ingefietst, en op de baan 5 rondjes ingelopen.
Het spiertje in de kuit was nog niet helemaal los, maar de loopscholing leverde geen problemen op.

Bij de horden-WU nu ook een oefening met een 1-pas waarbij een andere atleet je d.m.v. een band om de heup achteruit trok. Daarbij kon ik goed merken dat mijn linkerheup tijdens de hordenpassage veel teveel naar achter gaat.
Vervolgens ook een paar de 1-pas (ongeveer 3m hordenafstand) met gewichtjes in de handen. Daarbij struikelde de laatste keer over de laatste horde - net toen er een groepje A-pupillen stond te kijken (trainer zei: Kijk, die meneer is al 20 jaar oud ...)

Daarna 5 keer een 3-pas, met gewichtjes (ongeveer 5m hordenafstand), en tenslotte 6x 3-pas over 4 horden, ongeveer 6m, laatste 3 keer zonder gewichtjes. Dit ging gewoon steeds soepeler.

Ik moet dat spiertje echt binnenkort los zien te krijgen. Maar bij de hordentrainingen heb ik er (bij deze snelheden) nog geen last van.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 08-07-2020 19:48

Hordentraining op Maarschalkerweerd.

Thuis 20 min ingefietst, en op de baan 5 rondjes ingelopen (en onderweg voor de zekerheid de markeringen voor de 200mH bestudeerd. (In Huizen gebruiken we inmiddels ook de "Utrechtse" markeringen ipv de "Hilversumse"), en loopscholing met de sprintgroep.

Voor het eerst hordengelopen in de regen (en daarom de spikes meteen aangetrokken aan het begin van de horden-WU).
We gingen dit keer vanuit een zeer korte horden-WU (alleen bijtrekbeen en opzwaaibeen) meteen door naar de 1-pas op 3m30 (met gewichtjes) - en dat lukte me niet: Ik haalde meestal maar 3 van de 6 horden, en ik had heel erg het gevoel dat ik er over sprong in plaats van er overheen te stappen.

Daarna gelukkig over naar de 3-pas op 6m50.
3x 5 horden met gewichtjes, en 3x zonder. Ik vond het extra spannend omdat het zo hard regende dat verder de hele baan leeg was gestroomd. Maar eigenlijk heb je van die regen helemaal geen last zolang je de horden goed genoeg kunt zien.
Ging dus een stuk makkelijker dan die 1-pas, en de laatste 3 gingen gewoon weer soepel.
De man van de Korte Adem
MasterRunner
Lid
Lid

wo 08-07-2020 20:49

Ik begin bij jouw laatste bijdrage al meteen het spiertje te missen.... :lol:
Weggespoeld met de regen? 8)
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 09-07-2020 17:44

MasterRunner schreef:
wo 08-07-2020 20:49
Ik begin bij jouw laatste bijdrage al meteen het spiertje te missen.... :lol:
Weggespoeld met de regen? 8)
Nee, ik voelde hem nog wel, maar had er deze training geen last van.

Goed dat je het noemt trouwens, ik moet dat spiertje weer even masseren.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 10-07-2020 8:38

Hordentraining met 4 ladderhordes.

Vandaag een iets andere insteek genomen, nu ik weet dat er alsnog een NK aankomt, en nu ik vermoed dat de enige hordenwedstrijd die ik voor die tijd kan lopen waarschijnlijk een 200m Horden zal zijn.

Twee keer zo lang ingelopen als ik normaal doe op het fietspad.
Bij het WU-blokje gingen de strides in 40.47 en 18.27.

Bij de horden-WU goed de tijd genomen, de nieuwe oefeningen van vorige week weggelaten, en geprobeerd of ik ergens een 1-pas in kon stoppen.
Dat voelde echter niet goed aan: Bij een 1-pas met 2m heb ik hoe dan ook het gevoel dat ik bij elke horde rem. Dus die oefening niet doorgezet.
Verder gewoon rustig opgebouwd naar de 4-pas op 7m.

Vervolgens een ademhalingritme bedacht voor een 200mH. Eerst even uitgeprobeerd of ik daarmee 16m en 32m haalde.
Vervolgens 3x 4 horden op 16, 32, 48 en 64m. Dat ging makkelijk en soepel,

Aandachtspunt voor de komende weken: Bij 7m of 8m moet ik onderhand een standje omhoog (80cm?), bij 16m en langer mag ik op 76cm blijven.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 10-07-2020 13:36

Don_K schreef:
vr 10-07-2020 8:38
... nu ik vermoed dat de enige hordenwedstrijd die ik voor die tijd kan lopen waarschijnlijk een 200m Horden zal zijn.
Helaas, ik zie dat er inmiddels besloten is om bij de betreffende wedstrijd het programma om te gooien naar reguliere onderdelen ...
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 12-07-2020 17:07

Baantraining op Maarschalkerweerd.

Vandaag weer thuis ingefietst.
Op de baan was het vooraf wat drukker, daardoor heb ik slechts 4 rondjes kunnen inlopen, en had ik daarna vrijwel geen tijd meer voor mijn oefeningen voordat de loopscholing begon.
Looscholing ging goed.

Daarna had ik natuurlijk even mijn oefeningen moeten afmaken, terwijl (een groot deel van) de rest van de groep de spikes aantrok.

Kern voor de korte sprint was: 3x60m, 2x200m, 2x150m. (Lange sprint: aantal keer 300m, aantal keer 200m meen ik).
Eerste 60je ging goed (maar heel rustig). De twee keer probeerde ik na een paar meter te versnellen, maar toen scheurde er volgens mij iets in mijn kuit.

Morgen een afspraak maken bij de Fysio.
De man van de Korte Adem
RubenV
Site Admin
Site Admin

ma 13-07-2020 9:02

Paar weken terug nieuwe loopschoenen gekocht en sindsdien meer last van stramme kuiten/achillespezen. Vorige vrijdag daarom naar de podoloog geweest en een loopanalyse laten doen, was wel interessant. Blijkt dat ik vooral kortere kuitspieren heb, mijn middenzool van de voet niet op de grond steunt + in het neerkomen bij het lopen wat te veel naar binnen doorzak.

Dien nu voor een aantal weken extra oefeningen te doen om mijn kuitspieren wat meer uit te rekken + zal aangepaste steunzolen krijgen.

Zou er normaal moeten voor zorgen dat ik een stuk comfortabeler zal kunnen lopen met minder last :D Duimen maar :d:
RubenV
Site Admin
Site Admin

ma 13-07-2020 9:24

Don_K schreef:
zo 12-07-2020 17:07
Eerste 60je ging goed (maar heel rustig). De twee keer probeerde ik na een paar meter te versnellen, maar toen scheurde er volgens mij iets in mijn kuit.

Morgen een afspraak maken bij de Fysio.
Hopelijk niet te erg :d:
Plaats reactie