Hoe heb je getraind de afgelopen keer/keren

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 18-09-2020 17:00

Kernloze training met 4 ongebruikte PVC-hordes.

Tijdens het eerste WU-blokje voelde ik dat ik nog last had van mijn linkerkuit.
Dus geen risico genomen en de training omgegooid, zodat ik mijn kuiten kon ontzien tijdens de oefeningen.
Strides aan het eind van het eerste blokje vervangen door ademhalingsoefeningen voor de 300mH en de 200m.

Tijdens het tweede WU-blokje besloten om toch maar geen derde WU-blokje toe te voegen.
En aan het eind nog tweemaal de ademhalingsoefening voor de 300mH gedaan.
(De ademhaling voor de 200m en de 100m zullen wel lukken, die heb ik vaak genoeg gedaan. En voor de 100mH zit het ritme er inmiddels wel ingebakken)
Totale training duurde minder dan anderhalf uur.

Conclusies:
- Oppassen met die kuit.
- Als ik de eerste 14 passen doorkom, moet ik op de 300mH de eerste (pakweg) 4 horden probleemloos soepel kunnen passeren.
- - Bij de laatste 3 hordes ga ik sowieso stuk, dus ik zal de oefening-met-4-horden t.z.t. ook een keer met onvoldoende herstel moeten doen ...
- - Maar de soepele techniek is belangrijker, dus het uitgangspunt voor deze oefening blijkt volledig herstel.
- Volgende training in principe gewoon werken aan de (7m en) 8m hordenafstand. Dat is immers minder belanstend voor mijn kuit dan een starttraining.
- Komende week minstens 1 starttraining, anders kan ik me beter afmelden voor de eerste dag van het NK Masters (100mH en 100m), of eventueel voor de 100mH en 200m.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 20-09-2020 11:46

Hordentraining met 2 PVC-hordes en 4 ladderhordes.

Tijdens het inlopen voelde ik mijn linker-achilles en mijn rechter-kuit, dus ik besloot om extra voorzichtig op te bouwen.
Daarom aan het eind van het WU-blokje geen strides, maar nog 2x de ademhaling van de 300mH geoefend (ongeveer 54.40 en 53.89) -- waarbij ik halverwege nog steeds een telfout maak ...

De horden-WU ditmaal doorgetrokken tot 3x 6 horden op 6m afstand
3x51mH (76cm/6m): ??.??, ??.??, 11.07

Vervolgens een rustige opbouw, zonder onnodige herhalingen:
1x51mH (76cm/6m): 11.60 -> vond ik goed genoeg om naar de 7m te gaan.
2x59½mH (76cm/7m): 12.31, ...
(gleed weg, zand op het fietspad, dus even een bezem gehaald)
..., 11.53 -> vond ik goed genoeg om naar de 80cm te gaan.
2x59½mH (80cm/7m): 1e keer afgebroken voor 3e horde, ik bleek een te korte aanloop te hebben uitgezet)
..., 12.73 (laatste horde gedribbeld)
Ik haalde de eerste 2 hordes op snelheid, en de volgende 3 op kracht.
Dus zodra ik weer fatsoenlijk kan starten, moet ik proberen minstens 7 hordes op snelheid te halen, dan haal ik het eind van de race zonder problemen.

Conclusies:
- Heel blijven is nu het belangrijkste.
- Nog minstens 1 starttraining nodig, anders moet ik 2 onderdelen laten schieten.
- Goed nadenken of ik voor het NK nog op de baan wil trainen ...
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 22-09-2020 8:26

Starttraining met 4 PVC-hordes.
Rustig aan, want ik voelde mijn linkerkuit nog.

Na het 1e WU-blokje weer twee pasritme-oefeningen (ademhalingsoefeningen) gedaan voor d3 300mH

Het 2e WU-blokje werd vertraagd door wat horden, daarom de pastirme-oefeningen overgeslagen.

Vervolgens een sprintblokje:
2x 5x 6+8 passen, rustpauze terugwandelen, seriepauze 5 min.
Tijdens het tweede blokje begon ik wat meer last te krijgen van mijn linkerkuit, dus het laatste startje overgeslagen.

Toch nog even vier 76cm-hordes neergezet met 35m hordenafstand en 50m aanloop.
Ik had voldoende snelheid voor de eerste 2 horden; Voor de 3e horde kwam ik ook goed uit, maar ik had inmiddels teveel last van mijn kuit om hem aan te vallen.
Dus de training alsnog afgebroken.

Conclusies:
- Die linkerkuit moet echt nog loskomen.
- Startsnelheid is al vrijwel voldoende, maar ik heb nog minstens 1 starttraining nodig.
- Gekozen pasritme voor de 300mH klopt voor mijn lichaam (zeker voor de eerste horden).
- Na het NK moet ik echt leren om hordes ook met het andere been te nemen.
De man van de Korte Adem
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 23-09-2020 21:14

Begin dit jaar liep ik twee marathons (Rondje Amersfoort en Galgenberg) en op dat moment was de conditie redelijk OK. Het was bedoeld als voorbereiding op de Slachte Marathon, maar die ging niet door i.v.m. de corona. Net zoals heel veel andere loopjes die ik had kunnen lopen.

Een trainingdoel had ik daardoor niet meer, maar lopen is gewoon leuk en dat bleef ik wel regelmatig doen. In ieder geval (bijna) iedere zondagochtend 20-25km off the road hier in de mooie omgeving van ons huis. En dan door de week nog een of twee keer een sneller rondje van 5-8km met meer asfalt.

Inmiddels sta ik weer ingeschreven voor de Halve van Nijkerk en voor de 30km Haarlerbergtrail. Vooral die laatste is best pittig en ik heb het aantal trainingen nu opgevoerd naar 4x per week. Lukt niet altijd, maar dat is niet zo erg. Ik hoef geen toptijden te lopen en wil vooral genoeg conditie hebben om tot het eind te kunnen genieten.

Met de blessures gaat het goed. Die heb ik momenteel niet. In 2018 was dat wel anders toen dacht de huisarts dat mijn knie versleten was en was ik feitelijk gestopt met hardlopen. Na een half jaar looprust (wel racefiets en MTB) deed ik nog een laatste afscheidsloopje en wonderlijk genoeg ging de pijn daarna langzamerhand weg en kon ik het hardlopen weer oppakken.
Jan

Trainingsschema's boeien me niet, ik loop verder en geniet!

mijn site
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 24-09-2020 8:15

Starttraining met 4 PVC-hordes.
Nog steeds rustig aan vanwege de linkerkuit.
Daarom tijdens deze training regelmatig gemasseerd

Na elk WU-blokje pasritme-oefeningen (ademhalingsoefeningen) gedaan voor de 300mH resp. 200m:
Die gingen in 52.97, 35.80, 50.91 en 35.91.
Bij de 300mH de 20 passen "tussen de horden" ditmaal telkens opgedeeld in 6-8-6.
(Tot nu toe deed ik telkens als ik met een uitademing startte 8-6-6, maar daarbij vertelde ik mij iets te vaak).

Ik merkte dat ik vandaag mijn normale startsnelheid niet haalde ...

Weer vier 76cm-hordes neergezet met 35m hordenafstand en 50m aanloop.
Ditmaal als uitgangspunt genomen dat ik 2 keer alle 4 horden moest halen.
De eerste keer heb ik waar nodig de 6-8-6 veranderd in een 6-8-8.
De tweede keer ging de telling mis. Daardoor kwam ik bij de derde horde met het verkeerde been uit (ging probleemloos), en moest ik bij de 4e horde een pasje extra doen (leidde tot dribbelen).
En ik merkte vandaag dat ik veelal te hard landde op mijn rechterbeen. Dus ook voor een 300mH heb ik een horden-WU nodig!

Conclusies:
- Die linkerkuit blijft een probleem.
- Ik heb nog minstens 1 starttraining nodig.
- Gekozen pasritme voor de 300mH klopt voor mijn lichaam (zeker voor de eerste horden).
- Als ik op de 300mH verkeerd uit kom, gewoon met het andere been over de (76cm) horde stappen!
- Na het NK moet ik echt leren om 84cm-hordes ook met het andere been te nemen.
- Uiterlijk dinsdag een beslissing nemen over de 100m.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 24-09-2020 8:18

Welkom terug, Jan!
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 25-09-2020 19:45

Leuk dat je ook weer gaat posten Jan!

Na mijn herstart met 15 en 18 minuten vandaag 21 minuten gelopen en weer pijnloos. Tempo wel nog steeds iets trager dan normaal. Ook na afloop niets gevoeld. Ben er weer blij mee. Vraag me dan wel af hoe ik die blessure in juni heb opgelopen, na al die trainingen probleemloos opbouwen in precies mijn oude tempo, en met steeds voldoende rustdagen tussendoor. Het kan te maken met het continue heuveltje op, heuveltje af lopen. Hier is nauwelijks 100 meter vlak te vinden, ja de provinciale D-weg ;). Wellicht ook het heuvelaf lopen, wat te belastend is geweest voor mijn knie? Nou ja, nu weer rustig opbouwen. Ik ben gewoon tevreden met elke training en zorg voor genoeg andere beweging. O ja, en ik kwam thuis met een handvol bramen en een paar peren :lol: .

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 26-09-2020 9:31

Hordentraining met 2 PVC-hordes, 4 ladderhordes en een bladhark.

Ik had de afgelopen dagen mijn linkerkuit bijna losgekregen.
Tijdens het inlopen geen last meer van gehad.

Tijdens het WU-blokje begon ik de kuit toch weer te voelen.
Aansluitend tweemaal de pasritme-oefening voor de 300mH (in het nieuwe pasritme), deze gingen in 52.41 en 51.77.
Aan het eind van dit blokje voelde ik ditmaal verschillende vastzittende spiertjes in mijn linkerkuit.
Dus vandaag nog even voorzichtig doen qua snelheid, en voldoende rust nemen.
En dus de hoogste tijd om aan het chocoladebeen te werken!

Er lagen heel wat bladeren en takjes op het fietspad.
Vanaf dit moment dus telkens voordat ik horden neerzette of verplaatste, even het betreffende deel van het fietspad vrijgeharkt.

Alles gedaan met 6 hordes, in eerste instantie met hordenhoogte 76cm.
In de horden-WU meteen begonnen met een gewandelde 3-pas (hordenafstand 2m):
Deze 2x gedaan met Rechts als aanvalsbeen, 3x met links en 2x met rechts. Ging probleemloos.
Vervolgens naar hordenafstand 4m (dribbelen): 3x rechts, 2x links.
Door naar de 6m (lopen): 2x rechts, 2x links.
- Ik vond het heel moeilijk om een eerste horde met het verkeerde been te nemen
- Zolang ik in het 4-pas ritme zit, gaan de volgende hordes vanzelf.

In het hordenblokje was ditmaal mijn uitgangspunt:
- Pas door naar de volgende oefening zodra het snel genoeg gaat (voor 6 hordes: < 12s, voor 8 hordes: <14s, voor 10 hordes: <16s)
- Elke oefening maximaal 3 keer
- Stoppen zodra ik voel dat het niet meer gaat
- Probeer elke oefening af te maken, desnoods door te switchen naar het andere been, of naar een ander ritme
59½mH (76cm/7m): Ging probleemloos, meteen in 11.56
59½mH (80cm/7m): Ging probleemloos, meteen in 11.34
68mH (80cm/8m): Tweede horde ging moeizaam, voor het eerst geswitched naar 4-pas, ging in 11.87, maar teveel hordes geraakt ...

Conclusies:
- Die linkerkuit blijft een probleem.
- Ik heb nog minstens 1 starttraining nodig.
- Als ik verkeerd uit kom, gewoon met het andere been over de horde stappen!
- Probeer op de 100mH zo lang mogelijk de 3-pas vast te houden, maar wees niet bang voor de 4-pas!
- Uiterlijk dinsdag een beslissing nemen over de 100m.
- Uiterlijk vrijdag een beslissing nemen over de 200m.
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 28-09-2020 8:37

Starttraining met 4 PVC-hordes en een grashark.

Bij het inlopen af en toe een iets andere ademhaling gebruikt, ter voorbereiding op de 100mH.
Na het 1e WU-blokje pasritme-oefeningen voor de 300mH: Die gingen in 51.84 en 52.29
Na het 2e WU-blokje heb ik die overgeslagen.

Ik haalde mijn normale startsnelheid pas tegen het eind ...

Vervolgens een kleine horden-WU tussengevoegd:
Alleen even een paar keer een 3-pas gewandeld en gedribbeld, met beide benen,

Tenslotte de vier 76cm-hordes weer neergezet met 35m hordenafstand en 50m aanloop.
Wederom als uitgangspunt genomen dat ik 2 keer alle 4 horden moest halen.
Beide keren haalde ik niet de gewenste snelheid naar de 1e horde toe.
De eerste keer kwam ik vervolgens moeiteloos over de hordes.
De tweede keer moest ik een pasje tussenvoeren voor de laatste horde.

Conclusies:
- Bij de 300mH gewoon kijken wat het wordt.
- Uiterlijk woensdag een beslissing nemen over de 100m.
- Uiterlijk vrijdag een beslissing nemen over de 200m.
De man van de Korte Adem
RubenV
Site Admin
Site Admin

di 29-09-2020 21:09

Zondag een halve marathon gelopen samen met een 15-tal andere lopers.
Samen met onze coach en de atleten die hij begeleidt.
Was leuk om nog eens in groep te lopen :D
Wel wat stormachtig weer maar dat deerde ons niet 8)

We waren opgedeelt in verschillende groepjes op basis van verschillende tempo's.
Omdat ik nog altijd wat last heb van de kuiten (vooral dan bij hogere snelheden) beslist om bij een iets trager groepje mee te lopen (5'00")

Ging goed, kuiten werden wat stijver naar het einde toe, maar ben blij dat ik toch de kilometers heb kunnen uitlopen zonder al te veel pijn. Was toch al weer een poosje geleden (nog van voor de blessure/belasting) dat ik nog eens zo een afstand kon lopen.

Nu 2 dagen later terug een loopje gedaan van 10km (HS<140 - 5'11")
Ging goed, vrij goed herstelt van zondag en het allerbelangrijkste, geen last van mijn kuiten! :D

24 oktober staat er een officieel wedstrijd gepland (halve marathon).
Hopelijk ben ik tegen dan volledig hersteld en kan ik voluit gaan.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 30-09-2020 9:47

Hordentraining met 4 PVC-hordes, 4 ladderhordes en een bladhark.

Afsluitende training voor het NK (komend weekend).
Inmiddels contact gehad gehad met de organisatie:
- Bij onze finale lopen ook 3 atleten mee uit andere categoriën (M50, M55, V35)
- De organisatie is zich er van bewust dat dit niet alleen verschillende hordenhoogtes betekent, maar ook verschillende hordenafstanden!
Scheelt weer een hoop stress voor de start.

Dat was een foutje in mijn planning:
- Ik had eigenlijk gisteren een training moeten invoegen (ik voelde me goed genoeg) om de 4-pas te leren.
- Dan had ik morgen kunnen afsluiten met een rustige training voor de 3-pas-met-eventuele-overgang-naar-4-pas.

Aangezien dit dus eigenlijk een dubbele training was, heb ik extra voorzichtig opgebouwd.
Bij het inlopen ditmaal alvast toegewerkt naar de ademhaling voor de 4-pas.
En na het WU-blokje ditmaal slechts 1 keer de pasritme-oefening voor de 300mH (49.07)

De (ingekorte) horden-WU wat ditmaal geheel gericht op de 4-pas.
En alles met 8 hordes, om aan het nieuwe ritme te wennen.
Voor de gewandelde 4-pas gebruikte ik 3m hordenafstand, en voor de gedribbelde 6m.

Eerste hordenblokje deed ik alles in 4-pas, met 8 horden.
3x57.4mH (76cm/7m): ??.??, 16.62, 15.22
3x57.4mH (80cm/7m): 15.17, 15.41, 15.15
3x65.6mH (80cm/8m): 16.26, 16.06, 15.18

Het tweede hordenblokje was gericht op het starten met de 3-pas.
Dit blokje begonnen met 4 hordes, op 4m, 6m en 7m - om het basisritme weer even te pakken te krijgen.
Vervolgens 8 hordes op de echte posities, telkens startend met de 3-pas:
2x68mH (80cm/8m): 15.59, 15.24
De eerste keer gingen de eerste 4 hordes in 3-pas, en daarna probleemloos door met de 4-pas.
De tweede keer gingen de eerste 5 hordes in 3-pas, en daarna probleemloos door met de 4-pas.

Conclusies:
- Ik hoef niet bang te zijn voor de 4-pas.
- Met die 4-pas ga ik geen records verbreken.

---

Update:
- Afmelden voor de 100m hoeft niet meer: Zojuist is bekend geworden dat het NK Masters alsnog is afgelast!

------

Edit: Rekenfoutje, want het waren 8 horden, geen 6 ...

Eerste hordenblokje:
3x71.4mH (76cm/7m): ??.??, 16.62, 15.22
3x71.4mH (80cm/7m): 15.17, 15.41, 15.15
3x81.6mH (80cm/8m): 16.26, 16.06, 15.18

Tweede hordenblokje:
2x84mH (80cm/8m): 15.59, 15.24
Laatst gewijzigd door Don_K op do 01-10-2020 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De man van de Korte Adem
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 30-09-2020 19:58

Vandaag moest de auto voor een APK naar de garage en dat was een mooie gelegenheid om wat te rennen. 's Ochtends met de auto naar de garage en lopend terug. Ongeveer 10km over de weg à 11,1 km/u. En 's middags weer rennend naar de garage (nu met 11,3 km/u, deels onverhard). Dat waren twee trainingen op een dag en dat overkomt mij zelden. Eigenlijk alleen wanneer ik eens met mijn vrouw ga wandelen of fietsen en dan dezelfde dag ook nog een rondje hardloop.

De conditie is nu redelijk goed en daarom is het jammer dat ik een mail kreeg van de Halve Marathon van Nijkerk dat deze loop niet doorgaat vanwege de coronamaatregelen.
Jan

Trainingsschema's boeien me niet, ik loop verder en geniet!

mijn site
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 01-10-2020 13:47

Ik ben een paar dagen ziek geweest, althans ik had het 's nachts zo benauwd dat ik maar een paar uur slaap had. Rechtop had ik geen last van benauwdheid, dus heb ik 3/4 van die nachten zittend doorgebracht en niet geslapen. Daardoor ook vrijwel niet getraind of heel rustig.

Geen corona (is getest); geen longproblemen (bloedwaarden gemeten, geluisterd en rontgenfoto);
wat dan wel???

Hoe dan ook slaap ik al een week naar behoren. Wat een genot is dat. Dus heb ik de trainingen ook weer opgepakt. De piep en reutel in mijn keel is nog niet weg, dus bij de trainingen piep ik nogal.

Toch blij met mijn 6x1000 gisteren in gemiddeld 4.10 per km

Mijn VO2Max is volgens Garmin 54 nu.
Was een paar weken terug nog 50, maar half februari 64.
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 01-10-2020 15:49

Vanmiddag weer hardgelopen, tussen de buien door. Zo droog als voorjaar en zomer hier waren, zo nat is de eerste week herfst :lol: . Geeft niet, de natuur heeft het keihard nodig en knapt snel op: het is weer groen in plaats van dor en geel. Na 15, 18 en 21 nu (u raadt het al) 24 minuten. Weer zonder enig pijntje. Ook het tempo lag weer ietsje hoger, langzaam kom ik weer enigszins in de buurt van mijn 'normale' duurlooptempo van 4.50 per kilometer. En opnieuw kwam ik thuis met bramen, nu was ik zo slim geweest een plastic zakje mee te nemen :).

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 02-10-2020 8:01

Starttraining.

Aangezien het NK Masters te elfder ure is afgelast, begint nu de voorbereiding voor het indoorseizoen.
Ik hoef voorlopig dus niet te werken aan de 300mH vwb de horden. Wel vwb de speed endurance ...
Als het NK Indoor Masters doorgaat, zal dat zijn op 13/14 februari. Dus ik heb 19 weken de tijd...

Eerste WU-blokje afgesloten met 2 strides van 400m: 1:19.23 en 1:14.94.

Tweede WU-blokje afgesloten met strides van 200m en 100m: 38.50 en 14.43.
Die 38.50 kon ik niet plaatsen, dus de afstand even nagemeten: Bleek 220m te zijn ...
Dus de volgende keer de eindmarkering op de juiste positie zetten ...
(Die andere positie heb ik pas weer nodig zodra ik weer voor de 300mH ga trainen.)

Tenslotte het starten:
2x 5x 6 passen.
Ging redelijk, maar ik haalde mijn paslengte pas de 4e resp. 5e keer.

Conclusies:
- Speed Endurance blijft lastig.
- Startsnelheid komt terug.
- Ik kan weer beginnen met Krachttraining. Tenminste, zolang ik voldoende starttraining doe ...
De man van de Korte Adem
Plaats reactie