fartlek, hoe trainen jullie dit?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
dduck
Lid
Lid
Contacteer:

do 27-01-2005 22:28

Ik ben in voorbereiding voor Rotterdam en in het schema dat ik loop staan ook fartlek trainingen. Nu is mijn vraag, hoe trainen jullie die?
Op welke manier trainen jullie dit.
Graag hoor ik tips e.d.

Alvast bedank!
pr's: 5 km:17.56 / 10 km:34.55 / ,10EM:59:30 / 21.1 km:1.17,37 / 42.2km:02:54,24

Joh 3:16
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 27-01-2005 23:25

Op geaccidenteerd terrein met liefst verschillende klimmetjes, evt. trappen, ongelijke ondergrond. Voor zover ik weet, gaat het vooral om de afwisseling en herhaling van klimmen/dalen en verschillende ondergrondsstructuren.
Het is een vorm van intervaltraining, die goed is voor je coördinatie.

Ideetje: dit item past ook heel mooi onder het forum "training".
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

vr 28-01-2005 0:15

Ik moet even gaan zoeken, maar in het topic "hoe heb jij getraind heb ik 'n keer een Fartlek training van minuut tot minuut beschreven, die hou je te goed..

groeten
Ton

Gevonden: van 10 april

Vandaag mijn eerste Fartlek training van dit jaar afgewerkt,en dat was erg leuk. Tot nu toe heb ik vooral rustig aan gedaan in de trainingen (in 2004) omdat ik daarvoor lange tijd (2 jaar) niets anders gedaan heb dan rustige duurloopjes, gemiddeld 1 x in de week

Ik had er drie dagen rust opzitten en dat merkte ik al bij het warmlopen, na 900 meter was ik in het bos waar ik besloot gelijk 'n km flink door te lopen, wat werd bemoeilijkt door het chaotische werk wat de stichting bosbeheer daar uitvoert. Ze zijn mijn loopbos aan het uitdunnen en laten de boomstammen gewoon dwars over de paden liggen. Ik kreeg er steeple visioenen van, maar toch in 3.47. Stukje dribbelen met loopscholing en vervolgens 5 x 30 sec. tempo (16 a 17 km/h) met 1 minuut dribbelen ertussen. Weer 5 minuten rustig met loopscholing en toen 1500 meter in 5.50 gedeeltelijk over een modderig karrespoor, en dat viel tegen, ik was er best moe van. Na ongeveer 700 meter dribbelen besloot ik een km te lopen in wedstrijdtempo dat ik langere tijd vol zou moeten kunnen houden, dat werd 3.59, en verliep relaxt. Die 1000 meter ben ik teruggedribbeld, en heb 'm nog 'n keer gelopen, nu met 5 steigerungen over 100 meter (de rest dribbelen), dat ging in 4.14.
Als slot van de training heb ik nog 5 vliegende starts gemaakt waarbij ik begin uit te lopen na een meter of 30, tempo dik boven de 20 per uur
Nog 'n stukje uitlopen en zeer voldaan thuisgekomen.

Het was vandaag PR weer, 7 graden en constant motregen, heerlijk getraind

groeten
Ton
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

vr 28-01-2005 9:16

Ik vind het een erg mooi voorbeeld van hoe je een Fartlek kunt lopen. Het leuke van een Fartlek is dat je elementen gebruikt die je op je looppad tegenkomt. Voorbeelden:

* Een laan met bomen waar je een versnelling doet. Langzaam beginnen en bij iedere (derde) boom een tempo sneller tot je voluit sprint.

* Een ruiterpad waar je in een lekker los tempo overheen stoempt.

* Een viaduct, waar je drie keer overheen loopt waarbij de omhoog op tempo, omlaag uitlopen. Of een keer andersom (wel eerst trainen)

Je kunt spelen met tempo's en omgevingsvariabelen. Lastig om in je logboek te verwerken, maar je ziet aan Ton (DRUM) dat dat ook kan. Als je zorgt voor veel variatie is het een uitstekende training en nog erg leuk ook. Succes.
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 28-01-2005 14:25

In de buurt van mijn woning is een parkje met een aardige heuvel erin. Om de heuvel heen loopt een 'vals plat brug'. Daarmee kan ik ook aardige dingen doen. B.v. 5 x de brug op en vlot langs de kant de berg weer af en dan een rondje om de heuvel heen, dan de andere kant op (stijl omhoog en de brug af omlaag). Zulke trainingen zijn heerlijk om te doen, want je kunt op eigen houtje vanalles improviseren en bedenken.
Ut lûpt...
Paul uut Kuuk
Hilko
Benefactor
Benefactor

vr 28-01-2005 17:47

Ik vind het leuke van mijn boslopen juist dat ze volledig ongestructureerd zijn. Inderdaad boomstammen over en wortels in het pad, ruiterpaden, hobbeltjes en heuvels, dan eens een sprintje, dan een langer stuk een wat hoger tempo aanhouden, stukje dribbelen, enzovoorts.
Ik dacht dat het juist bij fartlek erom gaat dat je niet in "x keer y minuten lang met z snelheid" denkt, maar juist lekker gaat lopen en wel ziet wat je tegenkomt - en waar je zin in hebt. Ik kan me voorstellen dat "luie" lopers (of bestaan die per definitie niet?) zich te weinig inspannen als ze het zelf mogen weten; maar ik zie mezelf ook wel als een beetje lui, en ga eerder te hard dan te rustig.

Ik ga lekker het bos in en drie kwartier (of een uur, of een half uur) later ben ik weer thuis. Heerlijk lopen vind ik dat.
steepletje
Benefactor
Benefactor

vr 28-01-2005 20:44

het is eigenlijk een heel leuk woord, fartlek = vaartspel

dus "spelen" terwijl je loopt. Spelen met het tempo en de ondergrond.

Als mijn joggers fartlek in groep doen, dan kiezen ze om beurt de afstand waarop ze versnellen. Vinden ze leuk. Na de versnelling wordt er evenlang traag gelopen als de versnelling duurde.
http://www.bloggen.be/kloddeloper/
Loosers find excuses, winners find a way!
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

vr 28-01-2005 21:12

Leuk is ook de "autoversnelling". Dit had ik in het runnerswebforum ook al geantwoord, maar ik wil deze de chatnrunmensen niet onthouden.
Bedoeling is dat je, lopend over een fietspad, gaat versnellen zodra je een auto tegenkomt. Bij de volgende auto ga je weer rustig lopen.
Wij deden dit altijd als het donker was, dan was het meestal niet zo druk, en bovendien kon je de auto's van ver aan zien komen.
Nog leuker is het als je een iets groter groepje hebt, en je splitst in 2 groepjes, het ene groepje begint met de versnelling, het andere met rustig lopen. Dat kan echt lachen worden, als een groepje steeds "pech" heeft.
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 28-01-2005 21:15

De psychologisch verantwoorde variant: wachten tot je door een auto wordt ingehaald. Dat is erg!! Die zie je namelijk niet aankomen! :-D
Ut lûpt...
Paul uut Kuuk
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

za 29-01-2005 0:37

Hilko schreef:Ik dacht dat het juist bij fartlek erom gaat dat je niet in "x keer y minuten lang met z snelheid" denkt, maar juist lekker gaat lopen en wel ziet wat je tegenkomt
Ik ben het met je eens Hilko, maar ik ben nogal fanatiek in mijn logboek :wink: en wil een redelijk nauwkeurige inschatting maken hoeveel ik in welke zones getraind heb, dan is het wel handig als je onderweg eens op de knopjes drukt en snelle stukken doet op afstanden die je ooit nagemeten hebt

groeten
Ton
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
nikeboy
Lid
Lid
Contacteer:

zo 30-01-2005 10:01

Ik doe regelmatig fartlek.
25minuten ongeveer dit gaat dan van 1'vlot, 1' hartslag 10slagen zakken. Op het einde wordt het wel steeds sneller en sneller. een heel goede training vind ik zelf.
Hilko
Benefactor
Benefactor

zo 30-01-2005 14:09

nikeboy schreef:Ik doe regelmatig fartlek.
(...) Op het einde wordt het wel steeds sneller en sneller.
En dan kijk ik naar je avatar en dan krijg ik een heel speciaal idee over jouw manier van trainen :wink:
nikeboy
Lid
Lid
Contacteer:

ma 31-01-2005 16:50

Hilko schreef:
nikeboy schreef:Ik doe regelmatig fartlek.
(...) Op het einde wordt het wel steeds sneller en sneller.
En dan kijk ik naar je avatar en dan krijg ik een heel speciaal idee over jouw manier van trainen :wink:
leg dat eens uit??? :?
Hilko
Benefactor
Benefactor

di 01-02-2005 14:42

Als ik "sneller en sneller" lees en ik kijk tegelijk naar je avatar lijkt het of je steeds harder met je kop op het toetsenbord zit te bonken... :lol: Alsof dat jouw manier van fartlek is.

Maar verder over het onderwerp: hoeveel chatnrunners doen regelmatig een fartlek, en zie je dat dan als een strak geregisseerd onderdeel van de training of als lekker een stukje lopen?
berth
Lid
Lid
Contacteer:

wo 02-02-2005 10:20

Aangezien ik in het mooie Rhenen woon, hebben wij heel veel heuvels en wij doen dus ook regelmatig aan fartlek. Wij doen dan ook meestal aan traplopen, dit is ook wel een leuke oefening. Verder inderdaad versnellingen tussen de lantaarnpalen, niet elke keer evenveel palen, maar een beetje afwisseling
Plaats reactie