Trainen volgens Verheul

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
Pietje
Lid
Lid
Berichten: 3548
Lid geworden op: ma 12-05-2008 1:00
Contacteer:

zo 27-12-2009 15:46

Ziet er wel goed uit als ik het even snel bekijk.........
Gebruikersavatar
alcudia
Lid
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 26-05-2008 1:00

ma 28-12-2009 8:56

iamcj schreef: Graag jullie commentaar op mijn schema. (nog niet helemaal af) Ik kan de dagen en het aantal trainingen per week niet aanpassen ivm werk.
Ziet er prima uit. Ik heb de volgende punten:

Ik zou ook 200'jes inplannen. Bijvoorbeeld bij twee opeenvolgende duurloopjes de tweede duurloop vervangen door 15x200 lekker rustig met extra lange in- en uitloop.

Waarom doe je 3x2000 en niet 4x2000?

Jij doet, net als ik, de Van Brienenoordbug aan zie ik :-). Ik doe daar veelal gewoon 15x200 of 10x400 als heuveltraining. Soms niet alle herhalingen, maar een paar als onderdeel. Bijvoorbeeld de middelste 4 herhalingen.

Wat bij mij ook werkt is als cooling down van een duurloopje een paar steigerungen (bijv 5x100m). Die kun je ook heuvel op doen (bijvoorbeeld Brienenoord of, in mijn geval, de Erasmusbrug). Goede krachtoefening en goed voor soepelheid na een duurloop.

Tenslotte, wat ik doe is om de week mijn beoogde marathontempo trainen om een goed gevoel daarvoor te krijgen. Bijvoorbeeld als onderdeel van de duurloop 2x15min in marathontempo met als pauze 1 tot 3 min duurlooptempo. Of tijdens een duurloop 10x 1 min marathontempo, 1min duurlooptempo. De andere weken doe ik de lange duurloop in ongeveer marathontempo+1'/km tempo.

Succes! Wellicht komen we elkaar nog tegen op de Van Brienenoord ;-)

Alcudia
Gebruikersavatar
iamcj
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: di 08-08-2006 1:00

ma 28-12-2009 13:31

Bedankt voor je antwoord.

Ik had geen 200 tjes gedaan omdat het voor mijn gevoel meer snelheidstraingen zijn voor de kortere afstanden.

3 x 2000 omdat ik van 2 snel naar 4 training ga en niet gelijk te veel wil gaan lopen, als het goed gaat bouw ik het uit denk ik.

De duurlopen wilde ik idd afsluiten zoals je beschrijft, dat was ik hier ook tegen gekomen.

Wel een goed idee om een paar loopjes op marathonthempo te doen. Die had ik eerst ook, maar vervangen door Verheultrainingen.

Heb je al vaker Verheul gebruikt in je Marathonvoorbereiding?

Hoe is het gegaan?
Gebruikersavatar
markdeboer
Lid
Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 17-03-2006 1:00
Contacteer:

ma 28-12-2009 13:46

Ha Cornee,

Brienenoord? Rotterdammer? Waarom kies je er niet voor om aan te sluiten bij een atletiekvereniging zoals PAC of Energie?

Mark
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 28-12-2009 15:46

markdeboer schreef:Ha Cornee,

Brienenoord? Rotterdammer? Waarom kies je er niet voor om aan te sluiten bij een atletiekvereniging zoals PAC of Energie?

Mark
Vanaf 10 jan om de week een lange duurtraining in verschillende tempogroepen van 23 min/5 km tot 32 min/5 km. Ik ben dit jaar ook weer van de partij.

Paul
Laatst gewijzigd door ptaurus op ma 28-12-2009 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 28-12-2009 15:48

M.i is verheul niet een goede manier om de marathon voor te bereiden. Alleen al de kreet "het duurlopmisverstand" (waar veel op gebaseerd is) is een aanwijzing daarvoor.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ma 28-12-2009 15:58

ptaurus schreef: van 23 min/km
8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Da's nog geen 3km per uur 8)
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 28-12-2009 16:01

loopgek schreef:
ptaurus schreef: van 23 min/km
8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Da's nog geen 3km per uur 8)
Dat is de groep die het kruipend doet.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Gebruikersavatar
Don_K
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4438
Lid geworden op: za 09-06-2007 1:00
Locatie: Almere-Buiten
Contacteer:

ma 28-12-2009 16:41

iamcj schreef:Bedankt voor je antwoord.

Ik had geen 200 tjes gedaan omdat het voor mijn gevoel meer snelheidstraingen zijn voor de kortere afstanden.
Dan praat je wel over een ander soort 200-tjes

Mijn souplesse-200tjes deed ik (meen ik) rond de 42-44 seconden.
Als ik voor de korte afstand train, doe ik de 200tjes (waarschijnlijk) wel zo'n 10-15 seconden sneller (afhankelijk van de opdracht, natuurlijk).
alt-148
Lid
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: vr 11-06-2004 1:00
Locatie: Wijchen
Contacteer:

ma 28-12-2009 17:00

ptaurus schreef:M.i is verheul niet een goede manier om de marathon voor te bereiden. Alleen al de kreet "het duurlopmisverstand" (waar veel op gebaseerd is) is een aanwijzing daarvoor.

Paul
Dan heb je het boek dus niet gelezen; het kan wel op basis van deze methode.
Klaas Lok schrijft overigens wel dat hij de marathon te ver vindt.
Wat hem betreft zijn afstanden tot 30 km nog gezond te volbrengen.
Ruud Löbel

Grijze muizen gaan geen confrontaties aan
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

ma 28-12-2009 17:06

alt-148 schreef:
ptaurus schreef:M.i is verheul niet een goede manier om de marathon voor te bereiden. Alleen al de kreet "het duurlopmisverstand" (waar veel op gebaseerd is) is een aanwijzing daarvoor.

Paul
Dan heb je het boek dus niet gelezen; het kan wel op basis van deze methode.
Klaas Lok schrijft overigens wel dat hij de marathon te ver vindt.
Wat hem betreft zijn afstanden tot 30 km nog gezond te volbrengen.
Het boek heb ik wel degelijk gelezen. Het ligt hier zelfs op de boekenplank. Maar je geeft zelf al aan hoe Lok tegenover de Marathon staat. En daar refereer ik in feite ook aan in mijn statement. Persoonlijk zou ik niet graag mijn vertrouwen geven aan iemand met een dergelijke visie. Maar dat is mijn insteek.

(Ik ken voor zover ik daar inzicht in heb geen enkele goede marathonloper die traint met deze methode)

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Sander
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: di 24-11-2009 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

ma 28-12-2009 17:12

alt-148 schreef:Klaas Lok schrijft overigens wel dat hij de marathon te ver vindt.
Wat hem betreft zijn afstanden tot 30 km nog gezond te volbrengen.
Met zijn methode wel ja. :roll:

Ik was aardig om: Veel meer intervallen doen en niet domweg vreselijk veel in d1 trainen.
Van hard-lopen ga je pas hard lopen.

Maar als ik dit hierboven lees:
Ik bedenk een methode die goed werkt voor wat ik leuk vind, 10km lopen.
Ik zeg dat dat de beste methode is voor alles en iedereen.
En dan keur ik alles af waarvoor de methode niet werkt.....want anders werkt ie niet meer voor alles en iedereen. :roll:
:lol:
Gebruikersavatar
iamcj
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: di 08-08-2006 1:00

ma 28-12-2009 20:38

@markdeboer

Heb ik over nagedacht, ga naar Barendrecht verhuizen, dus wellicht dan.

@ptaurus

Ga ik waarschijnlijk in Maasluis of zelf doen.

@discussie wel of geen Verheul.

Ik heb vandaag mijn eerste wisselduurloop gedaan en dat was erg prettig. Ik wordt normaal zo stram en stijf van een D1 duurloop. Nu voelde ik iedere 10 min mijn spieren even loskomen door de lichte versnelling. Op het laatst nog 5 x 100 m gedaan, toen voelde ik alle stramheid verdwijnen. Totaal geen last van stijfheid achteraf gehad wat ik normaal wel heb. Misschien morgen ;). Voor als nog nog nooit zo lekker 15 km gelopen.

Verheulintervallen heb ik vroeger vaker gedaan.
In principe is een Verheultraining als 6 x 1000 ook een wisselduurloop.
Ik loop bv 6 x 4:45 en 6 x 5:45 = 12 km á 5:15, is D2. Ik zie dus niet zo veel verschil met 12 km normaal hardlopen en dus een normale marathonvoorbereiding.

Wat ik ook merk is dat ik meer met het lopen en m'n pas bezig ben. Normaal merk ik ineens dat ik aan het sjokken ben.

Tis m'n hobby en daarbij is plezier belangrijk.
Gebruikersavatar
alcudia
Lid
Lid
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 26-05-2008 1:00

ma 28-12-2009 21:32

Verheul/souplessemethode is m.i. prima te gebruiken voor marathontraining. De kern van de methode is lopen op soepelheid op verschillende tempo's (200/400/1000/(2000 bij Lok)). Daarnaast veel wedstrijden (Verheul) of (twee-)wekelijks een verzuringstraining (Lok). Op deze wijze train je behoorlijk "volledig" en kun je zonder specifieke voorbereidingen wedstrijden tot pak 'm beet 10EM/16km aan.

Voor halve en hele marathon zou je ook meer 2000'jes moeten doen en (wissel)duurlopen. Met name voor de hele marathon zou je naast de romp (200/400/1000) specifieke voorbereiding moeten doen door lange (wissel)duurlopen - vergeet de steigerungen niet - of wellicht trainingen met daarin marathontempo. Belangrijkste is om de "soepelheid" centraal te blijven stellen.

@iamcj: ik heb één marathon gelopen obv van Verheulachtige training. De romp was gedurende de hele voorbereiding:

wk 1: 1000, 400, (lange) wdl, fartlek (of fartlek vervangen door 400/200)
wk 2: 1000, 200, wdl (met versnellingen in marathontempo), fartlek.

Mocht ik nog tijd vinden voor een 5e training, dan deed ik 10x200 rustig.

Verder enkele wedstrijden uitgekozen (in de voorbereidingsperiode opbouwend van 10k --> 21k --> 30k). De 30k heb ik op marathontempo gelopen. Goed voor mijn zelfvertrouwen ;-). Tevens lange duurlopen. Langste duurloop was 37km (per ongeluk, ik verdwaalde) op een tempo dat ongeveer 40-50 sec langzamer was dan marathontempo.

Doel was marathon binnen 4u uit te lopen. Ik liep hem uiteindelijk in 3.48min. Achteraf geen spierpijntjes oid!!!!

Ik ga na de halve van Egmond me voorbereiden op de R'dam marathon - net als jij volgens hetzelfde stramien.

Ik hoop dat je wat aan mijn ideeën hebt. Belangrijkste is dat je je lekker voelt met een methode. Ik heb geëxperimenteerd met verschillende aanpakken, maar vind de kern van Verheul het prettigste.

Alcudia
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9075
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ma 28-12-2009 23:23

Ik heb de marathon weer een jaartje voruit geschoven, maar ben wel degelijk van plan om in de voorbereiding dezelfde weekindeling als nu te gebruiken, ma 200tjes, wo 1000 tjes, vr 400tjes (di, do fitnes) en op zondag de langere training.

Ik hoop aan te tonen dat het ook op z´n verheuls kan ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Plaats reactie