Logboek: wel of niet?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 17-02-2005 0:42

Erik DeKeiler heeft me nog eens aan het denken gezet met zijn reactie -onder een andere topic- op het (niet) bijhouden van een logboek:

"Is toch nuttig Jannemien.
Ik heb het 12 jaar niet gedaan maar van mijn logboek van de laatste 2 jaar, maak ik nu steeds meer gebruik om op te zoeken hoe het een vorige perode ging. Leren van de dingen die fout gingen en leren van de dingen die goed zijn gelopen. Ook kun je proberen te achterhalen waarom iets moet zijn gelopen gezien je trainingperiode."

Dat neem ik zeker aan, maar 'k heb ook een vreselijke hekel aan administratie en dus eigenlijk geen zin om in mijn vrije tijd iets te gaan bijhouden. Nu overweeg ik wel serieus om eraan te gaan beginnen. Inmiddels ben ik me aan het inlezen over de verschillende (elektronische) mogelijkheden (o.a. topic van begin 2004). Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Bijvoorbeeld:

- Waarom houd je wel of juist geen logboek bij?
- Hebben jullie tips voor iemand die hier niet van houdt?
- Wat houden jullie bij en wat doe je ermee?
shoeff
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-02-2005 7:43

Ik hou inmiddels drie jaar een logboek bij.

Behalve dat dit een heerlijk object is voor zinloos rapportage werk (nu nog in excel, maar ik ga er een datawarehouse van maken en dan met microsoft analysis server een Bussiness intellengence oplossing van maken :D ) zie je wel bepaalde trends

Wat ik bijhoudt is afstand, tijd, soort training en schoenen.
Dus weet je ongeveer wat je schoenen gelopen hebben.

Daarnaast vallen periodes op waarin je terugvalt in training. Het viel mij op een gegeven moment op dat oktober altijd blessure tijd was. September heeft veel leuke wedstrijden. Dus tegenwoordig kies ik gewoon wat beter.
berth
Lid
Lid
Contacteer:

do 17-02-2005 7:54

Ik hou een weblog bij, waarin in nu na elke training vertel wat we gedaan hebben en hoe ik me erbij voelde. Het leuke hiervan is dat je kan teruglezen en zien hoe je in een bepaalde tijd presteerde en waar je nu staat. Toen ik begon per met lopen vertelde ik per week hoe de week was gegaan.

Tijden zelf vind ik wel interresant, maar zeggen mij minder omdat er altijd wel factoren zijn die invloed hebben op die tijden.
steepletje
Benefactor
Benefactor

do 17-02-2005 8:35

Ik gebruik(te) een polar S610.

De trainingsgegevens breng je gewoon over op de computer, en je hebt automatisch een logboek, zonder veel werk.

Je kan het ook doorsturen (naar vb je coach)

Daarvoor hield ik alles bij in agenda's. Ik kan nog m'n allereerste trainingen nakijken (1973) Elke stap die ik ooit gelopen heb, staat genoteerd. Sommige jaren zelfs met grafieken per week, maand ...

Verder hou ik mappen bij van al de wedstrijden die ik ooit liep. Ik kan niets wegdoen :oops: :oops: Toch die dingen niet.

Karine
http://www.bloggen.be/kloddeloper/
Loosers find excuses, winners find a way!
DeKeiler
Benefactor
Benefactor

do 17-02-2005 8:53

Kijk ook eens naar het pakket van onze vriend Dippides (Bas):

http://home.tiscali.nl/bpsdg/pheidippid ... ppides.htm

Zie ook het topic Dippides3 onder accessoires.

Erik
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

do 17-02-2005 9:57

Ik houd alles bij sinds 1988, eerst alleen op papier, later ook op de PC. Wat ik voor 1988 gelopen heb, vnl tussen 81 en 85 staat in oude schoolagenda's, maar is verwaarloosbaar qua km's.

Ik heb jarenlang, van 96 t/m 2003, alles in één spreadsheet bijgehouden, die meerdere Office versies overleefd heeft, daarnaast hou ik het ook nog op papier bij, macht der gewoonte denk ik. (als ik in Excel de layout wat aanpas kan ik het net zo goed uitprinten)

Ik noteer: aantal km's, tijd, type training, de weersgesteldheid, schoenen, hoe de training verliep, gelopen intervallen, HFav en HFmax, de gemiddelde snelheid van de intervallen, gemiddelde hartslag bij de intervallen, etc etc

Ik doe dit ondere andere omdat ik het leuk vind om te doen :wink: . Verder is het een nuttig hulpmiddel in de training. Als ik me wil voorbereiden op een wedstrijd heb ik tientallen voorbeelden van hoe ik dat in het verleden gedaan heb, welke trainingen ik toen deed en welk resultaat ik daarmee haalde

groeten
Ton
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 17-02-2005 9:57

Ik gebruik het fantastische pakket van Bas ook naar volle tevredenheid. Soms voer ik kort wat in, soms wat uitgebreider. Belangrijk voor mij zijn de km's en het type training. Het is wel makkelijk dat het aantal km's per paar schoenen eenvoudig bijgehouden kan worden.

Als Chat'n'Runner heb je fikse korting (20%) op deze software, als benefactor (=weldoener of donateur) krijg je zelfs 40% korting.

Aanvulling: Erg leuk vind ik ook de wedstrijd analyse. Adhv je tijden berekent die slimme Griek de potentiële tijden op de andere afstanden en geeft dus ook een berekende score welke wedstrijd in verhouding het snelst was.
Laatst gewijzigd door Dick op do 17-02-2005 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Anton
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-02-2005 10:10

Calimero schreef:- Waarom houd je wel of juist geen logboek bij?
Om te ontdekken of ik rare afwijkingen heb in mijn trainingen :evil: :twisted:

Ik gebruik ook Dippides en gebruik het veelal om terug te kijken hoe het trainen in bepaalde periodes ging. Daarnaast kun je soms eens relaties leggen wanneer een bepaalde blessure maar blijft terugkomen.
Ook is het voor mij een onderdeel van mijn hardloophobby. Ik vind het prettig om na de training te gaan zitten en het loopje even te 'herbeleven' om zo alle gegevens van die training/ wedstrijd op te schrijven.
I'm running towards nothing,
again and again and again and again and again and again and again...
Jay
Lid
Lid
Contacteer:

do 17-02-2005 10:11

Begin dit jaar was ik begonnen met het bijhouden van eenvoudige trainingsgegevens zoals trainingsduur, intensiteit en geschatte aantal kilometers maar dit vond ik toch al wel redelijk gedoe en ook nog eens veel te veel natte vinger werk. Met zo'n hypermoderne Garmin, Nike of Polar hartslagmeter met afstand/snelheids meter zou het wel gaan en is ook veel nauwkeuriger. Hoe weet ik nu precies hoeveel versnellingsloopjes ik doe, met welk tempo en welke intensiteit als ik bijvoorbeeld ergens in een groot onbekend bos loop? Ik neem tijdens trainingen geen logboek mee of zo. En hoe vertaal je andere sporten zoals fietsen of krachttraining? Bovendien is trainingen en resultaten uit het verleden vergelijken met nu niet eenvoudig want ik loop nu veel harder en vaker.
MichielvB
Lid
Lid

do 17-02-2005 11:49

Ik houd ook een logboek bij, alleen nog ouderwets in notitieblok en noteer daarin:
-Datum
-Tijdstip van training
-Soort training
-Soort parcours, bv. asfalt, bos of duinen
-Aantal km's
-Omschrijving van het weer
-Omschrijving van 'het gevoel' en hoe de training is verlopen
- Welk paar schoenen in heb gebruikt

Zo'n logboek bijhouden doe ik sinds ik serieuzer aan het trainen ben en dat is ongeveer 5 jaar geleden.

Op de eerste plaats vind ik het leuk om te doen en daarbij is het ook nog een nuttig als je bijvoorbeeld ziek/ blessure hebt gehad en dan terug kan kijken hoe je weer begonnen bent met trainen.

Michiel
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 17-02-2005 13:11

Ik ben denk ik het simpelste van iedereen. Ik heb in een keukenla een schrift liggen en zodra ik thuis kom noteer ik hierin hoe lang ik gelopen heb, wat de tijd was op een bepaald punt ( ca. 15 minuten) , hoe het ging en mijn gemiddelde en maximum hartslag.
Ook noteer ik in dit schrift elke ochtend mijn gewicht , hoe ik geslapen heb, en hoe ik me voel bij het opstaan ( meestal rugpijntjes).
Verder staan er de grote gebeurtenissen in, nieuwe schoenen, feestjes, ruzietjes en dergelijke.
Het gebruiksgemak is groot, ik heb inmiddels een eigen steno ontwikkeld, maar het grote nadeel is dat ik inmiddels tig schriften heb, en iets terugzoeken is vrij moeilijk, tenzij je ongeveer weet waar je moet kijken.
Ik vind het leuk om te doen, handig als je wil weten hoe lang je je schoenen al hebt en bijvoorbeeld in welke periode vorig jaar die buizerd ook al weer lastig begon te worden.
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 17-02-2005 17:05

Het blijft me verbazen hoe snel er alweer door zo veel lopers op deze topic is gereageerd! Leuk om jullie reacties te lezen en verschillende methoden naast elkaar te zien. Er zijn dus mensen, die wél plezier hebben in deze vorm van administratie. :o De voordelen ervan zijn me inmiddels wel duidelijk.
De methode van Karine spreekt mij erg aan. Ik heb sinds kort een Polar 720i (i.v.m. de combinatie met het fietsen) en zou daarmee dus met weinig werk veel informatie kunnen vastleggen. :D Daar moet ik me alleen nog even goed in verdiepen. Ik vraag me bijvoorbeeld nog af hoe je de afstand bepaalt, als je niet alleen op de baan traint. Voor het fietsen is dat duidelijk, maar voor het lopen...? :roll: Of heb ik nou ergens overheen gelezen? :oops:
Het zou erg mooi zijn, als ik er niet hele boekwerken van ga maken, omdat ik helaas ook veel moeite heb met weggooien. Niet printen zal al veel helpen, maar maakt vergelijken mogelijk lastiger.
Verder zien de mogelijkheden van de software van Bas er interessant uit, maar ik moet maar eens met één manier beginnen. Dat zou al heel wat zijn.
paganpaul
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-02-2005 20:26

Ik ben sinds een half jaar of zo de dingen wat beter aan het bijhouden. Het is wel aardig om te zien of je na een tijd wat sneller aan het worden bent in b.v. je duurlopen.

Om op een vraag in je laatste post in te haken: voor die lopen die ik niet op de baan doe heb ik een hardlopers-GPS apparaatje aangeschaft. Is even sparen want het is niet goedkoop, maar op langere duurlopen is dat heel erg handig om afstand, tijd en snelheid bij te houden.
Zonder dat ding is een duurloop erg lastig in te schatten, ik ging altijd de route naderhand op de fiets nog eens na (km tellertje).

Er zit een stuk software bij om de data van de GPS in de PC te trekken, maar dat gebruik ik eigenlijk enkel voor de grap. Ik neem de gegevens over in een spreadsheet.
Dat is heel simpel: Datum, afstand en tijd gelopen, wat het was (duurloop, interval, heuveltraining e.d.), op welke schoenen ik het liep en er loopt een tellertje mee dat bijhoudt of ik al aan nieuwe contactlenzen toe ben (zijn maandlenzen die ik ongeveer 30 keer in kan doen). De sheet rekent dan zelf uit hoeveel km/u en min/km die loop was. Het intikken van die paar dingen is meestal sneller dan het inladen van de spreadsheet. ;)
Ut lûpt...
Paul uut Kuuk
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 17-02-2005 22:08

Calimero schreef:...
De methode van Karine spreekt mij erg aan. Ik heb sinds kort een Polar 720i (i.v.m. de combinatie met het fietsen) en zou daarmee dus met weinig werk veel informatie kunnen vastleggen. :D Daar moet ik me alleen nog even goed in verdiepen...

Verder zien de mogelijkheden van de software van Bas er interessant uit, maar ik moet maar eens met één manier beginnen. Dat zou al heel wat zijn.
Die twee zijn te combineren, Jannemien. Als je de juiste software hebt kun je de loggings importeren in Pheidippides. Bas kan je er vast meer over vertellen. Je kunt het ook eerst een tijdje uitproberen :D
Marlies
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-02-2005 23:12

Ik hou zelf een logboek bij in een schriftje. Welke route en welke tijd (voor wu, hoofdtraining en cd) en wat voor soort training het is.

Belangrijk is, dat ik het leuk vind om te doen en terug te bladeren naar vorige jaren. En eerlijk gezegd ben ik ook nogal een controlefreak. :? 8) Misschien stop ik er ooit nog wel eens mee, om nóg meer van het lopen te genieten. Plezier versus prestaties/ambities. Al kan dit ook samen gaan.

Tip voor iemand die het niet leuk vind om te doen?
NIET DOEN!!!! Voor wie doe je het dan? Doe de dingen die je leuk vind in het leven en verspil geen energie in dingen die je niet leuk vind in het leven, zeker niet als het niet nodig is! Kan je beter nog een rondje extra omgaan!
Groetjes
Marlies
Vandaag is vandaag, morgen is morgen
Plaats reactie