Logboek: wel of niet?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Hens
Benefactor
Benefactor

do 17-02-2005 23:15

Ik hou ook al meer dan 2 jaar een log bij, gewoon om te zien hoe, ver en snel ik loop. Toen ik het tweede paar schoenen kocht ook schoengebruik er bij opgenomen. Verder hou ik bij wanneer (ook tijd), afstand, tijd, wat voor weer het was, welke route, wat voor training het moest wezen en opmerkingen. Goed voor beschouwingen over pijntjes, het weer, verkeer, de schoenen, etc.
Leuk om terug te lezen. Verder doe ik er niet zo veel mee, het is meer een soort reflectie op de gedane arbeid. Wél aardig is dat ik merk dat mijn meest gebruikte schoenen zo'n beetje op lijken te zijn en dat ik nu met zekerheid kan zeggen dat ik er nog nét geen 1000 km op gelopen heb.
Marlies
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 17-02-2005 23:15

Oja, en dan vul ik nog het logboek van Asics in na mijn training.

Groet wederom
Laatst gewijzigd door Marlies op za 19-02-2005 0:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag is vandaag, morgen is morgen
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 18-02-2005 0:52

Marlies schreef:Tip voor iemand die het niet leuk vind om te doen?
NIET DOEN!!!! Voor wie doe je het dan? Doe de dingen die je leuk vind in het leven en verspil geen energie in dingen die je niet leuk vind in het leven, zeker niet als het niet nodig is! Kan je beter nog een rondje extra omgaan! Groetjes Marlies
Wat een wijze raad! Ik zal de afweging nog eens goed maken... Ik ga het waarschijnlijk wel proberen, want wie weet vind ik het tóch wel leuk. Het bijhouden lijkt me niks, maar het terugbladeren wel. En dat gaat lastig samen. :roll:
alt-148
Lid
Lid
Contacteer:

vr 18-02-2005 12:50

Mijn logboek komt van Haag atletiek. Op hun website is dit gratis te downloaden. Overzichtelijk en levert leuke grafiekjes. Wel heb ik zelf de mogelijkheid aangebracht op per type schoen de kilometers bij te houden. Handig om op tijd te weten dat er weer vervanging zit aan te komen.Aan het einde van het jaar print ik het kilometerverloop per week uit en de wedstrijdresultaten. Deze bewaar ik in een map, terwijl het volledige logboek op een CD-rom gaat.

Daarnaast gebruik ik een oude versie van Pheidippides om gelopen afstanden op te meten of om trainingsroutes uit te zetten. Overige functies gebruik ik niet van dit pakket.
Ruud Löbel

Grijze muizen gaan geen confrontaties aan
kalepier
Benefactor
Benefactor

vr 18-02-2005 19:48

Ik houd nu ook al zo'n 2 jaar mijn hardloopgegevens bij.
Van weer, tijdstip van training, welke dienst ik die dag liep,afstand, gem.snelheid, welke schoen en zo nog een heleboel.
Ik ben niet echt thuis in excel, maar heb de informatie toch redelijk overzichtelijk hierin kunnen verwerken.
Ik vind het vooral leuk om nog eens terug te kijken om de vorderingen te zien.

Peter
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg....
Marlies
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 18-02-2005 21:17

Calimero schreef:
Marlies schreef:Tip voor iemand die het niet leuk vind om te doen?
NIET DOEN!!!! Voor wie doe je het dan? Doe de dingen die je leuk vind in het leven en verspil geen energie in dingen die je niet leuk vind in het leven, zeker niet als het niet nodig is! Kan je beter nog een rondje extra omgaan! Groetjes Marlies
Wat een wijze raad! Ik zal de afweging nog eens goed maken... Ik ga het waarschijnlijk wel proberen, want wie weet vind ik het tóch wel leuk. Het bijhouden lijkt me niks, maar het terugbladeren wel. En dat gaat lastig samen. :roll:
Ik ben benieuwd naar hoe dat zal gaan! Maar dat bespreken we volgend jaar dan wel... :wink:
Iwanowitsch

za 19-02-2005 0:17

Hallo,

leuk te merken dat er velen zijn die hun loopgegevens bijhouden.
Ben ik dus niet uniek in ...
Ik houd ook vele gegevens bij ; Kan zo gek niet bedenken of ik voer ze in in m'n Excelbestand. De grafische toepassing vind ik dan erg waardevol.

Bijv. de relatie tussen looptijd en afstand (per snelheid een aantal verschillende trendlijnen) of de relatie tussen looptijd en vochtverlies.
Ook houd ik o.a. m'n gewicht, vetpercentage, vochtgehalte bij.
Op den duur kon ik precies voorspellen na hoeveel maanden ik weer op geboortegewicht uit zou gaan komen ...

Eerst begon ik met m'n Omron-stappenteller (vrij onnauwkeurig) samen met de Polar M61. Later heb ik de Forerunner 201 gecombineerd met de Polar M61 gebruikt (maar de FR201 bleek niet goed te werken in het bos).
Daarna gebruikte ik m'n Polar S625x met z'n veelheid aan info.

Leuk om getalsmatig bezig te zijn en de historie vast te leggen ...

Iwan'o'Witsch.

P.S. Marlies even plagen ; Je schreef "Ascics" ... (groetjes !!!). :wink:
Marlies
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 19-02-2005 0:29

Iwanowitsch schreef:
:lol: :lol: :lol:
Iwanowitsch

za 19-02-2005 0:55

Marlies schreef:
Iwanowitsch schreef:
:lol: :lol: :lol:

:tree: :D :D :D
JeroenVN
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 19-02-2005 1:10

Ik heb zelf een logboek gemaakt in een database-programma (Filemaker, beetje te vergelijken met Access). Voordeel is dat het veel uitgebreidere opzoekingsmogelijkheden biedt dan bv. in Excel en dat je het volledig naar je hand kan zetten.
Zo kan ik bv. alle trainingen opzoeken binnen een bepaalde periode, binnen een bepaalde hartslagzone, binnen/boven/onder een bepaalde afstand, op een bepaald traject, van een bepaalde soort (duurloop, interval, ...) enz. (of een combinatie van die zaken). Van het bekomen resultaat zie je automatisch totalen en gemiddelden van afstand, snelheid, hartslag. Ideaal om je progressie te beoordelen en om wedstrijdstrategie te bepalen.
En als ik een nieuwe functionaliteit wil, voeg ik die gewoon toe.

Jeroen
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 19-02-2005 1:11

Iwanowitsch schreef:Op den duur kon ik precies voorspellen na hoeveel maanden ik weer op geboortegewicht uit zou gaan komen ...

Eerst begon ik met m'n Omron-stappenteller (vrij onnauwkeurig) samen met de Polar M61. Later heb ik de Forerunner 201 gecombineerd met de Polar M61 gebruikt (maar de FR201 bleek niet goed te werken in het bos).
8O 8O 8O Ben je al ver onderweg naar je geboortegewicht?

Houdt de Polar 625x ook de afstand bij? En zo ja, hoe werkt dat? Deze vraag hoort misschien meer thuis onder de topic over hartslagmeters.
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

za 19-02-2005 1:15

JeroenVN schreef:Ik heb zelf een logboek gemaakt in een database-programma (Filemaker, beetje te vergelijken met Access). Voordeel is dat het veel uitgebreidere opzoekingsmogelijkheden biedt dan bv. in Excel en dat je het volledig naar je hand kan zetten.
Dat klinkt heel mooi, Jeroen. Maar ik kan me redelijk redden met computers, maar dit is misschien een beetje te lastig. Volgens mij moet je er dan ook wel echt plezier in hebben om er tijd aan te besteden. Of valt dat mee?
JeroenVN
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 19-02-2005 1:36

Calimero schreef:
JeroenVN schreef:Ik heb zelf een logboek gemaakt in een database-programma (Filemaker, beetje te vergelijken met Access). Voordeel is dat het veel uitgebreidere opzoekingsmogelijkheden biedt dan bv. in Excel en dat je het volledig naar je hand kan zetten.
Dat klinkt heel mooi, Jeroen. Maar ik kan me redelijk redden met computers, maar dit is misschien een beetje te lastig. Volgens mij moet je er dan ook wel echt plezier in hebben om er tijd aan te besteden. Of valt dat mee?
Dat valt best mee. Wel een beetje nadenken op voorhand over wat je wil. Dat vergt wat tijd, maar nu het ding operationeel is, kost het me minder tijd om in te vullen dan wanneer ik het in een schriftje of in een agenda zou doen.

Misschien wel een waarschuwing voor al wie trainingsgegevens bijhoudt op computer: regelmatig backups maken van je gegevens! Het is niet leuk om bv. je trainingsgegevens van het laatste jaar kwijt te raken.

Jeroen
Iwanowitsch

za 19-02-2005 14:40

Calimero schreef:
Iwanowitsch schreef:Op den duur kon ik precies voorspellen na hoeveel maanden ik weer op geboortegewicht uit zou gaan komen ...

8O 8O 8O Ben je al ver onderweg naar je geboortegewicht?

Houdt de Polar 625x ook de afstand bij? En zo ja, hoe werkt dat? Deze vraag hoort misschien meer thuis onder de topic over hartslagmeters.

Hoi Calimero (en andere runners),

je hebt sinds je lid werd op 14-01-2005 al 297 leuke berichten geschreven ...
Als we het toch over getalletjes hebben is dat wel circa 2 berichten per dag, zou het je lukken om zo regelmatig te blijven schrijven ??!
Ik vind het naast de normale dagelijkse bezigheden al heel wat als het me lukt om alle topics te lezen ... Ga zo door !!!

Wat betreft m'n activiteiten om op geboortegewicht te komen ;
Nee, op den duur, na 10 KG gewichtsdaling, bleek ik genoeg overtollig vet verbrand te hebben en was m'n streefgewicht (geb.gewicht 3500 gram + 66,5 KG) bereikt !!! :D :D :D

Je vroeg "Houdt de Polar S625x ook de afstand bij? En zo ja, hoe werkt dat?" Ja, met je eens dat dat een mooi onderwerp is voor een andere topic !!! ---> De S625x gecombineerd met een zgn. Footpod kan, mits gecalibreerd, o.a. de loopafstand tijdens de loop bepalen en na afloop wordt de totaalafstand van de laatste training (=Exe.Distance) en de totaalafstand van meerdere trainingen (= Tot.Distance) betrouwbaar in een file weergegeven. (De min of meer vergelijkbare HSM van het type Suunto T6 wordt ook regelmatig enthousiast in fora aangeraden).

Ik zou graag weer getalletjes gaan verzamelen maar m'n vervelende scheenbeenblessure geneest jammergenoeg maar zeer langzaam ...

Groetjes,

Iwan.
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006
Contacteer:

za 19-02-2005 16:19

Iwanowitsch schreef:Als we het toch over getalletjes hebben is dat wel circa 2 berichten per dag, zou het je lukken om zo regelmatig te blijven schrijven ??!
Inderdaad, als we het toch over getalletjes hebben, dan komt Jannemien volgens mij op circa 20 berichten per dag!

Henk
PR-lijst
DW67H6G
"dij t haardst runt is t eerst achter de poest..."
Plaats reactie