[BFR] Lopen op blote voeten...

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-10-2014 11:55

Vandaag bij wijze van experiment eens de laatste kilometer van m'n trainingsrondje op blote voeten gelopen naar huis (bovendien had ik hele warme voeten...). Ik moet zeggen dat het verschil met lopen in schoenen groter was dan dat ik had verwacht.

Meteen spanning op het onderste deel van de kuit en automatisch een hogere pasfrequentie. Het was best bijzonder om te voelen hoe anders het loopt. Ik heb trouwens niet onmiddellijk heel lekker gelopen en ben niet van plan nu plots de schoenen af te zweren, maar als trainingsmiddel is het wel iets om in het achterhoofd te houden.
abik
Lid
Lid

za 18-10-2014 17:47

Ik ben mijn vriendin een beetje aan het coachen met hardlopen, ze doet Poekoelan, een indonesische vechtsport, dat is fijn want daardoor heeft zij ook geen schoenen nodig om te rennen. Door dat gespring op betonnen gymzaalvloeren ben ik bij haar ook geenszins bang dat er problemen met de voetbotjes en dergelijke gaan ontstaan. Gezellig met Evy Gruyaarts Vlaanderen Sportland start to run rondjes door het Diemerpark lopen. Het lijkt er wederom op dat wanneer je met meer dan 1 persoon op blote voeten loopt er niemand iets van zegt.
Go lightly. Eat heavy.
Jooost
Lid
Lid

za 18-10-2014 18:05

@ Struiner ; trail by the sea is erg leuk inderdaad , de afstand wordt stiekem elk jaar een beetje langer zie ik . Het is nog ver weg , ik doe nog altijd niks ( qua lopen dan ) , maar wie weet , ben ik er dan ook bij ( maar volgens mij zei ik dat vorig jaar ook , ja , aan mij heb je wat ) .
Running coach , en dat barefoot evenement . Hardlopen is leuk inderdaad en jouw enthousiasme ook . Je schrijft , dat je zijdelings betrokken bent . Je had zelf die Hardloop-happening georganiseerd . Had je toen teveel hooi op je vork genomen ? Het lijkt een beetje of ze er nu met jouw idee vandoor gaan .
@ Eide ; kijk maar uit als je het wel leuk gaat vinden ! Waar liep je trouwens , zelf ben ik ooit begonnen met de schoenen in de hand ( ongeveer 5 jaar geleden ) op glad fietsasfalt , ver weg , waar niemand me kon zien . Ik vond het ook best bijzonder ( en raar ) , maar bij mij smaakte het al gauw naar meer
Je kan natuurlijk ook voor een tussenweg kiezen , barefootstyle ; het gevoel van blote voeten ( bijna dan ) , met meer comfort ( minimalistische sloffen dus )
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-10-2014 23:01

Wat ik al zei, ik heb niet de illusie dat ik het niet plots heel anders ga doen, maar ik merkte wel dat ik heel andere spieren aansprak en wat anders met techniek bezig was. En daarmee ik het denk ik best een interessant trainingsmiddel.
Maartun
Lid
Lid

zo 19-10-2014 15:33

Vandaag de Devil's Trail in de Drunense Duinen op blote voeten gelopen. Wel de kortste afstand, 11,1km maar dit was ook pas mijn tweede wedstrijd op bv ooit.

Het begon al goed: voor de start moesten we buiten door een paardenbak lopen (voor degenen die nooit een manege gezien hebben, een paardenbak is een wei zonder gras maar met modder).

Onderweg veel zand en denneappels gezien en nog een onaangename aanvaring gehad met een boomwortel. Verder erg lekker gelopen en veel mensen vonden mij stoer.

Toch was ik niet de stoerste want ik zag nog twee andere ongeschoeide deelnemers die 22,2km gingen lopen.
FerryFast
Lid
Lid
Contacteer:

zo 19-10-2014 20:02

Een van die anderen was ik, Ferry Bervoets.

'T was wel een schitterend parcours. Perfect geschikt voor blote voeten. Wel rete zwaar. Maar toch 22.22 km in 2.37h. Ik ben zeer tevreden en de voeten ook. Geen schade helemaal niks geen problemen. :-)
Jooost
Lid
Lid

zo 19-10-2014 20:04

Hee Abik ( in het echt Martijn , toch ? ) , waar was u al die tijd ? Leuk , dat je je weer meldt hier .
@ Eide ; prima toch , om alleen af en toe zonder schoenen te trainen . Zelf heb ik inderdaad het idee dat de spieren in en rond m'n voeten veel sterker zijn geworden . Vind het zelf nog steeds heel bijzonder ( en leuk ) dat ik sinds een paar jaar ook over zand- en paardenpaden kan draven . Ook als ik bijv. door m'n enkel zwik is er niks aan de hand , geen centje pijn .
Ferry en Maartun , gefeliciteerd , geniet nog even na , maar waarom Devils Trail eigenlijk , wat was het duivelse plan achter deze loop ?
qmark
Lid
Lid

ma 20-10-2014 15:01

struiner schreef:Inderdaad, jammer Mark,en niet alleen vanwege de stamppot die aan je neus voorbij gaat.
Heb je al andere wedstrijden of trails in plaats van deze? En gaan je schoenen zo af en toe nog uit?
Komend weekend staat de marathon van Frankfurt op het programma; in het najaar ga ik vast nog wel een aantal keren crossen en trailen (misschien weer de Montferlandtrail?).

Wat betreft BV: meestal blijven de schoenen wel aan.
Ik train meestal vanaf huis, en in de omgeving is alles asfalt.

Meer dan de helft van mijn trainingen gaat wel op minimaal schoeisel, waaronder minstens 1x per week op een Feelmax schoentje waar de zool bijna vanaf valt.
Soms heb ik eens een buitenkansje zoals laatst bij de Halve van Katwijk: daar heb ik de laatste 6 kilometer blootsvoets en deels door de zee nog flink wat geschoeide medelopers ingehaald :lol:
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Wernerz
Lid
Lid

ma 20-10-2014 19:53

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of mijn bericht hier in dit item thuis hoort.
Maar wil toch kwijt dat ik voor mij zelf een mijlpaal heb behaalt.

Even een korte introductie.
In Juni heb ik bij de mannen van Frunning een workshop minimal running gevolgd en daarna gelijk een paar Merrell Road Gloves aangeschaft.
Heel rustig met het schema van anyonesrunning uit Tilburg begonnen en vandaag iets meer dan 5KM gelopen met nog steeds 2min wandelen er tussen :D

Zelfs afgelopen zaterdag mijn laatste interval 3 min blootvoets met mijn schoenen in de hand gelopen.
Leuk om te doen en voelt toch anders dan met mijn schoentjes.

Nu heb ik nog een tweetal vragen aan jullie:
Bij welke temp gaan jullie sokken dragen ?
heb je perse teensokken nodig of voldoen "gewone sokken" ook?

Grt,
Werner
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-10-2014 13:44

Wernerz schreef:Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of mijn bericht hier in dit item thuis hoort.
Maar wil toch kwijt dat ik voor mij zelf een mijlpaal heb behaalt.

Even een korte introductie.
In Juni heb ik bij de mannen van Frunning een workshop minimal running gevolgd en daarna gelijk een paar Merrell Road Gloves aangeschaft.
Heel rustig met het schema van anyonesrunning uit Tilburg begonnen en vandaag iets meer dan 5KM gelopen met nog steeds 2min wandelen er tussen :D

Zelfs afgelopen zaterdag mijn laatste interval 3 min blootvoets met mijn schoenen in de hand gelopen.
Leuk om te doen en voelt toch anders dan met mijn schoentjes.

Nu heb ik nog een tweetal vragen aan jullie:
Bij welke temp gaan jullie sokken dragen ?
heb je perse teensokken nodig of voldoen "gewone sokken" ook?

Grt,
Werner
Bij blootsvoets lopen gebruik ik geen sokken hoor...

Ik heb altijd dunne gewone sokken in mijn vapor gloves.
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Le_nageur
Lid
Lid

di 21-10-2014 14:00

Normaal gezien gewoon op blote voeten. Bij nat weer - of zeer koud - ook vapor gloves met dunne sokken. Of de beroemde VFF Bikila Ls of Spyridon Ls, dit dan zonder sokken.
Le mieux est l'ennemi du bien.
struiner
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 12:49

Wat goed om te lezen dat er steeds weer nieuwe mensen ontdekken hoe anders het lopen op blote voeten is dan het geschoeide lopen. En helemaal goed om te lezen dat Werner en Eide het voorzichtig oppakken. Spieren, pezen, botten, al het weefsel moet wennen en sterker worden.
Inmiddels blijven de temperaturen onveranderd hoog en kunnen we nu de regen met bakken is gevallen weer volop van de modder genieten. Ik ga zo nog even een langzame duurloop doen van een kilometer of 20 ter voorbereiding op de Berenloop op Terschelling volgend weekend. Zijn er meer mensen die daar de halve of hele marathon gaan lopen? Het ziet er naar uit dat ook dan de weersomstandigheden zodanig zijn dat lopen op blote voeten een pretje is. Ik loop zelf pas op schoentjes bij nat weer en temperaturen onder de 5 a 7 graden. Bij koud vriesweer loop ik soms wel op blote voeten maar dan met mate en goed voorbereid. Abik heeft me daartoe verleid en goede tips gegeven tegen bevriezing.

Nog even een reactie op een opmerking van Jooost over het hardloopevenement op 26 april a.s. Het is niet zo dat men dit idee van mij heeft over genomen. De opzet is veel strikter gericht op het barefoot lopen en veel grootser van opzet. Mij ging het om een eenmalige sponsoractie voor 'Artsen zonder Grenzen' terwijl dit evenement is opgezet om het barefoot lopen te promoten en de kennis hierover te delen. Als het evenement een succes wordt (en waarom zou dat niet lukken?) krijgt het zeker een vervolg. Het lijkt mij ook voor blote voetenlopers een interessante dag, al is het alleen maar vanwege het feit dat je de ervaringen kunt delen met mensen die sceptisch staan tegenover onze 'hobby' of er gewoon nieuwsgierig naar zijn.
zandloper
Lid
Lid

do 23-10-2014 13:11

Ik heb een vraag over minimalistisch schoeisel.

In verband met voetproblemen kan ik al jaren geen 'normale' schoenen dragen.

Hardlopen doe ik dan ook zoveel mogelijk op blote voeten of op zachte waterschoenen (niet die van plastic).

Die waterschoenen draag ik ook als gewone schoen als het koud is. Ze zijn alleen niet waterdicht.

Heeft iemand een goede tip voor schoenen die net zo zacht/elastisch zijn als de waterschoenen en die ook waterdicht zijn?

Alvast bedankt!
Le_nageur
Lid
Lid

do 23-10-2014 13:27

@Zandloper

Schoenen met lederen bovenbekleding of met dichtgeweven stof kunnen waterdicht gemaakt worden door ze te behandelen met een waterafstotend produkt uit een spuitbus. Pas na een aantal jaren is het nodig om de schoenen opnieuw te behandelen.

Daarnaast bestaan er ook minimalistische schoenen die uit zichzelf al waterafstotend zijn. En die hoeven zeker niet veel geld te kosten!
Le mieux est l'ennemi du bien.
zandloper
Lid
Lid

do 23-10-2014 18:06

@le_nageur

Ik heb slechte ervaring met (dure!) leren schoenen/slippers. Dat heeft me een volledige barefooter gemaakt afgelopen zomer. Tot grote ontsteltenis van familie/vrienden :D

Was pure frustratie van mijn kant :(

Belangrijk is dat de bovenkant van (erg) zacht materiaal is. Ken jij minimalistische schoenen die een soepele/zachte bovenbekleding hebben?
Plaats reactie