[BFR] Lopen op blote voeten...

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
Keimpe
Lid
Lid
Berichten: 664
Lid geworden op: do 30-09-2010 1:00

ma 30-01-2017 8:22

Jooost schreef:Ik dacht aan zaterdag 7 oktober 2017 om dan een Blote-voeten-marathon te gaan organiseren . Hier in Rotterdam .
Lijkt me geweldig, Joost! Het is aan jou wel toevertrouwd om ons langs alle highlights te gidsen en ik loop in de voorbereiding graag met je mee om het parcours te verkennen.
Gebruikersavatar
Le_nageur
Lid
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24-05-2013 1:00

di 31-01-2017 12:01

Een atlete vond haar schoenen niet meer tijdens de wissel van het fietsen naar het lopen.
Ze is dan maar zo vertrokken zonder te wachten op een passende oplossing.

Deel van wedstrijdverslag op Triathlon.be

"Daniela Ryf kwam, zag en overwon in Dubai. Net zoals vorig jaar stond er geen maat op de wereldkampioene Ironman. De Zwitserse fietste de hele tijd mee voorin en maakte het vlot af in het lopen. Achter haar pakte Ellie Salthouse verrassend de tweede plaats voor Sarah Crowley. BMC-Ettix atlete Emma Pallant liep met de snelste looptijd nog naar de vierde plaats. Achter haar volgde Kaisa Lehtonen. Haar loopschoenen waren verloren gegaan in de wissel. De Finse wachtte niet op een oplossing maar begon blootsvoets aan de halve marathon."
Le mieux est l'ennemi du bien.
Gebruikersavatar
Menno
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 19-10-2015 1:00

wo 01-02-2017 22:17

Joost prima idee lijkt me leuk!

Hier ook met sockwa's de deur uit een eenmaal warm gewoon blootsvoets. Soms op huarache's; duurloop jes door de pekel werkt echt niet. De voetzolen lossen op in dat spul☺
Maar intervallen over besneeuwde zandpaden zijn wel weer leuk voor het blote voeten werk. Ach het wordt vanzelf weer warmer en dan is het behelpen weer voorbij want dat is het wel in de winter.
Jooost
Lid
Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di 02-08-2011 1:00

wo 15-02-2017 22:49

Begon t bijna normaal te vinden om kwakkelend door t leven te gaan , als een afgetrokken versie van mezelf .
Afgelopen zaterdag na 3 weken verkoudheid m'n eerste moeizame ( spierpijn ! ) meters gemaakt met sockwa's en 4 lagen bovenkleding . Grappig , dat m'n conditie gelijk opgaat met het weer , elke dag een beetje beter , vandaag heerlijk ( en best snel ) gelopen in korte broek en t-shirt .
O ja , Dijkloper , Keimpe en Menno , nog bedankt voor jullie reactie .
Als loper die niet loopt had ik er nog niet zo'n zin in , maar binnenkort ( ja echt ) ga ik aan de slag .
Gebruikersavatar
Maartun
Lid
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: do 31-05-2012 1:00
Locatie: Noord-Limburg

ma 20-03-2017 11:59

Voor degene die het wil weten:

Het parcours van de Ooievaarstrail in Goirle is zeer geschikt voor blote voeten. Zoals beloofd was het parcours zeer nat en modderig.

Afgezien van de eerste en de laatste kilometer, dan moet je over een gruwelijk grindpad.

Nu overweeg ik me in te schrijven voor het Bergrace Trailrun Event op 9 april in het Wekeromse zand van Lunteren.

Wie kent dit gebied?
Gebruikersavatar
Marsja
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 21-12-2014 1:00

za 29-04-2017 22:15

Niet op blote voeten, maar vrijdag vff gekocht. Eigenlijk wilde iets 'normalers', maar ze zaten zo lekker dat ik ze niet kon laten liggen. Alle opbouwschema's gaan uit van de eerste maanden max 15 min afwisselend wandelen/hardlopen. Kan ik dit gewoon combineren met mijn rondje op schoenen van 5 tot 10km? En is het dan beter om op Vibrams te starten of eindigen? Ik loop normaal maar 1x in de week naast 3x fietsen. Zou ik beter nog een keer extra kort op de Vibrams kunnen lopen of is 1x in de week ook wel handig omdat alle spieren tijd hebben om te herstellen? Rondom huis draag ik al jaren zo min mogelijk schoenen, misschien helpt dat al een beetje bij het opbouwen met hardlopen (uhh joggen, zo hard ga ik niet :))

Het loopt heerlijk, zo lekker licht. En gelukkig ben ik van nature geen haklander. Maar ik vind het er nog wel erg vreemd uitzien.
Gebruikersavatar
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: do 18-04-2013 1:00
Locatie: Brugge (België)
Contacteer:

zo 30-04-2017 8:54

@ Marsja

Bij de lange looptraining starten met vibrams met opbouwend steeds langere stukken, middenstuk schoenen en als het kan de allerlaatste meters toch op volledig blote voeten uitlopen.

Voor de rest een maal per week een extra gewone kortere looptraining inbouwen met vibrams alleen.

En daarnaast een maal per week een superkort loopje op blote voeten, kan je zelfs met gewone kledij doen (geen sportkledij). Het is niet de bedoeling van sport te doen of te zweten. Het is enkel een herhalingsprikkel om de voeten te activeren.

Dit is de opbouwmethode die ongeveer twee jaar vergt om daarna alles volledig op blote voeten te kunnen doen, of eventueel met vibrams indien je dit verkiest.
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Gebruikersavatar
Marsja
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 21-12-2014 1:00

ma 01-05-2017 8:18

Bedankt voor je reactie Patrick. Gisteren bij mijn duurloop gestart op de fivefingers en daarna mijn normale loopschoenen aangedaan. Wat voelt dat gek, net of je op kussentjes loopt. Merk wel dat ik dacht dat ik een goede midden/voorvoetlanding had, maar daar valt nog wel wat te verbeteren. Ik voel nu precies wat ik doe.

Klopt het dat je bij normaal wandelen op blote voeten of de fivefingers ook op moet letten minder (niet) via de hak te lopen? Dus dat je toch net wat anders loopt dan op schoenen?

Het is dat ik nog steeds vind dat schoenloos lopen er gek uitziet, maar het voelt zo goed :) Vooral het rustig opbouwen is een uitdaging voor mij, maar ik weet hoe belangrijk het is. Merk wel dat ik nu mijn kuitspieren wat voel, terwijl ik echt heel rustig gedaan heb. Is dat normaal?

Superkort loopje zonder schoenen, moet dat hardlopen of is gewoon wandelen ook al een prikkel voor de ontwikkeling van de spieren van de voeten? De impact op spieren is bij hardlopen groter, maar gebruik je bij hardlopen ook echt andere spieren dan bij wandelen op blote voeten of minimaal schoeisel?
Gebruikersavatar
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: do 18-04-2013 1:00
Locatie: Brugge (België)
Contacteer:

ma 01-05-2017 9:42

@ Marsja

Wandelen: doorrol van hiel naar tenen
Hardlopen (NL)/ Lopen (BE): van tenen naar hiel met nadruk middenvoet
Sprinten: Middenvoet en tenen zonder gebruik te maken van de hiel

Kort samengevat: het maakt inderdaad een verschil over je loopt of wandelt. Dit is niet dezelfde beweging.

Veel gewoon wandelen is uiteraard prima op zich om de voet te stimuleren en te activeren.

Belangrijke tip: bij hardlopen op het laatste altijd zeer kort de grond met de hiel raken!!
-> vermijden shinsplints
-> minder belasting kuitspieren
-> extra energie die terugkomt vanuit de Achillespees
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Gebruikersavatar
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Berichten: 4535
Lid geworden op: do 23-10-2003 1:00
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

di 02-05-2017 13:34

Patrick_Dhaenens schreef: Wandelen: doorrol van hiel naar tenen

...

Kort samengevat: het maakt inderdaad een verschil over je loopt of wandelt. Dit is niet dezelfde beweging.
Op een vlakke, gladde ondergrond land ik wandelend inderdaad eerst op de hak en rol door, zoals je beschrijft. Maar ik merk ook dat ik bij een ruwere ondergrond meer 'tastend' loop (ik bedoel dus wandel ;-) ), en dan land ik eerst op de voorvoet. Dat gaat volkomen automatisch, hoef er niet over na te denken.
BV sinds september 2006. DN2ASR1
Gebruikersavatar
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Berichten: 4535
Lid geworden op: do 23-10-2003 1:00
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

za 27-05-2017 19:52

Jooost schreef:Als loper die niet loopt had ik er nog niet zo'n zin in , maar binnenkort ( ja echt ) ga ik aan de slag .
En? Echt? Je bent erg stil Joost. En Sparta is niet gedegradeerd, dus daar kan het niet aan liggen. :-)
Zelf loop ik geregeld een klein rondje, en de last die mijn peesje (aanhechting achillespees aan hiel) mij bezorgde lijkt redelijk onder controle.
BV sinds september 2006. DN2ASR1
Jooost
Lid
Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di 02-08-2011 1:00

di 30-05-2017 22:40

@ Dijkloper ; het is stilte voor de storm , Peter . Het leven is best druk . En dan ook dat lopen nog . Je hebt gelijk , hier op CnRun vertoef ik niet meer zo vaak .
Vind 't eigenlijk helemaal niks dat Facebook , maar heb een tijdje terug een pagina aangemaakt , 'Barefoot Marathon Rotterdam ' . Het is allemaal nog niet zo concreet , vind 't leuk om de stad ( weer eens ) te ontdekken , te belopen en te beschrijven .
Houdt dus wel die 7 oktober vrij in je agenda . Die marathon gaat sowiso gelopen worden . Hoe meer zielen , des te meer vreugd , dus hopelijk kun je je rondjes wat groter maken . Misschien kun je anders een halve meelopen en/of wat hand- en spandiensten verrichten . Kijk maar hoe 't gaat .
Ga nu weer ff onder zijl ( ook letterlijk , het is bedtijd ) , werken , dingen doen , aanstaand weekend staat de Roparun weer op het programma , denk dat ik volgende week dinsdag weer het mannetje ben .
Veel loopplezier nog !
Jooost
Lid
Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di 02-08-2011 1:00

vr 09-06-2017 23:16

Ben weer boven water . De tel ben ik kwijt , dit was m'n 12e of 13e Roparun . Vorige week vrijdag al op weg , met een luxe touringcar naar Hamburg . Veel (on)gein , een restaurant , een hotel , veel bier , het kan niet op . Een schoolreisje voor volwassenen ( O ja ff tussen haakjes , alle kosten die we maken dit weekend betalen we uit eigen zak , het geld dat we het hele jaar ophalen met collectes en acties gaat naar het goede doel ) .
En dan moet er ook nog gelopen worden . Estafette vanaf zaterdag- tot maandagmiddag . Estafettelopen is een aparte discipline . Bij de eerste etappe kun je niet wachten tot je mag beginnen , bij de laatste kun je niet wachten tot het afgelopen is . Stijfheid , pijn , bij sommigen blessures . De begeleidende fietsers kunnen niet meer op hun zadel zitten . En iedereen valt om van slaapgebrek .
En toch , het was zwaar , maar we hebben genoten , we waren een team , niemand verzaakte , voldoening en emotie op de Coolsingel . En met een laatste krachtinspanning heften we later het glas in het supportershome van Sparta .
Heb wel een paar dagen nodig gehad om te herstellen , gisteren was alle vermoeidheid wel zo'n beetje uit m'n lijf . Alleen m'n benen , die hebben nog steeds nergens zin in .
O ja , zit hier natuurlijk op het blote voeten-forum . Ben volgens mij nog altijd de enigste ongeschoeide loper in de Roparun . Jammer hoor , de ondergrond is goed te doen , wat zeg ik , het is vaak een feestje voor de voetjes .
Gebruikersavatar
Marsja
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 21-12-2014 1:00

wo 28-06-2017 5:44

2 maanden verder en ik mis mijn normale hardloopschoenen niet. Met goed luisteren, regelmatig wandelen en rustig aan doen, heb ik sneller opgebouwd dan mijn bedoeling was. Mijn normale schoenen voelden zo zwaar als ik was begonnen met de vibrans, dat het me tegenstond om van schoenen te wisselen. Dus mijn duurloopjes (die toch al nooit langer waren dan 7a8 km), nog korter gemaakt. Inmiddels loop ik 5 a 6 km en dat voelt prima, dus ik hoop dat ik niks overbelast heb. Bewust doorlanden naar de hak, verminderde de kuitpijn. En het voelt zo licht, wat fijn om die demping van de schoenen niet nodig te hebben.
Gebruikersavatar
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Berichten: 4535
Lid geworden op: do 23-10-2003 1:00
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

vr 29-09-2017 12:20

Een mooie aanleiding om dit topic weer eens naar boven te halen. Joo(o)st haalt de pers:

http://www.rijnmond.nl/nieuws/159746/Ru ... ote-voeten
BV sinds september 2006. DN2ASR1
Plaats reactie