Wie traint er met een sporthorloge, hoe en waarom?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

za 04-08-2007 11:09

Ik vroeg me af, wie traint er van jullie met een sporthorloge, hoe en (vooral) waarom?
_________________

Zelf train ik op dit moment voornamelijk op tijd:
  • een duurloop van pakweg 50 minuten met de groep
  • stukjes van een paar minuten hardlopen, afgewisseld door een minuut wandelen
  • intervallen op een afgezet parcours op een bepaalde tijd in seconden per 100 meter
De reden dat ik zo train is om respectievelijk:
  • te lopen in een groep, in een groepstempo
  • fitheid in stand te houden en vet te verbranden
  • tempohardheid te trainen
_________________

Ik ben benieuwd of jullie andere manieren hebben om je sporthorloge te gebruiken, wellicht met andere functies, zoals hartslag en afstand. Ik wil vooral weten wat precies de reden is dat jullie het zo doen en niet anders. Misschien kan ik het wel voor mijn eigen training gebruiken of kleine aanpassingen doen aan mijn huidige training.

Afbeelding
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
achterhoekrunner
Lid
Lid
Berichten: 3852
Lid geworden op: zo 09-10-2005 1:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

za 04-08-2007 11:33

Ik heb een (sport)horloge waar ik vnl. de tijdfunctie van gebruik. Ik heb nl. geen andere en ik moet toch wel eens weten hoe laat het is...
Bij een duurloop kijk ik meestal even hoe laat ik vertrek en hoe laat ik terugkom, zodat ik het aantal minuten weet.
De stopwatch gebruik ik eigenlijk alleen bij het intervallen en bij herhalingstrainingen (blokken van x minuten)
Ik heb daarnaast een heel basale hartslagmeter, die ik vnl gebruik om mezelf te remmen bij lange langzame duurlopen.
André
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
brenda

za 04-08-2007 11:45

Voor mij geld eigenlijk precies hetzelfde. Had al een hartslagmeter die niet meer kan dan dat. Wilde ook nog graag een horloge waarop ik rondetijden kan klokken en die heb ik nu dus ook. Dit horloge is van Nike en bevalt prima. Zeker voor de intervaltraining onmisbaar voor mij. De hartslagmeter gebruik nu ook consequent. Een prima combi.
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

za 04-08-2007 11:50

Ik heb gewoon een horloge met stopwatchfunctie, die ik altijd gebruik als ik ga lopen.
Ik druk de stopwatch in als ik thuis vertrek, en als ik dan thuis ben kan ik precies hoe lang ik gelopen heb.
Als ik buiten ga intervallen, loop ik bijv. 10 minuten warm, dan doe ik bijv. 10 x 1 minuut snel met 1 of 2 minuten pauzes, ik kijk gewoon op mijn horloge wanneer het tijd is om te versnellen of te stoppen. Het aantal keren onthou ik dan gewoon, of ik tel even terug . Heel simpel.
Ook als ik bijv. lange rondjes loop van 3 km., dan onthou ik gewoon hoe laat ik hier mee gestart ben en op welke tijd ik terug ben. En dan optellen en aftrekken.
Zo heb je tenminste wat te doen tijdens het lopen :lol: :wink:
Gebruikersavatar
ptaurus
Lid
Lid
Berichten: 6125
Lid geworden op: zo 23-11-2003 1:00
Locatie: delft
Contacteer:

za 04-08-2007 11:52

Ik heb eerst met een Polar 625X gelopen. Naar alle tevredenheid. Niets mis mee en ik zou het zo weer doen. Het horloge heb ik nog steeds, maar getrokken door de interessante extra GPS functie van de Garmin ben ik enkele weken geleden overgestapt naar de Garmin.

Ik gebruik iha mijn Garmin en voorheen de polar voor:

1) tijdsbepaling van de gelopen afstand en tempoblokken
2) in bedwang houden van mijn snelheid waarbij ik dan let op de hartslag.
3) lopen in bepaalde zones

Overigens waak ik ervoor om onderweg constant op mijn horloge te kijken.

4) Bij wedstrijden let ik alleen op tussentijden bij 5 km punten en niet op hartslag. Ik loop zoals ik me voel en lees na afloop af hoe mijn hartslag eruit zag

5) gelopen routes kunnen bewaren en analyseren
6) mijn traningen oplsaan en dus een soort logboek

Ik wil in de komende tijd ook gaan experimenteren met vooraf ingestelde trainingen, maar ik ben altijd huiverig van piepjes onderweg. Dus ik wil eigenlijk niet hartslagzones ofzo instellen, want dan wordt ik alleen maar "nerveus"van het feit dat je telekens het gepiep hoort als je buiten de zones komt.


paul
Gebruikersavatar
pcmaal
Lid
Lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: wo 03-11-2004 1:00
Locatie: Vellup
Contacteer:

za 04-08-2007 14:20

Ik heb een Polar 625X waarvan ik de in het afgelopen half jaar de footpod kwijt ben geraakt. "Mis" deze pod zo erg :roll: dat ik op dit moment er niet aan denk een nieuwe te kopen. In het verleden een Garmin 201 gehad en net zoals met de gegevens uit de footpod van m'n huidige Polar doe ik hier eigenlijk niet veel mee. Dus als ik mijn Polar zou moeten vervangen zou het een hsm worden waarmee ik ook rondetijden kan vastleggen, meer heb ik eigenlijk niet nodig. Wat ik wel dus gebruik is de mogelijkheid om ronde tijden te klokken en na de training op m'n pc in te lezen. De hartslagmeter gebruik ik niet altijd, goed luisteren naar m'n lichaam verteld me hetzelfde. Maar als ik zelf een duurloop doe doe ik de hsm wel om als ondersteuning, de eene keer maak ik hiervan wel gebruik en de andere keer kijk ik niet naar m'n hartslag (en soms vergeet ik thuis "af te klokken" :oops: zodat mijn Polartje in de waan is dat ik een ultra-training aan het verrichten ben)
Gebruikersavatar
Don_K
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4438
Lid geworden op: za 09-06-2007 1:00
Locatie: Almere-Buiten
Contacteer:

za 04-08-2007 19:50

Ik loop sinds mijn verjaardag met een Polar RS200SD.

Tijdens de warming up gebruik ik hem om mijn hartslag in de gaten te houden, te checken dat ik niet te langzaam loop, en om te zorgen dat ik op tijd bij de start ben.

Tijdens een wedstrijd of testloop gebruik ik hem om te kijken hoe ver ik heb gelopen, wat mijn tempo is, en hoe lang ik al onderweg ben.

Tijdens mijn drempelintervallen gebruik ik om te kijken hoe ver ik nog moet, om mijn hartslag te checken, en om mijn snelheid te checken.
(Tijdens de rustpauzes laat ik hem in dezelfde stand staan.)

Tijdens de cooling down gebruik ik hem om mijn hartslag te checken, en soms ook om de snelheid te checken of te bekijken.

Tijdens wisselduurlopen zal ik hem waarschijnlijk gaan gebruiken om te kijken hoe lang het nog duurt tot de volgende "wisseling", en om mijn hartslag te checken, en om mijn snelheid te bekijken of te checken.

------

Na thuiskomst gebruik ik het apparaat om het schrift bij te werken waarin ik mijn gegevens bijhoud.
Als ik gegevens bijhoud op mijn computer of op het internet, doe ik dat meestal vanuit wat ik in mijn schrift heb staan.
(Momenteel laad ik echter eerst de gegevens vanuit mijn horloge naar de Polar site, van daaruit werk ik vervolgens mijn schrift bij, en vanuit dat schrift werk ik dan mijn gegevens elders op het internet bij).
Gebruikersavatar
Christopher
Lid
Lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: di 18-11-2003 1:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

zo 05-08-2007 0:43

Ik gebruik mijn Polar S410 om:

- als ik wakker word te kijken hoe laat we leven. Ik gebruik geen wekker.
- om mijn rustpols te meten.
- tijdens training mijn hs te checken.
- tijdens wedstrijden ook, in overleg met mijn gevoel(ens).
- rondetijden/km's te evalueren na een baantraining/wedstrijd
- tijdens wedstrijden ook de verstreken tijd checken; daarom draag ik mijn horloge ook aan de binnenkant van mijn pols. Dat kost minder energie (vooral in tijdrithouding). Nietig detail, ik weet het.

Uploaden van de gegevens naar de pc geloof/ken ik wel. Daar zie ik geen toegevoegde waarde meer in.
Gebruikersavatar
bobm
Benefactor
Benefactor
Berichten: 572
Lid geworden op: wo 26-10-2005 1:00
Locatie: Assen
Contacteer:

zo 05-08-2007 7:31

Ik gebruik mijn Garmin Forerunner 305 (en alle voorgangers) om:

- hartslag bij te houden in trainingen
- tempo bij te houden, vooral in wedstrijden om te kijken of het de eerste km niet te snel gaat
- tijden van intervallen bij te houden
- bij lange duurlopen tempo laag te houden.

Hoe vaak kijk ik op de FR...... dat hangt er vanaf. Bij intervallen aan einde elke interval. Bij lange duurlopen soms elke km, soms maar eens in de vijf km. Hangt er maar net vanaf hoe het lopen gaat.

Alles wordt naar de PC overgezet (SportTRacks) en uitgebreid geanalyseerd met vorige soortgelijke trainingen/wedstrijden. Dat levert na jarenlange invoer een aardig plaatje op van de fysieke gesteldheid, voortgang/neergang enz. enz.
Sportieve groet,

Bob
Website Sporten met een GPS: www.runrun.nl
Gebruikersavatar
aterh
Lid
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: do 19-01-2006 1:00
Locatie: België
Contacteer:

zo 05-08-2007 10:03

ÌK loop met een Garmin301.
Bijna alles hou ik bij: hartslag, afstand, tijd, snelheid, route....

Vooral ook om te kunnen loggen hoe mijn trainingen verlopen. Zeker over langere periodes kun je zien wat je progressie is.

Enne, om helemaal eerlijk te zijn: ik ben dol op gadgets, cijfers, statistieken..... :-)
Gebruikersavatar
marco1
Lid
Lid
Berichten: 924
Lid geworden op: wo 14-02-2007 1:00
Locatie: Wildervank
Contacteer:

ma 06-08-2007 21:57

Ik gebruik de FR 305, de hartslagmeter gebruik ik niet altijd, de meeste gegevens gebruik ik voor analyse achteraf en om te kunnen vergelijken hoe ik voor andere wedstrijden getraind heb.
Ik gebruik de hartslagmeter niet altijd om niet afhankelijk te worden, maar om op gevoel te blijven lopen.

Verder kan ik nu mooi kijken hoe lang mijn training was en hoe snel ik gelopen heb. 8)
alt-148
Lid
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: vr 11-06-2004 1:00
Locatie: Wijchen
Contacteer:

wo 22-08-2007 11:33

Ik gebruik een Timex Ironman met 50lap geheugen.
Dat is handig bij het trainen met de Verheul methode (herhalingen van vaste afstanden in een bepaald tijdsinterval).

Mijn hartslagmeter gebruik ik al jaren niet meer. Ik loop op gevoel en op basis van de Verheul tijdentabel; die is afgestemd op je wedstrijdvorm van dit moment. Dus voor te hard lopen ben ik niet bang.
Ruud Löbel

Grijze muizen gaan geen confrontaties aan
Gebruikersavatar
runfun
Lid
Lid
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 20-11-2006 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

wo 22-08-2007 11:44

Volgens mij heb ik hetzelfde horloge als alt-148 en het bevalt me prima. Ik kan me vergissen in het model maar ik heb ook een klitteband als horlogeriempje, erg fijn.

Maar Rasheed, wat me opvalt aan je trainingen is dat je vooral gewenning traint. Wissel je ook af i.p.v. die 100tjes en de 50min. duurloop? Op deze train je dus eenzijdig en raakt je lichaam gewend aan deze trainingen.
Hardlopen, trainen, wedstrijden en meer... www.run-fun.nl
Gebruikersavatar
ikloophard
Lid
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: za 01-10-2005 1:00
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

wo 22-08-2007 17:12

Ik loop met mn Polar 200SD.
Waarom deze? Omdat ik altijd graag wilde weten hoever en hoe snel ik loop, dit in combinatie met mijn HSF.
Zonder mijn 200SD voel ik me 'kaal', maar toch laat ik hem wel eens bewust thuis :-).
Hij voldoet tijdens mijn trainingen, hoewel bij korte intervallen niet echt bruikbaar.
De upload functie naar de Polar-site gebruik ik niet meer, sinds jaar en dag gebruik ik een jaaragenda als logboek. Ook de cijfertjes van mijn 200SD worden hierin genoteerd.
Ruud
Gebruikersavatar
nerovats
Lid
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 30-07-2007 1:00
Locatie: de Tynje
Contacteer:

wo 22-08-2007 19:13

Ik gebruik allen de hartslagmeter en de stopwatch. Ik loop op bepaalde hartslagen frequeties en gebruik te stopwatch met name voor de intervallen, en om te kijken of er nog een beetje progressie in zit. Ik moet zeggen dat ik naarmate ik langer loop en dus meer ervaring krijg minder op de hartslag let. Nu kijk ik egenlijk alleen nog als ik het idee heb dat ik te hard of te langzaam ga, maar kan over het algemeen goed het juiste temp pakken, zonder dat ik moet kijken.
Plaats reactie