Bepalen Max hartslag

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
hendrik
Lid
Lid

zo 11-11-2007 16:00

De maximaal test bij de SMA.. was dat op een fiets of op een loopband?
op de fiets kom je waarschijnlijk wel een stuk lager uit dan lopend.
De test was 2* maal op de fiets
wat wil je trouwens met dat maximum doen...
Ik was zo bezig met wat loop en fiets schema,s, en kwam erover in discussie met een paar collega,s.
En ik merk bij mijzelf dat ik voor een rustige duurloop een veel te hoge hartslag heb, dus dat het nog rustiger moet.
Die regel van 220-leeftijd is volgens mij de meest onbetrouwbare die er bestaat. Ik zou dan een max van 176 moeten hebben.
Die formule is net zo betrouwbaar als zeggen dat iemand met lang haar 'dus een vrouw is'. Ik ben wel blij met die formule, want dan ben ik dus 15 jaar.

Als deze manier zo, onbetrouwbaar is waarom wordt hij nog zo vaak gebruikt.
Zelfs op de Chat en Run kom je het nog tegen.
http://www.chatnrun.nl/calculator/calc/hrmax.php
We kunnen niet allemaal 1e worden.
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 12-11-2007 0:17

hendrik schreef:
Die regel van 220-leeftijd is volgens mij de meest onbetrouwbare die er bestaat.
.....
Die formule is net zo betrouwbaar als zeggen dat iemand met lang haar 'dus een vrouw is'.

Als deze manier zo, onbetrouwbaar is waarom wordt hij nog zo vaak gebruikt.
Meten is natuurlijk beter, maar als je dat niet kunt of wilt, en dat gebeurt dus veeeel vaker dan dat er gemeten word, dan geeft deze formule je een handvat. Beter dan niks.

Mensen met lang haar zijn heel vaak vrouwen, zo slecht is dat kenmerk niet, maar goed opletten kan nooit kwaad. Andersom (mensen met kort haar zijn altijd mannen) is het al een stuk lastiger. :mrgreen:
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 12-11-2007 9:07

hendrik schreef:
De maximaal test bij de SMA.. was dat op een fiets of op een loopband?
op de fiets kom je waarschijnlijk wel een stuk lager uit dan lopend.
De test was 2* maal op de fiets
wat wil je trouwens met dat maximum doen...
Ik was zo bezig met wat loop en fiets schema,s, en kwam erover in discussie met een paar collega,s.
En ik merk bij mijzelf dat ik voor een rustige duurloop een veel te hoge hartslag heb, dus dat het nog rustiger moet.
Ben je dan van plan om trainingszones te gaan vaststellen als percentage van je Max? of ga je je rustpols ook meenemen en je trainingszones vaststellen met Karvonen.

Ik maakte zelf liever gebruik van m'n omslagpunt i.p.v. m'n maximum. Die zou je bijvoorbeeld met conconi kunnen bepalen of een viad test.
de viad test of conconi test heb je overigens wel een atletiekbaan bij nodig en iemand met pen papier en een stopwatch.

tegenwoordig loop ik niet meer met hartslagmeter.. op korte intervallen zegt het niet zoveel en ik voel toch best aardig wat voor intensiteit ik loop.

Maar laat eens weten wat die waarden nou precies zijn.. je max volgens de SMA, harstlag tijdens duurloop, rustpols... ik ben benieuwd of je echt zoveel te hard gaat :roll:

Maarten
One, two, Tri
Peetje
Lid
Lid
Contacteer:

ma 12-11-2007 23:10

Iwanowitsch schreef:Artikel over HFmax
De tweede formule verbaast me behoorlijk. Zou meer trainen leiden tot een lagere hfmax? Lijkt me toch niet. Zit er een fout in de tekst?

Petra
Laatst gewijzigd door Peetje op ma 12-11-2007 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 12-11-2007 23:21

Peetje schreef:
De tweede formule verbaast me behoorlijk. Zou meer trainen leiden tot een hogere hfmax? Lijkt me toch niet. Zit er een fout in de tekst?

Petra
Bovengenoemde formules geven ongeveer je HFmax aan bij een bepaalde leeftijd. Ze zijn niet 100% nauwkeurig en je moet de uitkomsten dan ook als zodanig beschouwen.
Tja.. als ze het zelf al met een korreltje zout nemen...

Maarten
One, two, Tri
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 12-11-2007 23:55

Peetje schreef:De tweede formule verbaast me behoorlijk. Zou meer trainen leiden tot een lagere hfmax? Lijkt me toch niet. Zit er een fout in de tekst?
Moet haast wel. Volgens mij is bij mij de HF-max eerder wat omhoog gegaan. Daarnaast geven formule 2 en 3 (bij mij) dramatisch verschillende resultaten:
1.: 168
2.: 153 In mijn D3 ga ik hier al overheen.
3.: 172,4 (eigenlijk -172,4 :wink:)
4.: 182 Werkelijk gemeten.
Christopher
Lid
Lid
Contacteer:

di 13-11-2007 0:23

Bij mij kloppen de formules ook niet helemaal:
1. -22
2. -37
3. -21

Die tweede snap ik ook helemaal niet. Maar ja het is een nogal slordig geschreven artikel met inderdaad een negatieve max in formule 3.
Rabbit
Lid
Lid
Contacteer:

di 13-11-2007 12:45

Bij mij zit mijn max. hartslag juist een flink stuk onder de waarde volgens de bereking 220-leeftijd.

Volgens deze formule zou mijn max hartslag 185 moeten zijn. Ik heb al verschillende "harde" trainingen gedaan die in de buurt komen van de manieren zoals hier ook al beschreven om aan je max hartslag te komen, maar ik heb nog geen hogere waarde dan 167 kunnen vinden.

Heb eerlijk gezegd ook geen idee of dit nu gunstig is of niet, of dat het geen bal uitmaakt.

Ik zal de komende tijd mijn max hartslag eens iets meer onder de loep nemen.
klaasloopt
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 13-11-2007 13:21

Deze pagina al gezien?

http://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm#bepalingHs

Hier staan alle methodes op een rijtje, compleet met handige calculatortjes
klaas
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 13-11-2007 13:25

Rabbit schreef:Bij mij zit mijn max. hartslag juist een flink stuk onder de waarde volgens de bereking 220-leeftijd..
volgens deze site
http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologi ... -dier.html hebben konijnen een harstlag tussen de 120 en 140 :lol: ik zag alleen niet of dit de maximale hartslag was.
Volgens deze formule zou mijn max hartslag 185 moeten zijn. Ik heb al verschillende "harde" trainingen gedaan die in de buurt komen van de manieren zoals hier ook al beschreven om aan je max hartslag te komen, maar ik heb nog geen hogere waarde dan 167 kunnen vinden.

Heb eerlijk gezegd ook geen idee of dit nu gunstig is of niet, of dat het geen bal uitmaakt.

Ik zal de komende tijd mijn max hartslag eens iets meer onder de loep nemen
Volgens mij maakt het niets uit de rust pols zegt volgens mij meer dan het maximum.
One, two, Tri
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

di 13-11-2007 13:29

Rabbit schreef: Heb eerlijk gezegd ook geen idee of dit nu gunstig is of niet, of dat het geen bal uitmaakt
Volgens mij maakt het geen bal uit, het is een individueel gegeven van een sporter en is niet gekoppeld aan het prestatienivo. Wielrenverslaggevers op TV wekken die suggestie wel eens (dat is mij 'n aantal keren opgevallen)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
hans_m
Lid
Lid

di 13-11-2007 14:03

Bij mij ligt de maximale gemeten hartslag weer een stuk boven het sommetje.

Ik kijk eigenlijk maar vrij weinig naar getallen in relatie tot de maximale hartslag. Ik vergelijk mn trainíngshartslagen meer met de hartslag tijdens wedstrijden, bv ongeveer 174 bij een 10 km wedstrijd of 170 bij een halve marathon. Ik ga er dan vanuit dat m'n omslagpunt tussen die twee in ligt.

ALs ik dan niet over de verzuringsgrens heen wil houd ik hem dan bv onder de 165.
De tweede formule verbaast me behoorlijk. Zou meer trainen leiden tot een hogere hfmax? Lijkt me toch niet. Zit er een fout in de tekst?
Petra
Dit schijnt wel zo te zijn. Ik heb gelezen (ik denk in het boek van Bosch en Klomp) dat door veel trainen je hart iets groter wordt en het iets meer tijd nodig heeft om volledig te vullen. Het hart verpompt dan meer door iets langer te wachten en volledig te vullen dan door sneller te slaan was de redenering als ik het me goed herinner.

Hans
hans_m
Lid
Lid

di 13-11-2007 14:12

Wat je hartslag doet als je meer getraind raakt is al eens eerder besproken:
zie http://www.chatnrun.nl/modules.php?name ... omp#132667
Cesar
Lid
Lid
Contacteer:

do 15-11-2007 14:47

Peetje schreef:
De tweede formule verbaast me behoorlijk. Zou meer trainen leiden tot een lagere hfmax? Lijkt me toch niet. Zit er een fout in de tekst?

Petra
Hmn, geinig dit. Twee jaar terug deed ik, een beetje getraind, een maximaaltest volgens Zoladz. Ik kwam uit op een maximale hartslag van 201. Nu vandaag na bijna twee jaar redelijke trainingsomvang gedraaid te hebben (ca. 9 uur per week gemiddeld) weer eens een maximaal testje gedaan, en ik kwam na 4 blokjes van 9 minuten, p=6 (HFavg resp. 159-158-165-168) en daarna na twee keer een minuut maximaal sprinten een viaduct op niet boven de 191 slagen! Er zou dus wellicht een kern van waarheid in kunnen zitten. In die tijd is trouwens mijn ochtendpols ook wel met een slag of 15 gezakt naar 38 op het moment (dus mijn hartslagreserve is zelfs ca. 5 slagen groter geworden).

Maandag op de fiets, tijdens een maximaal test haalde ik trouwens maar 2 slagen lager, 189.

Grtz
Plaats reactie