Bepalen Max hartslag

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
MasterRunner
Lid
Lid

do 15-11-2007 19:41

Peetje schreef:
Iwanowitsch schreef:Artikel over HFmax
De tweede formule verbaast me behoorlijk. Zou meer trainen leiden tot een lagere hfmax? Lijkt me toch niet. Zit er een fout in de tekst?

Petra
meer voor de hand ligt dat ze het omgedraaid hebben....
De HF-max is erfelijk bepaald en kan niet getraind worden.... regels zijn dus eigenlijk onzin....
Met testen kun je een indicatie krijgen....
Met een 10 km tijd en de HF die daarbij hoort, weet je vaak al genoeg om een inschatting te maken. Wat nauwkeuriger is het vervolgens om met een Zoladz test of een 4 x 2000m test (op bijv 12, 13, 14, 15 en 16 km/u) een ijklijn te maken en daar je zones uit af te leiden.
De 2000m test is wat rustiger uit te voeren, je loop hem op tijd en kijkt naar het resultaat, de HF die erbij hoort.
Bij de Zoladz test moet je nogal de HF in de gaten houden waarop je moet lopen (HF-max minus 50, 40, 30, 20 en 10). er zijn veel mensen die hierdoor gaan jojojen om maar op de gewenste HF te blijven van de test...
Ik heb beiden gedaan en dat lukte allebeide wel (waarschijnlijk omdat ik met de PC achteraf mooi toch het gemiddelde kon bepalen over de rondes en dan is het niet zo belangrijk hoe exact je de HF loopt).

Bij de 2000 m test is het niet zo belangrijk of je nu 12 of 12,1 loopt je maakt toc heen grafiek.

(dat zou voor de Zoladz eigenlijk ook moeten kunnen, zie mijn ervaring, naar de praktijk ervaring is toch die van boven).
Christopher
Lid
Lid
Contacteer:

vr 16-11-2007 0:42

Ik geloof best dat een HF-max erfelijk is, maar niet dat het een vaststaande waarde is. Alles is toch 'evolueerbaar'? Mijn 10km tijd zal ook wel erfelijk zijn limiet hebben - 37 min gok ik - maar dat zegt niet dat ik dat ooit ga halen. Een hart is ook maar een trainbaar orgaan. Ik zie bij mezelf geen dalende trend in de loop der jaren. En dan neem ik geen losse, eenmalige waarden zoals wellicht bij Cesar het geval is:
2002 - weet ik niet meer
2003 - 203
2004 - 203
2005 - 203
2006 - 204
2007 - 205
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 16-11-2007 8:28

Christopher schreef:'evolueerbaar'?
Terecht tussen aanhalingstekens. Individuen evolueren niet. Generaties evolueren.

Christopher schreef:Mijn 10km tijd zal ook wel erfelijk zijn limiet hebben - 37 min gok ik - maar dat zegt niet dat ik dat ooit ga halen.
Het is onmogelijk om te weten te komen wat erfelijk gezien je 10km tijd is. Ik heb 3 zussen en 6 broers. Wij hebben beslist niet dezelfde erfelijkheidsfactoren overgenomen van onze orders. Dat is nou juist de werking van evolutie. Elk individu heeft iets van verandering t.o.v. de vorige generatie. Puur willekeurig.
Christopher schreef: Een hart is ook maar een trainbaar orgaan.
Ja, het is een spier. Nou ben ik niet helemaal een expert, maar volgens mij heeft de max hartslag niets met de spier op zich te maken. Dit is een neurologisch aspect.
Bas "Slowfoot" Prins
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

vr 16-11-2007 21:27

Dippides schreef: beslist niet dezelfde erfelijkheidsfactoren
maar met'n paar broers en 'n zus heb je wel iets gemeenschappelijk :wink: ik vond het nogal bijzonder dat jullie met broers en zus samen de marathon dik onder de drie uur liepen
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 16-11-2007 22:15

DRUM schreef:maar met'n paar broers en 'n zus heb je wel iets gemeenschappelijk
Uiteraard hebben broers en zussen veel overeenkomstigheden. Maar beslist niet genoeg om voorspellingen op te doen.
Bas "Slowfoot" Prins
Christopher
Lid
Lid
Contacteer:

za 17-11-2007 1:19

@Dippides: wij geloven dus andere dingen :wink:

Ik geloof wel dat individuen evolueren. Ik benader het filosofisch en niet wetenschappelijk, maar op cellulair niveau treden er toch al genoeg discrepanties op? Daarin zie ik geen verschil in tussen de conceptie bij flora en fauna en dus op microscopisch niveau.

Zo zie ik ook die 10km tijd. Deed men in de DDR tijd al geen testen op jongen kinderen om aanleg te bepalen voor een bepaalde sport (met verboden snoepjes erbij)? En dat was nog zonder DNA fratsen.

De hartspier heeft een eigen neurologische netwerkje. Het is geen los ding, het is geen schroef dat nooit een moertje kan worden, eerder een brommertje dat je kan opvoeren of in de soep rijden. (Neuronen zie ik trouwens ook niet als hartslag begrenzer, met tijd als factor uiteraard. Er zijn onderzoeken gedaan waarbij de motorische neuronen van een pianospeler werden vergeleken met een 'gewoon' mens. Bij de pianospeler worden veel meer hersencellen gebruikt voor de handfunctie. Een computer lijkt wat op een mens, maar andersom niet.
Dippides
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 17-11-2007 11:30

Christopher schreef:Bij de pianospeler worden veel meer hersencellen gebruikt voor de handfunctie. Een computer lijkt wat op een mens, maar andersom niet.
Ja, hieruit blijkt dat door veel oefening ook neurologische aspecten kunnen veranderen/'verbeteren'. Zoals bij Susan Polgar is aangetoond dat ze het deel van haar hersenen waarmee 'normale' mensen gezichten herkennen, gebruikt om schaakstellingen te herkennen. Maar er is voorzover ik weet geen bekende oefening/training waarmee doelbewust je HFmax verhoogd kan worden. En de statistiek toont vooralsnog aan dat HFmax een vast gegeven is met de uitzondering dat het met het verstrijken van de leeftijd langzaam daalt.

En veranderen door oefenen/trainen is geen evolutie.
Bas "Slowfoot" Prins
Plaats reactie