Een trainingsweek

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
sibi
Lid
Lid
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 26-05-2010 1:00
Contacteer:

zo 22-05-2016 21:29

Ik vond dit onderwerp altijd leuk om te lezen. Een poging van mijn kant om er weer wat "leven" in te krijgen:

ma: rust
di: lange rustige dl, off road door de duinen. 20,3 km in 5'06"/km.
wo: rust
do: 15*200m volgens de souplessemethode. De 200-tjes in 51" gemiddeld.
vr: rust
za: dl. 8,4 km in 4'29"/km.
zo: dl. 10,7 km in 4'36"/km.
Totaal: 51,4 km.

Op 16 april liep ik een mooie 36'46" tijdens een 10 km wedstrijd. Sindsdien sta ik een beetje stil: mijn hardlopen bestaat nog slechts uit duurloopjes. De schuldige is mijn linker achillespees. De rechter is trouwens óók niet helemaal 100%. De 10 km wedstrijd is daarvan niet eens de oorzaak. Ik voelde de pees in de weken er voor al heel licht. Tijdens en na de 10 km wedstrijd is de klacht gegroeid.
Ik loop nu wel 50 à 55 km in 4 keer. Snel lopen zit er nog niet in, maar hé ... ik loop. En ik ben ik niet als ik geen beren op de weg zie. Ik zie de marathon in oktober al helemaal mislukken, haha. Toch is die onzekerheid niet zo gek natuurlijk, het is al zo vaak misgegaan.
Positief gezien kan ik stellen dat ik langzaam maar zeker de belasting wat kan opschroeven, zonder dat de peesklachten toenemen.
Apart dat het voor de pezen niet uit lijkt te maken of ik 4'20"/km of 4'50"/km loop. Méér van invloed lijkt het neerzetten van de voeten: hoe, wanneer en waar. Geprobeerd om met iets grotere knieheffing te lopen. Dat lijkt de pezen wat te ontzien. Dat betekent dat sterkere buikspieren nodig zijn. Méér core training dus!
En het lijkt te pleiten om (voorlopig) volgens een souplessemethode-achtige aanpak te trainen. De 15*200m training in afgelopen week is daar een voorbeeld van. De 200-tjes liep ik rustig in gemiddeld 51". Het ging me niet om het snelle lopen, maar meer om op m'n looptechniek en -houding te letten.

Komende weken wil ik vooral souplessemethode-trainingen doen, afgewisseld met duurloopjes. Géén drempeltrainingen, tempolopen en intensief intervalwerk! Hopelijk kan dat na een aantal weken weer wat opgepikt worden.

Doel: marathon Amsterdam op 16 oktober in 2.59.59.
Laatst gewijzigd door sibi op wo 29-01-2020 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

di 24-05-2016 20:20

:d:
ma mtb~75min(vlot) + 7,9km d1 bos (30min na het fietsen)
di 15km d1 bos
wo tennis + 's avonds hometrainer(regen) oplopende weerstand 35min
do 15km d1 bos (wat vlotter dan dinsdag)
vr 8,2km d1 (12 ronden sintelbaan)
za mtb~130min(vlot) + 7,9km d2 bos (30 min na het fietsen)
zo 17,3km d1 (langzaam) bos. Het was langer dan ik dacht, foutje.
Een mooie mix van fietsen, lopen en tennis. Voor het fietsen was het vorige week ideaal. De bospaden waren nog net hard, er kon dus flink doorgereden worden. En geen na-werk (poetsen) da's ook erg fijn.
sibi
Lid
Lid
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 26-05-2010 1:00
Contacteer:

wo 25-05-2016 14:58

Lekker gevarieerd en toch een behoorlijk aantal loopkilometers!
sibi
Lid
Lid
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 26-05-2010 1:00
Contacteer:

wo 29-01-2020 22:35

Ik vond deze serie posts leuk om te lezen.
MarcNetto
Lid
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: za 06-06-2020 16:26

za 06-06-2020 16:35

Leuke nieuwe mobiele app waarmee je geld kunt verdienen met hardlopen/wielrennen etc! https://coin.onelink.me/ePJg/4a7c2749
Plaats reactie