Welke alternatieve training deed jij vandaag?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.

animo voor dit topic, of houden zoals het was?

ja, goed idee
83
86%
nee, af en toe wat andere sporten in "hoe heb je..." is prima
14
14%

Totaal aantal stemmen: 97
Don_K
Benefactor
Benefactor

vr 25-08-2023 7:23

Krachttraining

Deze keer bestond mijn krachttraining uit de oefeningen van de Fysio:

- Uitvalspas, 2x9kg
- Step-up, op box van 45 cm
- 2-benige sprong, nadruk op zachte landing
- Schaatssprongen
- Explosieve afzet, box 45cm
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor

za 02-09-2023 8:32

Spring-oefeningen fysio

1. wandel-squat, 3x13 (9+9kg)
2. 2-benige sprong op plaats, 3x13
3. 2-benige sprong vooruit, 2x10
4. sprong van 1 naar 2 benen, 2x10
5. L-R-landing, 2x10
6. korte hop + sprong, 2x10
7. 3x (13 squats + 10 voorwaartse 2-benige sprongen)

Ging al een stuk soupeler dan eergisteren.
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 30-10-2023 22:54

Ik heb lange tijd niet meer gepost.

Ik heb in juli weer eens buiten hardgelopen, maar kreeg daarna toch weer wat last van mijn knie. In augustus twee keer de training in de salle de sport afgesloten met een aantal minuten op de loopband, maar ik heb het idee dat mijn rechterknie er een beetje klaar mee is. Jammer, maar het is niet anders. Misschien begin ik binnenkort weer eens rustig.

On topic: ik ga nog steeds wekelijks naar de salle de sport, waar ik dan zo'n drie kwartier lekker bezig ben, op diverse apparaten. En ik begin en eindig met fietsen. Tussendoor maak ik een praatje, als er al iemand is ;). Daarnaast elke ochtend buikspieroefeningen en elke doordeweekse dag 'NL in beweging'. Verder wandel ik heel regelmatig, meerdere keren per dag. Gemiddeld kom ik wel aan 15.000 stappen per dag.

Sinds kort heb ik een nieuwe interim opdracht, bij de TU in Eindhoven. Dat betekent veel uren maken en regelmatig naar Nederland rijden, maar ik blijf bewegen :-).

Sport-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 03-11-2023 19:56

Vanmorgen weer naar de salle de sport geweest. Normaalgesproken ga ik op maandag of dinsdag, maar ik wil begin van de week zoveel mogelijk uren maken voor mijn interimopdracht. Dus ga ik nu op vrijdag, een dag waarop veel collega's niet werken: ze zullen me dus minder snel missen.

In de kleedkamer kwam de voorzitter naar me toe: welke maat ik had. Hij kwam terug met een mooi blauw t-shirt, met op de voorkant 'Athletic Form' en op de achterkant 'Never give up'. Zoals bekend spreken veel wat oudere Fransen nauwelijks of geen Engels, dus vroeg hij me wat dat betekende :-). Maar goed: alle leden van de vereniging krijgen dit. Had ik 't al verteld? Voor 80 euro kan ik hier een heel jaar elke doordeweekse dag sporten, ongekend.

Weer mijn gebruikelijke ronde gedaan: 7' fietsen, daarna 4 apparaten voor het bovenlijf, 2 voor de benen en tussendoor werk ik met gewichten van 4 en 2 kg, een schijf of halter van 5kg en plank ik, in twee posities. De meeste oefeningen doe ik 3 maal 10 keer, en herhaal ik. Ter afsluiting nu eens niet gefietst, maar 5' op de loopband gerend.

Sport-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-11-2023 22:37

En ook de vrijdagen 10 en 17 november weer naar de salle de sport geweest. Op de 10e was ik wat later dan normaal. Normaalgesproken zijn de twee herenkleedkamers helemaal leeg of hangen er wat spullen van een paar jongens (het naastgelegen lycee gebruikt de sporthal ook). Nu hing beide kleedkamers helemaal vol, en vooral met roze rugzakjes. Ik dacht: niet verstandig om me hier nu om te kleden ;). De voorzitter zag me twijfelen en zei dat ze zo zouden vertrekken. Inderdaad: een paar minuten later schoten tientallen kinderen langs me heen, bijna allemaal "bonjour" zeggend. Ja inderdaad: keurig opgevoed :-).

Wel ging toen een kleine klas ook gebruik maken van de salle de sport. Dat betekende dat ik niet alle apparaten op het door mij gewenste moment kon doen, en dat ik andersom af en toe apparaten bezette die zij wilden gebruiken. Me dus maar voorgenomen gewoon weer eerder te gaan. Wel beide keren weer lekker gesport!

Sport-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 12-03-2024 14:31

Hier ook al een tijdje niet meer geschreven. Al een paar maanden niet in de salle de sports geweest. Geeft niet, komt wel weer. Ik doe wel nog steeds dagelijks mijn buikspieroefeningen (sit-ups), NL in beweging en ik wandel veel. Op dit moment kom ik aan ruim 20.000 stappen per dag.

Vorige week ook weer buiten begonnen en dat is nu bijna-dagelijks werk: stenen trap naar hoger gelegen tuin leegvegen en van alles wegknippen, bramenstruiken snoeien (groeien verschrikkelijk snel, als ik niets doe vreten ze mijn huis op ;) ), grote berg snoeiafval van ruim drie jaar in kleinere stukken knippen (ziet veel netter uit) en op een andere plek leggen t.b.v. de toekomstige vuurplek, bladeren harken, gras maaien, planten/bloemen kopen en poten, omgevallen boompjes uit het bos slepen en daarmee alternatieve tuinafscheiding (takkenwal) ophogen, hortensia's snoeien etc.

Dus ja: beweging genoeg :).

Beweeg-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 29-04-2024 15:10

Nounou (das geen Frans): sinds december niet meer bij de salle de sport geweest. Ik zet 't steeds in mijn agenda, maar 't komt er niet van. Tis 10 minuten rijden en ik kan 't combineren met de supermarché, maar toch. In 't begin vond ik 't heel leuk, de laatste keren was er een paar keer een klas van het lycée dat er naast ligt. Vind ik minder in een relatief kleine zaal. Ga eens een mail sturen met de vraag op welke uren ze er gebruik van maken.

Bedacht dat ik wat meer thuis ga trainen. Doe nog steeds bijna elke dag buikspieroefeningen, echt dagelijks NL in beweging, wandel veel (kom regelmatig boven de 20.000 stappen), ben weer lekker gras aan het maaien, ook bij mensen die wat verderop hun 2e huis hebben, aan het snoeien etc. Dus beweging genoeg. Dacht er over om me aan te melden bij een website voor thuisfitness, met honderden workouts, maar ontdekte op YouTube ook filmpjes met buikspieroefeningen etc. Vanmiddag 1e keer gedaan: 10 minuten buikspierworkout voor beginners. Ga dit nu ook in mijn agenda zetten. Ben nog steeds heel tevreden met mijn lijf, dat inmiddels net als ik 60 is, maar enig onderhoud kan geen kwaad :).

Sport-ze,

Bart
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

za 20-07-2024 10:41

Ik ben nog steeds lekker alternatief aan het sporten:

* dagelijks buikspieroefeningen
* elke doordeweekse dag Nederland in Beweging (wat me van tevoren heel suf leek :P )
* dagelijks veel wandelen (gemiddeld 20.000 stappen)
* de laatste tijd (hallo zomer) weer dagelijks stevig zwemmen
* bijna dagelijks zingen (o.a. goed voor het ademhalingssysteem)
* appartementen schoonmaken valt ook onder alternatief trainen vind ik ;)

O ja, en met hier spamruimen train ik mijn polsen en vingers.

Sport-ze,

Bart
Don_K
Benefactor
Benefactor

do 25-07-2024 8:11

Starttraining bij Juul, Maarschalkerweerd.
(Normaal gesproken is dit natuurlijk geen alternatieve training, maar voor mij in dit geval wel aangezien ik vrijwel nooit met een slee train)

Ik was ruimschoots op tijd op de baan, maar ivm mijn ervaringen van vorige week even gewacht tot 18:45 voordat ik aan mijn warming up begon.
Intussen even toegekeken hoe de jongere sprinters werden afgemat, totdat Juul naar mij riep: Dat moeten jullie straks ook ...
Rond 19:30 was ik terug op de baan, mooi op tijd voor het begin van de training.

Tijdens de loopscholing nog 1 of 2 keer afgehaakt, als iets te moeilijk of te riskant leek - in deze fase van het jaar wil ik echt niet geblesseerd raken ...

Kern van de training bestond uit sprintjes met een sleepgewicht.
Telkens met een zelf te baplen rust. Aangezien het een starttraining betrof, koos ik voor een intensiteit waarbij ik ongeveer 4-5 minuten rust nodig had.
- 1x 80m met sleetje + 10kg
- 1x 60m met sleetje + 20kg
- 1x 40m met sleetje + 20kg
- 5x 30m heen-en-terug met sleetje + 25kg
(Bij die laatste oefening was het de bedoeling dat we onmiddellijk terug moesten. Maar in de praktijk moesten we eerst het gewicht verder slepen tot minstens 10m voorbij de eindstreep, vervolgens teruglopen richting eindstreep (startstreep), en het sleepkoord weer goed op spanning brengen voor de start ... Voelde telkens als een flinke extra rust, maar achteraf zie ik dat het steeds rond de 20 seconden kostte.)

Hierna was ik volledig uitgeput, heb de rest van de training overgeslagen - en ook niet goed meegekregen.
Ik meen dat er de keus was tussen 3x60m of 4x40m - zo te zien bijna voluit met flink herstel - wellicht gericht op de 150m vlgende week vrijdag?
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-07-2024 14:22

Don_K schreef:
(Normaal gesproken is dit natuurlijk geen alternatieve training, maar voor mij in dit geval wel aangezien ik vrijwel nooit met een slee train)
Goed je weer te lezen, Don! Kom je terug van een blessure?

Loop-ze,

Bart
Don_K
Benefactor
Benefactor

za 27-07-2024 18:18

Psychorunner schreef:
do 25-07-2024 14:22
Don_K schreef:
Goed je weer te lezen, Don! Kom je terug van een blessure?

Loop-ze,

Bart
Laatste blessure is voor mijn gevoel al weer een tijdje geleden, maar in de loop van dit jaar ben ik wel twee periodes geblesseerd geweest.

De laatste anderhalve maand voor de zomer had ik het echter zo druk met de competities dat ik bijna elk weekend wel 1 of 2 keer bezig was als scheidsrechter, tijdswaarnemer, EDM-er of jurylid (en heel af en toe als atleet).
Daardoor heb ik mijn trainingsachterstand niet kunnen inlopen.

Daarnaast ben ik natuurlijk minstens 10 jaar ouder dan mijn meeste trainingsmaatjes, dus veel oefeningen doe ik so wie so op lagere intensiteit en/of met minder herhalingen (en de oefeningen die ik te riskant voel sla ik over).
De man van de Korte Adem
Don_K
Benefactor
Benefactor

za 27-07-2024 18:19

Explosieve krachttraining bij Juul, Maarschalkerweerd.

Ik was een beetje laat, kwam pas om 9:00 bij de atletiekbaan. En tot mijn grote verbazing was de poort nog dicht. (De toegang voor fietsers en wandelaars was wel open).
De auto dus even geparkeerd bij de tennisbanen, zodat ik kon inlopen in de buurt van de toegangspoort.
Maar ik zag al snel dat er wat cricketers bezig waren. Dat werd dus heen en weer inlopen, tussendoor in ieder geval 1 wicket zien vallen en een paar runs. En na 10 minuten kwam er een Hellas-trainer aanrijden die de poort opendeed.
Mijn warming-up afgemaakt op de baan (volop ruimte: de Hellas-hardlopers waren net aan het verzamelen, de Phoenix-hordenlopers waren er nog niet, en de HUP-werpers beginnen zaterdag pas later).

We begonnen met een warming-up met de medecin-bal. Deze keer een bal van 3kg genomen, die 2kg van vorige week waren net iets te weinig.
Hierna wat sprong-oefeningen in de zandbak. Ik merkte daar dat ik mijn linkerknie vandaag moest ontzien.

Vervolgens wat oefeningen op de (stenen) blokken.
Hiervan heb ik een flink deel overgeslagen. (En ik bedenk me nu dat ik mijn plyo-box (2 maanden geleden tweedehands gekocht) pas 1 of 2 keer gebruikt heb (eerste weken was ik nog geblesseerd, daarna had ik het veel te druk met competitiewedstrijden, en de laatste weken train ik 3 keer per week in Utrecht - maar ik heb nu het gevoel dat de box goed bruikbaar moet zijn als ik thuis aan mijn explosiviteit ga werken)/

En ten slotte wat core-oefeningen.
Daar heb ik nog een flinke achterstand, maar ik kan merken dat ik de laatste tijd regelmatig train ...
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 02-09-2024 12:23

Net terug uit Nederland, dus een klein beetje uit mijn beweegritme, maar dat geeft niet.

Vanmorgen weer buikspieroefeningen gedaan, en na mijn ontbijt Nederland in Beweging. Zag dat er vandaag weer een nieuwe serie uitzendingen begint: wel zo veel leuker dan tijdens hun lange zomerstop steeds maar weer ouder uitzendingen herhalen. Weer mijn bijna traditionele ochtendwandeling over het domein gemaakt: achter mijn huis het pad naar beneden, weer terug omhoog, schuin tegenover mijn huis een pad licht omhoog en ook weer terug, en richting appartementen en weer terug. Zwembad extra goed schoongemaakt, backwash gedraaid, waardes gemeten, producten toegevoegd en weer terug naar mijn huis. Ochtendpraatje gemaaktg met gasten. Inclusief het hardlopen van zojuist zit ik alweer bijna aan de 10.000 stappen :-).

Sport-ze,

Bart
Don_K
Benefactor
Benefactor

ma 02-09-2024 22:59

Psychorunner schreef:
ma 02-09-2024 12:23
Net terug uit Nederland, dus een klein beetje uit mijn beweegritme, maar dat geeft niet.

Vanmorgen weer buikspieroefeningen gedaan, en na mijn ontbijt Nederland in Beweging. Zag dat er vandaag weer een nieuwe serie uitzendingen begint: wel zo veel leuker dan tijdens hun lange zomerstop steeds maar weer ouder uitzendingen herhalen. Weer mijn bijna traditionele ochtendwandeling over het domein gemaakt: achter mijn huis het pad naar beneden, weer terug omhoog, schuin tegenover mijn huis een pad licht omhoog en ook weer terug, en richting appartementen en weer terug. Zwembad extra goed schoongemaakt, backwash gedraaid, waardes gemeten, producten toegevoegd en weer terug naar mijn huis. Ochtendpraatje gemaaktg met gasten. Inclusief het hardlopen van zojuist zit ik alweer bijna aan de 10.000 stappen :-).

Sport-ze,

Bart
Klinkt goed.

Voor mij (als sprinter) vormen de krachttrainingen (die ik veel te weinig doe) eigenlijk de basis.
  • Hoe werkt dat bij jouw (huidige) afstanden?
  • En bij de afstanden waarmee je in je jeugd bij het talententeam bent gekomen?
De man van de Korte Adem
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 24-09-2024 12:46

Nog steeds elke dag buikspieroefeningen, elke doordeweekse dag NL in beweging, elke dag ca. 20.000 stappen, en eind vorige week (het was prachtig nazomers weer) nog twee keer gezwommen = baantjes trekken. Hoewel la piscine verwarmd is (ca. 23 graden) zou dit zo maar de laatste keer kunnen zijn geweest. Seizoen eindigt hier ook, dus in principe open ik het zwembad volgende week niet meer ...

O ja, en afgelopen weekend zong ik mee in een klassiek concert. Is het tweede jaar in dit project (en ik zing sinds drie jaar bij een chansonkoor) en ik werd al in het begin door de koorleider gevraagd om ook bas solo te zingen, delen van La Messe du Coronement, inderdaad Die Krönungsmesse, steeds in een redelijk of zelfs hele volle kerk. Wat een ervaring :D . En ja: goede training voor het hele hart-long systeem :-).

Sport-ze,

Bart
Plaats reactie