"Start To Run kan te zwaar zijn"

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

zo 28-02-2010 15:33

Gerda schreef:En dit is de link van het schema van de mp3-lessen:
http://www.start-to-run.be/download/0-5_1.pdf
Die heb ik ook gevolgd met Evy Gruyaerts op mijn MP3, was super leuk :lol: maar zelfs de eerste week was voor mij al te zwaar! 8O Ik was dan ook een echte "couch-patato"
Toch leuk om het schema weer te zien, zeker als je net op een ander topic hebt gemeld dat je deze maand 120 km hebt afgelegd, wat een verschil in een jaar tijd...
Kit
De slak bereikte de ark door volharding!
Gerda
Lid
Lid

zo 28-02-2010 17:11

Dan is er voor mij ook nog hoop . Ik heb sinds half januari 80 km afgelegd....het begin is er :wink: :lol:
MasterRunner
Lid
Lid

zo 28-02-2010 19:22

Bor schreef:Ik ben er mee eens dat voorzichtigheid niet loont als je een prestatiegerichte loper bent. Als je wat stappen wilt maken dan mag er best eens afgeweken van bv de maximale 10% trainingsomvang per week. Haal het lichaam eens flink uit de comfortzone en laat het daarna genoeg herstellen :wink: .
Als (top)trainers ergens een hekel aan hebben dat je zo zitten klojojen.... maken ze een (professioneel) schema waarin de periodisering uitgekiend erin zit en dan denkt zo'n atleet dat dit uitstapje beter voor hem is..... en de trainer snapt ineens niks meer van de vreemde prestaties........ hij had toch anders verwacht....:oops:

Bor schreef: Alleen zijn er ook heelveel lopers niet zo prestatiegericht. Ik ben vorig jaar lid geworden van een AV, in de groep waar ik zat waren er wel veel lopers die regelmatig als aan een wedstrijd meededen, maar die deden dit vooral voor de gezelligheid.
Ik vergelijk het een beetje meedoen zoals een toertocht bij het fietsen, niet voor de prestatie, maar vooral voor de sfeer meedoen. Ik doe ook wel eens mee met een toertocht op de racefiets samen met andere en dan wordt er lekker gepraat en af en toe eens gas gegeven.
Bij een hardloop wedstrijd (ik loop max 15 km) heb ik echt geen behoeft om met iemand te praten, mijn insteek is daar anders.
Niet iedere loper heeft als doel zijn grenzen op te zoeken, ik denk dat een grote groep het wel ontspannend vind om lekker met wat andere door het bos te rennen en lekker wat bij te kletsen.
Dan zit je blijkbaar in de verkeerde groep.... zoel een geschiktere groep op.... vereist ook wel meer focus van jezelf... anders had je het al gedaan .. ;)
Bor schreef: Ook zal niet iedere loper behoefte hebben om zicht heel erg te verdiepen in het hardlopen, als ik zie hoeveel lopers er zijn en hoeveel er hier lid van dit informatieve forum zijn.

Het kan niet zijn dat de KNAU alleen verantwoordelijk kan worden gehouden dat er niet genoeg aan verdieping wordt gedaan. Ik vind het ook een eigen verantwoordelijkheid om aan verdieping te doen.

Ik denk dat er als beginner genoeg informatie te vinden is op bv het internet of in de bibliotheek, maar ook op de KNAU site er zal zelf daar wat tijd in moeten worden gestoken. Alleen zal de beginner daar wel zelf naar op zoek moeten.
Dit is een lastig punt, niet iedereen kan zich verdiepen in de (bijv. ingewikkelde technische en fysiologisch) aspecten van hardlopen...
Marrun
Lid
Lid

zo 28-02-2010 19:55

Ik zie dat er in week 5 al 3x 10 minuten wordt hardgelopen, dat is dus al 30 min hardlopen in een training, in veel beginnersschema loop je pas 30 minuten in een training na 8 tot 10 weken.
Dit is voor de echte beginners dus het probleem, die snelle opbouw.

Bij ons werd de groep trouwens wel in tweeën gesplitst, maar van de langzame, echte starters, vielen er dus behoorlijk wat af!

Over schoenen e.d. werd wel een opmerking gemaakt, maar je kunt natuurlijk moeilijk mensen verplichten eerst een bezoekje aan een winkel te brengen als ze niet weten of ze hardlopen wel leuk vinden.
Bor
Lid
Lid
Contacteer:

zo 28-02-2010 23:05

@masterrunner:
- Op dit moment maak ik mijn eigen schema en ik werk inderdaad met periodisering. Ik bedoel dat ik mijn lichaam niet uit de comfortzone haal door te klojojen, maar door dit wel in te plannen.
Vaak wordt gezegd je mag je trainingsomvang met niet meer als 10% verhogen per week. In april ga ik lekker een aantal dagen mountainbiken in de ardennen en dan wordt het aantal trainingsuren dus echt wel vermeerderd met meer dan die 10% en direct na die vakantie staat er een wedstrijd op het programma. Zal ik moeten herstellen van deze week, ja dat weet ik wel zeker.
Ik zeg dus niet dat de prestatiegerichte lopen moet afwijken van zijn opgestelde schema. Maar wel dat er in dat schema wel mag worden afgeweken van de standaard regeltjes.

Ik wil wel toevoegen dat ik wel prestatiegericht ben, maar dat mijn prestatie nog niet heel veel voorstellen :oops:. Laat ik het zo stellen, ik ben bezig met een basis te bouwen.

- De groep waarin ik ben begonnen heb ik inmiddels al een tijdje verlaten. Toen ik lid werd bij de vereniging liep ik nog maar een aantal maanden hard, dus ik ben voorzichtig bij een groep ingedeeld, zodat ik niet boven mijn kunnen hoefde te lopen. Mijn doelstelling en tempo paste na een aantal maanden niet meer bij de rest van de groep en ben in overleg overgestapt naar de wedstrijdgroep van de vereniging. In de huidige groep kan ik nog veel leren en zit daar qua tempo en doel wel beter op mijn plaats :wink:.

- Hoe diep wil je gaan? Ik denk dat voor iedere de basis dingen makelijke te vinden en te begrijpen zijn. Net zolas bv auto rijden. Het is belangrijk om een basis te hebben om veilig aan het verkeer deel te nemen, maar allerlei ingewikkelde technische dingen zoals bv wat is het verbrandingsprincipe van een dieselmotor heb je daar nog niet voor nodig.

Als basis denk ik aan bv laten voorlichten over geschikt schoeisel, zelf een warming up kunnen uitvoeren, diverse tempo en niet te hard van stapel lopen.

Qua fysiologie en trainingsleer ben ik ook nog lang niet uitgeleerd, maar ik ben er zeker in geintereseerd.

@Marrun: Dat ben ik met je eens, voor echte beginners vind ik dat een snelle opbouw.
Over die schoenen ben ik het niet met je eens. Ik denk dat de juiste soort schoenen zeker een pre zijn. Van mij zouden er mensen geweigerd mogen worden, als ze bv opkomen op converse gympen of tennisschoenen. Het goed hier om een stukje veiligheid van die persoon.
Het is geen klein bedrag, maar misschien wel een extra motivatie om door te gaan. Het is natuurlijk zonde om die dure schoen te laten verstoffen in de kast :).
"You can train anywhere. Use what you have" -Dr. Joe Vigil
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

ma 01-03-2010 8:02

Bor schreef:Van mij zouden er mensen geweigerd mogen worden, als ze bv opkomen op converse gympen of tennisschoenen. Het goed hier om een stukje veiligheid van die persoon.
Voor haklanders lijkt me dit terecht, maar voor-/middenvoetlanders kunnen prima op gympen lopen volgens mij.
BV sinds september 2006. DN2ASR1
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

ma 01-03-2010 9:51

Marrun schreef: Over schoenen e.d. werd wel een opmerking gemaakt, maar je kunt natuurlijk moeilijk mensen verplichten eerst een bezoekje aan een winkel te brengen als ze niet weten of ze hardlopen wel leuk vinden.
Maar dan moeten ze ook niet zeuren als ze problemen krijgen.

Ik denk juist dat 1 van de dingen is die het lastig maakt in het begin dat het schoeisel slecht is. Op alles mag je bezuinigen behalve op schoenen zou mijn insteek zijn.

Ik denk dat ik het zelfs zou eisen als trainer. Als trainer heb je namelijk de verantwoordelijkheid dat de kans op blessures wordt geminimaliseerd. Ik zou die verantwoording niet op mij kunnen nemen als mensen op sneakers ofzo willen gaan hardlopen.

Paul

EDIT: ik zag dat Dijkloper mij al voor was met deze mening.
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
MasterRunner
Lid
Lid

ma 01-03-2010 21:55

Bor schreef:@masterrunner:
- Op dit moment maak ik mijn eigen schema en ik werk inderdaad met periodisering. Ik bedoel dat ik mijn lichaam niet uit de comfortzone haal door te klojojen, maar door dit wel in te plannen.................................
Ik zeg dus niet dat de prestatiegerichte lopen moet afwijken van zijn opgestelde schema. Maar wel dat er in dat schema wel mag worden afgeweken van de standaard regeltjes.
Nu is het wel duidelijk, dit bleek niet uit jouw 1e reactie.
Bor schreef:Ik wil wel toevoegen dat ik wel prestatiegericht ben, maar dat mijn prestatie nog niet heel veel voorstellen :oops:. Laat ik het zo stellen, ik ben bezig met een basis te bouwen.
Daar is niks mis mee, het is goed om te weten waar je staat, de rest komt wel, succes!
Bor schreef:- Hoe diep wil je gaan?
Daar zijn dus veel misverstanden over. Meestal is een 10 km tijd een mooi uitgangspunt om van daaruit je schema's reëel op te stellen. Gekoppeld aan die prestatie rollen daar de vermoedelijke drempel en de diverse duurlooptempo's uit. Dat geeft een prima houvast en harder.... vergeet het dat past niet bij dat niveau.
Mijn 1e trainer vertelde altijd tegen iedereen: bewijs maar eens in een 10 km wedstrijd dat je beter geworden bent op basis van de huidige trainingen. Zoja... dan maken we een sneller schema, zo nee dan ben je er nog niet aan toe. Ik denk absoluut dat dit voor >99% van de atleten werkt, ook de beginners, die zelfs nog beter aan de veilige kant kunnen blijven.
Heb je geen 10 km tijd, neem dan de 5 km tijd en met een factor weet de trainer wel hoe hij jou in moet schatten.
Bor schreef: Qua fysiologie en trainingsleer ben ik ook nog lang niet uitgeleerd, maar ik ben er zeker in geintereseerd.
Ik ook nog niet... na ca 15 j hardlopen..... :wink:
Bor
Lid
Lid
Contacteer:

di 02-03-2010 19:38

@masterrunner: Ben blij dat ik het heb kunnen verduidelijken, in mijn 1e reactie stond het inderdaad niet zo.

Het leuke aan hardlopen(duursport) vind ik dat er altijd wel weer iets nieuwd te leren is (zowel praktijk als theorie). :)
"You can train anywhere. Use what you have" -Dr. Joe Vigil
Plaats reactie