Trainingsdoelen 2011

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

za 30-04-2011 22:11

Sterrekind schreef: - Mijn eerste HM van dit jaar moet nog komen, maar dat wordt een tijd van 5 uur ofzo...
Een Halve Marathon in 5 uur ???
Ik weet zeker dat je de H even met Hele heb verwisseld 8)
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
chatrunlid
Lid
Lid
Contacteer:

za 30-04-2011 22:31

Ik heb geloof ik nog niet eerder iets geschreven.
Mijn doelen zijn ook niet te hoog denk ik voor dit jaar.

Aan de andere kant weet ik niet of ze wel helemaal goed ingeschat zijn. Wie weet valt het allemaal vies tegen of zit ik er over een paar maand al overheen.

Wat ik nu in mijn hoofd heb is het volgende:

1) De 5 km binnen 25 minuten lopen
2) Een 10 km wedstrijd lopen binnen 55 minuten
3) Vaker interval trainingen oefenen zonder dat er al te grote verschillen optreden in de 1e en laatste. Beter inschatten dus..
4) Lol in het lopen houden!
Running lady, just started.
5 km 28:49 op 17-04-2011
5.2 km in 28:18 (5 in 27:01) op 22-05-2011 in Amsterdam
Iwanowitsch

za 30-04-2011 22:37

Klopt.
Goed kiezen wat je interval-tempo's zijn is lastig en het is inderdaad moeilijk om de eerste interval niet te hard te lopen en de laatste interval niet te langzaam.

Iwan.
Sterrekind
Lid
Lid
Contacteer:

za 30-04-2011 22:58

loopgek schreef:
Sterrekind schreef: - Mijn eerste HM van dit jaar moet nog komen, maar dat wordt een tijd van 5 uur ofzo...
Een Halve Marathon in 5 uur ???
Ik weet zeker dat je de H even met Hele heb verwisseld 8)
:lol: Zoals ik er nu bijloop, ga ik geen geldprijzen winnen. Maar idd: de halve binnen 2 uur moet wel lukken (ondanks alles, dus ik ga voor uitlopen). Nee, 5 uur kan ik ook wandelen (wat kan bij de Leidse M)...
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
bz
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-08-2011 13:56

bz schreef:
bz schreef:
Ik knal hier even mijn doelen neer:

1. Geen (langdurige) blessures, langzaam doorbouwen zodat het aantal kwaliteitstrainingen van 3 naar 4 opgevoerd kan worden
2. Wat crossen proberen in januari en februari
3. Baanwedstrijden proberen ihb de 3000m steeple, 800m en 1500m.
4. PR's op de weg aan diggelen lopen. Mijn verlanglijstje voor de kerstman in 2011:
5km: van 19.00 naar 18.00
10km: van 41.17 naar 38.00
15km: van 1.01.08 naar 58.00
hm: van 1.33.10 naar 1.25.00
Misschien te scherp maar ik hou wel van een uitdaging.
5. nul marathons lopen

Mijn gevoel is dat 4 een logisch gevolg zal zijn van 1, of ik mezelf goed inschat zullen we volgend jaar rond deze tijd zien.
Na vier van de twaalf maanden een evaluatie.
- Ik realiseer me nu dat 1. een deels onzinnig doel is, zolang ik vooruitgang boek zonder het aantal trainingen op te voeren is alles immers prima.
- Slechts 1 cross gelopen, dat was een mooie ervaring. In het najaar ga ik proberen meer te crossen en geen bostrainingen meer over te slaan.
- PR's op 5, 10 en halve marathon zijn aangescherpt en gaan in goede richting (respectievelijk nog 27, 13 en 67 seconden te gaan). Een 15km zal niet voor september (of wellicht zelfs november) gelopen worden. de halve zal ik niet voor oktober lopen.
- De enige tot nu toe gelopen wedstrijd (3000 in 10.14.81) op de baan smaakt naar meer, graag ooit onder de 10 minuten.
Nu het baanseizoen voor mij is afgelopen en het wegseizoen eraan komt is het weer eens tijd voor een evaluatie:
- jaardoel op 5000m/5km gehaald (17.46 op een 5000m en dat solo in winderige omstandigheden)
- baanseizoen was mooie ervaring met enkele goede wedstrijden, de uitschieters in positieve zin waren 4.40 op 1500 en 10.05 op 3000
- meer dan nodig getraind en daardoor geblesseerd geraakt
- beetje op voeding aan het letten. geen chocola/zoetigheden, niet teveel pinda's e.d. dat is goed vol te houden met natuurlijk een biertje op zijn tijd moet kunnen.

Het is nog niet helemaal duidelijk of het wegseizoen voor mij doorgaat of dat het weg seizoen is. Ik zal in elk geval waarschijnlijk geen 15km meer lopen en zeker niet in de 7heuvelenloop starten. 1.25 op de halve marathon moet nog steeds haalbaar zijn, in elk geval in de valkenloop op 13 november als ik geen gekke dingen meer doe in de training.

Doelen zijn dan ook om goed gestructureerd te trainen (niet onnodig teveel doen), enin november het crossseizoen ingaan om sterker te worden (het crossen zelf lijkt me ook leuk).

Op de weg wil ik in ieder geval mijn jaardoel op de halve marathon van 1.25 nog halen, en een sub 38 op de tien moet nog kunnen als de blessure voorspoedig geneest, al ga ik geen crosswedstrijden afzeggen om nog ergens op een 10km pr te jagen in november zodat ik volgend jaar een stuk sneller loop dankzij het crossen...

Beetje lang verhaal, zeg maar in plaats van een lange duurloop...
Bor
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-08-2011 15:23

Bor schreef:Mijn doelen voor 2011 zijn.

- Trainen voor het beklimmen van o.a de Gross Glockner met de racefiets, dat zal in Juni gebeuren. Niet een tijd in gedachte, maar gewoon een beetje leuk die berg op fietsen. Het eerste half jaar gaat hier dus prioriteit naar uit.

Ik blijf wel gewoon 3 a 4 keer hardlopen in de week, met cross training is het in mijn ogen zeker mogelijk om in de bergen leuk omhoog te komen.

- Voor de 2e helft van het jaar, wil ik weer een beetje klaar zijn voor de boslopen en crossen, ik merk dat ik in 2010 het meeste plezier heb beleefd in het lopen op onverhard en niet vlak terrein.

Dus in 2011 ga ik voor de uitdaging van het parcours en niet voor de uitdaging van de klok :).
Zag net dit dat topic weer omhoog is gehaald, dus ook even snel een update.

De Gross Glockner heb ik met de racefiets beklommen en hier denk ik met veel plezier aan terug, wat een berg. De berg met een rustig tempo naar boven gereden, omdat ik nog nooit zo lang had geklommen en ik niet helemaal kapot boven wou komen.

Het gevecht tegen de zwaartekracht vind ik mooi en lijkt wel een beetje op hardlopen, als je de benen stilhoud sta je stil, dus een kwestie van druk op de pedalen blijven houden.

Na de vakantie even een dipje gehad,maar nu weer lekker op weg.
Voor de komende tijd heb ik qua wedstrijden niks in de planning staan, ik heb er even geen zin in, ik blijf wel lekker hardlopen en fietsen.

Halverwege november verwachten mijn vrouw en ik ons eerste kind, dus nog even kijken hoe dat gaat lopen met het trainen. Hardlopen kost niet zoveel tijd als fietsen, dus in de winter zal het vooral hardlopen worden.
"You can train anywhere. Use what you have" -Dr. Joe Vigil
wallisman
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

zo 14-08-2011 22:42

Begin Juni is er ook alijd een hardloopwedstrijd over de Grossglocknerhochalpenstrasse (vanuit het noorden). Wellicht een optie voor volgend jaar?

Jan
Mensen lopen in de eerste 30 jaar van hun leven hun neus achterna, en daarna hun oren (AM)
Bor
Lid
Lid
Contacteer:

ma 15-08-2011 22:43

@Wallisman: dankjewel voor de tip, lijkt me wel mooi om een keer te doen.

Zo lang in de bergen hardlopen lijkt me wel meer belastend dan fietsen, denk nog niet dat ik daar aan toe ben. De conditie zal er wel zijn, de pezen zullen de zwakke schakel zijn.
"You can train anywhere. Use what you have" -Dr. Joe Vigil
Pim
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 20-09-2011 21:08

Pim schreef:Mijn doelen voor 2011:
- 1 marathon (rond 3.45)
- 10 km onder 43 minuten (gem 14km/u)
- HM onder 1.40?

In april loop ik mijn derde marathon. Ik ga trainen voor 3.45. Na april zeg ik de marathon vaarwel tot september 2012 (Berlijn). In de tussentijd ga ik werken aan het verbeteren van mijn tijden op de middenafstanden (10km - HM). In 2011 wil ik de focus leggen op de 10km (mijn hoofddoel/ideaal is ooit een 10km binnen 40 minuten), en proberen onder de 43 minuten te komen. Of er genoeg ruimte overblijft voor een HM in het najaar weet ik nog niet. Mocht dat zo zijn dan graag onder de 1.40 (gem 13km/u).
Bovenstaande schreef ik december vorig jaar. 1 en 2 zijn gelukt. Gevoelsmatig lukte 1 makkelijker dan 2, maar goed 1 is ook wat langer geleden dan 2. De rest van dit jaar richt ik me op 3. 3 is een beetje een flauwe, want als het weer niet tegen had gezeten had ik waarschijnlijk eind vorig jaar onder de 1.40 gelopen. Dat doel stel ik nu bij tot een sub 1.35.

Ik ben ook erg gaan twijfelen aan Berlijn 2012. Zit er nu aan te denken om me ook geheel 2012 te richten op de middenafstanden (10km - HM) en te proberen nog sneller te worden (bv 10km in 40 minuten en de HM oner de 1.30). Deze stelling/vraag heb ik ook aan trainer Mark de Boer gesteld. Maar hebben jullie daar ideëen over / ervaringen mee?

Pim
TPeters

di 20-09-2011 21:19

@pim Je hebt erg grote sprongen gemaakt en nu wil je heel wat van je tijden afhalen: met veel moeite een prachtige 42'24 op de 10km en dan nu als doel 40 minuten? Na grote sprongen gaat het meestal verder in kleine stappen!

Maar goed: je hebt je zo extreem verbeterd dat ik hier misschien helemaal naast zit.

Je PR verbeteren op 10km en HM kan trouwens prima als je die afstanden op goed plaatsen in je marathonschema zet (laat zetten). Ik hoop dat zelf zaterdag en anders veertien dagen later te merken (heb een schema voor de marathon van Spijkenisse gemaakt).

Volgens mij heb je een goede keus gemaakt door het aan Mark de Boer voor te leggen: ben benieuwd waar hij mee komt.
RunBart
Lid
Lid

di 20-09-2011 21:44

Ik als haas van dienst bij Pim zijn nieuwe 10km PR heb ook wel een mening ;)

Indien Pim zich aansluit bij een atletiekvereniging of op een andere manier iets meer looptechniek aangeleerd krijgt twijfel ik er niet aan dat hij richting de 40 minuten kan gaan, er ligt daar nog wel wat ruimte ter verbetering :idea:
runfun
Lid
Lid
Contacteer:

wo 21-09-2011 7:57

Mijn doelen voor de laatste maanden van 2011:

Ik wil pr's lopen op de 5km/10km/15km, qua vorm zit het wel goed alleen nog de goede omstandigheden dus ik moet ook de juiste wedstrijden uitzoeken. Voor de 5km en 10km heb ik wel een idee maar ben ik er nog niet uit en de 15km zal de Zevenheuvelenloop worden.
Hardlopen, trainen, wedstrijden en meer... www.run-fun.nl
Pim
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 21-09-2011 19:59

@Theo
Dat is een beetje het nadeel van communiceren met korte berichtjes, het is niet altijd helemaal duidelijk. Die 40' noemde ik slechts als voorbeeld (het is op dit moment nog geen nieuw doel). Ik heb nu 4 maanden gedegen getraind en ben op de 10km 1minuut en 37seconden sneller geworden. Ik heb niet de illusie dat ik even naar 40' train. Denk eerder dat dat wel 2 a 3 jaar duurt en misschien lukt het helemaal niet. Ik was benieuwd of anderen ook wel eens nagedacht hebben over sneller vs andere afstanden.

Succes met je voorbereidingen en ik lees hier wel of het gelukt is!

@Bart
Je boodschap is duidelijk overgekomen!

@runfun
Succes met je pr jacht!

Pim
RunBart
Lid
Lid

wo 21-09-2011 22:09

Pim schreef:Ik was benieuwd of anderen ook wel eens nagedacht hebben over sneller vs andere afstanden.
Ik doe niet anders ;)

Ik ben dit jaar eerder dan vorig jaar overgestapt op de langere afstanden.
De 800, 1500 en 3000m liepen de afgelopen maanden voor geen meter en ik zag dat dit jaar ook niet meer goed komen, de langere afstanden daartegen lopen zeer redelijk, loop de 10km's erg dicht bij mijn PR, dus ben ik in de training een maandje of wat eerder overgestapt op het langere werk.

Vorig jaar deed ik het andersom, heb ik het baanseizoen iets doorgetrokken en liep ik in september nog baanwedstrijden en aan het eind van het jaar korte crossen, omdat het zo lekker ging.

Je kan je vraag over sneller vs langer op verschillende manieren benaderen, bijvoorbeeld:
- trainingstechnisch: sneller worden op het kortere werk zal je op de langere termijn ook sneller maken op de marathon
- je huidige vorm ?
- waar valt het snelst resultaat mee te halen ?
- voorkeur: wat vind je NU leuker ?

Ik ben wel benieuwd wat Mark je heeft geadviseerd :)
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 21-09-2011 22:53

boco schreef: Elke keer met veel plezier en zonder lichamelijke beperkingen de deur uitgaan om een stevige afstand hardlopend af te leggen, in een mooie omgeving.

Dat is tot nu toe weer uitstekend gelukt. :lol:
boco schreef:Plannen 2011: Midwintermarathon, Rotterdam Marathon, 60 km. van Texel, Veluwezoomtrail, Bremen Marathon.
Die plannen zijn bijna verwezenlijkt. Texel en Veluwezoom heb ik door de warmte maar voor helft volbracht en Bremen komt volgende week nog. Staat tegenover dat ik ook nog een marathon in Diever liep en eentje in Leiden met een stevige verbetering van m'n PR. En toch ook nog een 50 km. ultraloop volledig uitgelopen tijdens de Monnikentocht.
boco schreef:Wil proberen om zelf een 50 km. trail over de Sallandse Heuvelrug te organiseren. Dat is een mooie uitdaging. (-;

De prachtige route van deze trail heb ik al maanden geleden uitgetest en opgeslagen en een streefdatum al in de agenda gezet: 10 maart 2012.
Tijd om er een stevige organisatie onder te zetten ontbreekt nog.
We zullen zien wat er gaat gebeuren.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Plaats reactie