Hardloopverslaving

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
alcudia
Lid
Lid

di 04-01-2011 20:06

Als mensen ontdekken dat ik verslaafd ben aan hardlopen, refereren ze veelal aan de "runner's high" of de erdofine dat al dan niet wordt vrijgegeven tijdens het hardlopen. Nu moet ik bekennen dat ik niet weet of ik een "runner's high" krijg - wellicht herken ik het niet.

Tijdens het hardlopen geniet ik gewoon en leer ik steeds nieuwe dingen over het hardlopen, over mijn techniek, percepties, wat wel of niet werkt, etc, van de regen, de zon, de kou, de pijntjes.... En vaak kijk ik ook weer uit naar het einde - het bad dat op me wacht of lekker pitabroodje met pindakaas, pizza, erwtensoep....

En eigenlijk is dat hetgene waar ik steeds weer naar uitkijk. Iedere training is wat dat betreft een soort avontuur. Hoe voel ik me vooraf, gaat het soepel, hoe ontwikkelt e.e.a. zich tijdens het lopen.

Op de dagen dat ik niet loop, moet ik me inhouden en krijg ik zelfs fysieke kriebels in mijn benen (ongeduld???). En als ik door omstandigheden twee dagen achter elkaar niet kan lopen, dan ben een stuk chagrijniger dan anders.... laat staan drie dagen niet lopen....

En ook in mijn baan en privé plan ik meestal om mijn trainingen heen en geef ik trainingen een hogere prioriteit (en ik kom er nog mee weg ook ;-)). Familie en vrienden worden soms gek, want als ik kans zie, pak ik een traininkje en vraag ik of ik bij hen kan douchen....

Herkenbaar voor anderen of uit de loopverslaving op andere wijze bij jullie?

Alcudia
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-01-2011 20:23

hihi, dit klinkt zo bekend!
Maar heb je nooit, dat je aan het lopen bent, op een gegeven blik om je heen kijkt en denkt: "hé, hoe ben ik hier gekomen?"
Het grote verschil is wel dat ik er niet altijd mee weg kom bij vrienden; en dat ze er sowieso niets van willen snappen :cry:
Kit
De slak bereikte de ark door volharding!
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-01-2011 20:31

Zeer herkenbaar.
Ik zal altijd alles in het werk stellen om te kunnen trainen.
Daar offer ik sociale zaken voor op.
Een feestje. Ok, maar dan moet er eerst getraind worden die avond. En als er de volgende dag een zware training gepland staat of wedstrijd dan geen feestje.

paul
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 04-01-2011 21:21

Loopverslaving?
In mijn omgeving zeggen sommigen van ja.
Ik zeg van nee. 8)

Mensen die niet kunnen begrijpen dat je voor je plezier 20,30 of nog meer kilometers gaat hardlopen komen met verslaving en endorfine op de proppen.
Sporters of mensen die in hun jeugd veel gesport hebben spreken meestal hun waardering/bewondering uit. Mensen die dat sporten niet konden/kunnen maar er wel zin in zouden hebben zeggen nog wel eens jaloers : "Ohhh, ik wou dat ik dat ook kon"

Ik kan het en vind het leuk om te doen.
:wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-01-2011 21:23

Dat van de endorfine en runnershigh schaar ik een beetje onder de broodje aap verhalen. Ik heb daar in elk geval niets mee.

Het lopen opzich is gewoon lekker en dan vooral het moment dat je weer "klaar" bent met een geslaagde training. Daar doe ik het voor. Dat vind ik het "verslavende" gevoel.
En dat mis ik nu al een tijdje, want meestal gaat het op dit moment niet lekker.......

Paul
Laatst gewijzigd door ptaurus op di 04-01-2011 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-01-2011 21:25

Ook voor mij helemaal herkenbaar.

Bij mij is met 5x trainen in de week ieder vrij gaatje een moment voor een training :lol:

Toch lukt dit nog vrij aardig, ook met een gezin met drie jonge kinderen. Belangrijk is vooral de medewerking van en afstemming met mijn vrouw (zeker in de weekenden), maar ook de bereidheid om minder op de bank te zitten in de avond doordeweeks en in het weekend af te stemmen welk moment (en soms is dat helaas 07:00 uur in de ochtend) het best uit komt. Een laatste randvoorwaarde is werk dat niet een enorme inzet in termen van uren vergt (lees: structureel overwerk), maar dat heb ik gelukkig voor een belangrijk deel zelf in de hand.

Door de jaren heen leer je wel slim plannen. Eigenlijk bepaal ik al vooraf aan de hand van de sociale en werkagenda, wanneer ik in een week ga trainen. Ik accepteer dat het dan niet altijd optimaal "valt" doordat ik niet zo maar een training kan verzetten. Die twee agenda´s zijn dus zeker wel leidend, maar door me aan te passen kom ik toch aan mijn trekken :lol:

Ik heb wel een voordeel dat ik veel energie heb, maar misschien wordt dat wel deels veroorzaakt door het hardlopen :wink:
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

di 04-01-2011 21:35

Ik ben al weer een hele tijd gewend aan 5x trainen rond het middaguur en daar wordt zelden aan getornd, gelukkig heb ik meestal niet zo'n drukke agenda als het om meetings e.d. gaat, mijn loopmaat heeft daar meer last van.

Als het om een of andere reden toch niet lukt om te trainen word ik daar een beetje "onrustig" van. Onlangs heb ik mezelf twee weken looprust opgelegd om de pijn aan mijn voet over te laten gaan en toen ben ik dus 10 keer wezen fitnessen ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Arnoo7
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-01-2011 22:30

Een van de symptomen van verslaving is ontkenning. Dus nee, ik ben niet verslaafd. :wink:

Zou ik zonder lopen kunnen? Denk het wel. Maar dan moet ik wel een andere activiteit zoeken, want van niks doen word ik erg onrustig. Dus ik zie het meer als leuke bezigheid en een goede uitlaatklep. Dus lopen om het lopen, nee. Lopen om te ontspannen, ja.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

di 04-01-2011 22:40

Hoezo verslaafd :oops:
Thuis en in de familie weten ze niet beter, Rob = Sport = Running. Soms gaan ze mee en soms ook weer niet. Met bijna 30 wedstrijden per jaar is dat ook niet zo verwonderlijk. Standaard vraag: "Waar en welke afstand dit weekend?"
Ik heb vanaf mijn jeugd een hele actieve sportcarriere doorlopen en heb dit altijd wel kunnen combineren met gezin en werk (nu 3 volwassen kinderen). Verder kan ik het ook goed combineren met mijn werk. Voordeel van de ploegendiensten: Lopen als je doordeweeks vrij bent en de rest van het gezin aan het werk of naar school is.
Wel veel herkenning in de meeste symptomen :D
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
randonneur
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-01-2011 23:07

Ik zeg het eerlijk: ik ben verslaafd aan het lopen want ik vind het lekker en ik kan niet zonder.

En dan nu twee vragen:
1: wat is daar erg aan?
2: wil degene die helemaal nergens aan verslaafd is nu zijn vinger opsteken?
Je moet niet tegen de tijd lopen, maar mét de tijd.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-01-2011 23:11

Arnoo7 schreef:Een van de symptomen van verslaving is ontkenning. .
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
In de definitie van verslaving moet in elk geval iets van lichamelijke afhankelijkheid of geestelijke afhankelijkheid zitten. Dat kan je absoluut onderkennen en toch gewoon verslaafd zijn. Ik ken bijvoorbeeld genoeg rokers die helemaal niets ontkennen en gewoon toegeven dat ze verslaafd aan de sigaret zijn.

Paul :wink:
Laatst gewijzigd door ptaurus op di 04-01-2011 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 04-01-2011 23:13

randonneur schreef: 2: wil degene die helemaal nergens aan verslaafd is nu zijn vinger opsteken?
Aiii, helaas. Sinds die kookcursus met gratis vlijmscherp messenset lukt dat niet zo best meer... :x

Afbeelding
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

di 04-01-2011 23:27

Op eerste kerstdag 2010 begon ik aan een loop van 26 km. De eerste kilometers werd ik overvallen door een sneeuwbui. De bevroren korrels prikkelden in mijn nek. De wereld om mij heen werd ondoorzichtig en grijs. In een rustig tempo liep ik door Egmond, de sneeuw stopte. In het Noordhollands duinreservaat brak de laagstaande zon door. De wereld was wit en de zon spreidde een oranje gloed op het landschap. De rechte bomen wierpen lange scherpe schaduwen op de sneeuw alsof ik naar een plaatje van Michael Dudok de Wit stond te kijken. De vers gevallen centimeter sneeuw zorgde ervoor dat ik niet uitgleed over de krakende bevroren ondergrond. Ik liep over een bestaand spoor, de spieren werden warm en het lopen koste geen enkele moeite meer overweldigd door deze serene omgeving. Het rode stopbord van de Zeeweg in Castricum stak fel af tegen de witte ondergrond. Ik had mijn keerpunt bereikt. Nu terug naar huis, op naar het kerstdiner.

Beter dan dit kan ik mijn verslaving niet omschrijven :D
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

di 04-01-2011 23:28

boco schreef:
randonneur schreef: 2: wil degene die helemaal nergens aan verslaafd is nu zijn vinger opsteken?
Aiii, helaas. Sinds die kookcursus met gratis vlijmscherp messenset lukt dat niet zo best meer... :x
ha, jij ook al? Ik zit hier ook te typen met 9 vingers...
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

wo 05-01-2011 0:00

Arnoo7 schreef:Dus lopen om het lopen, nee.
Ik zou nee vervangen door ja, het verwoordt precies wat ik doe, lopen om het lopen ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Plaats reactie