Goed voornemen: Krachttraining

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jleeuwer
Lid
Lid
Berichten: 259
Lid geworden op: do 04-02-2010 1:00

ma 10-01-2011 10:48

Ik heb het besloten: vanavond ga ik naar een sportschool en ga ik een begin maken met krachttraining. Ik heb al een tijdje het gevoel dat het voor mij nuttig zou kunnen zijn om krachttraining te doen voor mijn rompspieren. Dit is zeker niet iets wat ik heel leuk vind, en ik doe het ook niet uit mezelf. Ik vond het altijd een drempel dat sportscholen zo duur zijn, en ook omdat ik geen hardloper ben geworden om binnen aan een apparaat te hangen, maar nu gaat het dan toch gebeuren.

Mijn plan is het volgende: 2 maanden 3x in de week en daarna direct weer uitschrijven :D Op die manier kan ik kortstondig "een accent leggen", en daarna de rest van het jaar profiteren. Evt volgende winter weer herhalen als het goed bevalt.
Gebruikersavatar
jleeuwer
Lid
Lid
Berichten: 259
Lid geworden op: do 04-02-2010 1:00

ma 10-01-2011 10:54

Bijkomend van de sportschool is leuk: Ik krijg een VO2-max test en een vetpercentage meting bij mijn inschrijving.

Ik ben daar wel benieuwd naar aangezien ik de laatste tijd iets zwaarder ben geworden ondanks veel hardlopen. Ben benieuwd of mijn vetpercentage door de beugel kan ;)
Iwanowitsch

ma 10-01-2011 12:07

Bij mij op m'n werk kan ik gebruikmaken van een financiele vergoeding van het sportschool-lidmaatschapsgeld per jaar achteraf.
Misschien ook iets voor jou ???

Succes met krachttrainen,
zou voor mij ook goed zijn om te doen !!!

Gr. Iwan.
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4930
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

ma 10-01-2011 22:37

Heel veel krachtoefeningen kun je simpel thuis doen. Ze zijn wel eens voorbij gekomen, effe zoeken.
De sportschool kan mooi aanvullend zijn, maar is beslist niet persé altijd nodig.
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

ma 10-01-2011 22:47

MasterRunner schreef:Heel veel krachtoefeningen kun je simpel thuis doen. Ze zijn wel eens voorbij gekomen, effe zoeken.
De sportschool kan mooi aanvullend zijn, maar is beslist niet persé altijd nodig.
Natuurlijk heb je gelijk, maar als je gewoon een aantal vaste tijden hebt dat je naar de sportschool gaat, dan gá je ook , en als je eenmaal gewend bent om een bepaald aantal uren te trainen, dan doe je dat ook. Thuis is toch altijd vrijblijvender en er is meer afleiding.
Tenminste bij mij werkt dat zo.
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4930
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

ma 10-01-2011 22:55

Fijn dat ik gelijk heb... :lol:

Maar daar ging het niet om.... :wink: .
Belangrijk is vooral dat je het nut inziet van de oefeningen en niet de verplichting....
Ik dacht de eerste jaren ook dat ik ze niet nodig had.... totdat ik bij een nieuwe trainer kwam en zag wat het toevoegde..... die overtuiging hielp meer dan de rest.....

Maar als dit hem (en jou) helpt... vooral doen... en daar heb jij weer gelijk in :idea:
Gebruikersavatar
jleeuwer
Lid
Lid
Berichten: 259
Lid geworden op: do 04-02-2010 1:00

di 11-01-2011 9:42

Wat je ook moet bedenken is dat er wel heel veel spiergroepen zijn die wat aandacht verdienen. Voor al die spiergroepen is een aparte oefening vereist. Als ik dat allemaal zelfstandig moet gaan opzoeken op het internet, dan gaat het wel erg lang duren! Bovendien bestaat dan ook nog een grote kans dat je ze allemaal net een beetje verkeerd uitvoert, hetgeen kan resulteren in blessures (wie heeft er niet een stijve nek gekregen van situps?).

Met andere woorden: Als zo'n sportschooltiep mij haarfijn kan uitleggen op welk apparaat ik moet zitten en wat ik dan moet doen, des te beter :wink:

Dan kan ik me weer bezighouden met "Waar zal ik komend weekend weer eens een LSD'tje lopen :D
Gebruikersavatar
e-runner
Lid
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: za 15-03-2008 1:00

di 11-01-2011 10:01

Bevalt me goed krachttraining. In principe probeer ik 2x per week naar de sportschool te gaan. De laatste weken heb ik echter wel eens overgeslagen. Af en toe lastig te combineren met het hardlopen en werken. Merk dat ik de sportschool dan toch weer eerder oversla dan het lopen.

Ik ben nu een halfjaartje bezig en merk het verschil duidelijk. M'n rug en buikspieren zijn veel sterker. Ook leg ik juist de accenten op die spieren die bij het lopen snel lijken te vermoeien. In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld ook m'n bovenarmen gek genoeg.

Je moet wel goed je trainingen plannen, bij mij gaat het dus niet om de dag na de krachtraining nog een (snelle) intervaltraining te doen.
Maar dat is voor iedereen anders denk ik.
Lijkt me in ieder geval een goed voornemen, maar je moet het ook wel leuk vinden anders verveelt het snel.
Succes :D
Gebruikersavatar
frietsje
Lid
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 07-11-2007 1:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

di 11-01-2011 14:05

Ook dit is een van mijn voornemens dit jaar. Afgelopen tijd bij de fysio al aan wat stabiliteit gewerkt en ik denk dat ik er zelf een hoop baat bij kan hebben als mijn romp en algehele stabiliteit veel beter ondersteund zijn.
Verslagen en uitslagen op http://www.franksoeters.nl
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

di 11-01-2011 14:12

Tijdens elke warming up voor de baantraining (2xpw) doen we zo'n 20min core stability. Daarnaast sprint ik nog wel eens tegen een viaduct op of pak wat heuveltjes waar mogelijk.
Voor mij is dit voldoende: de cs (en lopen in het bos) als blessurepreventie en viaducten/heuvels voor kracht. Als ik echt onder de ijzers ga word ik snel sterk, dat zoek ik niet. Bovendien is buiten zijn mijn hobby en dat gaat indoor helaas verloren.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9074
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

di 11-01-2011 22:05

Ik vind krachttraining leuker dan fitness! Toen de fysio 'n keer voorstelde om wat meer kracht te doen, bv 2x10 met zwaar gewicht, in plaats van de fitness (3-4x15-20 met middelmatig gewicht) was ik eerst een beetje sceptisch.

Maar net als met lopen hou ik bij oefeningen niet van veel herhalingen, dus ik ben het meteen gaan uitproberen.

Ik train twee keer in de week vrij kort: de training begint met 15 minuten op een matje (core) en dan doe ik nog zo'n 30 minuten oefeningen met dumbels.

Voor de benen doe ik vrijwel niets, ik denk een keer per twee-drie weken een rijtje van 4-5 apparaten, ik vind 40-50km/week lopen genoeg training voor de benen ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
robertdeloper
Lid
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 03-01-2010 1:00
Locatie: Doornenburg
Contacteer:

do 27-01-2011 12:48

Het KNKF Kenniscentrum publiceert sinds 2003 wetenschappelijk onderbouwde artikelen over krachttraining. Dit doen zij digitaal en 4 maal per jaar en je kunt je er gratis op abonneren:
http://www.knkf.nl/informatie/vakbladkr ... /aanmelden

enkele van de publicaties zijn aan het hardlopen gerelateerd bijvoorbeeld:
http://www.knkf.nl/media/files/download ... 202005.pdf
http://www.knkf.nl/media/files/KT_aug09.pdf

Voorts nog:
http://www.nsca-lift.org bijvoorbeeld
http://www.nsca-lift.org/Perform/articles/04025.pdf[/u]
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4930
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

do 27-01-2011 21:53

Die van het KNKF zijn al vaker op het forum voorbij gekomen, maar daarom niet minder nuttig.
Plaats reactie