Looptips

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Gebruikersavatar
DeKeiler
Benefactor
Benefactor
Berichten: 2161
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Apeldoorn

wo 02-02-2011 21:59

Gisteren heb ik op de realtieavond van de Midwintermarathon een leuk verhaal van Luc Krotwaar gehoord over het in een flow raken (geconcentreerd bezig zijn waarbij je vaardigheden en de uitdaging in balands zijn), een toestand waarin je de vermoeidheid niet lijkt te voelen.

Terloops noemde hij dat in zijn begintijd als loper hij van zijn coach korte commando's kreeg wanneer zijn loopstijl inzakte tijdens een wedstrijd. Eén van die commando's is "Duimen naar buiten".

ik heb het vandaag geprobeerd en het werkt! Waneer je de duimen tijdens het lopen naar buiten houdt, bewegen je armen automatisch recht naar voren.
Simpele tip maar nog nooit eerder gehoord.
Gebruikersavatar
bemmeltje
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 02-02-2011 1:00
Locatie: bij Eindhoven
Contacteer:

wo 02-02-2011 22:39

Bedankt voor de tip! Ik ga het vrijdag of zaterdag eens proberen... Ik laat wel even een berichtje achter als ik het "getest" heb.
Gebruikersavatar
Sterrekind
Lid
Lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 27-01-2011 1:00
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

do 03-02-2011 8:54

Ik ga het ook proberen... dan loop je dus met je handpalmen omhoog? Dat zal wel even wennen zijn! Maar goede tip, dank je!

Es
Gebruikersavatar
remco
Lid
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: di 20-01-2004 1:00
Locatie: Maastricht

do 03-02-2011 9:01

Sterrekind schreef:Ik ga het ook proberen... dan loop je dus met je handpalmen omhoog? Dat zal wel even wennen zijn! Maar goede tip, dank je!

Es
Met de handpalmen omhoog lijkt me een raar gezicht :)
Ik denk dat met naar buiten draaien bedoelt wordt dat ze in ieder geval niet naar binnen wijzen want dan komen je armen over de 'middelijn' en dat is niet de bedoeling
Gebruikersavatar
MarcRunning
Lid
Lid
Berichten: 1150
Lid geworden op: do 06-04-2006 1:00
Locatie: Zuid-Limburg

do 03-02-2011 9:03

Volgens mij heb je de handpalmen naar beneden gericht als je duimen naar buiten wijzen. :wink:
Edit: Remco was me net voor....
Gebruikersavatar
Sterrekind
Lid
Lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 27-01-2011 1:00
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

do 03-02-2011 9:18

Ik zit hier op de bank heel maf duimoefeningen te doen :lol: , en wat je dan doet is handpalmen naar beneden en duimen naar binnen vouwen onder je vingers? Want anders wijzen ze echt richting je lijf of naar voren. Ben ik nou zo blond? :?: :?: :?: :?:
Gebruikersavatar
MarcRunning
Lid
Lid
Berichten: 1150
Lid geworden op: do 06-04-2006 1:00
Locatie: Zuid-Limburg

do 03-02-2011 9:46

Sterrekind schreef:Ik zit hier op de bank heel maf duimoefeningen te doen :lol: , en wat je dan doet is handpalmen naar beneden en duimen naar binnen vouwen onder je vingers? Want anders wijzen ze echt richting je lijf of naar voren. Ben ik nou zo blond? :?: :?: :?: :?:
Haha, nee volgens mij begrijp ik zelf nu pas hoe het moet: :oops:
Als je de duimen naar buiten draait heb je inderdaad de handpalm naar boven wijzen! Ik ga het ook eens proberen.....
(Volgens mij maakt het niet echt een verschil of je hierbij een losse vuist maakt. Zodra je duimen naar buiten wijzen heb je de handpalm naar boven)
Gebruikersavatar
DeKeiler
Benefactor
Benefactor
Berichten: 2161
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Apeldoorn

do 03-02-2011 9:51

Ik interpreteer het ook op mijn eigen manier.
De handpalmen NIET naar beneden want dan heb je de neiging om de armen voorlangs te gaan kruisen.

Soort IKEA handleiding:
Handpalmen loodrecht, duim boven (wanneer je de duim beneden houdt ziet dat er wel heel maf uit), tot iets naar buiten gekanteld.
Wanneer je de duim naar binnen laat kantelen, ga je inderdaad voorlangs kruisen. Nu weet ik gelijk waarom mijjn armhouding al meer dan twintig jaar gemankeerd is bij het lopen.
Gebruikersavatar
Sterrekind
Lid
Lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 27-01-2011 1:00
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

do 03-02-2011 10:04

:lol: Was dat de handleiding van de Björn of de Thorben? Maar ik snap em, ik denk dat je gelijk hebt, mijn armen zwaaien ook altijd naar binnen. Ik ga beide methodes proberen! Thanx guys!
Gebruikersavatar
bz
Lid
Lid
Berichten: 1723
Lid geworden op: za 29-05-2010 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

do 03-02-2011 10:09

Ik worstel ook altijd met mijn armbeweging, het is wel wat verbeterd door het lopen in een loopgroep, tijdens intervallen kan je goed op je stijl letten (als je ze in het juiste tempo dus niet te hard loopt). Mijn vrouw fietst wel eens mee tijdens lange duurlopen en als mijn armen te laag zijn begint ze zeer irritant met een fietsbel te rinkelen...

Weet iemand of het klopt dat sterkere buikspieren je armbeweging tijdens het lopen ook verbetert?
Gebruikersavatar
Sterrekind
Lid
Lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: do 27-01-2011 1:00
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

do 03-02-2011 10:16

Dat zou ik niet weten, wel weet ik dat het heel goed is om buikspieroefeningen te doen als je loopt. Je kunt ook pilates oid doen. Train je core, dat is altijd goed. Maar of het je armbewegingen verbetert... :?:
Maar om je gerust te stellen, ik loop nog wel eens korte stukjes met mijn oude vader en die heeft zijn armen zo hoog, gewoon tegen zijn borst geklemd. Dat is natuurlijk ook niet goed, haha, moet ik dan een walthoorn meenemen? Ik hou mijn armen tijden lange duurlopen af en toe ook wat lager en schudt ze even uit, als je het daarna maar weer oppakt :wink:
Gebruikersavatar
remco
Lid
Lid
Berichten: 415
Lid geworden op: di 20-01-2004 1:00
Locatie: Maastricht

do 03-02-2011 11:38

Sterrekind schreef:Dat zou ik niet weten, wel weet ik dat het heel goed is om buikspieroefeningen te doen als je loopt. Je kunt ook pilates oid doen. Train je core, dat is altijd goed. Maar of het je armbewegingen verbetert... :?:
Maar om je gerust te stellen, ik loop nog wel eens korte stukjes met mijn oude vader en die heeft zijn armen zo hoog, gewoon tegen zijn borst geklemd. Dat is natuurlijk ook niet goed, haha, moet ik dan een walthoorn meenemen? Ik hou mijn armen tijden lange duurlopen af en toe ook wat lager en schudt ze even uit, als je het daarna maar weer oppakt :wink:
Armen hoog tegen de borst heeft denk ik te maken met een niet zo sterke core. Ik maakte die fout ook wel eens en kreeg ooit de tip om af en toe met je vingertoppen je heup te raken
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

do 03-02-2011 12:57

Sterrekind schreef:. Train je core, dat is altijd goed. Maar of het je armbewegingen verbetert... :?:
Zeker wel. En ook sterke buikspieren zorgen voor een goede houden tijdens het hardlopen. Want dat is waar het hier om gaat.

Die goede houding lukt mij meestal wel tijdens intervallen, maar bij een duurloop zakt het soms wat in.
Tijdens een wedstrijd mag dat niet.
Gebruikersavatar
bemmeltje
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 02-02-2011 1:00
Locatie: bij Eindhoven
Contacteer:

zo 06-02-2011 15:57

Ik heb het zaterdag geprobeerd maar vond het niet echt prettig lopen. Ik vind het prettiger om wijsvinger en duim tegen elkaar te houden en de armen strak langs het lichaam te bewegen.
Kijk ook een op mijn blog met tips en interessante artikelen over hardlopen. http://www.runningblog.nl
Gebruikersavatar
DeKeiler
Benefactor
Benefactor
Berichten: 2161
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Apeldoorn

zo 06-02-2011 17:24

bemmeltje schreef:Ik heb het zaterdag geprobeerd maar vond het niet echt prettig lopen. Ik vind het prettiger om wijsvinger en duim tegen elkaar te houden en de armen strak langs het lichaam te bewegen.
Volgens mij kan dat ook prima, je hoeft de duimen niet van je wijsvinger af te houden. Het is alleen zaak dat je je pols niet naar binnen draait.
In plaats van "duimen naar buiten" kun je ook zeggen "polsen naar buiten" (loodrecht tot iets naar buiten).
Plaats reactie