Looptips

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
frietsje
Lid
Lid
Contacteer:

zo 06-02-2011 19:03

Ik ben er ook eens op gaan letten en normaal ben ik nogal snel geneigd om ze voorlangs te kruisen. 't is even wennen om ze recht te houden, maar ik vergeet t niet zo heel snel gelukkig :)
Verslagen en uitslagen op http://www.franksoeters.nl
amvandenberg
Lid
Lid
Contacteer:

ma 07-02-2011 14:49

Maar wat maakt het uit of de armen recht gaan of een beetje naar het midden? Of gaat het erom dat je dan je bovenlichaam teveel meedraait?

Anders snap ik het niet echt: hardlopen gaat toch voornamelijk met de benen.
astrid1974
Lid
Lid

ma 07-02-2011 15:09

Toch ga ik het eens proberen, met de duimen.

Soms let ik heel erg op mijn houding maar na een tijdje te hebben gelopen loop ik gewoon weer hetzelfde. Ik heb de neiging om mijn handen bij borsthoogte te houden. Dan heb ik het ineens weer door en dan schud ik met mijn armen, maar een paar km verder is het weer hetzelfde.
Maar ja als het voor mij lekker loopt.........

Het verhaal met die fietsbel is grappig, ik zal mijn man op die fietsbel wijzen, hij is namelijk iets minder subtiel.
Hens
Benefactor
Benefactor

di 08-02-2011 0:00

DeKeiler schreef:...bewegen je armen automatisch recht naar voren.
Maar wat is daar het voordeel van? :?:
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 08-02-2011 4:05

Hens schreef:
Het is efficienter.

Bedenk dat de beweging van je armen de beweging van je benen compenseert. (En omgekeerd)
Als je armen zijwaarts bewegen, compenseer je daarmee (of compenseer je dat door) een zijwaartse beweging (of eventueel een rotatie) van een ander deel van je lichaam - waarschijnlijk je benen.
De man van de Korte Adem
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

di 08-02-2011 6:59

Hens schreef:
Bovendien hebben je longen meer ruimte om te ademen, doordat de schouders ook meer naar achteren komen.
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
bemmeltje
Lid
Lid
Contacteer:

di 08-02-2011 9:13

Ik heb een mooi youtube filmpje gepost op mijn blog over loophouding en het gebruik van armen en benen. Ik heb dit gisteren zelf voor de eerste keer toegepast en kon duidelijk verschil merken. Ik ben benieuwd of jullie er iets aan hebben?
astrid1974
Lid
Lid

di 08-02-2011 15:48

Ik heb net de duimen naar buiten getest. En ik moet zeggen dat het best fijn is. Mijn armen gaan wat wijder staan en dan lijkt het net of mijn lichaam wat soepeler wordt. Ook een voordeel is het dat je lichaam weer een andere houding heeft wat ik ook fijn vindt.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik het idee heb dat ik een beetje vreemd loop :lol: dus daarom heb ik het uitgetest wanneer er niemand in de buurt was.
Ik blijf het gebruiken. Bedankt voor deze looptip.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

di 08-02-2011 17:15

Dit soort technieken leer je dus tijdens de loopscholing bij een atletiekvereniging.
Je zult je verbazen hoeveel beter je gaat lopen als je de looptechniek wat meer aandacht geeft. Begin is niet makkelijk en doet soms wat lachwekkend aan, maar later gaat dat als vanzelf.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 09-02-2011 0:19

Don_K schreef:Bedenk dat de beweging van je armen de beweging van je benen compenseert. (En omgekeerd)
Als je armen zijwaarts bewegen, compenseer je daarmee (of compenseer je dat door) een zijwaartse beweging (of eventueel een rotatie) van een ander deel van je lichaam - waarschijnlijk je benen.
Als iemand z'n armen voor het lichaam laat komen, dan maakt hij niet speciaal een zijwaartse beweging. (Heb ik nog nooit gezien i.i.g.) Doorgaans zal het om een draaiende beweging gaan, waarbij de armen van opzij meer of minder voor het lichaam komen. Misschien veroorzaakt door een draaiende heup of dat het lichaam draait omdat er een flink gewicht (een been) naar voren gezwiept wordt. Compensatie dus, maar dan anders.
Ik denk dat dat best mag en dat de theorie die onderwezen wordt (je benen bewegen en de rest houdt je zo stil mogelijk) theoretisch misschien wel leuk is, maar geen recht doet aan de bouw van je lichaam. Je lichaam blijft overeind door een voortdurend evenwichtskunststuk dat door iedereen weer iets anders wordt uitgevoerd.

DickB schreef:[Bovendien hebben je longen meer ruimte om te ademen, doordat de schouders ook meer naar achteren komen.
Dat zou weinig uit moeten maken, je hebt maar 1 arm tegelijk naar achteren en de ander juist naar voren. Ik zou dan zeggen dat ze elkaars effect opheffen.
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

wo 09-02-2011 6:56

Hens schreef:
DickB schreef:[Bovendien hebben je longen meer ruimte om te ademen, doordat de schouders ook meer naar achteren komen.
Dat zou weinig uit moeten maken, je hebt maar 1 arm tegelijk naar achteren en de ander juist naar voren. Ik zou dan zeggen dat ze elkaars effect opheffen.
8O
Lijkt me niet...

Als ik mijn armen recht naar voor en achter beweeg blijven mijn schouders naar achteren. Zodra ik kruislinks voor mijn borst beweeg komen (beide!) schouders naar voren. (Anders ga je wel heel gek draaien)

Ik heb dit overigens niet van mijzelf, maar kreeg dit argument van een trainer bij een AV.

PS Ik heb het gisteren in mijn training nog eens geprobeerd, eerst kruislings met de armen gezwaaid, en toen (zoals het hoort) van voor naar achter. Je voelt je longen open gaan :P
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 09-02-2011 9:11

Hens schreef:
Don_K schreef:Bedenk dat de beweging van je armen de beweging van je benen compenseert. (En omgekeerd)
Als iemand z'n armen voor het lichaam laat komen, dan maakt hij niet speciaal een zijwaartse beweging. (Heb ik nog nooit gezien i.i.g.) Doorgaans zal het om een draaiende beweging gaan, waarbij de armen van opzij meer of minder voor het lichaam komen. Misschien veroorzaakt door een draaiende heup of dat het lichaam draait omdat er een flink gewicht (een been) naar voren gezwiept wordt. Compensatie dus, maar dan anders.
Om te beginnen lijkt het mij niet efficient om een been zomaar naar voren te zwiepen. Maar misschien bekijk ik dat wat anders: de snellere manieren om je been en voet voldoende ver naar voren te krijgen kosten wellicht iets meer energie. Zoiets kun je beter aan een trainer vragen.
Wel moet je in de gaten houden dat het in wezen juist om de andere beweging gaat. Afzet en landing vinden immers plaats gedurende de ijd dat je been (.o.v. de romp) naar achteren beweegt

Als ik op rechts sta en mijn linkerbeen naar voren zou zwiepen, zou ik dat van nature compenseren door mijn linkerarm naar achter te brengen.

Als je die beweging van het linkerbeen compenseert door je rechterarm naar voren te brengen, voel je duidelijk torsie in je rechterknie. Als je daarbij je arm ook nog voorlangs kruist geldt dat nog sterker, en je voelt dan ook de draaiing in je rechterheup.
Als je dan vervolgens dat linkerbeen dan naar achterbrengt (en je rechterarm dus ook, vanuit die gekruiste positie), voel je nog wat sterker wat er met je rechterknie en je rechterheup gebeurt.
Kortom: Als je op zo'n manier loopt, zou ik (als leek) knieproblemen en versnelde heupslijage verwachten.

Als je daarentegen de voorwaartse beweging van het linkerbeen gewoon compenseert door je linkerarm naar achter te laten gaan, zal je je arm naar voren zwaaien als je been weer "naar achter" gaat, dus gedurende landing, grondcontact en afzet.
En dan kun je ook duidelijk voelen waarom je linkerarm recht naar voren moet: indien je voorlangt kruist, compenseert je linkerbeen dat tijdens of de afzet of gedurende de achterpendel. En dat moet je natuurlijk niet hebben.
De man van de Korte Adem
Hens
Benefactor
Benefactor

do 10-02-2011 0:51

Echt compenseren kun je volgens mij niet met je armen, ze wegen nog niet de helft van je benen.
Behalve torsie in je knie tordeert volgens mij je hele lichaam en daardoor komen je armen gedeeltelijk voor je lichaam. Zoals al gezegd, het lichaam is geen stijve plank met een paar scharnieren die maar in 1 richting kunnen bewegen. Misschien dat bij (sommige, veel?) mensen er te veel torsie optreedt, waardoor ze energie gaan verliezen, maar zonder torsie lopen lijkt me onnatuurlijk en ook energie kosten.
Tip die ongeveer elke trainer geeft is om ontspannen te lopen. Iemand kan doen door o.a. zijn armen een beetje(!) voor z'n lichaam te zwaaien. Mag dat niet, dan mag die 'ontspannen tip' ook het raam uit.
Laatst gewijzigd door Hens op do 10-02-2011 0:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hens
Benefactor
Benefactor

do 10-02-2011 0:51

Dubbel
DickB
Lid
Lid
Contacteer:

do 10-02-2011 7:18

Hens schreef: Tip die ongeveer elke trainer geeft is om ontspannen te lopen. Iemand kan doen door o.a. zijn armen een beetje(!) voor z'n lichaam te zwaaien. Mag dat niet, dan mag die 'ontspannen tip' ook het raam uit.
Tip die ongeveer elke trainer geeft is om je armen niet voor je lichaam te bewegen. Als je dat niet kunt combineren met de die andere tip (ontspannen lopen) mankeert er echt wat aan je loopstijl.. :roll:
DickB
Plaats reactie