Zondag 16 oktober: Amsterdam Marathon

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
jleeuwer
Lid
Lid

do 21-07-2011 11:59

He? Is hier echt nog geen topic over? Of heb ik met mijn neus gekeken?

Ik ben in ieder geval 90% zeker dat ik mee ga doen. Ik ga me binnenkort inschrijven. Het is 3 maanden van te voren, en 24km LSD ging goed afgelopen weekend. Ik denk dat het wel moet lukken met de voorbereiding. Bovendien leuk om gewoon op de fiets naar de start te kunnen! Mijn doel is 3:19:59, maar bovenal een vlakke marathon te lopen.

Wie heeft deze marathon nog meer opgenomen in de planning?
Hans43
Lid
Lid
Contacteer:

do 21-07-2011 14:13

Ik wil ook graag starten in Amsterdam of dat gaat lukken weet ik nog niet. De hamstring blessure die ik heb is nogal hardnekkig. Gewoon duurlopen lukt wel maar tempo's lopen is een ander verhaal. Als ik ga wil ik ook graag een sub 3.20.
zwem/fiets/loop
Sterrekind
Lid
Lid
Contacteer:

do 21-07-2011 15:44

Ik ben er ook, voor de halve. Veel wedstrijden in die tijd, dus of het een PR wordt weet ik niet. Jammer dat de hele in de ochtend is en de halve s'middags. Lijkt me leuk om elkaar nog tegen het lijf te lopen!
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

do 21-07-2011 16:56

Ik ga ook voor een sub 3:20 in Amsterdam. :lol: Ik heb me daar nl. ingeschreven voor mijn allereerste halve marathon, dus het wordt sowieso een PR! :D
Sterrekind
Lid
Lid
Contacteer:

do 21-07-2011 17:03

Gezellig tOOter! :D

Bij de Run'n'greetz had ik hem al gepost :wink:
Zoeoeoeoeffffff, loopschoentjes aan, trisuit aan, fiets stand-by en gáán!
Hans43
Lid
Lid
Contacteer:

do 21-07-2011 21:06

Sterrekind schreef:Ik ben er ook, voor de halve. Veel wedstrijden in die tijd, dus of het een PR wordt weet ik niet. Jammer dat de hele in de ochtend is en de halve s'middags. Lijkt me leuk om elkaar nog tegen het lijf te lopen!
Die vroege start is juist een reden voor mij om in Amsterdam te willen lopen. Marathon start om 9.30 en de halve om 13.30. Voor een greetz is dat wat minder gunstig. Bij goede weersomstandigheden blijf ik misschien nog even om bij de halve te kijken.
zwem/fiets/loop
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 21-07-2011 22:17

Ik ben ook van plan om in Amsterdam de marathon te lopen.
Het hangt er wel een beetje af van hoe snel ik herstel van de Bremen Marathon die ik op 2 oktober ga lopen.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Joxer
Lid
Lid
Contacteer:

vr 22-07-2011 16:04

En zoals al te zien was in de Greetz, ben ik er ook bij.
Het wordt m'n debuut op de hele, veel eerder als ik gedacht had en ook nog in een andere stad.
Ik heb er al erg veel zin in!
Ex oriente lux!
jleeuwer
Lid
Lid

zo 28-08-2011 22:38

Op een ander forum waren veel vragen over mijn voorbereiding voor deze marathon. Ik vond dit een meer nuttige plek om te antwoorden (het forum in kwestie heeft al 1600+ pagina's). Ik geloof dat de vraag zo ongeveer was: Waarom train je niet wat meer? Ik denk dat de forumlezers in kwestie dit forum ook wel zullen weten te vinden :D

We zijn nu 7 weken voor deze marathon. Ik kan wel zeggen dat ik liever iets verder was geweest in mijn voorbereiding. Maar ik denk wel dat het verantwoord is om mee te gaan doen. Als ik kijk naar de 7 weken die ik nog heb, dan kan ik nog 4 weken serieus mn best doen, en daarna 3 weken afbouwen en uitrusten (taperen heet dat volgens mij). 24km LSD had ik tot nu toe gedaan, niet meer. Toen leek het me wel goed om nog 26, 28 en 30 te doen en het daarbij te houden. Zeg maar zo:

0: 26km
1: geen echte LSD
2: 28km
3: geen echte LSD
4: 30km
5: taper
6: taper
7: marathon

(met tussendoor uiteraard allerlei hersteltraining en verschillende tempo's)

Zou ik meer moeten doen? In mijn ogen zou dat wat te abrupt zijn. Ik wil wel proberen om nog wat op te bouwen, niet af te breken. Je hoort wel eens verhalen van lopers die een week voor de marathon nog even een LSD van 30+ kilometers doen, voor het gevoel ofzo. Ik vind dat niet zo'n goed plan.

Ik moet echter wel toegeven dat ik (zeker dit jaar) veel minder kilometers heb gelopen dan veel andere mensen op dit forum. Zelfs in de weken met deze LSD's erin zal ik niet veel verder komen dan 50/60km. En toch ben ik benieuwd hoe het me zal vergaan in Amsterdam. De vorige keer dat ik een marathon liep, liep ik 4:30 per kilometer, en dat haalde ik tot net 30km (daarna werd het 6 minuten/km :wink: ). Ik ben nu van plan om 4:45 te lopen, en dan te kijken hoe ver ik kom. Als ik het volhoud loop ik een paar minuten sneller dan de vorige keer (3:24).
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

zo 28-08-2011 22:47

[quote=")

Zou ik meer moeten doen? In mijn ogen zou dat wat te abrupt zijn. Ik wil wel proberen om nog wat op te bouwen, niet af te breken. Je hoort wel eens verhalen van lopers die een week voor de marathon nog even een LSD van 30+ kilometers doen, voor het gevoel ofzo. Ik vind dat niet zo'n goed plan.
).[/quote]

Het lijkt me nu niet meer aan te raden om van je voorgenomen pad af te wijken. Daar is m.i. de tijd te kort voor. Je kunt voor een volgende marathon het altijd weer anders aanpakken. Die 30 km in de week voor een marathon is volgens mij alleen amar weggelegd voor de echte toploper. Deze herstellen daar in 1 of 2 dagen van en de wat mindere talenten hebben daar meer tijd voor nodig.
(en dan bedoel ik echt herstellen)

En die 30 km is echt geen sleuteltraining meer 7 dagen voor het uur U.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

zo 28-08-2011 23:10

jleeuwer schreef:Ik geloof dat de vraag zo ongeveer was: Waarom train je niet wat meer?
Nou.. dat was niet helemaal de strekking wat mij betreft. :lol: Het ging me meer om de lengte van de (laatste) lange duurlopen in de voorbereiding op een marathon. Waarom niet verder dan 30 km.?
Je hebt daar uitgebreid op geantwoord, waarvoor dank.
Er wordt nogal verschillend over gedacht heb ik gemerkt. Ik heb meerdere schema's die ook niet verder gaan dan 32 km. in de voorbereiding. Andere gaan uit van een langste rustige duurloop die ongeveer even lang duurt als je streeftijd op de marathon zelf. Maar ik ken ook schema's waarin 35-36 km. als langste duurloop wordt voorgestaan. Dat laatste heb ik het afgelopen jaar gedaan en dat is me goed bevallen! (PR van 3:39 naar 3:32)
Ik vind overigens dat je met drie weken een erg lange 'tapering off' periode in het schema hebt. Ik zou in die derde week voor de marathon nog een lsd doen van 35 km. en dan beginnen met taperen.
De vorige keer dat ik een marathon liep, liep ik 4:30 per kilometer, en dat haalde ik tot net 30km (daarna werd het 6 minuten/km :wink: ) (3:24).
Dat zou er in mijn ogen voor pleiten om in de voorbereiding de langste afstand van de duurlopen te vergroten. 3.24 is al een erg mooie tijd op een marathon maar op basis van jouw PR op de halve (1:23) moet dat nog een stuk scherper kunnen. (volgens de berekeningen hier op CNR zo rond de drie uur) :lol:
Succes in elk geval!
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Joxer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 29-08-2011 15:10

Mijn 2 cents...
In mijn schema staat een langste duurloop van 32km 4 weken voor de start.
Ik heb het schema zo aangepast dat ik deze verleng naar 35km.
Juist om ff wat meer vertrouwen te kweken.
Vanaf 32km is het immers nog 10km naar de streep (en da's nog best een end!)

Mijn laatste lange duurloop staat 2 weken voor de start (ik dacht 24km).
Dat ziet er dan als volgt uit:
1: 30km
2: 32km
3: 35km
4: 30km
5: 24km
6: taper
7: marathon
Of het goed werkt... Geen idee (het is immers mijn debuut)
Ik verwacht overigens ook niet boven de 65km per week uit te komen.
Er gaan immers maar 24uur in een dag...

Suc6 met de voorbereiding!

Grtz, Joxer
Ex oriente lux!
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 29-08-2011 20:30

@jleeuwer: ik denk dat het inderdaad niet verstandig is om meer te doen. Wel zal er veel van afhangen hoe gemakkelijk je op dit moment het tempo van 4´45 p/km loopt. Dit zou je (vanwege je wat mindere duurbasis) redelijk comfortabel moeten kunnen lopen, wat gemakkelijker dan M-tempo in de schema´s. Zeg tussen 75-80% max. hf. lastig uit te leggen :oops:

@Boco: je ziet in schema´s ook regelmatig duurlopen met kilometers in M-tempo, bijvoorbeeld 3 x 5km (!). Het hoeven m.i. niet perse LSD´s boven de 30 km te zijn.

@Joxer: ziet er goed uit. Interessant is de afbouw van de 35-er naar 30 ruim voor M-day. Als ik ooit nog een keer een marathon ga doen, kan ik dat ook op een 32-er toepassen. Maar echt: een 35-er op LSD-tempo is onvergelijkbaar met 42,2 op M-tempo. Bovendien haal je het conditioneel zeker, dus ik twijfel aan de mentale waarde van de 30+ duurloop. Juist als je er zoveel waarde aan hecht, kan de klap op M-day hard aankomen. M.i. veel beter om je erop in te stellen dat het vanaf 30km loeizwaar wordt, maar dat het dan gewoon even doorbijten is of door het ijs gaan. So what? Maar goed: just my 2 cents.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

ma 29-08-2011 21:41

jleeuwer schreef:Op een ander forum waren veel vragen over mijn voorbereiding voor deze marathon. Ik vond dit een meer nuttige plek om te antwoorden (het forum in kwestie heeft al 1600+ pagina's). Ik geloof dat de vraag zo ongeveer was: Waarom train je niet wat meer? Ik denk dat de forumlezers in kwestie dit forum ook wel zullen weten te vinden :D
Uit nieuwsgierigheid, welk forum is het waar je naar refereert?
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

ma 29-08-2011 21:46

gzomer schreef: @Joxer: ziet er goed uit. Interessant is de afbouw van de 35-er naar 30 ruim voor M-day. Als ik ooit nog een keer een marathon ga doen, kan ik dat ook op een 32-er toepassen. Maar echt: een 35-er op LSD-tempo is onvergelijkbaar met 42,2 op M-tempo. Bovendien haal je het conditioneel zeker, dus ik twijfel aan de mentale waarde van de 30+ duurloop. Juist als je er zoveel waarde aan hecht, kan de klap op M-day hard aankomen. M.i. veel beter om je erop in te stellen dat het vanaf 30km loeizwaar wordt, maar dat het dan gewoon even doorbijten is of door het ijs gaan. So what? Maar goed: just my 2 cents.
Als relatief onervaren loper, heb ik bij mijn marathonvoorbereiding wel veel gehad aan de lange duurlopen en de ervaring om zo lang te lopen als de marathon waarschijnlijk gaat duren. Dat is het mentale geweest, het verdelen van eten en drinken, maar ook het kiezen van mijn muziek voor onderweg. Voor een goede prestatie moet de voorbereiding goed zijn, maar op M-day moet vooral alles kloppen (body, mind, environment, weather, atmosphere, pacer :wink: , etc).
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
Plaats reactie