2012-04-08 HANKAN Marathon (Nijmegen-Arnhem)

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 06-10-2011 14:41

Afbeelding

website:

http://www.hankanmarathon.nl/

programma:
hele marathon
halve marathon (duo)
kwart marathon (estafette)
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 06-10-2011 14:54

Ik overweeg om weer eens een marathon te lopen.
m'n laatste was Rotterdam 2010.
Mooie marathon, maar ik heb het idee dat mijn eindtijd nog iets scherper kan.

Waarom overweeg ik deze M?

+ vroege start (9:00) (gunstig als het warm wordt)
+ meefietser mag (geen twijfel over te weinig drinken, eigen drank, gelletjes op tijd)
+ leuk parcours in bekende omgeving, finish in mijn eigen stad.
+ top 10-15 mogelijk, staat leuk voor ouders, collega's en vrienden :P
+ redelijk geprijsd (vergeleken met bijv. R'dam)

- als de wind verkeerd staat is het een eenzame strijd
- weinig ruggen om achter te schuilen / weinig samenwerking
- weinig toeschouwers

Kloppen mijn plussen en minnen?

In het verleden hoorde ik nogal wat commentaar over de organisatie van het geheel. HennyV vond het vorig jaar dik in orde...
Zijn de kinderziekten er inmiddels uit, of blijft deze marathon wat dat betreft een risico?
Ik loop niet vaak een marathon, dus wil wel graag dat 'alles' klopt.

Lefty rulez!

GasGeben!
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

do 06-10-2011 15:43

Ik was inderdaad dik tevreden. De plusjes en minnetjes herken ik ook wel. Twee aanvullingen wil ik wel maken.

Aardig is ook dat er een estafette aan de Han-Kan verbonden is. Die starten een kwartier later. Je komt dus om de 10,5km een wisselpunt tegen. Op die wisselpunten is het aardig druk. Als je het goed doet, zullen weinig estafetteloper je voorbij gaan. Toch kan het wel een leuke strijd geven.

De start is niet massaal met ca. 200 deelnemers in 2011. Heb je ambitie voor een snelle tijd dan ga je op de eerste rij staan, is de ambitie iets minder dan sta je een paar rijen naar achter. Maar nog altijd is het verschil tussen netto en bruto erg klein.

NielsS en Martijn hebben vorig jaar ook gelopen en volgens mij waren er nog een paar CnR-ers vorig jaar. Wellicht dat zij hun ervaringen ook willen delen.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
runfun
Lid
Lid
Contacteer:

do 06-10-2011 17:48

Ik heb ook de plannen om hier misschien voor de hele marathon te gaan, al wil ik eerst nog wat leuke tijden lopen op de korte afstanden. Mijn grote plus en min:

+ Leuk dat het een parcours is van A naar B (in dit geval van Arnhem naar Nijmegen) en dus ook de finish in mijn woonplaats;

- Het parcours van A naar B, voor een pr. neem ik het minder serieus, zie het als de Boston-marathon die ook van A naar B gaat en dus nooit een WR zal krijgen. Volgens mij is het zelfs zo dat de route van Nijmegen naar Arnhem lichtjes afloopt.
Hardlopen, trainen, wedstrijden en meer... www.run-fun.nl
NielsS
Lid
Lid
Contacteer:

do 06-10-2011 17:49

Hoi. Ik kan me ook vinden in je plussen en minnen. Martijn en ik nu 4 jaar achter elkaar de estafette gelopen wat erg leuk is. Voor de hele zou ik niet snel voor han kan kiezen ivm weinig aantal lopers die rond mijn tijd lopen en complete gebrek aan publiek. Vooral dit laatste is erg jammer maar door parcours en start finish plaats wel te begrijpen. de organisatie wordt wel steeds beter.. ik denk dat kracht han/kan vooral in estafette mogelijkheden ligt. Dat is erg leuk. Gr niels
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 07-10-2011 11:08

dank voor de reacties!

zijn er nog meer ervaringsdeskundigen of anderen met een mening over deze wedstrijd?

Lefty rulez!

GasGeben!
robertdeloper
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 11:30

LazyD schreef:dank voor de reacties!

zijn er nog meer ervaringsdeskundigen of anderen met een mening over deze wedstrijd?
ik heb wel een mening.....

vooraf: hoog van de toren blazen en zeggen dat dit Nederlands 3e grootste marathon gaat worden
eerste editie: volledige top 10 verkeerd laten lopen en daar achteraf niets van melden
tweede editie: bus met estafette lopers bij verkeerde trajectdeel afgezet
alle edities: weinig deelnemers, weinig publiek
stewards die niet weten bij welk km punt ze eigenlijk staan
en bovendien niet weten hoeveel km een marathon is ...... (studenten van de Sport faculteit HAN)
(heb ik zelf gechecked in de derde editie)

ik zou hem niet lopen maar goed, elke nieuwe editie is een kans om te leren van je fouten en die kans moet gegeven worden

begrijp me goed, ik vond deze marathon een geweldig idee op een mooi parcours in mijn achtertuin, maar je moet wel serieus organiseren
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 07-10-2011 12:31

LazyD schreef: Zijn de kinderziekten er inmiddels uit, of blijft deze marathon wat dat betreft een risico?
Ik loop niet vaak een marathon, dus wil wel graag dat 'alles' klopt.
Is het niet zo dat er elk jaar een nieuwe lichting studenten de organisatie op zich neemt?
Uiteraard kunnen de draaiboeken steeds beter worden, maar de persoonlijke ervaring zal dan blijven ontbreken. Risico op dingen die mis gaan blijft wat groter dan bij de grotere marathons.

Ik heb overigens twee keer als estafetteloper meegelopen, inderdaad waren er toen wel wat minpuntjes te vinden.

Pluspunt vind ik overigens de omgeving. Vind het rivieren/dijkenlandschap erg plezierig om te lopen of fietsen. Lekkere lange stukken, heerlijk Hollands. :)

Enige reden waarom ik er niet mijn eerste marathon wil lopen is omdat het van A naar B gaat. Met name met wind in de rug op de dijken, zou een evt. mooie tijd altijd iets 'oneerlijks' met zich meebrengen.
Afbeelding
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 13:58

Hem dit jaar in estafettevorm gelopen: leuk kleinschalig. Van minpuntjes in de organisagtie heb ik niets gemerkt of ze moeten dusdanig klein zijn dat ze me nu niet bijstaan, maar ik hem alleen dit jaar gelopen.

Waar ik niet aan moet denken is regen, een halve ok maar een hele over de dijken onbeschut... lijkt mij mentaal nog al een klus. Aan de andere kant: finishen in - onze - eigen stad is natuurlijk een heel groot pluspunt.
robertdeloper schreef: stewards die niet weten bij welk km punt ze eigenlijk staan
en bovendien niet weten hoeveel km een marathon is ...... (studenten van de Sport faculteit HAN)
Heb jij dan zoveel adem tijdens het lopen dat je nog een gesprek met de stewards kan voeren 8O :wink: Aan hoever ik heb gelopen: mijn garmin en de km bordjes langs de weg. Bij geen enkele loop vraag ik aan stewards hoeveel km nog, risico van het niet goed horen is mij te groot.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

vr 07-10-2011 15:15

We hebben hem een keer als estafette gelopen van Arnhem naar Nijmegen en dat liep eigenlijk best lekker.
Minpuntje was wel dat de chauffeur van de bus hopeloos verdwaalde nadat ik mijn 10,5km had gelopen en zodoende te laat aan de finish in Nijmegen kwam om Taco te zien finishen! Hij deed er meer dan 45 min over om van Gendt naar Nijmegen te komen. Maar goed, dat heeft verder niets met het lopen te maken.
Lekker kleinschalig en leuk dijkenparcours en finishen in je eigen stad heeft toch ook wel wat.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 15:36

De meeste problemen hebben zich voorgedaan met de estafettes. Op een parcours waarbij geen ronden worden gelopen, is dat altijd een meer complexe organisatie. Solo lopers hebben daar geen problemen mee, die gaan tenslotte niet met de bus. Overigens, dat vind ik nog een ander pluspunt aan deze marathon. Indien je uit wilt/moet stappen kun je dat doen op een wisselpunt van de estafette en dan word je keurig naar het eindpunt gebracht.

Wat betreft het parcours, het is open en je hebt er mooie vergezichten (als je niet in een tunnel zit :wink: ). Wind en regen hebben vrij spel. De wind kan gunstig of nadelig zijn. Dat is wat mij betreft geen reden om een punt-tot-punt marathon uit te sluiten. Bij een ronde kan de wind draaien. Qua credibility denk ik dat een punt-tot-punt ook wel meevalt: Ik denk niet dat iemand nog weet wat de windrichting in editie 2010 was en of je er profijt van had.
Het punt van regen vind ik voor alle marathons vervelend. Een indoor marathon heb ik nog niet vaak gezien :lol:

De uitstraling van de grote marathons, zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Enschede, heeft de Han-Kan (nog) niet, maar ik zou ze daar niet op willen afrekenen. Het is een kleinschalige, relatief goedkope marathon die toen ik hem vorig jaar liep goed georganiseerd was. Dit jaar gaan we proberen om meer mensen enthousiast te maken en meer toeschouwers te krijgen.
Laatst gewijzigd door HennyV op vr 07-10-2011 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
robertdeloper
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 15:46

pcmaal schreef:Hem dit jaar in estafettevorm gelopen: leuk kleinschalig. Van minpuntjes in de organisagtie heb ik niets gemerkt of ze moeten dusdanig klein zijn dat ze me nu niet bijstaan, maar ik hem alleen dit jaar gelopen.

Waar ik niet aan moet denken is regen, een halve ok maar een hele over de dijken onbeschut... lijkt mij mentaal nog al een klus. Aan de andere kant: finishen in - onze - eigen stad is natuurlijk een heel groot pluspunt.
robertdeloper schreef: stewards die niet weten bij welk km punt ze eigenlijk staan
ik schreef '(heb ik zelf gechecked in de derde editie)' omdat ik toen toeschouwer was, geen deelnemer

Heb jij dan zoveel adem tijdens het lopen dat je nog een gesprek met de stewards kan voeren 8O :wink: Aan hoever ik heb gelopen: mijn garmin en de km bordjes langs de weg. Bij geen enkele loop vraag ik aan stewards hoeveel km nog, risico van het niet goed horen is mij te groot.
robertdeloper
Lid
Lid
Contacteer:

vr 07-10-2011 17:12

robertdeloper schreef:
pcmaal schreef:Hem dit jaar in estafettevorm gelopen: leuk kleinschalig. Van minpuntjes in de organisagtie heb ik niets gemerkt of ze moeten dusdanig klein zijn dat ze me nu niet bijstaan, maar ik hem alleen dit jaar gelopen.

ik schreef '(heb ik zelf gechecked in de derde editie)' omdat ik toen toeschouwer was, geen deelnemer
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 07-10-2011 21:43

HennyV schreef:Ik denk niet dat iemand nog weet wat de windrichting in editie 2010 was en of je er profijt van had.
Ik denk dat ik me dat zeker nog wel goed voor de geest zou kunnen halen en ik loop tijden alleen voor mezelf.

Minpuntje voor auto-lozen zoals ikzelf; met OV is het nog knap lastig ruim op tijd bij de start te verschijnen.
Afbeelding
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 07-10-2011 21:47

hmmm, nu vroeg ik jullie natuurlijk zelf om jullie mening, maar ben hierdoor *surprise* wel weer wat aan het twijfelen.

ik ga de plussen en minnen komende dagen nog eens op een rijtje zetten.

en spui ondertussen gerust door, ik vind de reacties tot dusverre erg interessant :d:

Lefty rulez!

GasGeben!
Plaats reactie