2013-02-03 Midwintermarathon - Apeldoorn

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 05-02-2013 19:57

Duidelijk! :d:
DeKeiler
Benefactor
Benefactor

di 12-02-2013 20:38

Vanavond werd ik gemaild of ik de uitslag van iemand uit 1989 van de Mini marathon kon opdiepen. Dat lukte niet, maar ik had toevallig wel een uitslag uit 1991 en kon iemand hier heel blij mee maken.

Nog even verder gebladerd in het toen nog gangbare 52 bladzijden A5 uitslagenboek van 1992, en jawel daar staat een bekende naam met een wel zeer fraaie tijd:
1.11.11 Dhr. J. Nieboer uit Amersfoort, een mooie tijd maar in 1992 slechts goed voor de 200e plek van de 3039 finishers.

Onze eigen LOOPGEK!
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

di 12-02-2013 20:50

DeKeiler schreef:Vanavond werd ik gemaild of ik de uitslag van iemand uit 1989 van de Mini marathon kon opdiepen. Dat lukte niet, maar ik had toevallig wel een uitslag uit 1991 en kon iemand hier heel blij mee maken.

Nog even verder gebladerd in het toen nog gangbare 52 bladzijden A5 uitslagenboek van 1992, en jawel daar staat een bekende naam met een wel zeer fraaie tijd:
1.11.11 Dhr. J. Nieboer uit Amersfoort, een mooie tijd maar in 1992 slechts goed voor de 200e plek van de 3039 finishers.

Onze eigen LOOPGEK!
Haha, da's lang geleden.
Er werd vroeger inderdaad in de breedte veel harder gelopen dan tegenwoordig.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
JeroenV
Lid
Lid

di 16-04-2013 14:41

Is de midwintermarathon een beetje een goede loop voor een eerste marathon of is dat beter niet aan te raden? Het lijkt mij een mooie uitdaging om deze volgende keer te lopen. Maar dan heb ik mezelf wel als voorwaarde gesteld dat ik dit jaar sowieso nog 2, liefst 3x een HM loop. Dan in oktober/november een schema te beginnen en dan zien waar ik in Apeldoorn op uit kom. Als het goed gaat misschien als toetje nog wel de 50km sallandtrail ;). Is dit een realistisch idee, of ben ik nu helemaal van het padje af?
ChrisD
Lid
Lid

di 16-04-2013 14:54

@Jeroen,

De Midwintermarathon vind ik een prachtige marathon. Of-ie geschikt is voor een eerste hangt er van af wat je wil. Spreekt een iets uitdagender parcours je aan, in wat uitdagender weersomstandigheden en met wat minder toeschouwers; go for it! In een stadsmarathon als Rotterdam kan soms de steun van het publiek je door de moeilijke momenten slepen. In Apeldoorn loop je de eerste ronde met de 27km lopers, daarna wordt het erg stil om je heen als er alleen nog maar marathonlopers over zijn.

Het is wel verstandig om een aantal halve marathons in de benen te hebben.

En wat betreft de Sallandtrail is Apeldoorn een goede voorbereiding qua afstand, maar moet je nog wel wat trainen op bospaden e.d. De marathon loop je dan als training en niet voor een snelle tijd.

Ga er voor zou ik zeggen! Maar wees niet te snel in je opbouw wat betreft kilometers en neem voldoende rust.

Succes en vooral veel plezier.

Christiaan
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 15:03

Persoonlijk zeg ik nee.
Het is vooral na het afslaan van de HM een eenzame strijd.
Parcours is zeker niet licht te noemen.
Ook de kou kan een belangrijke factor zijn.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 16-04-2013 15:06

Ik zeg ja Jeroen, doen!
Apeldoorn vind ik zeker geschikt voor een marathondoop.
Ben het volledig eens met Chris.

Het eenzame na de eerste ronde heb ik in mijn twee afleveringen niet meegemaakt. Kun je ook zelf wel wat aan doen door aansluiting te zoeken bij een medeloper of medelopers die ongeveer in jouw tempo lopen. Gaat het je wat te langzaam dan kun je altijd nog na bijvoorbeeld 35 km. besluiten om te versnellen richting de finish.

Ik vind de winterse omstandigheden/temperaturen eerder een voordeel dan een nadeel en vind het een mooi, afwisselend parcours. Is ook stimulerend. :wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-04-2013 15:49

@Jeroen. De Midwintermarathon is een mooie marathon en voor jou fijn in de buurt maar toch zou ik de Rotterdam-marathon aanraden.

Rotterdam is een mooie, vlakkere marathon met meestal iets aangenamer weer.
Prima te bereiken ookal moet je ter plekke wel even de weg weten en weten waar parkeren, waar de omkleedtenten, geregel om het startnummer te krijgen enz.
Maar daarvoor is voldoende kennis bij de CnR-ners aanwezig.
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 16-04-2013 17:34

Jeroen, ik heb een aantal keren met je opgelopen of aan dezelfde wedstrijd meegedaan en ik ben er van overtuigd dat je een marathon uit kunt lopen. En met een goede voorbereiding ook in een mooie tijd. Dat is tegelijkertijd een valkuil, want hoelang je in een marathon een hoog tempo vol kunt houden weet je niet, zeker als het je eerste marathon is. Het juiste tempo kiezen is moeilijk en dat heb je dit voorjaar zelf ook al eens ervaren in Harderwijk. Toen kon je in de vrieskou met pijn in de zij de 10km wel uitlopen, maar als zoiets in Apeldoorn gebeurt bij 30km wordt het een stuk moeilijker/minder plezierig.

Zelf liep ik eerst Rotterdam, Enschede en Eindhoven om ervaring op te doen met marathons. Lekkere temperaturen en veel lopers en publiek om je aan op te trekken. Daarna kwamen de leukere marathons: de Jungfrau Marathon in de Alpen, natuurmarathons in Diever, speciale uitdagingen als de Afsluitdijk Marathon. En snelle marathons als Berlijn. En ook ultra's. Die lijken moeilijker, maar dat valt meestal erg mee, omdat het tempo doorgaans een stuk lager ligt. De Sallandtrail hebben we samen al eens voor de helft gelopen en in dat tempo kun jij na wat voorbereiding de hele ook prima lopen.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

di 16-04-2013 17:41

Kwestie van een beetje zefvertrouwen, Jeroen.
Tijdens de Sallandtrailtraining ook met je samen gelopen en dat ging je redelijk soepel af.
Ik sluit me bij Jan aan en als je een goede voorbereiding doet, kun je elke marathon aan en ultra aan.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
JeroenV
Lid
Lid

di 16-04-2013 18:56

boco schreef:Ik zeg ja Jeroen, doen!
Apeldoorn vind ik zeker geschikt voor een marathondoop.
Ben het volledig eens met Chris.

Het eenzame na de eerste ronde heb ik in mijn twee afleveringen niet meegemaakt. Kun je ook zelf wel wat aan doen door aansluiting te zoeken bij een medeloper of medelopers die ongeveer in jouw tempo lopen. Gaat het je wat te langzaam dan kun je altijd nog na bijvoorbeeld 35 km. besluiten om te versnellen richting de finish.

Ik vind de winterse omstandigheden/temperaturen eerder een voordeel dan een nadeel en vind het een mooi, afwisselend parcours. Is ook stimulerend. :wink:
De koudere omstandigheden spreken mij juist ook wel aan, alleen zou ik het wel jammer vinden als het keihard hagelt of sneeuwt :p maar dat weet je natuurlijk nooit. Ik ben het met jullie ook wel eens dat veel publiek je over een dood punt heen kan helpen, maar ik ken mezelf redelijk goed dat ik weet dat ik heel veel wilskracht uit mezelf kan trekken. Het mee oplopen met een andere loper is ook een goed idee, iemand die me wil hazen? ;)
Als ik de marathon met succes uitloop Bertus, hou je dan een plaatsje voor me vrij bij de sallandtrail? :D
Oh zit net te denken, daar zit zeker niet heel veel tijd tussen? Zometeen even checken, zit nu nog op mobiel. Anders wordt het een ander verhaal...

Hmm, er zit dus alleen maar 5 weken tussen, dat lijkt me iets te kort. Misschien dan toch maar gewoon de 25km proberen in te schrijven :).
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 16-04-2013 21:18

JeroenV schreef:Als ik de marathon met succes uitloop Bertus, hou je dan een plaatsje voor me vrij bij de sallandtrail? :D
Hmm, er zit dus alleen maar 5 weken tussen, dat lijkt me iets te kort. Misschien dan toch maar gewoon de 25km proberen in te schrijven :).
Je bent ook zonder die marathon welkom Jeroen :lol:
(maar zelfs de winnaars van afgelopen keren moeten gewoon op tijd inschrijven voor de SallandTrail! :wink: )
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Ultratoineke
Lid
Lid

di 16-04-2013 21:29

liep zelf mijn eerste marathon ook in Apeldoorn, als je tegen de rust in de tweede ronde kunt, of juist daarvoor kiest, is het een prima keuze !.

De tweede ronde van de sallandtrail is overigens nog veeeeeel rustiger, heerlijk!
JeroenV
Lid
Lid

di 16-04-2013 21:31

MiepMiep schreef:Jeroen, ik heb een aantal keren met je opgelopen of aan dezelfde wedstrijd meegedaan en ik ben er van overtuigd dat je een marathon uit kunt lopen. En met een goede voorbereiding ook in een mooie tijd. Dat is tegelijkertijd een valkuil, want hoelang je in een marathon een hoog tempo vol kunt houden weet je niet, zeker als het je eerste marathon is. Het juiste tempo kiezen is moeilijk en dat heb je dit voorjaar zelf ook al eens ervaren in Harderwijk. Toen kon je in de vrieskou met pijn in de zij de 10km wel uitlopen, maar als zoiets in Apeldoorn gebeurt bij 30km wordt het een stuk moeilijker/minder plezierig.

Zelf liep ik eerst Rotterdam, Enschede en Eindhoven om ervaring op te doen met marathons. Lekkere temperaturen en veel lopers en publiek om je aan op te trekken. Daarna kwamen de leukere marathons: de Jungfrau Marathon in de Alpen, natuurmarathons in Diever, speciale uitdagingen als de Afsluitdijk Marathon. En snelle marathons als Berlijn. En ook ultra's. Die lijken moeilijker, maar dat valt meestal erg mee, omdat het tempo doorgaans een stuk lager ligt. De Sallandtrail hebben we samen al eens voor de helft gelopen en in dat tempo kun jij na wat voorbereiding de hele ook prima lopen.
Die 10km ging inderdaad niet helemaal goed, was toch iets te zwaar met het sneeuw nog op het pad. De maand erna liep ik zo 3minuten van die tijd af zonder enorm veel moeite, dus het ligt natuurlijk ook net aan de vorm van de dag, daar zou ik zeker rekening mee moeten houden. Gelukkig ging de HM van Harderwijk wel meteen goed, op een tempo wat ik nog wel wat langer had kunnen volhouden had ik op dat moment het idee. Maar dat is natuurlijk alles nog uitvinden.
De lopen die jij gelopen hebt lijken me inderdaad ook erg gaaf om ooit te gaan doen! Vooral in de Alpen! Hoe mooi dat er altijd uitziet daar om te rennen. En natuurlijk de Sallandtrail!
JeroenV
Lid
Lid

di 16-04-2013 21:34

boco schreef:
JeroenV schreef:Als ik de marathon met succes uitloop Bertus, hou je dan een plaatsje voor me vrij bij de sallandtrail? :D
Je bent ook zonder die marathon welkom Jeroen :lol:
(maar zelfs de winnaars van afgelopen keren moeten gewoon op tijd inschrijven voor de SallandTrail! :wink: )
En terecht :wink: , ik zal het in ieder geval in de gaten houden. Even kijken hoe het trainen allemaal gaat. Zoals je laatst al een keer zei, misschien wil ik wel weer veel te veel ineens. Anders wordt het zeker het jaar daarna en dan gewoon de hele route (nou ja, 50 is wel even genoeg, als je dan onderhand een 75 erbij hebt ;) ).
Plaats reactie