ABN-Amro Marathon Rotterdam 13 april 2014

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Onnem12
Lid
Lid
Contacteer:

ma 14-04-2014 7:02

max09 schreef:
Onnem12 schreef:Iemand een idee waar die hoge hf vandaan kan komen? Donderdag had ik nog een klein stukje gelopen op het aanvangstempo van vandaag en toen lag ie 20 slagen later...
Ik ben vooral benieuwd of je werkelijk voelde of de HF zo hoog was, of dat je je liet leiden door je klokje. Ik heb een serieus HF probleem, maar kijk alleen als ik werkelijk iets voel. Nou is dat bij mij niet zo moeilijk overigens. Maar techniek kan storen (dor andere meters, door kleding etc) en dus is het op zich niet handig om te kijken op het klokje en dan er allerlei conclusies aan te verbinden. Het mentale spelletje doet namelijk erg veel met je :-( 'Hoe kan dat nou.. loop ik t hard... etc'. Je wordt bij wijze van spreken al vermoeider dan je eigenlijk echt bent. Maar goed, het is nu eenmaal zo gebeurd. Maar ik zou wat minder kijken en tijdens trainingen proberen nog meer het lijf te gaan inschatten (welke ffort hoort bij welk snelheid etc). Vergeet overigens niet dat het vrij koud was in het het startvak gisteren en je even moest wachten..... Dit kan twee dingen betekenen: van spanning kan de hartslag stijgen maar... de koude kan ok storingen geven vanwege de koude, koele en droge huid. Twee opties dus: het was eigenlijk niet 'echt zo' of het was echt een hoge hartslag. Dat kan door van alles komen, spanning, vermoeidheid, virusje, etc.

@ henny: goed gedaan, gaat het goed met de knie? Hoop dat je geen last hebt nu

@ stefan: ow balen ;-( hoe is het nu?

@ masterrunner: klinkt als een leuke run

Ik lees verder goede resultaten en blije verhalen. Goed gedaan. Happy running
Nee het voelde ook wel zo. Waar ik februari fluitend een halve in 1:44 liep als training, kostte de 2:00 halverwege me nu meer moeite. Bij 15 km al besloten niet meer op de balonnen van de pacers te lopen, maar toen liep ik ongemerkt toch nog in nagenoeg hetzelfde tempo door. Bij de halve daarom nog duidelijk op de rem gaan staan maar ook dat bracht de hf niet naar beneden.

Ander aanknopingspunt voor mezelf. Ik ben nu de ochtend na de marathon zwaarder dan 4 dagen voor de marathon. En gister na afloop niet extreem gevroten. Ik vrees dat ik met stapelen veel ben aangekomen, ook al heb ik dat niet gemeten...
Dan kost een bepaald tempo opeens een stuk meer moeite natuurlijk
Af en toe schrijf ik ook nog eens wat http://mennorent.blogspot.nl/
robertdeloper
Lid
Lid
Contacteer:

ma 14-04-2014 7:28

HennyV schreef:Met relatief voorbereiding heb ik deelgenomen aan de marathon van Rotterdam. Ongeveer 8 weken geleden heb ik vanwege een blessure een aantal weken niet kunnen trainen. Daardoor bij elkaar 2x een 30km gelopen en een paar dubbeldekkers.
Een goede tijd zat er niet in vanwege het gebrek aan duurvermogen en daarom besloten om twee vrienden te hazen naar een tijd van 3h30'.
De eerste HM gelopen in 1h44'57"en de tweede in 1h45'03". Beide vrienden precies binnen de tijd over de finish.
Heel tevreden met het verloop van de marathon. Lekker gelopen en een goede basis om op door te bouwen.
dat hazen van jou naar 3:30 is wel heel erg precies :D
Met Sportieve Groet !
max09
Lid
Lid
Contacteer:

ma 14-04-2014 7:36

@ onnem: ik lees nu op jouw blog dat het de eerste M pas was! Je bent vertrokken met een tijd denk ik. Een HM op 1.45 is nog steeds niet hetzelfde als de HM op de eerste M volgens mij :-) Als je je hebt gericht op een tijd in de buurt van 1.45 dan snap ik helemaal dat je je 'anders' voelde! Volgende M gaat vast veel beter. Dan ken je de afstand en weet je hoe je moet doseren.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
jjmeijer66
Lid
Lid

ma 14-04-2014 8:09

Onnem12 schreef: Nee het voelde ook wel zo. Waar ik februari fluitend een halve in 1:44 liep als training, kostte de 2:00 halverwege me nu meer moeite. Bij 15 km al besloten niet meer op de balonnen van de pacers te lopen, maar toen liep ik ongemerkt toch nog in nagenoeg hetzelfde tempo door. Bij de halve daarom nog duidelijk op de rem gaan staan maar ook dat bracht de hf niet naar beneden.

Ander aanknopingspunt voor mezelf. Ik ben nu de ochtend na de marathon zwaarder dan 4 dagen voor de marathon. En gister na afloop niet extreem gevroten. Ik vrees dat ik met stapelen veel ben aangekomen, ook al heb ik dat niet gemeten...
Dan kost een bepaald tempo opeens een stuk meer moeite natuurlijk
Dag Menno,

Ik hoop dat je inmiddels al een beetje kunt genieten van je ervaringen gisteren. Waarom het niet liep als verwacht, daar kom je hopelijk nog achter na verloop van tijd.
Ik wil er nog een theorie aan toevoegen: misschien was de training toch wat zwaar de afgelopen maanden en stond het lichaam in de stand van "eindelijk rust". En misschien protesteerde het lichaam gisteren door middel van een verhoogde hartslag (20 extra slagen is wel veel).
Als je de komende weken goed rust neemt en daarna weer snel terug komt op een normaal niveau dan zou je later dit jaar of volgend jaar weer eens een marathon kunnen proberen.

In elk geval wens ik je veel napret en je mag trots zijn op je prestatie!
Doe as 'ie zeg, dan lieg 'ie niet.
de moeder van Bartje
stefan69
Lid
Lid

ma 14-04-2014 8:40

boco schreef:
stefan69 schreef: Met # 10000 had ik het mooist mogelijke startnummer.... Ik ben toen maar weer terug gewandeld. Voor het eerst heb ik een wedstrijd niet uitgelopen :cry:
Oh! Maar dan heb ik je terug zien wandelen.
Grappig dat je me zag lopen! Jammer dat ik je niet heb gezien, dan hadden we even een praatje kunnen maken.
stefan69
Lid
Lid

ma 14-04-2014 8:45

[quote="max09
@ stefan: ow balen ;-( hoe is het nu?

[/quote]

Nog steeds een pijntje in mijn linker hamstring, maar niet ernstig. Ik verwacht dat het snel weer verholpen is. Gisteren na de marathon heeft een manueel therapeut er nog even naar gekeken in de massagetent. Hij dacht dat mijn hamstringblessure is veroorzaakt door een soort van blokkade in mijn onderrug. Toen hij daar drukte voelde ik inderdaad iets vast zitten. Knap dat hij dat zo snel zag!

Deze week ga ik naar de fysio en vraag dan of ze daar ook even naar kan kijken. Was m'n veel te korte marathon toch nog ergens goed voor!
Runnerd
Lid
Lid

ma 14-04-2014 8:57

Knap gedaan allemaal, en ook sterkte met herstellen!
:D
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

ma 14-04-2014 9:08

max09 schreef:@ onnem: ik lees nu op jouw blog dat het de eerste M pas was! Je bent vertrokken met een tijd denk ik. Een HM op 1.45 is nog steeds niet hetzelfde als de HM op de eerste M volgens mij :-) Als je je hebt gericht op een tijd in de buurt van 1.45 dan snap ik helemaal dat je je 'anders' voelde! Volgende M gaat vast veel beter. Dan ken je de afstand en weet je hoe je moet doseren.
+1

Dit is waarom men zegt dat je beter geen tijddoel kunt hebben voor je eerste marathon. Er zoveel dingen waarmee je ervaring mist, dat het beter is om het maar te laten gebeuren.

Ik zat bij mijn eerste marathon, 10 jaar geleden ook boven mijn voorspelde tijd. Het kon me toen niks schelen, want ik had niks te bewijzen, alleen tranen van ontlading te verwerken toen ik op de Coolsingel liep, toegejuicht door duizenden vreemden.

En toen, weken erna, werd ik ziek in mijn hoofd en het heeft jaren geduurd voordat ik weer enigszins normaal kon functioneren. Wellicht had ik langer moeten wachten, wellicht is de marathon te hoog gegrepen voor mij. Maar die eerste marathon is van mij.

Net als ik toen, ben je nu een marathonloper. Je weet wat het is en hoe het voelt. Laat het op je inwerken. Geef het de tijd. Alles komt vast weer goed en over twee weken kun je al weer een 10 km lopen, sneller dan daarvoor.

Doen! Val niet in het gat waarin ik ook viel.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Zdave
Lid
Lid

ma 14-04-2014 11:32

gisteren mijn 1e marathon gelopen in rotterdam.

Het ging niet helemaal zoals ik het had gewild, maar toch de finish gehaald!

De 1e 30 km ging heel lekker met een gemiddelde van ongeveer 5 minuut 20 pr km, alleen kwam toen onverwacht de kramp.
Waarschijnlijk toch te snel gestart.

Ik heb de laatste 12 km met stukjes hardlopen en looppas volbracht.

Toch een tijd gehaald van 4,27,27 waarop ik trots ben.
Laatst gewijzigd door Zdave op ma 14-04-2014 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

ma 14-04-2014 11:33

Gisteren mijn eerste marathon in 3:37:15 erg tevreden. Doel was rond de 3:22 maar met alles onder de 3:45 zou ik meer dan zeer tevreden zijn en hier zit dus een zeer tevreden debutant op de marathon. Tot vlak voor 30km ging het makkelijk en liep ik vlak. Helaas rond 32 kwam er een vervelend "mannetje met de hamer" uit het Kralingse bos en toen was het over naar plan B: 3:30, ook helemaal prima. Vlak voor km36 eerste lichte krampverschijnselen om vlak na de mat van de 37km langs de kant met kramp in mijn rechter hamstring geparkeerd te staan. Als hij meeleest de helpende toeschouwer: heel heel erg bedankt voor het helpen met mijn kramp eruit te duwen! :d: Daarna gelukkig de resterende kilometers in een lager tempo net tegen de krampgrens aan kunnen uitlopen, waren hele lange kilometer. In dat stuk besloot dat dit mijn eerste en laatste marathon zou zijn, maar op de finish een meter erna was dat voornemen weg: ik wil en ga het nog een keer doen!

Onderweg een aantal keren bekende stemmen mijn naam horen roepen, ik kon helaas niet zie wie, maar iedereen die langs langs de kant stond alle supporters heel erg bedankt!
Jeroenvd
Lid
Lid
Contacteer:

ma 14-04-2014 13:58

pcmaal schreef:Gisteren mijn eerste marathon in 3:37:15 erg tevreden.
Supermooie tijd! Gefeliciteerd!
7D5
Lid
Lid
Contacteer:

ma 14-04-2014 14:23

Jeroenvd schreef:
pcmaal schreef:Gisteren mijn eerste marathon in 3:37:15 erg tevreden.
Supermooie tijd! Gefeliciteerd!
Proficiat! Binnen 13 maanden mik ik op m'n eerste marathon (Leiden) ook in die buurt (+/- 3u40).
anderson
Lid
Lid

ma 14-04-2014 15:05

Waarom in Leiden dan?
jjmeijer66
Lid
Lid

ma 14-04-2014 16:21

anderson schreef:Waarom in Leiden dan?
Vanwege het prachtige parcours en het karakter van de wedstrijd natuurlijk 8)

Leiden marathon is geen stadsmarathon zoals Rotterdam en veel kleinschaliger.
En ik ben helemaal niet bevooroordeeld omdat ik aan de route woon :wink: of zou het gratis bier aan de finish de reden zijn :roll:
Doe as 'ie zeg, dan lieg 'ie niet.
de moeder van Bartje
Holenmens
Lid
Lid

ma 14-04-2014 16:59

@menno, heb je de laatste week voor de wedstrijd nog gelopen? Kan het zijn dat je een verkoudheid of zo te pakken hebt, of een sluimerende onsteking?
Plaats reactie