Liegen over je snelste tijden

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Eddy
Lid
Lid

za 18-01-2014 17:07

Er zijn veel mensen, die niet zo zeer liegen, maar geen idee hebben over hardlopen, afstand en tijd. Ze zijn gisteren ook voor het eerst gaam hardlopen en hebben dan 7 km in 19 minuten gelopen.

Onderstaand

Ik vind persoonlijk onderstaande forum thread hilarisch:

http://www.runningahead.com/forums/topi ... 288ce4cd/0

Het begint met:

I've taken a few years off from running , and just got back into it last week. I started out running a mile, then 2, so yesterday i was like what the hell. Lets try a 5k, was running down by the water in my town. I timed myself at 14 min flat, was wondering if that would be good enough to join a race.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

za 18-01-2014 17:30

:lol: :lol: :lol:
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 19:03

Haha, die is mooi :D
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 19:53

Eddy schreef:Er zijn veel mensen, die niet zo zeer liegen, maar geen idee hebben over hardlopen, afstand en tijd. Ze zijn gisteren ook voor het eerst gaam hardlopen en hebben dan 7 km in 19 minuten gelopen.

Onderstaand

Ik vind persoonlijk onderstaande forum thread hilarisch:

http://www.runningahead.com/forums/topi ... 288ce4cd/0

Het begint met:

I've taken a few years off from running , and just got back into it last week. I started out running a mile, then 2, so yesterday i was like what the hell. Lets try a 5k, was running down by the water in my town. I timed myself at 14 min flat, was wondering if that would be good enough to join a race.
Is een beetje onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk: echte talenten bestaan immers ook. Waar de gequote loper misschien een typfout maakte en 3km bedoelde, komen in de praktijk onder het mom "wat goed is komt snel" wel degelijke snelle beginners voor.
Twee voorbeelden die ik ken zijn een loper die naar de club was gestuurd omdat ie bij een test een 1500m in 4min had gelopen. Dat bleek te kloppen: hij kon dat echt (en na wat trainen liep ie de 3000m ruim onder de 8min). Een andere is een wat oudere loopster (met kinderen) die in een hardloopzaak zei dat ze een paar keer per week een rondje van 7km in 30min liep. Daar werd aan getwijfeld, maar bij nameting bleek de tijd te kloppen en het rondje langer! Kamiel Maasse's eerste cross met voetbalbroek schijnt ook zo'n optreden te zijn geweest, volgens z'n tegenstanders (die 14.00/5000m konden).
Ik vind het altijd leuk zulke talenten te ontmoeten: dat maakt nederig.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 20:25

En tegelijkertijd maken de voorbeelden van AdP voor mij duidelijk dat snelle lopers weliswaar talentvol zijn, maar geen supertalenten. En dat je met trainen er dichter bij kan komen dan menigeen denkt. Maar dit zal wel altijd voer voor discussie blijven: de mate waarin prestaties maakbaar zijn :lol:
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
Juliette
Lid
Lid

za 18-01-2014 20:53

Zo kwam ik deze week mijn buurman tegen toen ik in sportkleding thuis kwam. Hij vroeg hoe ver en snel ik liep. Ik zei dat ik 10 km in 57 min had gelopen. Niet lachen!!!! Dit is niet gelogen. :lol:

Hij zei dat hij 10 km in 34 min loopt. Toen heb ik hem voor gek verklaard en gezegd dat ik daar niks van geloof. Zijn antwoord was dat hij een topsportlijf heeft en dat hij dat na 3 weken trainen wel zou redden... Zucht.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 18-01-2014 23:55

Ter verduidelijking, ik geef wel om tijden, maar niets om het eerbetoon door anderen over een persoonlijk record. Die poppenkast mag van mij overgeslagen worden, ook als het mezelf betreft. Natuurlijk respecteer ik andere meningen over dit eerbetoon, wat voor sommigen juist het hoogtepunt is. Voor mij is het hoogtepunt het doel bereiken, niet de erkenning door anderen van dit feit.

Met andere woorden, ik zelf geef niet veel om ceremonie, medailles, het erepodium bestijgen en soortgelijk "monumentaal gedoe", maar snap dat sommigen dit zeer belangrijk vinden om de emotionele band met de prestatie te bestendigen voor het nageslacht en zelf jaren later te kunnen terugzien in nostalgie op gedane prestaties.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

zo 19-01-2014 0:07

AdP schreef: Kamiel Maasse's eerste cross met voetbalbroek schijnt ook zo'n optreden te zijn geweest, volgens z'n tegenstanders (die 14.00/5000m konden).
Volgens mij was het een basketbal broek maar whatever, hij haalde marti ten kate in!! ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

zo 19-01-2014 8:50

@Julliette:
Ik betrap mezelf nog regelmatig erop om prestaties te identificeren met de persoon. Daarmee bedoel ik een zegswijze als "betere loper". De prestatie van je buurman mag beter zijn (als het waar is), maar dat maakt hem niet per se een beter mens. De correcte term is "snellere loper".

Dat onderscheid tussen prestatie en houding is belangrijk. Zodoende kunnen twee lopers met verschillende eindtijden op dezelfde afstand een verschillende prestatie hebben; tegelijkertijd kunnen ze eenzelfde instelling hebben om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten met de kwaliteiten die ze die dag en op dat moment bezaten.

De voldoening over geleverde prestatie is voor beide atleten gelijk, maar de waardering door anderen zal anders zijn. Dit geeft al aan hoe betrekkelijk prijzen en andere tekenen van waardering zijn. Je bent zo goed in je prestatie als je laatst gelopen wedstrijd, maar je inzet is altijd hetzelfde. Dat is natuurlijk niet de opzet van de hardloopsport, waar prestatie voorop staat, maar wel belangrijk voor de individuele atleet om zijn of haar prestaties te duiden in het deelnemersveld en als persoonlijke ambitie.

Met andere woorden, als iemand zegt dat hij of zij een snelle tijd heeft op de 10 km, doet dat niets af aan jouw prestatie.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 19-01-2014 15:54

PR's zeggen sowieso niet zoveel.
meerdere van mijn PR's worden dit jaar 25 jaar oud. Dus die noemen heeft weinig nut. Recent gelopen tijden zijn altijd traceerbaar.
Ik kan ze overigens wel bewijzen: ik was destijds wedstrijdsecretaris van de club (ja Ton, met hand ingevulde A-formulieren) en kreeg dus de uitslagenlijsten toegestuurd (gemaakt op een typemachine). En die heb dus nog in ordners liggen.

Nog een leuke anekdote: ik gaf training bij een bedrijf dat na werktijd een bedrijfsloopgroep had. Tijdens de lunch was er door een niet hardloper "opgeschept" dat hij de km binnen 3 min kon lopen. Hij pakte de handschoen ook op door te verschijnen die namiddag. Op gewone sneakers en in een katoenen lange broek, en zonder warming up oid ging hij van start. Hij zat na 600mtr nog op schema maar toen zakte hij iets in en liep 3.05
Best wel hard. Hij liep niet (of nauwelijks) maar deed wel fanatiek aan karate.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Trailing
Lid
Lid

di 21-01-2014 13:15

Juliette schreef: Ik zei dat ik 10 km in 57 min had gelopen. Niet lachen!!!! Dit is niet gelogen. :lol:
Ik lach niet... 28-12'14 liep ik ook 57 min tijdens een tr. over 10. Dat was mijn eerste 10 sinds jaren. Kwas blij als een kind en zeer tevreden.
Op 12-1'14 liep ik tijdens een wedstrijd mijn huidige record 51;48 :D
Dat kon nog sneller, de start was erg druk.
Dus ik hoop dat ik onder de 50 min kan, de volgende keer.
Over een periode van 12 weken wordt deze wedstrijd 4x georganiseerd, dus verbeter kansen zijn voorradig.

Over de mensen die liegen over hun pr's dan is het toch niet meer leuk om jezelf te verbeteren. Of zullen ze daar ook voor trainen ?
Som1980
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-01-2014 15:27

Is het niet meer iets voor mannen onder elkaar? Dat ze niet voor elkaar onder willen doen en niet willen erkennen dat ze langzamer lopen?

Als iemand echt zonder training 7km in 19 minuten loopt of 3km per training opbouwt, is-ie m.i. ook hard op weg naar een blessure :P
Lastpost
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-01-2014 16:39

BlankeKeniaan schreef:Das wel triest...liegen over je PR's...

Ik doe zelf trouwens ook niet aan zelfgeklokte PR's (op mijn Garmin), maar tel alleen de wedstrijden met tijdsregistratie.
Ik heb al eerder gemerkt dat er heel veel hardlopers zijn die wel zelfgeklokte tijden hanteren (Misschien wel met een pauze ertussen als ze moeten wachten voor het stoplicht? Of andere zaken waarmee ze zichzelf voor de gek houden?)
Ik hanteer die tijden (dan niet met pauzes logischerwijs) ook gewoon als PR, ik heb het nou eenmaal gelopen dus dan tel ik 'm ook gewoon mee. 8)

Dat constante pauzeren van loopjes om zo maar een mooi eindgetal te krijgen is wel treurig, daar ken ik er genoeg van. Sprinten een kilometer, nemen even pauze en hervatten de boel dan doodleuk om uiteindelijk te kunnen zeggen dat ze een prachtige tijd hebben gelopen. :lol:
DikkieDick
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-01-2014 16:47

Daar waar er met chip gelopen wordt reken ik 'gewoon' de netto tijd, tenzij er alleen een bruto tijd wordt geregistreerd, waarbij ik dan het nut van de chip weer niet vat (zoals laatst in Blijham, loop je met chip maar wordt alleen de brutotijd genomen omdat die matten pas als iedereen weg is neer worden gelegd (of geactiveerd)).
En waar geen chip wordt gebruikt, ben ik toch geneigd de nettotijd te nemen, zeker als er bruto 1:45:02 op de HM wordt geklokt en ik zelf pas na een paar seconden over de startstreep ging en zelf 1:44:59 netto klokte. ;-)

Op mijn blog hanteer ik overigens ook officieuze PR's. Op incourantere afstanden de snelste tijd tijdens een andere loop. Zo loop ik zelden een 10EM en heb daar een officieel PR op staan, maar tijdens andere wedstrijden over langere afstand kwam ik na 10EM in een 'veel' snellere tijd door dan het officiele PR en die tijd beschouw ik dan als officieus PR. Uiteindelijke doel is dan wel om ergens weer een wedstrijd over die afstand te pakken om dan weer een scherper officieel PR neer te zetten.

Ik kan straks nog wel gaan liegen over mijn 27,5km-PR tijdens de Asselronde. Die wordt door iemand anders gelopen onder mijn naam en die heeft toch wat scherpere PRs staan, maar het wordt natuurlijk onlogisch dat met een HM-PR van 1:45 ik dan ineens een 27,5km-PR van zeg 2:10 zou hebben. ;-)
Gert88
Lid
Lid
Contacteer:

di 21-01-2014 18:16

Trailing schreef:
Juliette schreef: Ik zei dat ik 10 km in 57 min had gelopen. Niet lachen!!!! Dit is niet gelogen. :lol:
Ik lach niet...
Ik ook niet. Mijn kruisnelheid :wink:
Plaats reactie