Inschatten wedstrijdtempo

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

zo 02-02-2014 18:29

nadine35 schreef:
BlankeKeniaan schreef:Goeie keus om nog niet voor de marathon aldaar te gaan :D :wink:
Die was vol. :|3
8O :|3
casper
Lid
Lid
Contacteer:

zo 02-02-2014 19:57

Probeer dan aankomende 2 maanden een aantal 10km trainingen te doen.
Probeer tijdens 1 training eens je 5km tempo te lopen op een 10km afstand. Mogelijk lukt het je wel om deze snelheid langer vast te houden.
Lukt dit niet dan weet je dat je je tempo iets moet verlagen om de 10km goed te lopen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

zo 02-02-2014 19:58

DikkieDick schreef:En bij een 5km is het bij mij: zo snel mogelijk starten en dan doorgaan. Kijken hoever ik ga en hoeveel het verval is. Bij mijn PR liep ik de 1e km in 4'02 en daarna gingen de km-tijden naar 4'26-4'33 (zo uit het hoofd).
Zo snel mogelijk zou sprinten zijn, niet? Lijkt me dat je wel enigszins de rem erop houdt?

Ik probeer ook een 5k nog te doseren, zo snel mogelijke eerste kilometer is namelijk 3'44" en dan mag ik blij zijn als ik nog sub-20 finish (been there, done that). Mijn PR was zelfs helemaal omgekeerd: eerste twee kilometer gemiddeld 4'00", daarna drie kilometer gemiddeld 3'45" ...

Een 5k doseren vind ik erg moeilijk maar een 5k voluit starten trek ik echt niet ...
Eddy
Lid
Lid

ma 03-02-2014 7:43

knnth schreef:
DikkieDick schreef:En bij een 5km is het bij mij: zo snel mogelijk starten en dan doorgaan. Kijken hoever ik ga en hoeveel het verval is. Bij mijn PR liep ik de 1e km in 4'02 en daarna gingen de km-tijden naar 4'26-4'33 (zo uit het hoofd).
Zo snel mogelijk zou sprinten zijn, niet? Lijkt me dat je wel enigszins de rem erop houdt?

Ik probeer ook een 5k nog te doseren, zo snel mogelijke eerste kilometer is namelijk 3'44" en dan mag ik blij zijn als ik nog sub-20 finish (been there, done that). Mijn PR was zelfs helemaal omgekeerd: eerste twee kilometer gemiddeld 4'00", daarna drie kilometer gemiddeld 3'45" ...

Een 5k doseren vind ik erg moeilijk maar een 5k voluit starten trek ik echt niet ...
Ik sluit mij aan bij knnth, het is ook voor mij essentieel om een 5km niet te snel te starten. Hier moet je bewust mee bezig zijn, want je bent wel snel geneigd snel te starten.
Eddy
Lid
Lid

ma 03-02-2014 7:57

casper schreef:Probeer dan aankomende 2 maanden een aantal 10km trainingen te doen.
Probeer tijdens 1 training eens je 5km tempo te lopen op een 10km afstand. Mogelijk lukt het je wel om deze snelheid langer vast te houden.
Lukt dit niet dan weet je dat je je tempo iets moet verlagen om de 10km goed te lopen.
Ik kan hier niet alles over zeggen, want er spelen veel factoren een rol: hoe vaak train je, hoe (hard) train je, in welke tempo's train je, hoeveel ervaring heb je, maar normaal gesproken is het erg belastend om tijdens trainingen een aantal keer 10 km maximaal (?5 km tempo?) te lopen, zeker als 10 km het verste is wat je gelopen hebt.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-02-2014 8:48

Ik denk ook dat als je moet vragen wat het beste tempo is om een 10 km wedstrijd te lopen, je nog niet toe bent aan 10 km wedstrijden lopen. Probeer eerst eens een trimloop over 10 km, waar je kunt aanvoelen hoe een 10 km anders is dan een 5 km.

Als het goed is loopt je een 10 km net zonder zuurstofschuld, terwijl je bij een 5 km duidelijk in het rood loopt als je maximaal wilt presteren. Het voelt echt heel anders aan en daaraan moet je wennen door het vaak te doen zonder de druk te voelen van te moeten presteren, omdat het een "wedstrijd" is.

Zelf deed ik een aantal testlopen over 10 km om te wennen aan het gevoel van net niet te snel te gaan om de finish hardlopend te bereiken. Soms ging het te snel, andere keren te langzaam. Op een gegeven moment had ik het juiste gevoel te pakken. Pas daarna ging ik kijken welk tempo hoort bij dat gevoel.

Tijdens die testlopen doe je geen horloge om, of je plakt je horloge af, zodat je puur op gevoel moet lopen.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Onnem12
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-02-2014 10:42

Ik kwam onderstaande stuk tegen over trainen voor de 10 km...

http://prorun.nl/training/gevorderdenti ... -5-stappen
Af en toe schrijf ik ook nog eens wat http://mennorent.blogspot.nl/
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-02-2014 22:07

MasterRunner schreef:Best lastig inderdaad.
Rond die 10 km per uur is de zweeffase nog vrij kort. Juist als je van meer joggen die overstap technisch kunt maken, gaat je snelheid (vaak met dezelfde inspanning) veel sneller omhoog dan als je het meer met de joggen techniek doet.
Ben je bij een loopgroep of club? Laat de trainer eens naar je techniek kijken of je die zweef fase veel beter zou kunnen doen.
Succes!
Loop nu niet bij een club of groep. Wil wel bij een club maar ben er nog niet aan toe gekomen.

Ik loop bewust met kleine passen omdat ik een zwakke onderrug heb. Mijn core stability is nog niet krachtig genoeg om mijn houding stabiel te houden en de klappen op te vangen. Ik heb bij grotere passen na het lopen echt pijn in mijn rug.

Ook mijn beenspieren zijn nog niet ontwikkeld genoeg om grotere passen aan t kunnen helaas. Ben met krachttraining/stability bezig maar niet intensief genoeg denk ik.

Ga er wel op letten en eens spelen met de paslengte.
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-02-2014 22:13

casper schreef:Probeer dan aankomende 2 maanden een aantal 10km trainingen te doen.
Vandaag voor het eerst 6,7km op mijn beoogde 10K tempo gelopen op zo'n beetje 89% HFmax. Laten we zeggen dat ik denk dat ik morgen spierpijn heb ;-)

10K op dit tempo had ik niet volgehouden, dus er is nog werk aan de winkel tot 13 april.
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-02-2014 22:17

Eddy schreef:
Ik kan hier niet alles over zeggen, want er spelen veel factoren een rol: hoe vaak train je, hoe (hard) train je, in welke tempo's train je, hoeveel ervaring heb je, maar normaal gesproken is het erg belastend om tijdens trainingen een aantal keer 10 km maximaal (?5 km tempo?) te lopen, zeker als 10 km het verste is wat je gelopen hebt.
Ik loop sinds 7 maanden na 35 jaar geen sport. Mijn conditie was heel erg slecht. Ik loop nu 3x/week met het 10K schema van Renate. 10K is idd het verste wat ik in training gelopen heb :oops:
Juliette
Lid
Lid

ma 03-02-2014 22:20

Je hebt nog 2.5 maand. Dat gaat jou lukken hoor!
Gewoon voor de finish gaan en een snelle tijd komt dan later wel toch?
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-02-2014 22:21

Rasheed schreef:Ik denk ook dat als je moet vragen wat het beste tempo is om een 10 km wedstrijd te lopen, je nog niet toe bent aan 10 km wedstrijden lopen. Probeer eerst eens een trimloop over 10 km, waar je kunt aanvoelen hoe een 10 km anders is dan een 5 km.

Als het goed is loopt je een 10 km net zonder zuurstofschuld, terwijl je bij een 5 km duidelijk in het rood loopt als je maximaal wilt presteren. Het voelt echt heel anders aan en daaraan moet je wennen door het vaak te doen zonder de druk te voelen van te moeten presteren, omdat het een "wedstrijd" is.

Zelf deed ik een aantal testlopen over 10 km om te wennen aan het gevoel van net niet te snel te gaan om de finish hardlopend te bereiken. Soms ging het te snel, andere keren te langzaam. Op een gegeven moment had ik het juiste gevoel te pakken. Pas daarna ging ik kijken welk tempo hoort bij dat gevoel.

Tijdens die testlopen doe je geen horloge om, of je plakt je horloge af, zodat je puur op gevoel moet lopen.
Zou zo maar kunnen dat ik nog niet aan een 10K wedstrijd toe ben. Maar heb me ingeschreven voor de 10K van Rotterdam vanwege persoonlijke binding met de stad. Dus nu wil ik er het beste van maken. Ik loop het niet als echte wedstrijd maar vind het wel leuk om voor mezelf een redelijke tijd neer te zetten. Zo hou ik een doel om naar toe te werken :wink:
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-02-2014 22:31

Het gaat echt wel goed komen met jouw 10 km, Nadine. Je hebt nog een poosje om lekker te trainen, geen haast krijgen nu en jezelf heel houden. Lekker doorgaan zo. Moet jij eens opletten wat er met je gebeurt als je op die kolkende Coolsingel staat op 13 april!

Toen ik vorig jaar een dag voor mijn marathon mijn startnummer ging ophalen in de Beurs steeg mijn hartslag al aanzienlijk zodra ik die Coolsingel op stapte. En toen hoefde ik nog niet eens te lopen, haha.
Onder invloed van die adrenalinestoot kun je opeens veel meer dan je zelf ooit wist. Dat is iets wat ik me nog zó goed herinner van mijn eerste wedstrijdje. Toen was ik gelijk helemaal verslingerd aan het hardloopspelletje. :D
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-02-2014 22:40

tOOter schreef:Het gaat echt wel goed komen met jouw 10 km, Nadine. Je hebt nog een poosje om lekker te trainen, geen haast krijgen nu en jezelf heel houden. Lekker doorgaan zo. Moet jij eens opletten wat er met je gebeurt als je op die kolkende Coolsingel staat op 13 april!

Toen ik vorig jaar een dag voor mijn marathon mijn startnummer ging ophalen in de Beurs steeg mijn hartslag al aanzienlijk zodra ik die Coolsingel op stapte. En toen hoefde ik nog niet eens te lopen, haha.
Onder invloed van die adrenalinestoot kun je opeens veel meer dan je zelf ooit wist. Dat is iets wat ik me nog zó goed herinner van mijn eerste wedstrijdje. Toen was ik gelijk helemaal verslingerd aan het hardloopspelletje. :D
Dat had ik bij mijn 1e wedstrijd, de 5K zeven heuvelennacht. Heb de hele rit met een grijns van oor tot oor gelopen :D
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

ma 03-02-2014 22:46

Rasheed schreef:Als het goed is loopt je een 10 km net zonder zuurstofschuld, terwijl je bij een 5 km duidelijk in het rood loopt als je maximaal wilt presteren.
Dat ben ik niet met je eens, ik loop een 10km als ik goed in vorm ben 2-3 slagen boven mijn anaerobe drempel
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Plaats reactie