Inschatten wedstrijdtempo

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

ma 03-02-2014 22:47

nadine35 schreef:Dat had ik bij mijn 1e wedstrijd, de 5K zeven heuvelennacht. Heb de hele rit met een grijns van oor tot oor gelopen :D
Dat moet je dan ook maar in de training proberen. Het zou jammer zijn als je op moest geven vanwege kramp in de kaken :)
Heel blijven en langzaam sterker worden. Veel plezier op deze rit!
Trailnutter
Lid
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 03-02-2014 1:00
Locatie: .co.uk
Contacteer:

di 04-02-2014 11:27

Ik heb al talloze 10K wedstrijdjes gelopen en weet ook mijn wedstrijdtempo niet, althans, 'ergens rond de 5.50min/min/km', ofzo? Dat laat ik altijd helemaal van de dag afhangen. Maargoed, ik loop dan ook eigenlijk geen wedstrijden maar 'evenementen': als ik merk bij de start / na de start dat het lekker gaat dan probeer ik er zoveel mogelijk uit te halen en een PB is dan ook zeker erg mooi meegenomen, maar als het wat minder briljant gaat probeer ik er gewoon van te genieten.

Dat is eigenlijk gewoon mijn gehele 'strategie', voor zover dat een strategie genoemd kan worden. Geen keiharde verwachtingen scheppen, niet mee laten slepen in 'dít is een écht PB-parcours' en dat soort ongein, gewoon zien hoe het er op de dag zelf voor staat! Maar dat maakt me niet minder klaar voor 10K wedstrijdjes, al zeg ik 't zelf. 't Is nog altijd óf een fijn loopje met mezelf, of op z'n hoogst een kleine uitdaging met mezelf uit het verleden.
I Fell for the Trails...
Gebruikersavatar
Eddy
Lid
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 16-02-2004 1:00
Locatie: Breda

di 04-02-2014 12:39

nadine35 schreef:Ik loop sinds 7 maanden na 35 jaar geen sport. Mijn conditie was heel erg slecht. Ik loop nu 3x/week met het 10K schema van Renate. 10K is idd het verste wat ik in training gelopen heb :oops:
Ik sluit me aan bij vorige reacties. Maak je niet al te druk. Start in een lekker, maar confortabel tempo, zorg er voor dat je niet buiten adem raakt of het idee hebt dat je dat gaat raken, want daar is de 10km te ver voor. Als het halverwege lekker gaat, kan je kijken of je wat kan versnellen. Je zal zien dat je door de sfeer en adrenaline van de wedstrijd meer kan dan je zou verwachten. Geniet er van!!! Als het bevalt en je wilt vaker een 10 km wedstrijd lopen, ga je vanzelf voelen, wat voor jou het beste tempo is.
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

di 04-02-2014 13:09

Eddy schreef:Geniet er van!!!
Dat is de intentie :wink:

Dank je!
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

di 04-02-2014 14:03

Wat misschien wel een goed idee is om zelfs iets meer dan de afstand (zeg zo'n 12km) een keer in de voorbereiding te lopen. (1 a 2 weken ervoor)
Dat is op langere afstanden een minder goed idee (in training verder dan de wedstrijdafstand), maar kan op de 10km wel handig zijn, zodat in ieder geval niet de afstand het probleem is.

Edit: zorg wel dat je de afstand met behoud van techniek kunt lopen.
Als je voelt dat je je looptechniek gedurende de loop niet kunt vasthouden, maar dat deze langzaam verandert (andere landing om een andere plek te ontlasten qua druk, etc.) dan kan dat een indicatie zijn dat de afstand nog te ver is.

Edit 2: Maak er om dit laatste te voorkomen bij voorkeur een wisselduurloopje van ipv een "gewone" duurloop.
Gebruikersavatar
nadine35
Lid
Lid
Berichten: 595
Lid geworden op: za 28-09-2013 1:00
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

di 04-02-2014 15:20

Danny, bedankt voor de tip. Op langzame snelheid zal de 12K geen echt probleem zijn, dus de test is een wisselduurloop met in de snelle stukken beoogd 10K tempo.
Plaats reactie