Angst voor de korte afstand op de weg

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-03-2014 17:24

Ik zie bij mezelf een [s]angst[/s]/schroom om deel te nemen aan korte wedstrijdafstanden op de weg, zoals een 5 km. Dat is enerzijds ingegeven doordat de 10 km over het algemeen gezien wordt als de kortste afstand die je zonder zuurstofschuld (of slechts een beetje zuurstofschuld) kunt lopen en anderzijds omdat 5 km en korter meestal geafficheerd wordt als een afstand is voor beginners ("prestatieloop").

Zijn er meer mensen die bedenkingen hebben bij het deelnemen aan afstanden korter dan 10 km op de weg? Ik ben vooral geïnteresseerd waarop die bedenkingen zijn gebaseerd en in hoeverre die anders zijn dan de mijne (zie eerste alinea).
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Trailnutter
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-03-2014 17:45

Totaal niet. Ik loop alles wat los en vast zit. De ene keer op 'snelheid', de andere keer 'gewoon omdat 't kan'. Of het nou 5km of een HM is 8)
I Fell for the Trails...
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 13-03-2014 17:49

Vroeger liep ik liever geen 5 km wedstrijd, omdat ik van zo hard lopen vaker last kreeg van mijn maag. Bij langere afstanden was mijn snelheid lager en dat vond ik prettiger.
Nu geldt dat niet meer zo, die hoge snelheden haal ik niet meer.
bz
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-03-2014 18:39

Ik zie die schroom bij meer mensen. Omdat de 5km vaak niet de hoofdafstand is, is het ook niet gecertificeerd, en daarom loop ik voornamelijk de 5000m.
RenGekRob
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-03-2014 19:03

Rasheed schreef:Ik zie bij mezelf een [s]angst[/s]/schroom om deel te nemen aan korte wedstrijdafstanden op de weg, zoals een 5 km. Dat is enerzijds ingegeven doordat de 10 km over het algemeen gezien wordt als de kortste afstand die je zonder zuurstofschuld (of slechts een beetje zuurstofschuld) kunt lopen en anderzijds omdat 5 km en korter meestal geafficheerd wordt als een afstand is voor beginners ("prestatieloop").

Zijn er meer mensen die bedenkingen hebben bij het deelnemen aan afstanden korter dan 10 km op de weg? Ik ben vooral geïnteresseerd waarop die bedenkingen zijn gebaseerd en in hoeverre die anders zijn dan de mijne (zie eerste alinea).
Op zich zou ik best 5km willen gaan lopen, het gekke is wel dat als er voor mij bij eenzelfde event de keuze is tussen de 5 en de 10, dan kies ik altijd voor de laatste.

Nu schrijven en denkend aan een 5km, komt niet het idee dat ik die niet lekker zou kunnen lopen, het komt er alleen nooit van.
Vroeger was de 5km een standaard afstand binnen defensie [36 jaar bij gewerkt], maar het is jaren geleden dat ik een 5 liep, geen idee wat ik nu op de 5 zou kunnen lopen.
Overigens, een echte 10km weg-referentie tijd heb ik ook niet - ik heb alleen maar crossen en strandlopen 10k's gedaan :-).

Denk dat ik binnen afzienbare tijd dan toch maar eens over die 5km drempel heenstap. Het is bij mij dus geen schroom, maar een DREMPEL! :-)

Rob
JurP
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-03-2014 19:26

Een 5km lopen is nog nooit in me opgekomen. Heb ook maar slechts 2x een 10 gelopen. Daarbij begon ik ongemakkelijk hard, en eindigde ik ook ongemakkelijk. Eigenlijk geen moment gewoon lekker vlot draaien. Een 15 is denk ik perfect. Die heb ik slechts 1x als training naar een halve toe gedaan. Dat liep best lekker, maar omdat ik het niet erg serieus nam werd het na een vlotte start uiteindelijk gemiddeld gewoon halve marathon tempo. De halve is eigenlijk alweer te lang.
Een 5 moet nog sneller dan een 10 (vind ik). Dat lijkt me echt dikke ellende. Daarbij komt dat ik van snel gedoe de neiging heb geblesseerd te raken. Maar goed, het is nogal persoonlijk dus trek je van mij niets aan :)

Als iemand weet hoe ik kan voorkomen dat elk woord dat ik hier typ verengelst wordt dan hoor ik het graag!

Edit: ik zie hierboven het woord drempel en na het typen van bovenstaand verhaal begin ik over mezelf te denken als een (net onder de) drempel loper
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-03-2014 20:06

rengek schreef:Op zich zou ik best 5km willen gaan lopen, het gekke is wel dat als er voor mij bij eenzelfde event de keuze is tussen de 5 en de 10, dan kies ik altijd voor de laatste.
Bij mij ook. De 5 km is nooit eerste keuze, ook al is het parcours een bepaald aantal rondjes met het 5 km punt aangegeven, waardoor de 5 km qua afstand net zo exact als de 10 km is, maar hooguit het startpunt anders is (op het 5 km punt van de 10 km afstand).
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
LazyD
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 14-03-2014 6:57

ik ben gek op de 5.
zou het zelfs m'n favoriete afstand noemen.
kort, maar inderdaad ongemakkelijk.
soms erg ongemakkelijk, maar voor je weet komt er alweer een eind aan het lijden.
dat het ook een beginners-afstand is boeit me eigenlijk niet zo, zegt toch niks over de eigen prestatie?
de opmerkingen van niet-lopers ("doe jij maar vijf?" "jij zult wel de langste afstand doen..." "je kunt toch wel verder lopen?") vind ik vaak wel 'jammer' ;-)

apart dat voorkeuren zo kunnen verschillen.
sinds ik hardloop is dit m'n fijnste afstand.
10361820382159406440852219646

Lefty rulez!

GasGeben!
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 7:15

Mijn persoonlijke ervaring is dat een 5km-wedstrijd veel meer pijn doet dan bijvoorbeeld een halve marathon. (En eerlijk gezegd heb ik dit ook al wel met 10km-wedstrijden.) Ik ben fanatiek, en streef er tijdens een wedstrijd vaak naar om de laatste druppels uit de spreekwoordelijke handdoek te wringen. Ik heb minder moeite met het verdragen van de laatste 10-15 minuten van een lange wedstrijd op vermoeide benen proberen te blijven bikkelen (want bij een goede energieverdeling valt het grootste gedeelte van de wedstrijd met de nodige adrenaline erg mee) dan 15-20 minuten anaeroob knallen. Maar misschien zou dat met oefening wennen.
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 8:08

Ik vind de 5 een heerlijke afstand, loop die eigenlijk te weinig.
Zeker als een parcours uit allemaal rondes bestaat, kies ik mooi voor 1 rondje, heb een hekel aan 2-3-4x hetzelfde rondje lopen.
Na de M ga ik de komende tijd besteden aan tempo, dus staan er een behoorlijk aantal 5 km's op mijn schema. Heerlijk! :wink:
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 14-03-2014 8:26

LazyD schreef: de opmerkingen van niet-lopers ("doe jij maar vijf?" "jij zult wel de langste afstand doen..." "je kunt toch wel verder lopen?") vind ik vaak wel 'jammer' ;-)
Toen ik mijn pr liep op de 5km in Rotterdam was er iemand bij de start die mij bemoedigend toesprak met de legendarische woorden: "als je nog even verder trained moet die 10km ook wel lukken"

Ik vind het jammer dat de 5km vaak het bijnummer is van het bijnummer maar dat mag de pret voor mij niet drukken.. Het enige wat mij ervan weerhoudt zijn mijn achillispezen..

Maarten
One, two, Tri
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 8:28

Mijn favorieten liggen tussen de 10 KM en 10 EM. Ik roep al een jaar dat ik voor de vorm eens een 5 km wil knallen om te zien wat ik daar "doe", maar als het erop aankomt loop ik dan toch liever die snelle 10. Een rol hierbij speelt voor mij persoonlijk dat ik met het thuisfront heb afgesproken maximaal 1 wedstrijd/evenement per maand te lopen en dan ben ik toch wat zorgvuldig met wat ik dan kies en dus genieten mijn favoriete afstanden vanzelfsprekend de voorkeur.

Overigens loop ik zondag a.s. een 7.5 waar ook een 15 mogelijk is, maar omdat ik wegens blessureleed weinig meters in de benen heb kies ik even voor de korte variant :-) Mijn eerste sub 10km wedstrijd in meer dan een jaar!
bz
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 8:35

renYek schreef:Mijn favorieten liggen tussen de 10 KM en 10 EM. Ik roep al een jaar dat ik voor de vorm eens een 5 km wil knallen om te zien wat ik daar "doe", maar als het erop aankomt loop ik dan toch liever die snelle 10. Een rol hierbij speelt voor mij persoonlijk dat ik met het thuisfront heb afgesproken maximaal 1 wedstrijd/evenement per maand te lopen en dan ben ik toch wat zorgvuldig met wat ik dan kies en dus genieten mijn favoriete afstanden vanzelfsprekend de voorkeur.

Overigens loop ik zondag a.s. een 7.5 waar ook een 15 mogelijk is, maar omdat ik wegens blessureleed weinig meters in de benen heb kies ik even voor de korte variant :-) Mijn eerste sub 10km wedstrijd in meer dan een jaar!
Jij loopt prima tijden met 3x trainen in de week omdat je gewoon veel snelheid hebt. Je zou toch eens een 3000 of nog liever een 800 of 1500 meter op de baan moeten proberen, misschien kan je dat thuis als training verkopen? Is meestal op een doordeweekse avond.
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 8:42

bz schreef:
renYek schreef:Mijn favorieten liggen tussen de 10 KM en 10 EM. Ik roep al een jaar dat ik voor de vorm eens een 5 km wil knallen om te zien wat ik daar "doe", maar als het erop aankomt loop ik dan toch liever die snelle 10. Een rol hierbij speelt voor mij persoonlijk dat ik met het thuisfront heb afgesproken maximaal 1 wedstrijd/evenement per maand te lopen en dan ben ik toch wat zorgvuldig met wat ik dan kies en dus genieten mijn favoriete afstanden vanzelfsprekend de voorkeur.

Jij loopt prima tijden met 3x trainen in de week omdat je gewoon veel snelheid hebt. Je zou toch eens een 3000 of nog liever een 800 of 1500 meter op de baan moeten proberen, misschien kan je dat thuis als training verkopen? Is meestal op een doordeweekse avond.
Ik realiseer me dat de tijden in realisatie tot trainingfrequentie best in orde zijn ja. Dank je :-)

Als ik goed tel heb ik precies 3x op een baan gelopen waarvan 2x tijdens een sportdag op de middelbare school. In hoeverre is er verschil tussen baan en asfalt kwa ondegrond? Ik hoor wel eens dat weinig baanervaring tot blessure kan leiden? Iets met klok en klepel hoor, want ik heb er de ballen verstand van..
bz
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 8:56

als jij incidenteel een wedstrijd op de baan loopt en verder niet zou er geen problem moeten zijn. maar ik ben geen expert.

Met 3x per week trainen kan je op een 3 of 5km veel dichter bij je mogelijkheden komen dan bij de lange afstanden. Omdat we thuis allebei een drukke baan hebben en een baby ben ik zelf ook al blij als ik 3x per week goed kan trainen, en heb zelf de knop doorgehakt om gewoon voor de 5km te gaan.

Het is gewoon kicken om dwars door de pijn heen 18km per uur te blijven lopen!!! Dat kan jij volgens mij ook.
Plaats reactie