Angst voor de korte afstand op de weg

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 16:41

rengek schreef:
Jimboss schreef:Het klopt dat de 5Km vaak als beginners afstand of voor de jeugd wordt gezien. De prestatie zit hem voor veel mensen in de afgelegde afstand, en niet de tijd.

Als ik zou zeggen dat ik 12 minuten over de 5km zou doen, dan maakt dat toch minder indruk om te zeggen dat je een marathon hebt gelopen...
Dat heeft meer te maken dat 90% van de bevolking geen idee heeft hoe rete snel 12' op 5km is.
Onmogelijk zelfs.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 17:20

Rasheed schreef:Ik zie bij mezelf een [s]angst[/s]/schroom om deel te nemen aan korte wedstrijdafstanden op de weg, zoals een 5 km. Dat is enerzijds ingegeven doordat de 10 km over het algemeen gezien wordt als de kortste afstand die je zonder zuurstofschuld (of slechts een beetje zuurstofschuld) kunt lopen en anderzijds omdat 5 km en korter meestal geafficheerd wordt als een afstand is voor beginners ("prestatieloop").

Zijn er meer mensen die bedenkingen hebben bij het deelnemen aan afstanden korter dan 10 km op de weg? Ik ben vooral geïnteresseerd waarop die bedenkingen zijn gebaseerd en in hoeverre die anders zijn dan de mijne (zie eerste alinea).
Ik loop zelf bijna nooit 5km wedstrijden. Bij veel wedstrijden die ik loop is er vaak een 5 en een 10km variant. Ik doe dan toch vaak de 10km.
Inmiddels is de 10 een beetje mijn favoriete afstand geworden, omdat mijn PR hier relatief het scherpst staat. Dit zal komen omdat ik deze afstand veruit het meest heb gelopen.
Dit is voortgekomen uit het feit dat ik een 10 regelmatig in voorbereiding heb gebruikt voor wedstrijden die nog wat langer zijn (doe ik nog steeds), en omdat ik een 10km ook redelijk goed kan verdragen, qua herstel.
Ik zie mezelf niet zomaar even 10 halve marathons of marathons per jaar doen. (Misschien dat ik dat in de toekomst kan, maar nu kan ik dat nog niet)

Zodoende ben ik de 10km eigenlijk steeds meer gaan waarderen.
Ik vind dit ook eigenlijk niet de moeilijkste afstand, maar dit zal komen omdat ik hierop verreweg de meeste ervaring heb en eigenlijk het best voor getraind ben.
- 5km heb ik slechts een paar keer gelopen en vond ik toch wel een erg korte zware inspanning. In vergelijking met de 10 geen tijd om in het ritme te komen en nog een hogere snelheid. Meestal begin ik er lekker in te komen na een kilometer of 3/4. Dan zit de 5km er alweer zo'n beetje op.
- 15km / 10 EM loop ik "vanuit de 10" en daar heb ik me in het begin wel een paar keer (bijna) in verslikt. Bij 11km al een paar keer de man met de hamer gezien. Het laatste jaar gaan deze afstanden stukken beter.
- HM is al echt heel lang voor mij. Het "lang op de benen" vind ik nog veel zwaarder dan het "dieper gaan", op hogere harstlag lopen, bij de 10.
Het zal dus wel een persoonlijk iets zijn en te maken hebben met hoe je getraind bent en welke ervaring je hebt.

Voor de 5 kilometer koos ik nooit, omdat deze me gewoon te snel voorbij is (na iets meer dan 20 minuten, voor mij, is het alweer voorbij).
Dat vond ik eigenlijk nooit de moeite waard om voor naar een wedstrijd toe te gaan.
Inmiddels ben ik wat meer gericht op tijden en heb ik wat meer ervaring met trainingsschema's die helpen bij het sneller worden (als je Lok volgt doe je dit door veel wedstrijdjes te lopen), en wil ik eigenlijk ook een mooi PR op de 5 neerzetten. Mijn PR op de 5km is nu langzamer dan mijn snelste tussentijd op 5km in een 10km wedstrijd. Een fatsoenlijke tijd heb ik dus nog niet neergezet.
In mijn pad naar de 10km onder de 40 minuten is een 5km onder de 20 minuten misschien wel een mooie tussenstap. Bovendien kan ik zodoende snelle wedstrijdkilometers opdoen die me weer op de 10km kunnen gaan helpen. Ik denk dus dat ik komend jaar misschien wel een paar keer een 5km mee zal pakken. (Maar mijn favoriete afstand zal het waarschijnlijk nooit worden)

Mijn stelling dus is dat de 5km (op de weg) niet een beginnersafstand is, maar wel een afstand is die door vele beginners (als opstap naar langere afstanden) wordt gelopen.
De meer gevorderde hardloper zal deze vaak links laten liggen, tenzij er een echte affiniteit is ontstaan met deze afstand.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat van deze laatste groep een x aantal de 5km op de weg ook naast zich zullen laten liggen, omdat het toch meer als een baanwedstrijd wordt gezien, en op de baan zul je toch een snellere tijd neer kunnen zetten. Daarnaast speelt certificering een rol, want 100m meer of minder scheelt echt heel wat, zeker op een 5km.

Als je de 5km dus leuk vindt: gewoon doen. Niks mis mee.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

vr 14-03-2014 21:43

renYek schreef:Overigens loop ik zondag a.s. een 7.5 waar ook een 15 mogelijk is,
Voor die 7.5km sta ik ook ingeschreven maar mag even helemaal niet lopen van de fysio..
Ik vind het met terugwerkende kracht jammer dat ik 20-25 jaar geleden alles <10km helemaal niets vond, ik heb slechts heel incidenteel een 5km gelopen. En ook op nog kortere afstanden had ik graag wat meer gelopen, achteraf terugkijkend, een 1000m op de baan bijvoorbeeld, erg jammer dat ik dat nooit gedaan heb

Toegegeven, het is niet relaxt lopen als je voluit gaat, maar daar gaat het ook niet om, als je lekker wilt lopen moet je gaan trainen, geen wedstrijd lopen ;-). "n jaar of 7 geleden heb ik eens een 5km gelopen met een gemiddelde hartslag van 183, slechts 7 slagen onder mijn toenmalige HFmax, ofwel op 96%. Zo'n wedstrijdje wordt pas achteraf leuk, wanneer de tevredenheid over het resultaat de overhand krijgt
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 21:51

LazyD schreef:ik ben gek op de 5.
zou het zelfs m'n favoriete afstand noemen.
kort, maar inderdaad ongemakkelijk.
soms erg ongemakkelijk, maar voor je weet komt er alweer een eind aan het lijden.
dat het ook een beginners-afstand is boeit me eigenlijk niet zo, zegt toch niks over de eigen prestatie?
+1

Ik vind het een moeilijke afstand maar de leukste afstand. Lekker stuk gaan en de laatste anderhalve kilometer ik weet dat het slechts 1500 meters zijn maar die voelen veel veel langer. Iedere afstand heeft voor mij z'n charme. Voor mij is de 10km de moeilijkste afstand. Mijn doorkomst tijd 10km op een 15km is nog steeds sneller dan mijn snelste 10km. Om de een of andere reden wil die 10km niet lukken.
BlankeKeniaan schreef:Daarnaast speelt certificering een rol, want 100m meer of minder scheelt echt heel wat, zeker op een 5km.
Klopt maar er zijn wedstrijdjes waar dat totaal niet belangrijk is. En dan heb ik het bijvoorbeeld over de Dijkencross in Pannerden de laatste 2 zondagen van het jaar en de eerste 2 zondagen van het jaar afstand 5,2~3 km? Hoeveel exact is eigenlijk niet relevant, vergelijking onderling niet mogelijk door de wind die elke keer aanwezig is maar elke keer weer anders is. Funfactor van deze "5" ondanks de zeer vroege starttijd: zeer hoog. Maar zo zullen er meer van dit soort kleinschalige regionale wedstrijdjes zijn.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-03-2014 22:48

Afstand wordt zwaar overgewaardeerd. Een fatsoenlijke tijd op een 5km lopen is vele malen knapper dan een marathon joggen.
Als je op een verjaardagsfeestje kunt vertellen dat je NewYork hebt gelopen (desnoods in 5 uur of meer) krijg je respect. Vertel je dat je 5km loopt in 16min zeggen je toehoorders doodleuk dat ze vroeger op school wel eens 13min. hebben gelopen op 5km 8O

Gewoon de afstand lopen welke bij je eigen (snelheids)doel past, en laat de wereld lekker denken ...
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 14-03-2014 23:16

BlankeKeniaan schreef:.... Meestal begin ik er lekker in te komen na een kilometer of 3/4...
Misschien zit het 'm daarin. Ik hou helemaal niet van inlopen en rekken-en-strekken en dergelijke en dat is voor de lange afstanden die ik meestal loop ook niet nodig. Het lijkt mij dat je voor een snelle 5km wel opgewarmd aan de start moet staan. Maar om nu al voor het startschot een tijd hard te gaan rennen, dat is niets voor mij.
Jan

Trainingsschema's boeien me niet, ik loop verder en geniet!

mijn site
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

za 15-03-2014 0:02

loopgek schreef:
Gewoon de afstand lopen welke bij je eigen (snelheids)doel past, en laat de wereld lekker denken ...
:wink:
Schema 2010 Weblog
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

za 15-03-2014 0:04

MiepMiep schreef:Maar om nu al voor het startschot een tijd hard te gaan rennen, dat is niets voor mij.
Jan, ik ben het er niet helemaal mee eens, maar het is wel een van de leukste uitspraken over warming-up die ik ooit gehoord heb ;-)
Schema 2010 Weblog
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

za 15-03-2014 6:24

DRUM schreef:
renYek schreef:Overigens loop ik zondag a.s. een 7.5 waar ook een 15 mogelijk is,
Voor die 7.5km sta ik ook ingeschreven maar mag even helemaal niet lopen van de fysio..
Ik vind het met terugwerkende kracht jammer dat ik 20-25 jaar geleden alles <10km helemaal niets vond, ik heb slechts heel incidenteel een 5km gelopen. En ook op nog kortere afstanden had ik graag wat meer gelopen, achteraf terugkijkend, een 1000m op de baan bijvoorbeeld, erg jammer dat ik dat nooit gedaan heb

Toegegeven, het is niet relaxt lopen als je voluit gaat, maar daar gaat het ook niet om, als je lekker wilt lopen moet je gaan trainen, geen wedstrijd lopen ;-). "n jaar of 7 geleden heb ik eens een 5km gelopen met een gemiddelde hartslag van 183, slechts 7 slagen onder mijn toenmalige HFmax, ofwel op 96%. Zo'n wedstrijdje wordt pas achteraf leuk, wanneer de tevredenheid over het resultaat de overhand krijgt
Balen zeg! Je komt neem ik aan ook niet even aanmoedigen vanuit Eindhoven he ;-)

Mijn fysio zei van de week gelukkig: pak de draad maar weer lekker op maar houdt wel de reactie op je been in de gaten. Dus dat doen we maar.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

za 15-03-2014 13:13

Vandaag clubkampioenschappen cross gelopen. Je mocht kiezen uit 1 of 2 rondes van 4km.. Dus ik had lekker voor de 4km ingeschreven. Km-ers gingen in 3.39 3.47 3.51 en 3.39 Lekker verzuurd in het midden maar toch nog een eindsprint er uitgeperst.
En daarna zo'n fijn droog kuchje. Heerlijk toch ;-)
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

za 15-03-2014 15:19

renYek schreef: Balen zeg! Je komt neem ik aan ook niet even aanmoedigen vanuit Eindhoven he ;-)
Bij de venloop wel denk ik, maar ik ga mezelf niet twee keer in 14 dagen onnodig kwellen ;-)
Schema 2010 Weblog
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

za 15-03-2014 15:22

DRUM schreef:
renYek schreef: Balen zeg! Je komt neem ik aan ook niet even aanmoedigen vanuit Eindhoven he ;-)
Bij de venloop wel denk ik, maar ik ga mezelf niet twee keer in 14 dagen onnodig kwellen ;-)
Snap ik ;-) venloop ga ik niet lopen. Te weinig meters voor een degelijke HM. Andere keer maar weer.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

za 15-03-2014 16:02

renYek schreef:Snap ik ;-) venloop ga ik niet lopen. Te weinig meters voor een degelijke HM. Andere keer maar weer.
Ik heb alleen bij de eerste editie de HM gedaan in Venlo. Nadat ik redelijk oververhit binnenkwam in een zeer matige tijd heb ik besloten om alleen nog de 10km te doen bij de latere edities
Schema 2010 Weblog
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

za 15-03-2014 19:46

DRUM schreef:
renYek schreef:Snap ik ;-) venloop ga ik niet lopen. Te weinig meters voor een degelijke HM. Andere keer maar weer.
Ik heb alleen bij de eerste editie de HM gedaan in Venlo. Nadat ik redelijk oververhit binnenkwam in een zeer matige tijd heb ik besloten om alleen nog de 10km te doen bij de latere edities[/quote

Ik denk steeds dat ik een HM wel "even doe" op mijn 15km/10 EM tempo, maar dat is toch nog 6 km buffelen hehe.
gil
Lid
Lid

zo 16-03-2014 19:32

Toch nog even zeggen dat ik mijn mening herzie :)
10-12 k zijn super om te lopen.
Vandaag eerste baanwedstrijd waar ik echt van heb genoten.
Onder mijn kunnen gelopen maar toch een goede tijd neergezet.
Een zeer goede training waar weinig recuperatie nodig zal zijn.

Zon wedstrijden zal ik in de toekomst meer lopen :)
Plaats reactie