Vooraf inschrijven en vertrouwen in een organisatie

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 7:52

Ik schrijf me graag vooraf in op een wedstrijd; er is de korting die je krijgt en de druk die je op jezelf legt om heel te blijven en toch goed voor de dag te komen.

Verder geef ik aan dat ik de organisatie vertrouw en zij geven dat terug met een korting en door niet meteen een bedrag af te schrijven van mijn bankrekening zodra ik online inschrijf.

Wat dat laatste betreft zie ik een zorgelijke ontwikkeling. Er zijn organisaties die eisen dat je meteen geld geeft via iDeal en niet werken met een uitgestelde betaling via een machtiging. Dit voelt een beetje aan als dat men mij niet genoeg vertrouwt om te betalen.

Ongetwijfeld zal er een goede reden zijn (bijv. fraude bij inschrijving), maar moet de rest daarvoor "boeten" door meteen te betalen als je maanden van tevoren inschrijft?

Ben ik de enige die dit een zorgelijke ontwikkeling vindt, of zal meteen betaling binnenkort de norm zijn, omdat wedstrijdorganisaties de financiële speelruimte missen en daarom maar beroep doen op die van de voorinschrijvende hardloper?

Voorlopig wacht ik dus maar even met voorinschrijven op die ene wedstrijd die directe betaling via iDeal doet.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
casper
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 8:08

Zelf vind ik dit geen probleem.
Wanneer wil je dan betalen als je je via voorinschrijving aanmeld en met een machtiging wil betalen?
3 weken later?

Als ik niet direct wil betalen heb ik 2 (of eigenlijk 3) keuzes:
1 niet meelopen
2 later inschrijven of op de wedstrijddag zelf nog.
(3) op het laatste moment een startbewijs van iemand anders over nemen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Zuidplasser
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 8:12

Rasheed schreef: Ongetwijfeld zal er een goede reden zijn (bijv. fraude bij inschrijving), maar moet de rest daarvoor "boeten" door meteen te betalen als je maanden van tevoren inschrijft?
De invoering van SEPA wellicht? Er is nu geen éénmalige, niet te storneren incasso meer. Hierdoor zou je dus wel mee kunnen lopen en vervolgens je incasso terug laten boeken. Ik neem aan dat ze dat risico niet willen lopen.
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 8:44

Waarom zou je willen uitstellen dmv een machtiging?

Ik begrijp de organisatie wel. Wanneer je inschrijft en betaald wanneer het jou uitkomt zul je als organisatie een administratie moeten opzetten/ uitbreiden met debiteurenbeheer. Vervolgens mensen moeten herinneren ed. Kost allemaal extra inspanning, begint op werk te lijken en heeft niks met het werkelijke evenement van doen.

Vroeg inschrijven heeft voor en nadelen aan jouw om het risico te bepalen
Koen87
Lid
Lid

za 26-04-2014 9:23

Als je directe overschrijving zo'n hekel punt vind dan vertrouw je de organisatie niet voldoende. Beter gesteld, als jij dit een bezwaarlijke punt vind dan kun je jezelf beter op de dag van de wedstrijd zelf inschrijven. Tevens als je zoveel wantrouwen jegens zulke organisaties hebt, trekt zich dat dan ook niet door naar andere typen organisaties/bedrijven?
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 9:33

Zuidplasser schreef:
Rasheed schreef: Ongetwijfeld zal er een goede reden zijn (bijv. fraude bij inschrijving), maar moet de rest daarvoor "boeten" door meteen te betalen als je maanden van tevoren inschrijft?
De invoering van SEPA wellicht? Er is nu geen éénmalige, niet te storneren incasso meer. Hierdoor zou je dus wel mee kunnen lopen en vervolgens je incasso terug laten boeken. Ik neem aan dat ze dat risico niet willen lopen.
Goed punt. Ik neem aan dat men ervaring heeft met mensen die het inschrijfgeld terugboekten om wat voor reden dan ook.

@casper, @Kobus, @Koen87:

Het ging hier over lang van tevoren inschrijven, zeg 3 maanden, en dan meteen moeten betalen, in plaats van dat het bedrag een paar weken voor het evenement wordt afgeschreven.

Ik heb er geen probleem mee om 3 weken van tevoren in te schrijven en dan meteen te betalen. Ik gaf dat ook aan in mijn bericht.
Laatst gewijzigd door Rasheed op za 26-04-2014 9:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Holenmens
Lid
Lid

za 26-04-2014 9:34

Pff, wat is nou het grootste risico wat je kan lopen? Over die paar centen kan ik me nu niet echt veel zorgen maken. Ik geeft ze groot gelijk, vooraf betalen en geen gezeik. Makkelijk en duidelijk voor iedereen.

We mogen allang blij zijn dat er zoveel georganiseerd word, vaak met vrijwilligers of zonder winstoogmerk.

Trouwens, die organisaties hebben toch ook vooraf de kosten, de meeste leveranciers zullen ook niet geneigd zijn om achteraf betaling te accepteren, als de stichting of wat het ook is failliet gaat kunnen ze naar hun centen fluiten.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 9:43

Holenmens schreef:Pff, wat is nou het grootste risico wat je kan lopen? Over die paar centen kan ik me nu niet echt veel zorgen maken. Ik geeft ze groot gelijk, vooraf betalen en geen gezeik. Makkelijk en duidelijk voor iedereen.

We mogen allang blij zijn dat er zoveel georganiseerd word, vaak met vrijwilligers of zonder winstoogmerk.

Trouwens, die organisaties hebben toch ook vooraf de kosten, de meeste leveranciers zullen ook niet geneigd zijn om achteraf betaling te accepteren, als de stichting of wat het ook is failliet gaat kunnen ze naar hun centen fluiten.
Goed dat je zoveel vrij besteedbaar inkomen hebt. Ik moet wat voorzichtiger zijn met geld uitgeven. Ik heb geen probleem met vooraf betalen, maar ik zou graag zien dat men mij een beetje tijd geeft om het geld bij elkaar te sprokkelen.

Als dit gewoonte wordt, is spontaan inschrijven er niet meer bij. Dat is vervelend, want voor mij is geld een bijzaak, een noodzakelijk iets in de wereld waarin we leven, maar voor mij nog steeds een bijzaak. Het gaat me om deelnemen aan een wedstrijd en de financiële rompslomp interessant me nauwelijks. Ook daar betaal ik een organisatie voor.
dano
Lid
Lid

za 26-04-2014 9:46

ik zie het probleem ook niet.

Overigens Rasheed heb je er negatieve ervaringen mee? Of te wel heb je wel eens ingeschreven en ging de wedstrijd niet door?
LFC for life
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 9:49

dano schreef:ik zie het probleem ook niet.

Overigens Rasheed heb je er negatieve ervaringen mee? Of te wel heb je wel eens ingeschreven en ging de wedstrijd niet door?
Twee keer dus. Ik kon korting krijgen op het inschrijfgeld voor het volgende jaar, maar besloot beide keren dat ik even geen trek had. Ik vertrouwde de boel even niet meer, vooral omdat men wees op het reglement en dat dit een geste was, omdat men formeel niet verplicht was om geld terug te storten als de wedstrijd niet doorging. Dat laatste liet een nare smaak na in mijn mond.
Laatst gewijzigd door Rasheed op za 26-04-2014 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
dano
Lid
Lid

za 26-04-2014 9:58

Rasheed schreef:

Twee keer dus. Ik kon korting krijgen op het inschrijfgeld voor het volgende jaar, maar besloot beide keren dat ik even geen trek had.
Dat is dan je eigen keuze. Ligt niet aan de organisatie
Je kiest er ook zelf voor om je in te schrijven voor een wedstrijd waarvoor je vooraf moet betalen. Overigens als je machtigt voor een betaling achteraf wordt er ook gewoon afgeschreven als je besluit om niet mee te doen.
Je schrijft zelf dat je er geen problemen mee hebt om als je drie weken van te voren inschrijft je direct moet betalen. Probleem opgelost toch? Je schrijft je gewoon drie weken van tevoren in.

In mijn optiek maak je een probleem van iets wat geen probleem is :roll:
Laatst gewijzigd door dano op za 26-04-2014 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
LFC for life
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 10:01

dano schreef:Overigens als je machtigt voor een betaling achteraf wordt er ook gewoon afgeschreven als je besluit om niet mee te doen
Dat schrijft iedereen, maar ik heb het maar zelden meegemaakt. De afschrijving gebeurt bijna altijd vooraf, zelden achteraf.

Maar goed, het blijkt dat ik alleen sta met mijn mening. Dat wilde ik even weten.
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 10:40

Holenmens schreef:...Over die paar centen kan ik me nu niet echt veel zorgen maken...
Bovenstaande is niet helemaal waar. Er zijn tegenwoordig fikse inschrijfbedragen. Maar dat is een andere discussie...
Holenmens
Lid
Lid

za 26-04-2014 10:47

Rasheed schreef:

Twee keer dus. Ik kon korting krijgen op het inschrijfgeld voor het volgende jaar, maar besloot beide keren dat ik even geen trek had. Ik vertrouwde de boel even niet meer, vooral omdat men wees op het reglement en dat dit een geste was, omdat men formeel niet verplicht was om geld terug te storten als de wedstrijd niet doorging. Dat laatste liet een nare smaak na in mijn mond.
Men vermeld dat dit een geste is omdat er anders een precedent word geschapen en men iedereen die zicht terug trok zou moeten betalen. Juridisch geld een geste als een uitzondering die ze zonder verplichtingen kan verlenen. Men is zelfs verplicht om je op het reglement te wijzen waar je bij inschrijving mee akkoord bent gegaan. Je hebt dit misschien wat verkeerd opgevat, maar dit is de juiste manier van handelen van de organisatie.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

za 26-04-2014 11:48

Holenmens schreef:
Rasheed schreef:
dano schreef:Rasheed heb je er negatieve ervaringen mee? Of te wel heb je wel eens ingeschreven en ging de wedstrijd niet door?
Men vermeld dat dit een geste is omdat er anders een precedent word geschapen en men iedereen die zicht terug trok zou moeten betalen. Juridisch geld een geste als een uitzondering die ze zonder verplichtingen kan verlenen. Men is zelfs verplicht om je op het reglement te wijzen waar je bij inschrijving mee akkoord bent gegaan. Je hebt dit misschien wat verkeerd opgevat, maar dit is de juiste manier van handelen van de organisatie.
Juist ja.

Ik kan het nu enigszins begrijpen, vooral omdat wetgeving vaak totaal niet intuïtief is voor niet-ingewijden en de tijd en ruimte ontbreekt om klagende, doch geïnteresseerde, hardlopers hierover voor te lichten, maar leuk hoef ik het natuurlijk niet te vinden. Ik doe vooral aan wedstrijden mee voor mijn plezier, als een dagje uit. Dit zet een domper op zo'n dag.
Plaats reactie