Leiden marathon 18-05-2014

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
racoon
Lid
Lid
Contacteer:

zo 18-05-2014 21:35

Iedereen die in Leiden gefinisht is gefeliciteerd met dit weer een knappe prestatie,alle uitvallers verstandig besluit en volgend jaar in de herkansing
Marxl
Lid
Lid
Contacteer:

zo 18-05-2014 21:40

@Rasheed :
Vorig jaar de halve gelopen in Leiden op dezelfde dag en toen was het de helft zo warm en stond er veel wind :)
Overigens was de weersverwachting 10 dagen geleden voor Leiden nog dat het zou zijn als vorige week zondag.. (voor mij) perfect loopweer; niet te koud, heel veel bewolking en een beetje motregen.

De organisatie zou er zeker rekening mee moeten houden dat het in mei warm kan zijn en daarom de start vroeger inplannen. Dat dat voor dit jaar niet meer mogelijk was is duidelijk, ze zouden dat voor volgend en komende jaren zeker moeten overwegen. Snap ook niet zo goed dat ze zo laat beginnen. De 10 km begon ook pas om half 3, op het warmst van de dag. Maar zoals gezegd... volgend jaar een nieuwe kans en als het weer dit weer is zet ik 'm over naar de halve marathon.
-
"Neither snow nor rain nor heat nor gloom of night stays these runners from the swift completion of their rounds."
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-05-2014 0:21

Vandaag geprobeerd een vriend naar sub 1:40 op de HM te hazen. Dat viel niet mee. Erg druk in dat segment van het peloton. Ontkwam er niet aan om een beetje te slalommen. Tot km 8/9 toch redelijk constant rond de 4'40"/km kunnen lopen. Toen gaf de vriend echter aan dat het hem te snel ging. Ik had niet het idee hem verder te kunnen helpen. Na kort overleg besloten hem aan z'n lot over te laten. Hard versneld, door de berm, korte sprintjes door de gaten makend, naar 4'03"/km. Dat brak me een beetje op. Ik dacht altijd dat ik goed tegen warmte kon, maar deze keer had ik toch wel wat last; moest het tempo in de laatste km's laten zakken tot iets boven 4'20"/km.

Nou ja, 1:33 hoog, uiteindelijk. Wel een radicaal negatieve split, uiteraard. Goeie training, zullen we maar zeggen.
"I shall endavour to be more scintillating."
- Caconym
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-05-2014 1:11

Trouwens, een vroege start zou ik niet toejuichen; ik heb geen zin om in het holst van de nacht op te staan om te ontbijten.

Begrijp dat anderen er anders over kunnen denken.
"I shall endavour to be more scintillating."
- Caconym
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 19-05-2014 6:47

VanSchampsteeg schreef:Trouwens, een vroege start zou ik niet toejuichen; ik heb geen zin om in het holst van de nacht op te staan om te ontbijten.

Begrijp dat anderen er anders over kunnen denken.
Dat is inderdaad wel een puntje waar ik achter kwam bij de Slachtemarathon (start 6:30). Vroeg naar bed, 3:00 er uit om wat te eten, nog even wegzakken in een soort van slaap en dan heel vroeg eruit om naar de start te reizen. Aan de andere kant; een marathon lopen in juni tijdens het warmst van de dag is ook niet ideaal...
Afbeelding
frederica
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 19-05-2014 6:50

Ik heb helaas Leiden aan me voorbij moeten laten gaan, ik was ziek. Gezien de warmte heb ik niet veel gemist.

Toch ben ik het er niet mee eens dat de starttijd vervroegd zou moeten worden. Voorheen was Leiden altijd in juni, en dit is al naar mei gehaald in verband met het weer.

Verder heb ik de afgelopen 9 jaar elk jaar meegelopen (8x de halve, vorig jaar de hele) en het weer was meestal prima, behalve vorig jaar toen er erg veel wind stond. Volgens mij was de start voorheen om 11.00 uur, dus het is al iets vervroegd.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-05-2014 7:23

Ach warm of niet warm je moet het er als loper mee doen, het nadeel van het nederlandse klimaat is dat het hollen of stilstaan is begin van de week viel er nog halen en liep je in je winterjas en amper een paar dagen later is het volop zomer.

Lichaam heeft niet de tijd om te acclimatiseren,daarom gaan topsporters ook twee weken eerder naar een land om aan te passen als het er heet is.

Tijdens het lopen je doel aanpassen is heel knap en toont aan dat je je lichaam goed kent en je niet over de kop loopt.....

Dat biertje na afloopt smaakte er niet minder om :D
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 19-05-2014 8:27

En je moet wel zoveel mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden. Als ik zie dat de ene weghelft in de schaduw ligt en de andere in de zon, dan ga ik natuurlijk in de schaduw lopen. Het viel mij gisteren weer op dat veel lopers dan gewoon in de volle zon door blijven lopen.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-05-2014 8:47

Klopt laatste stuk ook tegen de huizen liep je in de schaduw en iedereen liep in de zon.
Ook zie ik niet alle lopers sponzen uitknijpen over het hoofd dat is op dat moment je belangrijkste koeling..
Drinken overslaan om tijd te winnen dat is ok vragen om problemen.....

Ik had mn eigen flesjes afgegeven bij de tassen inname en heb ze helaas niet terug gevonden op de 20 en 35 km jammer maar niets aan te doen.........
BregjeB
Lid
Lid

ma 19-05-2014 9:16

Ik kon door een lichte kuitblessure helaas niet de halve lopen en heb dus maar langs de kant staan aanmoedigen. Het viel mij op hoeveel 10 km lopers na de finish hulp van de EHBO nodig hadden. Natuurlijk ook de grooteste groep maar ook waarschijnlijk veel slecht getrainde mensen die toch volle bak gaan. Aan de ander kant goed om te zien dat elke marathon finisher door vrijwilligers even aangesproken werdt en opgevangen. Ik heb daar weinig mensen gezien met groteproblemen (ik weet niet hoe het onderweg gegaan is.)
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-05-2014 9:21

ja mooi is dat en goed ook na de finish twee keer aangesproken hoe het ging en dat was goed top dat ze er staan hoor klasse.
Danique_G
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-05-2014 9:32

Lag het aan mij of waren er weinig waterposten de eerste 10 km van de halve. Had erg veel dorst en wilde na 7 km al uitstappen. Hartslag bleef erg hoog en wilde niet zakken. Toch maar doorgelopen en maximaal gebruik gemaakt van de waterposten. En bij 14 km stond er eem vrouw met een tuinslang (zij verdiende een lintje) en toen zakte mijn hs weer mooi en ging ik weer vol voor. Helaas daarvoor veels te langzaam gelopen, bijna kwartier boven pr. Voordeel is wel dat ik geen last van mijn benen heb, en ze zijn ook nog lekker bijgekleurd.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-05-2014 9:36

nee dat lag niet aan jou dat vond ik ook die tuinslag en die douches waren heerlijk onderweg.
Ik ben goed bruin geworden hahaha
Daniel1975
Lid
Lid

ma 19-05-2014 17:29

Ik ben dik tevreden over de LM. Heb mijn 1e halve ooit gedaan (1:54) en positief verrast. Organisatie super, ruim voldoende waterposten en mooie lange tafels. Beetje druk op het fietspad na km 8 richting de N11, maar verder goed te doen.
Temperatuur zou 2gr lager mogen, maar vond het stiekum wel fijn. Heerlijk zonder te blauwbekken in het startvak, na afloop colaatje in de zon; topdag!
Vroeger starten zou ik niet fijn vinden. Vanuit het wielrennen ben ik bekend met vroeg starten (domietenmarathon, marmotte; 07:00 start) maar dat vind ik niet prettig. Idioot vroeg uit bed om nog wat te eten, helemaal uit slaapritme. Doe mij maar dit dan :).
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-05-2014 18:09

Vroeg starten heb ik persoonlijk erg weinig moeite mee de JKM is bjvoorbeeld 09.00 is een heerlijke tijd, en voor een Ultra heb je wel ontbijt nodig maar tijdens het lopen maak ik er vaak ook een vreet festijn van............
Plaats reactie