Tips voor het hazen

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
mdb86korsou
Lid
Lid

di 19-08-2014 13:12

Goedemiddag allemaal,

volgende week vrijdag ga ik samen met een collega 5 km lopen bij een plaatselijk loopje. Mijn collega wil hem graag onder de 30 minuten lopen. Hij heeft mij gevraagd of ik als haas wil fungeren. Dit wil ik wel maar zal voor mij niet heel makkelijk zijn. Als ik bijv een rondje doe van 10+ dan is mijn doorkomst bij 5 km altijd rond de 25 minuten. Dit is voor mijn collega duidelijk te snel. Zelf geeft hij aan dat hij altijd graag rustig start zo tussen de 6:30 en 7 minuten per km voor de eerste 2 km. dit zou betekenen dat je al 1min tot 2 minuten achterloopt op schema. En het lijkt mij onmogelijk om deze minuten nog in de laatste 3 km in te halen. Zelf zou ik uit voorzorg met 5:50 beginnen zodat je de laatste km's nog iets kan verzwakken. Hij geeft aan dat hij altijd langzaam start en daarna kan versnellen. Dan zou ik zelf gaan voor 6:10 voor de eerste 2 km's.

Wat denken jullie is dit haalbaar? Als je het mij vraagt, vraagt een 5 km niet voor een rustige opbouw, maar moet je eigenlijk meteen flink doorlopen.

Groet,

Matthijs
Ya running and ya running
And ya running away.
Ya running and ya running,
But ya can't run away from yourself
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-08-2014 13:33

Langzaam starten klinkt als "ik doe niet aan warmlopen". Vraag hem hoe zijn opwarmroutine eruit ziet.

En ik geef je helemaal gelijk. Flink doorlopen, geen tijd te verliezen.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-08-2014 13:49

6:30-7:00 is een te langzame startsnelheid om onder de 30min te komen. Als je dat tempo loopt de eerste 2km en je bent alsnog in staat om onder de 30min te lopen dan ben je duidelijk te langzaam gestart.
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-08-2014 13:58

Een 5 km wedstrijd is gewoon 5 km knallen, niet langzaam beginnen, maar volle kracht vooruit.
Starten rond 5.50 lijkt me een prima tempo en zo mogelijk naar het einde toe nog wat versnellen, dan moet het lukken.
Zorg voor een goede warming-up, dan hoeft hij niet langzaam te beginnen.
Succes!
mdb86korsou
Lid
Lid

di 19-08-2014 14:06

6:30-7:00 is inderdaad een veel te langzame starttijd om onder de 30 minuten te komen. Wat hij altijd doet is 5 minuten wandelen van te voren, dan beginnen met hardlopen via een hardloop app die netjes aangeeft of hij te langzaam of te snel gaat. na zijn training eindigt hij weer 5 minuten wandelen. Ik vermoed ook dat het trainingsschema waar hij zich aan houdt te makkelijk is waardoor hij niet uitgedaagd wordt. Als je voor je gevoel rustig loopt en de app aangeeft dat je te hard gaat dan zit daar toch wel een manco denk ik zo.

Ik heb hem nu gevraagd om tijdens een training van 40 minuten (5 km warming up 30 min lopen is prima tempo en 5 minuten cooling down) eens lekker te lopen en dan te kijken hoe ver hij komt en wat dan zijn snelheid is. zo kan ik hopelijk beter inschatten wat onze beginsnelheid moet worden om de laatste km nog wat te kunnen versnellen.
And ya running away.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-08-2014 14:33

Het ergste dat hem kan gebeuren is dat hij rond 3 km "kapot" komt te zitten. Dan is het nog maar 2 km afzien en laten we eerlijk zijn. Een 5 km is vaak zo opgebouwd. Die vierde km is altijd lastig voor elk niveau. Zo hoort dat te zijn op een 5 km.

Dus gewoon met 5.50 weggaan en dan maar zien hoe het uitpakt.
Lukt het niet dan de volgende week weer proberen, want dat is ook lekker bij een 5 km. Die kan je gewoon elke week doen.
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
mdb86korsou
Lid
Lid

di 19-08-2014 15:02

Ik ga inderdaad starten met 5:50 en laat hem zweten ;)
Voor hem is het wel zo dat hij tijdens die loop onder de 30 minuten wil. Dus lukt het niet week erna beter gaat niet helemaal op vrees ik maar goed. ik snap het wel. Zo zit ik zelf ook in elkaar. lukt een pr niet dan een andere keer beter.

Bedankt voor de tips
And ya running away.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-08-2014 15:07

Als je fungeert als haas ga je een loper niet de les lezen hoe deze moet lopen. Dan zou je een coach zijn en dat is wat anders.

Verder is het tempo bepalen voor een wedstrijd niet zo moeilijk. Deel de gewenste tijd door het aantal kilometers en je hebt het richttempo. Voor een 5 km in 30 minuten is dat 6:00 min/km. Hoe sneller je als haas op dat gemiddelde tempo zit, des te beter. Uiteraard blijf je wel letten op de loper die je haast, namelijk dat die vlak achter je loopt.

De een laat zich beter hazen dan een ander. Als je collega niet wil volgen (of niet kan volgen door gebrek aan conditie), zul jullie genoegen moeten nemen met een mislukte poging om onder de 30 minuten te geraken. Als de collega zich goed laat hazen, kun je zachtjes trekken aan het tempo, richting de 6:00 min/km gemiddeld.

Tip: als je een hardloophorloge hebt met GPS, probeer dan het gemiddelde tempo over de gehele afstand op het scherm te zetten, zodat je dat als graadmeter kun gebruiken voor je poging om te hazen. Dat is geen absolute graadmeter, omdat sommige parcoursen volgens GPS langer zijn dan wat op de affiche stond (5 km in dit geval). Je wilt daarom liever een wat sneller richttempo hanteren voor het GPS horloge, zodat je wat marge inbouwt.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-08-2014 15:07

En voor de start dus samen goed de tijd nemen om warm te lopen, wandelen, joggen, even op adem komen, weer joggen, oefeningen, enzovoort. Daarna tien minuten in het startvak op adem komen en er is helemaal geen reden meer voor rustig starten :)
mdb86korsou
Lid
Lid

di 19-08-2014 15:24

Als je fungeert als haas ga je een loper niet de les lezen hoe deze moet lopen.
Misschien is haas in dit geval ook niet het juiste woord. komt er op neer dat mijn collega een beginnende loper is en ik al meer gevorderd. Hij blijkbaar het vertrouwen heeft dat ik hem tijdens die loop Haas en coach naar een tijd binnen de 30 minuten. Das voor mij een hele nieuwe uitdaging.
En voor de start dus samen goed de tijd nemen om warm te lopen, wandelen, joggen, even op adem komen, weer joggen, oefeningen, enzovoort. Daarna tien minuten in het startvak op adem komen en er is helemaal geen reden meer voor rustig starten Smile
Ik zal als coachende haas van te voren met hem warmlopen zodat we meteen als een 'speer' er vandoor kunnen.

Groet,
Matthijs
And ya running away.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-08-2014 16:58

Helemaal eens met bovenstaande berichtjes. Op een 5K is er geen tijd om rustig te beginnen. Eerst dus goed opwarmen en warm blijven in het startvak en meteen van start gaan.

Maar wat loopt hij nu dan op een training? Afgezien van het rustig beginnen? Ik loop tegenwoordig ook wel eens een tempo ronde met een easy mile als warming up. Maar het gaat daarna gewoon om de kern training. Doet jouw collega dat ook? Wat is dan zijn pace? Misschien loopt hij de 5K dan wel al veel sneller dan 6 min/km?

Ik zou dat nog even navragen als ik jou was? Dan kan je iets beter inschatten wat zijn tempo is op een tempotraining
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
mdb86korsou
Lid
Lid

di 19-08-2014 18:08

probleem is een beetje dat hij via een app loopt die hem aangeeft of hij te hard of te zacht gaat voor een training. zijn tijden voor de 5 zijn vaak rond de 33 minuten en dan geeft hij aan dat hij niet total loss is.
Volgende week vrijdag zullen we het gaan merken.
And ya running away.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

wo 20-08-2014 7:37

Wegwezen met die app,al die toeters en bellen is in mijn ogen nuttig wel hoor maar leer ook eens lekker op gevoel te lopen.
Lopen zoals het lopen bedoelt is puur een zijn met je lichaam je geest en de natuur geen klokjes muziek en al die andere dingen....
mdb86korsou
Lid
Lid

wo 20-08-2014 9:29

Wegwezen met die app,al die toeters en bellen is in mijn ogen nuttig wel hoor maar leer ook eens lekker op gevoel te lopen.
Lopen zoals het lopen bedoelt is puur een zijn met je lichaam je geest en de natuur geen klokjes muziek en al die andere dingen....
Ik ben het volledig met je eens, dat zulke apps niet altijd in je voordeel werken. Hij wordt nu duidelijk belemmerd want hij kan harder maar mag niet van app. Hij loopt schema voor 10 km en is beginnend (loopt sinds november). Ik loop zelf met GPS horloge en zet hem vaak op hartslag stand zodat ik niet zie wat mijn snelheid is. En loop vaak op gevoel met bijv een eindsprint. Maar hij is nu nog echt gefocust op de app en vertrouwd daar op.
And ya running away.
knnth
Lid
Lid
Contacteer:

wo 20-08-2014 9:53

Pietje schreef:Lopen zoals het lopen bedoelt is
Zegt wie? :wink:
Plaats reactie