2014-10-26 Frankfurt Marathon

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-10-2014 9:41

Het mooie van hardlopen is natuurlijk dat we allemaal onze eigen doelen en capaciteiten hebben.

Ik wist dat ik in vorm was, maar op een race dag is meer nodig dan alleen een goede vorm om te kunnen presteren, alles moet kloppen. Het doel was sub 4:30 te lopen wat in mijn optiek redelijk ambitieus was met een PR van 4:38 gelopen in Rotterdam inmiddels 1,5 jaar geleden.
Omdat het toch marathon nummer 5 was, wist ik ongeveer wel wat me te wachten stond. De eerste kilometers gingen super lekker (onder de 6'/km) en de vraag is dan ook doortrekken en kijken waar het schip strand of wat gas terug naar richting 6:20/km?

Verstandig of niet, maar liep gigantisch lekker met loopmaatje dat ik besloot door te trekken.Uiteraard kwam ik mezelf na 32 km wel tegen, maar kon het toch redelijk afronden (voor verbetering vatbaar) om in 4:21:49 over de finish te komen! Mijn oude PR met maar liefst 17 minuten verbeterd!
Trots en blij!

Split time of day time diff min/km km/h
5 km 10:45:05 00:30:20 30:20 06:04 9.89
10 km 11:15:07 01:00:23 30:03 06:01 9.99
15 km 11:44:14 01:29:30 29:07 05:50 10.30
20 km 12:14:03 01:59:18 29:48 05:58 10.07
Halb 12:20:47 02:06:02 06:44 06:09 9.77
25 km 12:44:26 02:29:41 23:39 06:04 9.90
30 km 13:15:18 03:00:34 30:53 06:11 9.72
35 km 13:47:46 03:33:02 32:28 06:30 9.24
40 km 14:21:52 04:07:08 34:06 06:50 8.80
netto 14:36:32 04:21:48 14:40 06:42 8.98

Btw wat een ongelooflijk saai parcours! Vond daarnaast de 'staffel'lopers (estafette) gruwelijk irritant... did this, never do it again!

Kit
Laatst gewijzigd door Kit op di 28-10-2014 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
De slak bereikte de ark door volharding!
qmark
Lid
Lid

di 28-10-2014 9:49

Kit schreef: Uiteraard kwam ik mezelf na 32 km wel tegen, maar kon het toch redelijk afronden (voor verbetering vatbaar) om in 4:21:49 over de finish te komen! Mijn ouder PR met maar liefst 17 minuten verbeterd!
Trots en blij!
Gefeliciteerd! Dat is wel een hele mooie verbetering...
Kit schreef: Btw wat een ongelooflijk saai parcours! Vond daarnaast de 'staffel'lopers (estafette) gruwelijk irritant... did this, never do it again!
Kit
Sommige estafette-lopers waren inderdaad erg hinderlijk; 1x kreeg ik zelfs een schouderduw. Vast niet opzettelijk maar wel vervelend.
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
DikkieDick
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-10-2014 13:05

Kit schreef:Het mooie van hardlopen is natuurlijk dat we allemaal onze eigen doelen en capaciteiten hebben.

om in 4:21:49 over de finish te komen! Mijn oude PR met maar liefst 17 minuten verbeterd!
Trots en blij!

Btw wat een ongelooflijk saai parcours! Vond daarnaast de 'staffel'lopers (estafette) gruwelijk irritant... did this, never do it again!

Kit
Mag je met recht trots op en blij mee zijn. 17 minuten is niet gering. Gefeliciteerd. Ik ken het parcours niet. Wat was er irritant aan de estafettelopers?
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-10-2014 14:12

@Kit: prima gedaan! Leuk ook om elkaar IRL te ontmoeten, we moesten helaas al weer weg, dus konden jullie niet meer ontmoeten na afloop.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-10-2014 14:59

Ik heb een superweekend gehad, met een geweldige groep mensen!

De marathon ging prima, hoewel ik Parijs op 1 of andere manier minder zwaar vond. Misschien door de stad zelf, die vele hoogtepunten kent itt Frankfurt.
Toch 9 minuten minder langzaam gelopen dan de 1e.maraton en gelukkig ook deze keer weinig spierpijn, alleen een beetje stijf.

Voor degene die geinteresseert is in mijn verslag, die staat op mijn weblog en is te groot om hier te herhalen/plaatsen.

Ik vond het geweldig om met teamVroem naar Frankfurt te gaan en ga een volgende keer graag weer mee naar een volgende marathon!
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-10-2014 15:03

gzomer schreef:@Kit: prima gedaan! Leuk ook om elkaar IRL te ontmoeten, we moesten helaas al weer weg, dus konden jullie niet meer ontmoeten na afloop.
Dat is wederzijds, geen kans meer gehad om je te feliciteren met je SUPER prestatie!! Gelukkig hebben we de foto's nog...
Wat zie er ontspannen uit tijdens het lopen!
DikkieDick schreef:Mag je met recht trots op en blij mee zijn. 17 minuten is niet gering. Gefeliciteerd. Ik ken het parcours niet. Wat was er irritant aan de estafettelopers?
Er waren een aantal zaken die het vervelend maakten. De aantallen, de estafette lopers waren in grotere aantallen aanwezig dan marathonlopers (wat ik vanuit de organisatie begrijp, estafette lopers brengen meer op), zal ook wel iets met mijn tempo te maken hebben, waardoor het druk om mij heen was. Natuurlijk komt er elke 10 km een nieuwe verse loper op het parcours die dan als een gek begint te zigzaggen, afsnijden en soms wat duwen ook bij drinkposten.
Bij de finish wilden ze graag met zijn allen (incl vlag) over de finish en duwden ze me zowat aan de kant, niet prettig als je net 42 km diep bent gegaan...
Chiel
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-10-2014 17:58

Wat een fantastisch weekend was Frankfurt.
Alle loopmaatjes van Team Vroem bedankt!

Na een mislukte eerste Marathon (kramp)in 2011, een recreatieve (kust)marathon in 2012 en een hoop blessureleed moest Frankfurt een snelle worden.
Begin dit jaar zat ik nog met een kuitblessure maar kon ik wel duurlopen. Die basis gebruikt om verder uit te bouwen. Met trainingen in de stijl van Canova boekte ik een behoorlijke progressie en benaderde ik mijn oude vorm weer.
Steeds vaker hoorde ik sub 3 roepen maar zelf vond ik 3h05' realistischer.
Dat was dus het plan toen we naar Frankfurt gingen.
Na al die zware trainingen, proefmarathon, taperen, geheelonthouding, bietenkuur en carbo-loading voelde ik me uitgerust, sterk en klaar. Het sfeertje met de vroemers in het hotel hielp ook goed om relaxed naar de wedstrijd toe te leven.
Dan M-day
Met gezonde wedstrijdspanning richting startvak. Ondanks de 15000 deelnemers was het niet bepaald druk en kon je zo helemaal naar voren lopen.
De start was druk en doordat ik vrij ver vooraan stond werd ik aan alle kanten voorbij gelopen. Gerben schreef het al: iedereen wilde sub 3 lopen.
Ook bij mij was de GPS de draad kwijt maar het duurde even voor ik het door had. Ik liep in ieder geval harder dan de rustige start die ik in gedachten had. Ook de hartslag zat al dicht bij de 150. Ik probeerde het tempo wat te drukken maar wat is dat moeilijk als iedereen om je heen harder gaat.
Het plan was rustig starten en langzaam naar het doeltempo toe te werken en dan vanaf km 30 te versnellen. Nu zat ik al meteen op doeltempo.
Het liep echter fantastisch lekker en belangrijker: mijn ademhaling was goed. Ik durfde het dus wel aan om zo door te gaan.
Tot km 15 bleven lopers mij inhalen. Daarna stabiliseerde het wat.
Ondanks dat er toch wel wat vals plat was, bleef ik redelijk vlak lopen en vanaf 20km begon ik eindelijk wat lopers op te rapen. Ik voelde me nog steeds top en was met mijn hoofd al bij een mogelijke versnelling om dichter bij de 3 uur te komen.
Langzaam begon ik de bovenbenen wat te voelen. Niets aan de hand. Genoeg trainingskilometers gemaakt om te weten dat dit altijd na het halve marathon punt kwam. Maar in km 32 voelde ik de eerste steek in mijn rechter bovenbeen. Ik besloot de pijn te negeren en gewoon door te gaan. Iedere kilometer is er nu één. Maar de pijn werd heviger, nu ook in mijn linkerbeen, en belemmerde het lopen. Het ging langzamer maar het verval bleef binnen de perken. Versnellen zou er niet meer inzitten maar 3h05 kon ik nog halen. In km 39 kwam echter het eerste krampje in mijn kuit. Nadat ik tot hinkelen werd gedwongen besloot ik toch maar even te stoppen om te rekken. Had ik dat maar eerder gedaan. Doordat mijn bovenbenen even ontlast werden kon ik -overschakelend naar haklanding- weer een beetje tempo maken. Het zouden nog 2 martelende kilometers worden, maar finishen zou ik.
Over de tijd van 3h07'48" ben ik dik tevreden. Maar niet over de manier waarop. Ik wilde juist deze marathon stabiel uitlopen ipv harken.
Waar nu de kramp in de bovenbenen vandaan kwam? Meerdere lopers klaagden hier achteraf over.
Maar goed. Ook nu weer lessen geleerd -zoals niet te ver vooraan gaan staan- en er is ruimte voor verbetering.
Positief dat ik tot aan het einde genoeg energie had (al kon ik die niet goed kwijt;). Ik kon ook tot aan het einde goed blijven eten en drinken.

Tsja, en dan al die verhalen achteraf met echte helden, PR's en een DNF. Ik ga nog even nagenieten.
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

di 28-10-2014 21:41

Goed gedaan Chiel! Proficiat! :wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-10-2014 23:05

Mooi al die verhalen, leerzaam ook om die spreiding in ervaringen te zien -bedankt allemaal!
robertdeloper
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-10-2014 9:49

HennyV schreef:Ondanks een voorbereidingsfase van ongeveer 20 weken met een goede en gebalanceerde opbouw naar de marathon van Frankfurt ging het toch nog mis tijdens de laatste 2 weken voor de marathon.
Een bijzonder pijnlijke blessure aan de tibialis anterior (spier waarmee de voet geheven wordt). Een gezwollen plek en stroeve spier leidde ertoe dat ik niet meer kon trainen. De afronding van al die trainingsarbeid viel daardoor in de sloot. Direct de medische hulptroepen ingeroepen en kreeg ik massages, werd de enkel gemobiliseerd en kreeg ik dry needling.
Op donderdag na een korte training besloten om niet deel te nemen aan de wedstrijd. Iedere stap deed me zeer.
Toch op vrijdag mee gegaan naar Frankfurt. Alle spullen ingepakt voor het geval een wonder zou gebeuren. En anders als supporter van de groep die naar Frankfurt was.
Op vrijdag ging het al wat beter en voelde het pijnvrij aan. Op zaterdag een lichte training gedaan en nagenoeg zonder pijn gelopen. Toen besloten om te starten. Alle exits in mijn hoofd gepropt.
Zaterdag alle spullen bij elkaar gezocht en de knop om gezet om te gaan lopen. Na een onrustige en korte nacht (met een uur extra) zondagochtend een vroeg ontbijt genomen. Op tijd naar de start gegaan. de groep zat en hing wat bij elkaar. Een ieder met zijn eigen gedachten en plannen. Van lopers die meer dan 30 marathons gelopen hebben tot lopers die de eerste keer de marathon afstand gingen bedwingen.

Ik had getraind op een tempo voor een tijd van 3h15'. Door de mindere laatste periode en warmte besloten om weg te gaan op een tijd van 3h22' (4'45"/4'46").
Samen met een loopmaat van start gegaan en tot en met 35km een relatief stabiele race gelopen met 5k splits tussen 23'35" en 23'48". Na 15k begon het pijnlijk te worden, maar het was draaglijk. Bij 39km kwam toch een terugslag. Ik verloor iets tempo maar harkte door.
Uiteindelijk in 3h21' over de finish gegaan. Superblij mee.
Het is geen mooie marathon, maar dat zijn de meeste stadsmarathons niet. Wij starten in het voorste startvak en hadden voldoende ruimte om te lopen. Geen gedrang of geduw. De ruimte op het parcours is voldoende.
Er is veel publiek langs de route en de marathon is zeer goed georganiseerd.

De blessure is iets gevoelig maar ik denk dat ik niets kapot heb gemaakt.
Over een paar weken loop ik volgens plan de marathon van Las Vegas en plezierloop. Hoop dat dat weer lukt.
bijzondere voorbereiding, voorts afreizen met de gedachte niet lopen, dan maar toch lopen, en dan <1 minuut nauwkeurig finishen binnen je plan in een akelig vlak schema met een mooie eindtijd

hoe doe je dit? respect!
Met Sportieve Groet !
robertdeloper
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-10-2014 9:51

eenieder proficiat! ik zie heel veel mooie scherpe tijden: tijden boven 4 uur zijn bijna een uitzondering heb ik het idee
Met Sportieve Groet !
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-10-2014 11:15

robertdeloper schreef:eenieder proficiat! ik zie heel veel mooie scherpe tijden: tijden boven 4 uur zijn bijna een uitzondering heb ik het idee
Van de 11.121 geregistreerde finishers deden er 1401 vrouwen en 3413 mannen er langer over dan 4 uur; dat is dus meer dan 40%. Ik was er daar eentje van dus zeker geen uitzondering.

Kit
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-10-2014 11:25

Tijden boven de 4 uur zijn inderdaad heel normaal op de M. Er zijn niet heel veel gekken die 6x per week trainen om sub 3 te lopen. Met mijn 2:47 zat ik nog maar net in de top 3% bij de mannen.

Overigens zet ik hiermee nog lang niet mijn tijden op de 3.000m en 5.000m om in een vergelijkbare marathontijd. Dus in feite is het gewoon nog steeds onderpresteren :lol:
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
robertdeloper
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-10-2014 11:56

Kit schreef:
robertdeloper schreef:eenieder proficiat! ik zie heel veel mooie scherpe tijden: tijden boven 4 uur zijn bijna een uitzondering heb ik het idee
Van de 11.121 geregistreerde finishers deden er 1401 vrouwen en 3413 mannen er langer over dan 4 uur; dat is dus meer dan 40%. Ik was er daar eentje van dus zeker geen uitzondering.

Kit
ik bedoel de deelnemers uit Nederland
Met Sportieve Groet !
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

wo 29-10-2014 13:17

robertdeloper schreef:
Kit schreef:

Kit
ik bedoel de deelnemers uit Nederland
Er deden in totaal 173 Nederlanders mee; 44 DNS/DNF
Dat betekent dat er 129 Nederlanders gefinisht zijn.
Hiervan deden er 36 meer dan 4 uur over de marathon, dat is 28%

Iedereen mag zelf beoordelen of een tijd van boven de 4 uur dan een uitzondering is...

Kit
Plaats reactie